ΚΙΝΗΣΗ

"Γίναμε η κωλοτρυπίδα της Ευρώπης"

"Γίναμε η κωλοτρυπίδα της Ευρώπης" Facebook Twitter
15

"Γίναμε η κωλοτρυπίδα της Ευρώπης" Facebook Twitter
Φωτό: Σπύρος Στάβερης
#quote#

— Χαρακτηρίζετε τη συνάντησή σας με την «Αγία Ιωάννα των Σφαγείων» «τερατωδώς δύσκολη».

Έτσι ακριβώς. Η παράσταση αυτή είναι από τα πιο δύσκολα στοιχήματά μου και θα είμαι περήφανος, αν καταφέρω να την κάνω να βλέπεται. Πιστεύω, ωστόσο, ότι όλοι οι συντελεστές δώσαμε τον καλύτερο εαυτό μας. Δείτε την και κρίνετέ μας!

— Είναι, πάντως, επίκαιρος ο προβληματισμός του έργου...

Αναμφίβολα. Είμαστε, βλέπετε, απόλυτα εξαρτημένοι πλέον από τον καπιταλιστικό μηχανισμό και, βέβαια, οι κατά καιρούς κρίσεις είναι συστατικό στοιχείο της λειτουργίας του... Δεν είμαι φυσικά πολιτικός ούτε σκοπεύω να γίνω – ο Μπρεχτ τα λέει πολύ καλύτερα. 

— Αλλά στην εποχή του Μπρεχτ ήταν ακόμα ζωντανό ένα αντίπαλο όραμα, που πλέον μόνο ως ανέκδοτο επιβιώνει – όπου επιβιώνει.

 Κοίτα, ο υπαρκτός σοσιαλισμός ή, τέλος πάντων, αυτό που εφαρμόστηκε ως τέτοιος πράγματι απέτυχε ιστορικά. Ίσως είχε ξεκινήσει εξαρχής λάθος. Ο Μαρξ π.χ. περίμενε την επανάσταση στη βιομηχανικά προηγμένη Γερμανία, όχι στην καθυστερημένη Ρωσία. Και ναι, υπάρχει μια νεκροφάνεια ιδεών μετά την πτώση του. Ούτε όμως ο «νικητής» και ξεσαλωμένος καπιταλισμός μάς έχει πείσει, κάθε άλλο. Αυτό που κάνει είναι να παράγει διαρκώς μια υπερπληθώρα αγαθών και να δημιουργεί πλασματικές ανάγκες που παριστάνουν τις ζωτικές, προκειμένου αυτά να καταναλωθούν. Με ταχύτητα όχι πια ετών αλλά μηνών, ακόμα και εβδομάδων.

— Και όλοι φυσικά αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να τα αποκτήσουμε εδώ και τώρα.

Εννοείται. Δείτε τον πανικό με το καινούργιο i-Phone. Ξέρετε πόσος κόσμος από αυτόν που δεν θα το δικαιολογούσε καθόλου η οικονομική του κατάσταση έσπευσε να το αποκτήσει, κι ας μπορούσε να κάνει ουσιαστικά τα ίδια πράγματα με ένα συνηθισμένο smartphone; «Αγόρασε το τάδε προϊόν και θα το έχεις μια ζωή», μας έλεγαν παλιά οι διαφημίσεις. Τώρα διαφημίζουν κάτι, κλείνοντάς μας ταυτόχρονα πονηρά το μάτι πως αύριο θα βγει κάτι καλύτερο. Ταυτόχρονα, εξέλιπε η ικανότητα του καθενός μας να γνωρίζει το πραγματικό καταναλωτικό του στίγμα. Τα θέλουμε όλοι, όλα, αμέσως.

—Ακούμε πολλά αρνητικά τελευταία. Δεν έχετε να προτείνετε κάτι αισιόδοξο;

Θα σας στενοχωρήσω, αλλά δεν διακρίνω τίποτε αισιόδοξο. Αυτό που ζούμε σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο το κατασκευάζαμε πολλά χρόνια τώρα. Με την εμμονή μας για φρενήρη ανάπτυξη επιβαρύναμε δυσανάλογα το περιβάλλον, το κλίμα, την ίδια την καθημερινότητά μας. Εμείς δημιουργήσαμε αυτό τον πανικό, προσπαθώντας να εκβιάσουμε την εξέλιξη για χάρη του κέρδους. Μα, η εξέλιξη συμβαίνει έτσι κι αλλιώς, μόνο που ακολουθεί τους δικούς της ρυθμούς. Επιταχύνοντάς την αφύσικα αδυνατούμε να αφομοιώσουμε τις αλλαγές κι αυτό έχει κόστος.

— Όμως, χάρη στην ανάπτυξη και την τεχνολογική εξέλιξη δεν απολαμβάνουμε σήμερα ένα πολύ καλύτερο βιοτικό επίπεδο;

Σαφώς και μας πρόσφεραν πράγματα αδιανόητα ίσως μερικές γενιές πριν, δεν συνεπάγεται όμως ότι αυτά ωφελούν τους πάντες. Προϋποθέτουν, αντίθετα, τη θυσία των πολλών στο όνομα της ευμάρειας των λίγων. Έτσι λειτουργεί το σύστημα, στο οποίο βέβαια όλοι εμπλεκόμαστε. Δίχως καμία ηθική. Δείτε π.χ. τα σκάνδαλα με τα εμβόλια που δοκιμάζουν παράτυπα στην Αφρική, τον σκουπιδοτενεκέ του πλανήτη, τους χρηματιστές που παίζουν με τις τύχες ολόκληρων λαών...

— Στην Ελλάδα θα τα καταφέρουμε, τι λέτε;

Πραγματικά, δεν ξέρω. Όλοι ξέρουμε πως χρειάζεται μια ριζική αλλαγή, όμως ελάχιστοι προθυμοποιούμαστε να τη στηρίξουμε πραγματικά. Γίναμε η κωλοτρυπίδα της Ευρώπης. Ζούμε άθλια αλλά, αντί να κινητοποιηθούμε συλλογικά, τρέμουμε μήπως χάσουμε κι αυτά τα λίγα που μας έμειναν. Μα να σε υποχρεώνουν να ζεις με 500 ευρώ τον μήνα, σοβαρολογούμε; Ποιος άνθρωπος μπορεί να ζήσει έτσι, να δημιουργήσει, να ονειρευτεί; Και τι να σου κάνουν οι εκλογές; Απλώς αλλάζει ρούχα ο Μανωλιός. Το ίδιο το εκλογικό μας σύστημα είναι «σικέ». Η Δικαιοσύνη έχει εξαρθρωθεί, καθώς και όποιο κοινωνικό κράτος υπήρχε. Κι έχεις κι αυτούς τους επικίνδυνους βλάκες της Χ.Α. να κοντεύουν τρίτο κόμμα. Τι να πεις... Φυσικά και πρέπει να γίνει ο καθένας μας πιο αλτρουιστής, πιο αλληλέγγυος, όμως αυτό δεν φτάνει πια, χρειάζονται μεγαλύτερες χειρονομίες. Φοβάμαι πως μόνο με τη βία –την κινηματική βία εννοώ– μπορούν να αλλάξουν πλέον τα πράγματα. Βαριά κουβέντα, το ξέρω, αλλά πραγματικά δεν βλέπω άλλη διέξοδο!

— Πολύς λόγος έχει γίνει και για τις ευθύνες των πνευματικών ανθρώπων, των διανοουμένων, των επωνύμων.

Δεν με θεωρώ επώνυμο, αγαπητέ, δεν λειτουργώ έτσι, ούτε μπορώ να στηρίξω κάτι ως τέτοιος! Ευθύνες, τώρα, ναι, σίγουρα υπάρχουν, γιατί οι πνευματικοί μας άνθρωποι δεν αντέδρασαν όταν έπρεπε, βάλτωσαν, βολεύτηκαν ή συμπαρατάχθηκαν με λάθος δυνάμεις. Ας βρουν τώρα τουλάχιστον το θάρρος να παρέμβουν, έστω με τον λόγο τους.

— Πόσο μπορεί να συνεισφέρει η τέχνη σε τέτοιες καταστάσεις;

Ιδανικός στόχος της τέχνης δεν είναι η διασκέδαση αλλά η ψυχαγωγία. Αγωγή ψυχής, αυτό οφείλει να είναι η τέχνη. Αυτό το «ας πάω να δω ένα θέατρο, να περάσει η ώρα μου» με σκοτώνει. Δεν λέω ότι μια παράσταση, μια έκθεση, μια συναυλία οφείλουν να ξεσηκώνουν τα πλήθη, ίσως όμως μπορούν να κάνουν κάποιους από εμάς να σκεφτούμε λίγο παραπέρα.

—Είστε επιτυχημένος. Θα λέγατε ότι είστε και ευτυχισμένος;

Χα! Δεν ξέρω καν τι είναι η ευτυχία. Ούτε κι αισθάνομαι πως είμαι τίποτα σπουδαίο. Δεν νιώθω ότι γνωρίζω ή ότι απέκτησα κάτι παρά μόνο προσωρινά. Τη μια στιγμή κρατάς κάτι και λες «το 'χω», την άλλη γίνεται άμμος και ξεγλιστράει. Ακόμα προσπαθώ να καταλάβω τι είμαι, τι κάνω, ψάχνομαι τι θα κάνω όταν μεγαλώσω! Σκέφτομαι καμιά φορά να μετακομίσω μόνιμα στη Νοτιοανατολική Ασία, όπου ταξιδεύω συχνά τα τελευταία χρόνια και μου αρέσει ιδιαίτερα. Ή, ακόμα καλύτερα, στην Κίνα, μια χώρα συγκλονιστική, που ανακαλύπτει πάλι τον εαυτό της. Υπάρχει χρήμα, δουλειές, οργασμός δημιουργικότητας. Ξέρετε πόσοι Δυτικοί έχουν εγκατασταθεί μόνιμα σε πόλεις όπως η Σαγκάη;

— Δεν θα προτιμούσατε μία ευρωπαϊκή χώρα;

Όχι πια. Η Ευρώπη δεν είναι αυτό που ήταν. Δοκιμάζονται η οικονομία, οι αξίες, ακόμα και η δημοκρατία της. Θεωρώ τη Δύση γενικά μια χρεοκοπημένη υπόθεση.

— Αλλά η δημοκρατία, οι θεσμοί, οι ελευθερίες, τα δικαιώματα...

Μα, βλέπετε ότι όλα αυτά βρίσκονται σε διαρκή έκπτωση. Κινδυνεύουν να καταντήσουν φαντάσματα. Υπάρχει ένας ευτελισμός, ένα πισωγύρισμα δίχως προηγούμενο. Στην Ανατολή πάλι έχουν άλλες προτεραιότητες, άλλη κουλτούρα, αναζητούν διαφορετικά το νόημα της ζωής.

— Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο άνθρωπο με ταλέντα και ικανότητες; Να αναζητήσει την τύχη του στο εξωτερικό, όπως ήδη κάνουν πολλοί, ή να μείνει να το παλέψει;

Προσωπικά, αν ήμουν νέος θα έμενα και θα το πάλευα. Όμως δεν μπορώ να πω σε κανέναν τι να κάνει στη ζωή του, ούτε θαρρώ πως έχω το δικαίωμα.

— Με τα κοινωνικά δίκτυα ασχολείστε;

Ελάχιστα. Είναι σίγουρα ένας ενδιαφέρων τρόπος έκφρασης κι επικοινωνίας, δημοκρατικός, πολυδύναμος. Από την άλλη. υποβαθμίζουν την εκ του σύνεγγυς επικοινωνία, αναπτύσσουν και συντηρούν υπερεγώ. Όλο αυτό το διαδικτυακό μπλα- μπλα γίνεται τελικά ένα συνεχές βουητό άνευ ουσίας. Έχω ένα προφίλ στο facebook όπου ποστάρω σπάνια, συνηθέστερα κάνα μουσικό κομμάτι, για να σιγουρεύονται οι φίλοι μου ότι ζω!

— Βγαίνετε καθόλου τα βράδια;

Είμαι σπιτόγατος καιρό τώρα. Έκοψα μέχρι και το ποτό – μεγάλο πάθος. Όλα αυτά βέβαια μπορεί ν' αλλάξουν πάλι. Δεν είμαι, ξέρεις, καθόλου άνθρωπος του μέτρου, μου αρέσουν οι καταχρήσεις κάθε λογής. Και παρότι έχω τραβήξει ζόρια εξαιτίας τους, δεν συνετίστηκα ούτε έγινα πιο υγιεινιστής. Εφόσον δεν μπορώ να προκαλέσω ιδανικές καταστάσεις, δεν προσπαθώ να φτιάξω και τίποτα, αφήνομαι στη ζωή κι όπου με πάει κάθε φορά. Αύριο μπορεί να κάνω άλλα. Χέστηκα για τη φήμη και τη μακροημέρευση!

— Θα γυρίζατε ποτέ στην Κρήτη;

 Έφυγα πιτσιρικάς γιατί ήμουν «μαύρο πρόβατο» εξαιτίας πολλών πραγμάτων – ανάμεσα σε αυτά και η διαφορετική μου σεξουαλικότητα. Μου αρέσει η Κρήτη, μα δεν νομίζω πως θα επέστρεφα ποτέ μόνιμα. 

— Η διαφορετικότητα αυτή στάθηκε για σας κάποτε εμπόδιο, επαγγελματικά ή αλλού;

Όχι, γιατί εξαρχής την έζησα ανοικτά, ακομπλεξάριστα. Βέβαια, ο μέσος Έλληνας γκέι δεν είναι ριζοσπάστης ούτε στην προσωπική του ζωή ούτε στην κοινωνική του έκφραση. Εξακολουθεί να διατηρεί μια μικροαστική αντίληψη για τα πράγματα. Εδώ, οι περισσότεροι επώνυμοι συμπατριώτες μας «κρύβονται» ακόμα, ψέματα; Ζούμε, βλέπετε, στο περιθώριο των εξελίξεων και στο θέμα αυτό. Ούτε αλληλεγγύη υπάρχει ούτε ουσιαστική καλλιέργεια αυτού που λέμε γκέι κουλτούρα. Ταυτόχρονα, ο νεοπουριτανισμός ευνοεί την ομοφοβία και τις διακρίσεις. Χρειάζεται, νομίζω, να καταστήσουμε σαφές τόσο στον εαυτό μας όσο και παραέξω ότι η σεξουαλικότητά μας μάς ανήκει και είναι αδιαπραγμάτευτη.     

— Τι εκτιμάτε και τι απεχθάνεστε περισσότερο σε έναν άνθρωπο;

Εκτιμώ πολύ την έλλειψη σιγουριάς. Αντιπαθώ, αντίστοιχα, την υπερβολική αυτοπεποίθηση.

— Τι θα διορθώνατε σ' εσάς, αν μπορούσατε;

Τίποτε απολύτως. Μου αρέσω όπως ακριβώς είμαι: ένα μοναδικό μείγμα πραγμάτων που το ένα υπάρχει χάριν του άλλου.

— Η πιο διάπυρη επιθυμία σας;

Να μπορούσα να δούλευα λιγότερο και να είχα περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Δεν είμαι καθόλου workaholic, είμαι αντίθετα φανατικός οπαδός του Λαφάργκ και του δικαιώματος στην τεμπελιά! Ναι, μου αρέσει να δημιουργώ, να καταπιάνομαι με πράγματα, αλλά με τους δικούς μου ρυθμούς, ει δυνατόν. Έχω ζήσει πλούσια, γεμάτα, δεν είμαι καθόλου στερημένος, ούτε και φιλόδοξος. Δεν συντηρώ κάποια περσόνα, δεν μου αρέσει καν να δίνω συνεντεύξεις. Αναγκάζομαι, όταν χρειάζεται να προωθήσω μια παράσταση. Περισσότερο με εξιτάρουν η γνωριμία και η συζήτηση που θα κάνω με έναν άνθρωπο που θα έρθει να με ρωτήσει για τη δουλειά μου, παρά το ότι θα μιλήσω γι' αυτήν καθαυτή.

15

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

σχόλια

9 σχόλια
Πράγματι τα έχω μπερδέψει και - προφανώς- αποσύρω το σχόλιο. Μόνο μου ελαφρυντικό ότι μόλις διάβασα το όνομα Ν.Μ. και υπό την επήρεια της αισθητικής του τίτλου του άρθρου σκέφτηκα τον άλλο Ν.Μ. και σκρολλάρισα το κείμενο ως αδιάφορο, ώσπου, για κακή μου τύχη κόλλησε το μάτι μου στα περί 1968 και στην συνέχεια στο Αλακαλακούμπα.... το οποίο δικαίως ή αδίκως πάλι στον άλλον Ν.Μ. με παρέπεμψε εξού και η αστοχία μου.Η αισθητική του τίτλου φαντάζομαι ότι δεν βαρύνει τον συνεντευξιαζόμενο.
Συνεντευξης παρατραγουδαΔεν συνηθιζω να απαντω σε ανωνυμες κρισεις,αλλα επειδη,τυχαια,ειδα στο blog Απεναντι Πεζοδρομια(επισης ανωνυμο)κομματι της συνεντευξης κι επιλεγμενο σχολιο κι αρα λοιπον εγινα θεμα.....απαντω.Κα(?)Kaplan αν ημουν νεος θα πηγαινα στην Κινα ναι,οχι γιατι μου αρεσει το πολιτευμα της,αλλα γιατι ειναι μια παναρχαια χωρα,οσο σχεδον κι η Ελλαδα,που μετα απο 60 χρονια συνειδητης προσπαθειας εξαλειψης του πολιτισμου της απο τις μαοικες κυβερνησεις,καλειται να επαναπροσδιοριστει στον παγκοσμιο πολιτικοοικονομικο χαρτη σαν χωρα- δυναμη και σαν πολιτισμος που ανακαλυπτει ξανα τον εαυτο του.Αυτη τη στιγμη αυτο το μααοικοκαπιταλιστικο υβριδιο εχει την δυναμη του χρηματος(εδω πανε τα λεφτα))για να φερει τα πανω κατω στον κοσμο και μ αυτα τα χρηματα εχει δημιουργησει παμπολλα αρχιτεκτονικα μνημεια,χρηματοδοτει επιστημονες για να δουλεψουν εκει και απειρους καλλιτεχνες.Επ αυτου διαβαστε το βιβλιο Κινα ΑΕ και θα καταλαβετε πολλα.Παραλληλα εχει λυσει το προβλημα,της στεγης,της παιδειας και της υγειας.Πριν δυο χρονια ειχα ενα προβλημα στο ποδι, οντας στο Πεκινο ,και αρνηθηκα να παω σε διεθνες νοσοκομειο,πηγα σ ενα της γειτονιας.Δεν θα σχολιασω ουτε την καθαριοτητα,ουτε την ταξη,ουτε την λειτουργικοτητα του(οπως λεμε Ελλαδα,καμια σχεση)Θελω απλως να πω οτι για μια επισκεψη σε τρεις γιατρους,για ενα σωρο αναλυσεις και για πεντε φαρμακα(δυτικα, συν δικα τους )πληρωσα 12 ευρω!Στο Ιραν δεν θα πηγαινα,οπως δεν εχω παει σε καμια χωρα του Ισλαμ κι ουτε θα παω,γιατι διαφωνω στο οτι στις χωρες αυτες οι γυναικες δεν εχουν ουτε κατα διανοιαν ιδια δικαιωματα με τους ανδρες(για να αναφερω μονο ενα θεμα)Και για να τελειωνουμε με τα πολιτευματα,θεωρω την Δημοκρατια το μη χειρον....Αλλα για ποιαν δημοκρατια μιλαμε????Κε Stelio Φυσικα η Κινα ειναι σε οργασμο αναπτυξης(κοιτα που βρεθηκα να κανω προπαγανδα υπερ της Κινας!!!)και δεν την εξαιρω καθολου απο το παιχνιδι,αλλα επαναλαμβανω για τους νεους αυτη την στιγμη ειναι η χωρα των ευκαιριων.Μπηκε κι αυτη στο club παγκοσμιων υπερδυναμεων,οπως και η Ινδια και η Βραζιλια κ.α.Δεν πιστευω να εχετε ρατσιστικο προβλημα....????Βλεπω κε Στελιο μου ,να μου βαζετε στο στομα λεξεις και πραγματα που ουδολως ειπα.Ξερετε, ειμαι οπαδος του Derida,ο οποιος ειπε-Δυο λεξεις δεν θα αναφερω ποτε χωρις διευκρινισεις ,τις λεξεις ελευθερια και αληθεια(κατι τετοιο).Αν διαβαζατε ο,τι λεω κι οχι ο,τι θελετε να διαβασετε,θα βλεπατε οτι αυτο που συμπεριλαμβανετε στα λογια μου ανοικει στην ερωτηση που μου εγινε.Επισης ,οσο κι αν σας φαινετε περιεργο οι ανθρωποι εκει εχουν αλλη κοσμοθεωρια κι αλλες προτεραιοτητες απο εμας....και για να σας το πω με τα λογια ενος δασκαλου μου-Για τους Δυτικους η ζωη ειναι δικαιωμα,για μας ειναι δωρο....Σκεφτειτε το λιγο σας παρακαλω!Και φτανουμε στην ομοφυλοφιλια.....Εδω μαλλον με παρεξηγησατε εντελως!Αυτη τη γνωμη σας λοιπον τσιταρει και το Απεναντι Πεζοδρομιο.....Δεν υπερασπιζομαι κανεναν,ουτε με εισαγωγικα,ουτε χωρις.Λεω τη γνωμη μου και θα σας την εξηγησω αμεσως.Ναι, φταιει ο ομοφυλοφιλος οταν μετα απο μια ηλικια δεν εχει το θαρος της ταυτοτητας του,ολα αυτα(γονεις,σχολειο,περιβαλον κλπ)ευθηνονται μεχρι ενος σημειου!Δεν γινεται να εισαι 50 χρονων και να παριστανεις τον ετεροφυλοφιλο,τελος.Λετε οτι το εβαλα στα ποδια,παντογνωστη Στελιο,ενω στο σημειο που αναφερεστε λεω οτι ενα πραγμα απο τα πολλα που με οδηγησαν να (θελω,γιατι στα 13 του δεν κανει κανεις ο,τι θελει,αλλα ο,τι θελουν οι γονεις του)φυγω απο την Κρητη ηταν και η σεξουαλικοτητα μου.Εσεις ομως βλεπω θελατε να μεινω ,13χρονος ,να παρω το κρητικο ντουφεκι και να υπερασπιστω τα δικαιωματα μου στην ελληνικη επαρχια της χουντας του 1968!!!!!!Ωραιος.Στελιο,δεν υπερασπιζομαι κανεναν και δεν διακατεχομαι απο κανεναν αρνητισμο,απλως συμβουλευω τους ομοφυλοφιλους να μαθουν να εχουν το θαρος των επιλογων της ζωης τους.Αν δεν μπορουν,ας μην το κανουν,δεν χαλασε ο κοσμος,αλλωστε ξερω ποσο δυσκολο ειναι....Η αναφορα μου στην κωλοτρυπιδα κρυβει το συμφραζομενο του εσχατου βιασμου!Θα σας θυμισω οτι δεν αρεσει σε ΟΛΟΥΣ αυτη η πρακτικη...Εμενα δε μου αρεσει,οντας ομοφυλοφιλος,δεν αρεσει σε ολους τους ετεροφυλοφιλους ανδρες,στις περισσοτερες γυναικες και σχεδον στους μισους ομοφυλοφιλους....Αυτο που ενοω, λοιπον ,ειναι οτι στησαμε κωλο στους Ευρωπαιους,οχι γιατι μας αρεσει,αλλα απο αναγκη....Δωσαμε συγκαταθεση στον εσχατο βιασμο.Οσο για τους αναπηρους και τους μεταναστες ελπιζω,αν ξαναδιαβασετε αυτα που εχετε γραψει,να μην θελετε να σας απαντησω,αν παλι το θελετε,εδω ειμαι!Νικος ΜαστορακηςΥΓ Στο Απεναντι Πεζοδρομιο θα απαντησω εν ευθετω χρονωΥΓ Ευχαριστω τον\την Αλλοζανφαν για την υπερασπιση.
Εσείς ως 13χρονος "δεν πήρατε το κρητικο ντουφεκι για να υπερασπιστείτε τα δικαιώματά σας στην ελληνικη επαρχια της χουντας του 1968", αλλά ο σημερινός 13χρονος (ή 20χρονος ή 25χρονος)που μεγαλώνει στην Κρήτη θα πρέπει να το κάνει (πώς αλλιώς θα γίνει, σύμφωνα με τα λεγόμενά σας, "ριζοσπάστης") χωρίς καμία απολύτως στήριξη από την πολιτεία, τους θεσμούς ή τη λεγόμενη "κοινωνία των πολιτών"; Συγγνώμη αλλά δεν διάβασα στη συνέντευξη ότι αναφέρεστε μόνο στους 50άρηδες. Αυτό που ενόχλησε εμένα -και πολλούς άλλους φαντάζομαι- είναι ότι αναφέρεστε σε όλους τους γκέι συλλήβδην και μάλιστα στο τρίτο πρόσωπο. Ακόμα κι αν το περιορίζαμε στους 50άρηδες, μήπως δεν υπάρχουν χιλιάδες που είναι εγκλωβισμένοι ακριβώς επειδή μεγάλωσαν στην Ελλάδα που αναφέρεστε;Τα περί Κίνας που "έχει λύσει το πρόβλημα της στέγης, της παιδείας και της υγείας", την ταύτιση της κωλοτρυπίδας με τον έσχατο βιασμό (επειδή στους περισσότερους ...δεν αρέσει το από πίσω όπως γράφετε) και το "στήσαμε κώλο στους Ευρωπαίους" δεν θα τα σχολιάσω καν.
Και κάτι τελευταίο: Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει καμία οργανωμένη και συντονισμένη προσπάθεια ούτε από την πλευρά του καλλιτεχνικού κόσμου αυτής της χώρας ή του χώρου της διανόησης που να καταγγέλλει την αδικία και την τρομοκράτηση που υφίστανται οι ομοφυλόφιλοι από πολύ τρυφερή ηλικία (π.χ. ένα παιδί που μεγαλώνει στην Κρήτη ακόμα και σήμερα) μέσα στην ίδια την οικογένειά τους, στο σχολείο κτλ. Έτσι ώστε σιγά-σιγά να αρχίζουν να αλλάζουν οι νοοτροπίες, πρώτα από όλα των γονιών που μεγαλώνουν παιδιά και του κοινωνικού τους περίγυρου. Γνωρίζουμε αντίθετα ότι σε άλλα θέματα πιο πιασάρικα (βλέπε Χρυσή Αυγή, μεταναστευτικό κτλ) κάποιοι από αυτούς είναι λαλίστατοι.Μέχρι να γίνει αυτό, συγχωρέστε με αλλά βρίσκω άτοπο να κατηγορούμε τα θύματα ότι δεν απελευθερώθηκαν όπως πρέπει.
KυριεΒαλτε μια τελεια και μαθετε να διαβαζετε.Δεν κατηγορω ΚΑΝΕΝΑ......Και να σας πω και κατι -Στο Αλακαλακουμπα χορευουνε τη ρουμπαΚαλημεραΝ.Μαστορακης
"Με την εμμονή μας για φρενήρη ανάπτυξη επιβαρύναμε δυσανάλογα το περιβάλλον, το κλίμα, την ίδια την καθημερινότητά μας" Οπότε πάμε στην Κίνα όπου η εμμονή με τη φρενήρη ανάπτυξη είναι ακόμα περισσότερο αχαλίνωτη...Ή πιο κάτω "Αλλά η δημοκρατία, οι θεσμοί, οι ελευθερίες, τα δικαιώματα... Μα, βλέπετε ότι όλα αυτά βρίσκονται σε διαρκή έκπτωση. Κινδυνεύουν να καταντήσουν φαντάσματα. Υπάρχει ένας ευτελισμός, ένα πισωγύρισμα δίχως προηγούμενο. Στην Ανατολή πάλι έχουν άλλες προτεραιότητες, άλλη κουλτούρα, αναζητούν διαφορετικά το νόημα της ζωής". Τι να τις κάνεις τις ελευθερίες και τα δικαιώματα, πας στην Κίνα και καθάρισες. Εκεί την έχουν δει αλλιώς και δεν ασχολούνται με τέτοιες μπούρδες...Και κάπου αλλού:"Βέβαια, ο μέσος Έλληνας γκέι δεν είναι ριζοσπάστης ούτε στην προσωπική του ζωή ούτε στην κοινωνική του έκφραση. Εξακολουθεί να διατηρεί μια μικροαστική αντίληψη για τα πράγματα...Ζούμε στο περιθώριο των εξελίξεων και στο θέμα αυτό"Φταίνε δηλαδή οι ίδιοι οι γκέι που είναι μικροαστοί και όχι αρκετά "ριζοσπάστες". Η κοινωνία, οι θεσμοί, οι οικογένειες στις οποίες μεγαλώνουν οι γκέι, τα πολιτικά κόμματα και κινήματα, όλοι αυτοί δεν φέρουν απολύτως καμία ευθύνη για αυτή την κατάσταση. Ο ίδιος βέβαια δεν κάθισε να το παίξει "ριζοσπάστης" στην κοινωνία της Κρήτης - απλά σηκώθηκε κι έφυγε...Νομίζω ότι οι ομοφυλόφιλοι είναι η μοναδική περίπτωση μειονότητας που όσοι την "υπερασπίζονται" διακατέχονται από τέτοιον αρνητισμό απέναντί της (προφανώς και δεν είναι τυχαία η αρνητική έννοια που δίνει στη λέξη "κωλοτρυπίδα"). Φαντάζεστε κάποιον να έλεγε ότι φταίνε οι ανάπηροι που το κράτος δεν φτιάχνει τις απαραίτητες υποδομές γιατί είναι ενοχικοί, κάθονται σπίτι τους και δεν διεκδικούν τίποτα; Ή να έγραφε κάποιος ότι φταίνε οι μετανάστες που τους την πέφτουν οι τραμπούκοι γιατί δεν οργανώνονται και είναι "κότες"; Θα είχαν πέσει όλοι να τον φάνε...
Λες και δεν είναι αρκετά ενδιαφέρον ο Μαστοράκης, χρειάζεται να βάζουμε και πυροβολημένους τίτλους μπάς και τον διαβάσει κανένας.Καλά Χριστούγεννα σε όλους!
Πολύ καλά δουλεμένη παράσταση. Δημιουργεί μεγάλο προβληματισμό για την κρίση που περνάμε σήμερα. Η σκηνοθεσία πρωτοποριακή, τα μηνύματα πολλά, αν και προσωπικά διαφωνώ με τη βία που ο κ.Μαστοράκης θεωρεί απαραίτητη. Αξίζει να τη δουν όσοι μπορούν.ΥΓ: Αν άνοιγαν και λίγο το καλοριφέρ θα ήταν καλύτερα, εκτός αν έπρεπε να μπουν οι θεατές στο πνεύμα του έργου με τη χαμηλή θερμοκρασία.