Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής

Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
΄Όταν δηλώνεις με γενναιότητα τις επιθυμίες σου κερδίζεις μια σπουδαία μάχη, αλλά όχι τον πόλεμο. Η ελευθεριακότητα δεν περιορίζεται ούτε στο ''σεξ'', ούτε στη δήλωση μια ''ταυτότητας'' --- είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής σε όλες τις σφαίρες της ανθρώπινης εμπειρίας και έκφρασης. Είναι η ελευθερία να ερμηνεύεις το φύλο, την αυτο-εικόνα και την αξιοπρέπεια σου με τους δικούς σου όρους. Φωτο: Daniel Aschwanden
2

— Αν νεοναζιστικά κόμματα έχουν συνειδητά γκέι ψηφοφόρους ή και στελέχη, δεν καταρρίπτεται το ιδεολόγημα ότι η απελευθέρωση της ερωτικής επιθυμίας οδηγεί σε μια συνολικότερη ελευθεριακή θέαση των πραγμάτων;

Δεν είναι ακριβώς απελευθέρωση να κράζεις αυτό που γουστάρεις ή να υποστηρίζεις πολιτικά τη δαιμονοποίηση της σεξουαλικότητας σου. Σε μια απελευθερωμένη κοινωνία, όσοι θα έβρισκαν την βία ερεθιστική θα ασχολούνταν απενοχοποιημένα με το σαδομαζοχισμό. Δεν θα πλάκωναν για πλάκα γκέι και μεταναστάτες. Υπάρχουν βέβαια και νεοναζί που αποκαλύπτουν απροκάλυπτα τις γκέι εμπειρίες τους -- η άσκηση βίας, η πόζα στα μίντια, το γενικότερο macho ύφος – είναι γενικά μια μορφή σεξουαλικής επιδειξιομανίας. Όλος αυτός ο φετιχισμός της βίας ακουμπά άμεσα ή έμμεσα σε μια παράδοση γκέι αισθησιασμού. Πάντως από μόνο του, ούτε αυτό είναι ''ερωτική απελευθέρωση.'' Ακόμη κι ένας άνθρωπος που δηλώνει δημόσια ''γκέι'' ή ''στρέιτ'' δεν είναι απαραίτητα ''απελευθερωμένος''. Όταν δηλώνεις με γενναιότητα τις επιθυμίες σου κερδίζεις μια σπουδαία μάχη, αλλά όχι τον πόλεμο. Η ελευθεριακότητα δεν περιορίζεται ούτε στο ''σεξ'', ούτε στη δήλωση μια ''ταυτότητας'' --- είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής σε όλες τις σφαίρες της ανθρώπινης εμπειρίας και έκφρασης. Είναι η ελευθερία να ερμηνεύεις το φύλο, την αυτο-εικόνα και την αξιοπρέπεια σου με τους δικούς σου όρους. Είναι, ας πούμε, το να μπορείς να ντύνεσαι αστροναύτης με ζαρτιέρες για να πας μια βόλτα στο πάρκο ή στη δουλειά χωρίς να δίνεις λογαριασμό σε κανένα. Όλα αυτά μαζί συνιστούν κομμάτια της ερωτικής μας χειραφέτησης. Οι νεοναζί – γκέι ή στρέιτ – είναι εντελώς ξένοι σε αυτό το μοντέλο αυτο-κατανόησης και επομένως πολύ μακριά από οποιαδήποτε απελευθερωτική κουλτούρα.

Νομίζω πως η βία, το κράξιμο, ο συντηρητισμός εξακολουθούν να είναι διάχυτα, τόσο σε καθημερινό όσο και θεσμικό επίπεδο. Δυο χρόνια μετά, βιώνω πάλι σοκαρισμένος τον μικροφασισμό της καθημερινότητας: Ξανάρθα Αθήνα και ξανάφαγα ξύλο, ξανάνιωσα ούφο.


— Δεν ακούγεται ωστόσο υπερβολική η παρουσίαση της ΧΑ σαν ένα τεράστιο γκέι όργιο; Μπορείς να αναδείξεις ένα σοβαρό θέμα σαν τον νεοναζισμό στην Ελλάδα τρολάροντάς το; Κάποιοι επίσης καταλόγισαν στην περφόρμανς ότι συνδέει ομοφυλοφιλία-ναζισμό.

Η «οργιαστική» εικόνα της ΧΑ ήταν μέρος της αφήγησης του συνομιλητή μου, όχι μια δικιά μου αυθαίρετη ιδέα που τη σκαρφίστηκα για να σπάσουμε πλάκα. Η video-performance δεν συνδέει ομοφυλοφιλία και ναζισμό ντετερμινιστικά-- δεν λέει δηλαδή ότι εφόσον είσαι το ένα, άρα θα είσαι και το άλλο. Καταγράφει μια φαινομενική αντίφαση: πώς γίνεται το μέλος μιας διωκόμενης κοινότητας να υιοθετεί τη γλώσσα του διώκτη του; Αυτή η ερώτηση βασίζεται σε πραγματική μαρτυρία και βιωμένα γεγονότα. Κατά τα άλλα, νομίζω ότι η τρολιά είναι ένας υπέροχος τρόπος να επιτίθεσαι στη μιζέρια, τον τρόμο και τον παραλογισμό. Τρολιά εδώ δεν είναι να κάνεις χιούμορ με την τραγωδία του άλλου αλλά να αντιμετωπίζεις τη δική σου δυστυχία σαν ένα μαύρο ανέκδοτο – και μετά να γελάς μαζί σου. Θυμίζω ότι το βίντεο αφηγείται μια εμπειρία ομοφοβικής επίθεσης που έζησα προσωπικά στο Ζάππειο, καθώς κι ένα φλερτ που μετατράπηκε σε απειλητικό βρισίδι.

Πάντως εκτός από προσωπικές μαρτυρίες και ιστορικά παραδείγματα, υπάρχουν επίσης σχετικές πληροφορίες στο διαδίκτυο και τη διεθνή δημόσια σφαίρα. Στη Ρωσία απαντώνται ανοιχτά γκέι νεοναζί οργανώσεις (Gay Arian National –Socialists, Gay Arians Skinheads), στην Αγγλία είχαμε τον γκέι πορνοστάρ και νεοναζιστή ηγέτη Nicky Crane, ενώ στην Ελλάδα εμφανίστηκε στο fb σελίδα γκέι εθνικιστών. Φυσικά δεν μιλάμε για πλειοψηφικά φαινόμενα – κάθε άλλο! - και οπωσδήποτε πρέπει να αποφεύγουμε γενικεύσεις κι απλουστευτικά σχήματα.

Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
Όσα εκφράζουμε online – οι σκέψεις και οι επιθυμίες που φτύνουμε στο διαδίκτυο – είναι μέρος του αληθινού μας προσώπου, επηρεάζουν υλικά τη ζωή μας, αλλάζουν το πώς αναπνέουμε και σκεφτόμαστε. Φωτο: Daniel Aschwanden

Πώς συνδέεται η σεξουαλική γεωγραφία της Αθήνας της κρίσης που αναφέρεις με τη χρυσαυγίτικη απειλή; Δύο χρόνια μετά την α' προβολή του Homonazi Effect, πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα;

Νομίζω πως η βία, το κράξιμο, ο συντηρητισμός εξακολουθούν να είναι διάχυτα, τόσο σε καθημερινό όσο και θεσμικό επίπεδο. Δυο χρόνια μετά, βιώνω πάλι σοκαρισμένος τον μικροφασισμό της καθημερινότητας: Ξανάρθα Αθήνα και ξανάφαγα ξύλο, ξανάνιωσα ούφο. Είναι ένα θέμα που δεν έχει κλείσει ούτε στην ψηφιακή, ούτε στην ερωτική γεωγραφία της πόλης. Παρομοίως, το Homonazi Effect είναι ένα έργο εν εξελίξει: φόρεσα τα ρούχα του αντι-ήρωά μου κι έκανα βόλτα (απένταρος) στη Βενετία, στα πάρκα του Μάντσεστερ και στους ψηφιακούς τοίχους του fb. Οι αντιδράσεις, οι επανερμηνείες, οι νέες εμπειρίες φόβου και τρέλας ξανάχτισαν πολλές φορές αυτήν την ιστορία – μέσα κι έξω μου – σαν μια εμμονή που τσουλάει μέσα στον χρόνο.


— Πώς συνδυάζεις την πανεπιστημιακή διδασκαλία στην Αγγλία (ΜΜΕ και παραστατικές τέχνες στο Liverpool Hope University) και τη συγγραφή με το queer performing; Δεν θεωρείς ότι έτσι ρισκάρεις, ενδεχομένως, φήμη και κύρος σε κάποιους κύκλους;

Μα δίχως ρίσκα η ζωή θα ήταν αφόρητη! Και αληθεύει ότι η Αγγλία – ειδικά η πανεπιστημιακή της κοινότητα – είναι πιο συντηρητική απ' όσο φαίνεται, ακριβώς λόγω του corporate χαρακτήρα της. Δεν πρέπει απλά να αρέσεις στους συναδέλφους ή στους φοιτητές σου αλλά και στους γονείς των φοιτητών, που πια αντιμετωπίζονται σαν πελάτες. Παράλληλα όμως σε Αγγλία και Ελλάδα, μέσα κι έξω από τα πανεπιστήμια υπάρχουν φωνές, χώροι, φίλοι, νεο-μποέμ, άνεργοι, μπλόγκερς, ερευνητές ονειρικών διαδρομών που δικαιώνουν όλα σου τα ρίσκα. Πάντως χάρηκα πολύ που ένα ερευνητικό μου κείμενο για αυτή δουλειά πρόκειται να δημοσιευτεί σε αμερικανικό ακαδημαϊκό περιοδικό. Ανυπομονώ να γράψω ακόμη ένα για την ψηφιακή μετα-ζωή των εικόνων του βίντεο.


— Σε μια εποχή που οι περισσότεροι νέοι και δημιουργικοί άνθρωποι σκέφτονται τη μετανάστευση, εσύ θα επέστρεφες λες ευχαρίστως στην Ελλάδα. Γιατί;

Ζούμε νομίζω σε μια ευρύτερη «γεωγραφία κρίσης» που ενώνει χώρες και πόλεις. Καμιά φορά η διαδρομή Αθήνα-Μάντσεστερ διαρκεί όσο ένα ποστ στο fb για έναν απλήρωτο λογαριασμό...


— Βλέπω στο βιογραφικό σου όρους όπως web author και transmedia artist, η συνεργάτιδά σου Calypso Larah αυτοχαρακτηρίζεται web guerilla. Θα γίνει λες κάποτε η ψηφιακή ζωή και δημιουργία κυρίαρχη τύπου Matrix ή πρόκειται τελικά για ψευδοδίλημμα;

Ναι, δεν θεωρώ την ψηφιακή ζωή ακριβώς «ψεύτικη». Όσα εκφράζουμε online – οι σκέψεις και οι επιθυμίες που φτύνουμε στο διαδίκτυο – είναι μέρος του αληθινού μας προσώπου, επηρεάζουν υλικά τη ζωή μας, αλλάζουν το πώς αναπνέουμε και σκεφτόμαστε. Αντιστρόφως, ένα σωρό λόγια, χειρονομίες και συναναστροφές που κάνουμε εκτός οθόνης, είναι παντελώς ψεύτικα. Πολλές φορές φερόμαστε σαν άνθρωποι μέσα στο Ίντερνετ και σαν ρομπότ εκτός.


— Επόμενο πρότζεκτ;

Δουλεύω το σενάριο μιας νέας ταινίας/perfomance για το ψωνιστήρι, την αστυνομική βία και τις κλοπές κινητών στο κέντρο της Αθήνας. Βασίζεται σε περιστατικά που έζησα το καλοκαίρι. Είναι μια ιδέα που δούλεψα πρόσφατα στο Pitching Lab στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Δράμας.

Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
Φωτο: Daniel Aschwanden
Ελευθεριακότητα είναι η επινοητική ανακάλυψη της ηδονής Facebook Twitter
Φωτο: Daniel Aschwanden

Info: 9-11/10 The Homonazi Effect, 3rd Handmade & Recycled Theater Festival, Τεχνοχώρος Φάμπρικα Μ. Αλεξάνδρου 125 & Ευρυμέδοντος, Γκάζι έναρξη 11μμ είσοδος ελεύθερη κρατήσεις τηλ. 210 3411651

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
ΠΕΣ ΤΑ ΡΕ RAYDON!!!! αντε να τα πει κ κανας αλλος !! εχω βαρεθει την υποκρισια με ολους τους γαμικουλες ματσο ελλαναρες που ενω μιλανε για γκομενες, το ματι τους τσεκαρει το ωραιο το αγορι που θα περασει!! ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥΣ ΑΜΦΙΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΙ!!!! ΞΥΠΝΑΤΕ ΡΕΕΕΕΕΕΕ!!!!!
θυμάμαι την προβολή στο εμπρός ...δεν μπορώ να πω ότι είχα συγκλονιστεί [η αλήθεια είναι ότι μού άρεσε πάρα-πάρα-πάρα πολύ η αλλοκοτιά-περφόρμανς το "Αφροδίτη (ένας αξερεύνητος πλανήτης)" και μάλλον όλα τα υπόλοιπα μού φαίνονταν υποδεέστερα, αν εξαιρέσουμε τον γλυκούλη τύπο με την ερωτική εξομολόγηση "ροζ-ροζ-ροζ" (ωραίες εποχές)].Πάντως, όλα αυτά παραμένουν πολύ ειδικού κοινού και ενδιαφέροντος. Ειδικά σε ανθρώπους που έχουν την τάση/ανάγκη για αποκωδικοποίηση του κόσμου μονίμως μέσω ενός binary συστήματος (καλό/κακό, άσχημο/όμορφο, σωστό/λάθος, κ.λπ., κ.λπ., κ.λπ.) δεν ξέρω τι/αν θα έχει να προσφέρει κάτι το εν λόγω, πλην ενός ασαφούς hazyness, πιθανότατα "παρεξηγήσιμων" εικόνων και ερεθισμάτων. Εκτός κι αν μπει μπόμπα στο διιστικόν, κάτι που δεν είναι καθόλου απλό.Πάντως έχει ενδιαφέρον.