Οι κορυφαίες εκθέσεις του 2024

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Paul Signac (1863-1935), Αντίμπ. Οι Πύργοι, 1911. Λάδι σε καμβά | 66 × 82,3 εκ. Albertina Museum, Βιέννη - Συλλογή Batliner
0

Νεοϊμπρεσιονισμός

Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή

Ένα ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο κίνημα του νεοϊμπρεσιονισμού παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το Ίδρυμα Γουλανδρή, με 55 έργα για τη «σχολή» που ακολούθησε την πρώτη μεγάλη περίοδο του ιμπρεσιονισμού. Paul Signac, Henri-Edmond Cross, Maximilien Luce, Théo van Rysselberghe, Henri Matisse, Henri Manguin και Louis Valtat με τα έργα τους απαθανατίζουν τα παράλια της Μεσογείου και εξελίσσονται ακολουθώντας μια ζωγραφική πιο ελεύθερη και πιο τολμηρή, μια παλέτα καθαρών χρωμάτων, ακόμα πιο σφριγηλή και ζωντανή, αποτυπώνοντας μοναδικά το μεσογειακό κλίμα, το φως και το μπλε του ουρανού και της θάλασσας. Καταγράφεται μια ολόκληρη εποχή με έργα που γεννήθηκαν με τη διάθεση των καλλιτεχνών να αφήσουν το Παρίσι, να ταξιδέψουν σε πιο ήσυχα μέρη και απερίσπαστοι να μελετήσουν το φως και το χρώμα, μεταφέροντάς τα στον καμβά τους με τη μεγαλύτερη ακρίβεια.

Henri Cartier-Bresson

Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Henri Cartier-Bresson (1908–2004), Σίφνος, 1961. © Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Συνδεδεμένo με την έκθεση της συζύγου του Martine Franck, που το έργο της παρουσιάστηκε στην Άνδρο, στο Μουσείο Γουλανδρή στην Αθήνα είδαμε το μεγάλο αφιέρωμα στον Cartier-Bresson με δύο ξεχωριστές ενότητες.

Στην πρώτη ενότητα υπήρχαν οι 74 φωτογραφίες που απαρτίζουν το λεύκωμα «Images à la sauvette (The Decisive Moment)», το οποίο εκδόθηκε το 1952, έχει χαρακτηριστεί από τον Robert Capa ως «Βίβλος για φωτογράφους» και παραμένει ακόμα και σήμερα η πιο διάσημη αναφορά στο έργο του Cartier-Bresson. Στη δεύτερη ενότητα για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Cartier-Bresson στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του το 1937, το 1953 και το 1961, με το μεγαλύτερο ποσοστό των έργων της έκθεσης να παρουσιάζονται για πρώτη φορά παγκοσμίως.

Μιχάλης Οικονόμου

Ίδρυμα Θεοχαράκη (01/02/2024 - 12/05/2024)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Μιχάλης Οικονόμου, «Σπίτι στη νότια Γαλλία», λάδι σε χαρτόνι, 42,5x65,5 εκ. Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank

Εκατόν δεκαέξι πολύτιμα έργα του κορυφαίου ζωγράφου Μιχάλη Οικονόμου, που γεννήθηκε το 1884 στον Πειραιά και πέθανε στο Δρομοκαΐτειο το 1933, στα 49 του χρόνια, συνέθεσαν την έκθεση «Μιχάλης Οικονόμου. Η αλχημεία της ζωγραφικής». Εδώ γίνεται αντιληπτή η βαθιά του επιθυμία: «Θέλω να δώσω αίσθημα, όσο μπορώ περισσότερο αίσθημα…». Ζωγράφος που αγαπιέται από τον θεατή του έργου του, με θέματα απλά, πάντοτε παρμένα από τη φύση, που μαρτυρούν σε πολλούς πίνακες πως διαθέτει γερή αίσθηση της φόρμας, ενώ η αισθητηριακή του αντίληψη με τη μυστηριακή υγρή ατμόσφαιρα, την απόλυτη ομορρυθμία ανάμεσα στο φως και στον αιθέρα, στο φως και στην ομίχλη, ολοκληρώνει την αυτόνομη εικαστική του έκφραση.

«Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας»

Τελλόγλειο (02/2/2024 – 16/6/2024)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Τρεις γυναικείες μορφές σε παραθαλάσσιο τοπίο» αποδιδόμενο στον Κωνσταντίνο Παρθένη

Μια μεγάλη έκθεση που πραγματεύεται τις πλαστογραφίες, ειδικότερα στην τέχνη, ενώ δίνεται έμφαση στην κατανόηση της αναγνώρισης, του ορισμού των πλαστών έργων, ιδιαίτερα στη διάκριση μεταξύ των εννοιών της πλαστογραφίας και του αντιγράφου, καθώς και σε λεπτές αποχρώσεις στις συνθήκες που σχετίζονται με τις δύο αυτές κατηγορίες έργων. Με αναφορές σε μεγάλες πλαστογραφήσεις και πλαστογράφους διεθνούς επιπέδου, στην παραχάραξη έργων τέχνης, στα προβλήματα που δημιουργεί, στους κινδύνους που ελλοχεύουν, αναζητήθηκαν και μελετήθηκαν έργα που να ανταποκρίνονται στο θέμα καταρχάς από τις Συλλογές του Τελλογλείου Ιδρύματος, αλλά και δάνεια από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, από το Μουσείο Εκμαγείων του ΑΠΘ, από το Πολεμικό Μουσείο και από συλλέκτες και ιδιωτικές συλλογές.

Νίκος Αλεξίου

Μουσείο Μπενάκη (14/03 - 26/05/2024)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Πάνος Κοκκινιάς Home 12, smoke, 1994-1995 archival c print Μουσείο Μπενάκη

Λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή, ο Νίκος Αλεξίου δώρισε στο Μουσείο Mπενάκη μια πλούσια συλλογή νεότερης τέχνης που συνέλεγε με ιδιαίτερη προσήλωση και υπομονή, παράλληλα με το καλλιτεχνικό του έργο. Το ιδιότυπο σύνολο έργων σύγχρονης τέχνης Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, που αποτελεί μία ακόμη πτυχή ενός πολύπλευρου δημιουργού, παρουσιάστηκε σαν ένα ενιαίο ανοιχτό έργο που περιλαμβάνει 236 έργα από 84 καλλιτέχνες. Ο ίδιος αναδιέτασσε τα έργα συνεχώς στους τόπους κατοικίας του, πολλαπλασιάζοντας τις συνάψεις και τις αφηγήσεις. Ο πολυεπίπεδος και συνάμα ατελής χαρακτήρας της συλλογής την καθιστά ένα λειτουργικό σύνολο το οποίο προτείνει μια απτική και σωματική εμπειρία που αναδεικνύεται σε μια ειδική in situ εγκατάσταση. Η παρουσίαση των έργων ήταν μέρος της ίδιας της πρακτικής του καλλιτέχνη αλλά και ένα παράδειγμα καλλιτέχνη-συλλέκτη ικανό να συμβάλει στον αναστοχασμό γύρω από την καλλιτεχνική παραγωγή μιας εικοσαετίας (1990-2010).

«Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους»

Μουσείο Μπενάκη (έως 27/4/25)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Χρυσό κόσμημα κόμμωσης, το κεντρικό μετάλλιο του οποίου κοσμείται με την προτομή της θεάς Αθηνάς. Από τον θησαυρό Θεσσαλίας/Καρπενησίου. Τέλη 3ου-αρχές 2ου αι. π.Χ. Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη. Φωτ.: Μουσείο Μπενάκη

Στην έκθεση παρουσιάζονται σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής κοσμημάτων της εποχής των ελληνιστικών χρόνων (323-30 π.Χ.). Στις προθήκες, τα εντυπωσιακά κοσμήματα, αληθινά κομψοτεχνήματα, μαρτυρούν όχι μόνο τον πλούτο αλλά και την τέχνη και την ιστορία μας ολόκληρης εποχής. Το κοινό έχει την ευκαιρία να δει μοναδικά σύνολα χρυσών κοσμημάτων, περισσότερα από 400 αντικείμενα σε δώδεκα ενότητες, στις οποίες το κόσμημα προσεγγίζεται καλλιτεχνικά, τεχνολογικά αλλά και ως ένα αντικείμενο που μπορεί να αφηγηθεί ιστορίες για τους κατόχους τους. Τα κοσμήματα της έκθεσης συνοδεύονται από αγγεία και ειδώλια που λειτουργούν ως αντικείμενα αναφοράς στις ερμηνείες που δίνονται για τη χρήση ή τον χαρακτήρα τους.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

«Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο»

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Πρόκειται για τη μάχη που έφερε αντιμέτωπους τον στρατό της Μακεδονίας του Φιλίππου Β΄ με αυτόν των συμμαχικών ελληνικών πόλεων της νότιας Ελλάδας.

Μια μικρή έκθεση που έκλεψε τις εντυπώσεις και τόνισε τη σημασία που είχε η μάχη της Χαιρώνειας στη μετάβαση από την κλασική στην ελληνιστική περίοδο, εποχή κατά την οποία ο ελληνικός πολιτισμός θα κυριαρχήσει για αιώνες και θα θέσει τις βάσεις αυτού που ονομάζουμε «Δυτικός κόσμος». Πρόκειται για τη μάχη που έφερε αντιμέτωπους τον στρατό της Μακεδονίας του Φιλίππου Β΄ με αυτόν των συμμαχικών ελληνικών πόλεων της νότιας Ελλάδας −κυρίως τον Ιερό Λόχο της Θήβας και τον στρατό της Αθήνας−, βάζοντας για πρώτη φορά στο προσκήνιο της ιστορίας τον δεκαοκτάχρονο Αλέξανδρο, που έμελλε να κατακτήσει τον κόσμο με τη μεγάλη εκστρατεία του στην Ασία. Εκτός από τους δύο κόσμους που συγκρούστηκαν, η έκθεση παρουσίασε τις ταφικές πρακτικές των δύο στρατευμάτων, στο Πολυάνδριο των 254 Θηβαίων Ιερολοχιτών, με το μνημείο του Λέοντα της Χαιρώνειας, και στον Τύμβο των Μακεδόνων. 

Cindy Sherman

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Cindy Sherman, Untitled Film Still #58, 1980. Εκτύπωση ζελατινο-αλογονούχου αργύρου, 20,3 x 25,4 εκ. / 8 x 10 ίντσες. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth © Cindy Sherman

Με το βλέμμα της ίδιας, αλλά τόσο διαφορετικής κάθε φορά γυναίκας, ενός χαμαιλέοντα της τέχνης, να περικυκλώνει τον επισκέπτη μέσα στις αίθουσες του Μεγάρου Σταθάτου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, η έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα», η πρώτη έκθεση με φωτογραφικά έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα, μας ταξίδεψε στην αρχή της καλλιτεχνικής της πρακτικής, με ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών «Untitled Film Stills» (1977-1980) καθώς και από τις σειρές «Rear Screen Projections» (1980), «Centerfolds» (1981) και «Color Studies» (1982). Τα πορτρέτα της θέτουν στην κρίση μας κάθε είδους στερεότυπα, αποδίδουν την προσωπική, αθόρυβη, σχεδόν τελετουργική διαδρομή της στον χώρο της τέχνης, αυτή που την έκανε να θεωρείται ως μία από τις πιο σημαντικές καλλιτέχνιδες της εποχής μας. Τα περισσότερα από εκατό έργα της καταγράφουν δεκαετίες σαρωτικών αλλαγών στην αντίληψη περί γυναικείας ταυτότητας.

«Κυκλαδίτισσες»

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (12/12/2024 – 4/5/2025)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Η Άρτεμις Ελαφηβόλος, ένα σπουδαίο άγαλμα από τη Δήλο που φεύγει για πρώτη φορά από το νησί και το μουσείο του.

Σε μια εποχή που η γυναίκα εξακολουθεί να διεκδικεί τον σεβασμό στη σύγχρονη κοινωνία, την ελεύθερη επιλογή των ρόλων της και την αποδέσμευσή της από στερεότυπα που κυριαρχούν παρά τους αγώνες των προηγούμενων αιώνων, η έκθεση «Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων» ανακαλεί στο σήμερα άγνωστες αφηγήσεις από τις Κυκλάδες που αναδεικνύουν την ιστορική διάσταση στη συγκρότηση της γυναικείας ταυτότητας από την προϊστορία μέχρι και τη μεταβυζαντινή περίοδο. Περιλαμβάνονται περίπου 150 έργα, όλα δημιουργίες της τέχνης των Κυκλάδων που χρονολογούνται από την πρώιμη προϊστορία μέχρι τον 17ο αι. και αφηγούνται την ιστορία του αρχιπελάγους μέσα από τη ματιά της νησιώτισσας, τις γυναικείες μεταβάσεις από τον ρόλο της θεότητας σε εκείνον της μητέρας και αντίστροφα, τη συμμετοχή της στα θρησκευτικά δρώμενα και τη δράση της στον δημόσιο βίο και την ιδιωτική σφαίρα. Ανιχνεύουν τους περιορισμούς που διέπουν τις ιδιότητες των γυναικών στην κοινότητα αλλά και στιγμές από τη χειραφέτησή τους.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

«ΝοΗΜΑΤΑ»

Μουσείο Ακρόπολης (4/12/2023 – 14/4/2024)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Η Φλόρα, Τοιχογραφία - Νωπογραφία, Α΄μισό του 1ου αι. μ.Χ. Από τις Σταβίες (νυν Castellammare di Stabia), λόφος Varano, η λεγόμενη Έπαυλις της Αριάδνης [IX, 7, 22] Νάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο 8834

Προσωποποιημένες έννοιες και νοήματα με ανθρώπινη ή ζωική μορφή και ιστορίες αλληγορικές, όλα αυτά, μαζί με άλλα, συγκρότησαν την έκθεση του Μουσείου Ακρόπολης «ΝοΗΜΑΤΑ. Προσωποποιήσεις και αλληγορίες από την αρχαιότητα έως σήμερα». Σε μια τετραλογία, το ΝοΗΜΑ γίνεται ΝΗΜΑ και περιλαμβάνει έργα ποικίλα, αγάλματα, ανάγλυφα και αγγεία, νομίσματα, κοσμήματα και εικόνες και πίνακες ζωγραφικής, ενώνοντας για πρώτη φορά την αρχαιότητα με το Βυζάντιο, με την Αναγέννηση και τη νεότερη τέχνη. Πώς προσωποποιούνται ο έρωτας, ο πόθος, ο ίμερος, ο ύπνος, το όνειρο και ο θάνατος; Κι ακόμα η ζήλεια, ο φθόνος, η διαβολή, η συκοφαντία, τα ανθρώπινα πάθη και τα συναισθήματα; Τα ουράνια σώματα, οι ήπειροι, τα νησιά, τα βουνά και τα ποτάμια; Και οι θεσμοί, οι πόλεις, το δίκαιο και το άδικο, η δίκη και η αδικία; Χρόνος, φύση, θεότητες, άνθρωπος και ανθρώπινη φύση, θεσμοί και αλληγορίες αλληλοσυμπλέκονταν μοναδικά στις ενότητες της έκθεσης, με επίλογο μια χάλκινη Χίμαιρα του 400 π.Χ. από το Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας.

Θησαυροί της Basilicata

Μουσείο Ακρόπολης (8/10/2024 – 26/1/2025)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Πήλινο κιβώτιο με ανθρωπόμορφα πόδια Α’ μισό 6ου αι. π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Σιρίτιδας

Η έκθεση «Οι αρχαίοι πολιτισμοί της Basilicata. Θησαυροί που έρχονται στο φως» στο Μουσείο Ακρόπολης είναι καρπός συνεργασίας πολλών επιστημόνων που εδώ και χρόνια προσπαθούν να αναδείξουν τον πολιτισμό μιας περιοχής στη νότια άκρη της Ιταλίας, στο κέντρο του κόλπου του Τάραντα, της Οινωτρίας γης, της σημερινής Basilicata. Μέσα από αυτή την έκθεση, ο επισκέπτης θα γνωρίσει τον πολιτισμό που συνάντησαν οι Έλληνες από την Πελοπόννησο και τη νησιωτική αρχαία Ελλάδα στα μεγάλα ταξίδια τους για εγκατάσταση στη γη της Ιταλίας και της Σικελίας, κυρίως στο μέρος αυτό που ονομάστηκε αργότερα «Μεγάλη Ελλάδα». Η έκθεση έχει ως στόχο να φωτίσει μια περιοχή στο νοτιότερο άκρο της Ιταλίας, τη σημερινή Basilicata, αναδεικνύοντας τον πολιτισμό της περιοχής αυτής από το τέλος της Εποχής του Χαλκού (11ος αι. π.Χ.) έως και τον 6ο αι. π.Χ. με περισσότερα από 300 αντικείμενα.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

Penny Siopis

ΕΜΣΤ

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Penny Siopis, Pinky Pinky: Blue Eyes, 2002. Λάδι και ευρεθέντα αντικείμενα σε καμβά 41 x 50 εκ.. Ιδιωτική Συλλογή Teresa Lizamore, Johannesburg. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Στον κύκλο εκθέσεων «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» το ΕΜΣΤ παρουσίασε την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Ευρώπη της σημαντικής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας Penny Siopis, που έγινε γνωστή ήδη από τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 χάρη στην ιστορικά και πολιτισμικά φορτισμένη ζωγραφική της, που ασκούσε κριτική στην αποικιοκρατία, το απαρτχάιντ, τον ρατσισμό και τον σεξισμό. Η Siopis πειραματίστηκε με πληθώρα μέσων, δημιουργώντας ένα πολυδιάστατο έργο με ιδιαίτερη επιρροή στη νεότερη γενιά καλλιτεχνών, σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη αντιαποικιακή και φεμινιστική τέχνη. Κεντρικά θέματα στο έργο της είναι η επίμονη όσο και εύθραυστη υπόσταση της μνήμης, η αλήθεια, η απόδοση ευθυνών, τα δικαιώματα των γυναικών και των περιθωριοποιημένων ατόμων, η ευαλωτότητα και οι περίπλοκοι δεσμοί που συνδέουν το ιδιωτικό και το δημόσιο. Κοινωνική συνείδηση, ηθική και πολιτική στάση, καλλιτεχνική φαντασία και δεξιοτεχνία συνυπάρχουν σ’ ένα σώμα δουλειάς πλούσιο σε οπτικά και εννοιολογικά ερεθίσματα.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

«Δημοκρατία»

Εθνική Πινακοθήκη (11/7/2024 έως 2/2/2025)

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Nikias Skapinakis (1931-2020), «Λουόμενες/Baigneuses», 1971, Λάδι σε μουσαμά. Ιδιωτική Συλλογή (Πορτογαλία). Φωτ.: José Pessoa / Museus e Monumentos de Portugal, E.P.E – Arquivo de Documentação Fotográfica

Με μισό αιώνα να μας χωρίζει από πολιτικά γεγονότα στη νότια Ευρώπη όπως η κατάρρευση της επτάχρονης δικτατορίας στην Ελλάδα, η «Επανάσταση των Γαριφάλων» στην Πορτογαλία και ο θάνατος του δικτάτορα Φράνκο στην Ισπανία, η έκθεση «Δημοκρατία» στην Εθνική Πινακοθήκη επιχειρεί να ανιχνεύσει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της. Με άξονα την τέχνη της αντίστασης και της διαμαρτυρίας στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, η έκθεση αντιμετωπίζει μέσα από 55 καλλιτέχνες και ομάδες καλλιτεχνών και 140 εικαστικά έργα συγκριτικά για πρώτη φορά σε διεθνές επίπεδο την πολιτική λειτουργία της τέχνης στα δικτατορικά καθεστώτα, διερευνώντας την ποικιλομορφία των καλλιτεχνικών αναζητήσεων, τις συγκλίσεις και τις αποκλίσεις, τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία, καθώς και την ενεργή κληρονομιά τους.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Άνσελμ Κίφερ

Gagosian

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Anselm Kiefer - Nehebkau, 1993–2023. © Anselm Kiefer. Photo: Georges Poncet. Courtesy the artist and Gagosian

Στην Gagosian, η πρώτη ατομική έκθεση του Anselm Kiefer στην Ελλάδα παρουσίασε νέους και πρόσφατους πίνακες, γλυπτά και φωτογραφικά έργα. Με τοπία που φέρουν ποιητικές αποκρίσεις στον μύθο, την ιστορία και τον φυσικό κόσμο, εγείροντας θέματα δημιουργίας, μεταμόρφωσης και της κυκλικής φύσης της ύπαρξης, ο Κίφερ αντιπαραβάλλει τη φωτεινότητα του χρυσού με την οπτική και συμβολική αντήχηση άλλων μέσων, συμπεριλαμβανομένων της λαδομπογιάς και της ακρυλικής μπογιάς, του βερνικιού γομαλάκας, του άχυρου και του υφάσματος.

Με δυο έργα με τίτλο «Danaë» ερμηνεύει έναν μύθο που έχει εμπνεύσει πληθώρα καλλιτεχνών, από τον Τιτσιάνο και τον Ρέμπραντ μέχρι τον Γκούσταβ Κλιμτ. Παράλληλα, στους άλλους πίνακές του εξερευνά και άλλα ιερά και μυθολογικά θέματα από την άποψη του τοπίου, βραχώδεις προεξοχές και σκοτεινές αποχρώσεις της Μεσογείου, ενώ με τις αναφορές του στο ιερό, το μυθικό και το ιστορικό, το έργο του μιλά για την πολυπλοκότητα της σχέσης της ανθρωπότητας με τη φύση, η οποία συγχρόνως υποστηρίζει και απειλεί τη ζωή.

Χένρι Μουρ

Ελλάδα στην Gagosian

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Reclining Torso, 1981 Φωτ.: Henry Moore Archive

H έκθεση «Henry Moore and Greece» παρουσίασε στην Ελλάδα επιλογές έργων από όλη την πορεία του Χένρι Μουρ, οι οποίες ρίχνουν φως στη γοητεία που ασκούσε η αρχαία ελληνική τέχνη στον καλλιτέχνη, μια σχέση που αναπτύχθηκε μετά το ταξίδι του στην Ελλάδα το 1951, λίγους μήνες πριν από την πρώτη του ρετροσπεκτίβα στην Tate, στο Λονδίνο. Η έκθεση εξερεύνησε τους δεσμούς μεταξύ του έργου του Μουρ και της πρώιμης αρχαίας ελληνικής τέχνης, όπως η κυκλαδική. Ο καλλιτέχνης ταξίδεψε στην ηπειρωτική Ελλάδα μία και μόνη φορά, το 1951, για μια έκθεση στο Ζάππειο, και τότε επισκέφτηκε επίσης τους αρχαιολογικούς χώρους των Δελφών, της Ολυμπίας και των Μυκηνών. Μετά από αυτή την επίσκεψη άρχισε η ελληνική τέχνη να κινεί το ενδιαφέρον του. Δουλεύοντας με προπλάσματα από πηλό ή γύψο και μπρούντζινα εκμαγεία, μπόρεσε να προσεγγίσει μια μεγαλύτερη κλίμακα και να προσδώσει πιο εμφανή αίσθηση κίνησης στα γλυπτά του.

«Space of togetherness»

NEON

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Installation View space of togetherness | NEON στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου | Σχολείον της Αθήνας – Ειρήνη Παπά Φωτ.: © Ναταλία Τσουκαλά, ευγενική παραχώρηση ΝΕΟΝ

Η έκθεση του ΝΕΟΝ «Space of togetherness» στον χώρο της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου | Σχολείον της Αθήνας – Ειρήνη Παπά έθεσε μερικά από τα πιο πιεστικά ερωτήματα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη και ο κόσμος σήμερα. Η μετακίνηση ανθρώπων, πολιτισμών και ιδεών διαμορφώνει την Ευρώπη ως έναν χώρο ροών, μέσω της αλληλεπίδρασης και της ανταλλαγής πολιτισμικών διαφορών. Συναντήσαμε μια έκθεση για ιστορίες που αποκαλύπτονται όταν διασταυρώνονται οι φυλές, οι πολιτικές, τα ανθρώπινα δικαιώματα, που διερεύνησε πώς υφαίνονται στην καθημερινή μας ζωή προκαθορισμένες ιδέες για τον ρατσισμό, την κοινωνική κινητικότητα, τα δικαιώματα των μεταναστών και πώς ενυπάρχει η αίσθηση του ανήκειν, η συνύπαρξη, μέσα από τη διαφορετικότητα της τάξης, της φυλής, του φύλου. Συμμετείχαν καλλιτέχνες και συλλογικότητες, ενώ το εκθεσιακό και δημόσιο πρόγραμμα της έκθεσης κατάφερε τη συνύπαρξη με τις δραστηριότητες της Δραματικής Σχολής, δημιουργώντας ένα ανοιχτό, ζωντανό εργαστήριο.

«Re(a)Duchamp»

Ελευθερία Τσέλιου

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Fountain 1917, replica 1964, Succession Marcel Duchamp/ London 2024

Η έκθεση στην γκαλερί Ελευθερία Τσέλιου έδειξε για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργα του Marcel Duchamp, με τον τίτλο της «Re(a)Duchamp», την ιδέα και την επιμέλειά της να ανήκουν στον καλλιτέχνη και μελετητή του Duchamp, Κύριλλο Σαρρή. Τα έργα που παρουσιάστηκαν προέρχονταν από ιδιωτικές συλλογές και ιδρύματα από την Ευρώπη και την Αμερική. Ο καλλιτέχνης που έλεγε ότι «η τέχνη δεν είναι αυτό που βλέπετε. Η τέχνη είναι το κενό», αυτός που δημιούργησε τα επαναστατικά readymades και ένα πορσελάνινο ουρητήριο που ονόμασε  «Fountain» (1917), το οποίο μέχρι σήμερα θεωρείται από πολλούς το πιο επιδραστικό έργο τέχνης του 20ού αιώνα, είναι αυτός που μας προτρέπει με το έργο του να δούμε την τέχνη όχι μόνο ως αίσθηση αλλά κυρίως με τον τρόπο μιας πνευματικής εξερεύνησης.

«Wanderlust/all passports»

Μέγαρο Σλήμαν-Μελά

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Η εγκατάσταση της Λυδίας Δαμπασίνα με τίτλο «Privilèges» εκκινεί από τo μεγαλείο των βουνών ως καταφύγιο, προβάλλοντας ένα σχόλιο για την απομόνωση και την αναζήτηση νοήματος.

Σαράντα τέσσερις εικαστικοί ενεργοποίησαν τον χώρο του Μεγάρου Σλήμαν-Μελά και παρουσίασαν έργα που ανταποκρίνονται σε αυτόν και στο εννοιολογικό́ πλαίσιο της έκθεσης, δημιουργώντας με το οπτικό́, πολυμεσικό λεξιλόγιό τους εγκαταστάσεις χώρου, βίντεο, γλυπτά και ζωγραφική́. Η έκθεση εξέτασε ζητήματα μνήμης, ιστορικότητας και διαπροσωπικών αφηγήσεων σε ένα κτίριο που φέρει την υπογραφή του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ και ξεκίνησε τη ζωή του ως συγκρότημα οικογενειακών κατοικιών. Η λέξη «Wanderlust», που βρίσκεται στον τίτλο της έκθεσης, σημαίνει φιλαποδημία, την αγάπη για τα ταξίδια. Οι καλλιτέχνες μπορούν να θεωρηθούν φιλαπόδημοι, καθώς ταξιδεύουν στη χώρα των ονείρων λίγο πριν χιλιάδες ταξιδιώτες φέρουν το δικό τους αποτύπωμα σε αυτό το μελλοντικό ξενοδοχείο, συνομιλώντας με έννοιες του χωροχρόνου και ερχόμενοι σε διαπραγμάτευση με νοήματα που σχετίζονται με το μέλλον μέσα από το πρίσμα του παρελθόντος και του παρόντος. Οι μεγάλες αίθουσες, τα μικρότερα δωμάτια, οι διάδρομοι και τα διάφορα περάσματα συγκρότησαν μια συνειδησιακή ροή και μια συναισθηματική διαδρομή.

«Γυναικεία Ζητήματα»

Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Αννίτα Αργυροηλιοπούλου | «Γυναικεία Ζητήματα»

Στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων 17 Ελληνίδες καλλιτέχνιδες από διαφορετικές γενιές, με διαφορετικές εκφράσεις και αναζητήσεις, σε έναν αναστοχασμό του ρόλου και της θέσης της γυναίκας, παρουσίασαν τα έργα τους  στην ομαδική έκθεση «Γυναικεία Ζητήματα». Τα έργα διαμόρφωσαν έναν διάλογο μεταξύ του παρελθόντος και του ενεστώτος χρόνου, επαναδιατυπώνοντας διαγενεακούς προβληματισμούς και θέτοντας επίκαιρα ερωτήματα. Στην ελληνική γλώσσα, η έκφραση «γυναικείο ζήτημα» είναι σχεδόν ταυτόσημη με το κίνημα του φεμινισμού. Ο πληθυντικός του τίτλου υποδηλώνει όχι μόνο τη συλλογικότητα του εγχειρήματος αλλά και την εννοιολογική του ευρύτητα. Αποτελεί ταυτόχρονα υποδόρια αναφορά στα διαφορετικά κύματα που διανύει ο φεμινισμός από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Υπογραμμίζει επιπλέον την πολλαπλότητα των διαφορετικών, συχνά εκ διαμέτρου αντίθετων, απόψεων που διέπουν τη φεμινιστική σκέψη.

George Kondo

Σφαγεία της Ύδρας, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Σε πολύχρωμα ζωηρόχρωμα κουτιά-πλαίσια, βρίσκεται τοποθετημένη μια σειρά από μικρής κλίμακας πίνακες και γλυπτά επιλεγμένα από τη μακρόχρονη καριέρα του καλλιτέχνη. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Μια σειρά από μικρής κλίμακας πίνακες και γλυπτά επιλεγμένα από τη μακρόχρονη καριέρα του George Condo συγκρότησαν την έκθεση «The Mad and the Lonely», που οργάνωσε το ΔΕΣΤΕ στα Σφαγεία της Ύδρας. Ενώ εξερευνά την τέχνη του παρελθόντος, από την Αναγέννηση και το μπαρόκ, στον κυβισμό, τον σουρεαλισμό και την ποπ αρτ, ο Condo δημιουργεί τη δική του εικαστική γλώσσα, ξεφεύγοντας από την τυπικότητα της παραδοσιακής ζωγραφικής πορτρέτων και το λεξιλόγιο του μοντερνισμού και της αφαίρεσης. Ακολουθώντας την παράδοση της προσωπογραφίας, τα έργα της έκθεσης προσφέρουν απεικονίσεις των ετερόκλητων ψυχών της ζωής, που έχουν απορριφθεί από την κοινωνία και που μένουν ανάμεσα σε καταστάσεις τρέλας και μοναξιάς. Θύματα των δικών τους εσωτερικών συνθηκών, αυτοί οι χαρακτήρες αποδίδονται με τον αφηρημένο, συχνά απόκοσμο αλλά ταυτόχρονα ανθρωποειδή τρόπο που χαρακτηρίζει το ιδιότυπο ύφος του Αμερικανού καλλιτέχνη.

Boghiguian

Sylvia Kouvali

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Anna Boghiguian, Υφάσματα που αποπνέουν χαρά, 2024, ακρυλικό ζωγραφισμένο στο χέρι πάνω σε βαμβακερό εμπριμέ ύφασμα, 200 x 65 x 12 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της γκαλερί Sylvia Kouvali, Λονδίνο/Πειραιάς. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Με μια έκθεση με τίτλο «Observations on somethings forgotten» στη Rodeo στον Πειραιά, η Anna Boghiguian καταπιάνεται και πάλι με τη ζωή και το έργο του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη. Όπως κι εκείνη, έτσι κι ο Καβάφης έτρεφε μεγάλο ενδιαφέρον για την ιστορία. Η καλλιτέχνιδα έχει αφιερώσει τη ζωή και τα έργα της, κυρίως τους πίνακες και τα γραπτά μέσα σε αυτούς, στη ζωή των άλλων − ανθρώπων που κυμαίνονται από την κορυφή της πυραμίδας, όπου οι ηγέτες εξουσιάζουν τις ζωές των άλλων, μέχρι τα χαμηλότερα υπόγεια στρώματα της ανθρωπότητας. Η Boghiguian βλέπει την Ελλάδα ως έναν τόπο διαρκούς ανανέωσης, ατελείωτου περάσματος και διαρκούς αναγέννησης. Τα έργα της έκθεσης μιλούν για τον χρόνο και το πέρασμά του και για την αγαπημένη πράξη του ποιητή: τη μνήμη.

Dana Schutz

Συλλογή Οικονόμου 

Επισκόπηση εικαστικά Facebook Twitter
Dana Schutz: The Island

Με την έκθεση «The Island» έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε, σε μια πορεία 20 ετών, την εξέλιξη του ζωγραφικού έργου της Dana Schutz, που βρίσκεται σε αντίθεση με τη δουλειά πολλών άλλων καλλιτεχνών της γενιάς της, οι οποίοι είτε υιοθέτησαν τις θέσεις της αμερικανικής αφαίρεσης και του μινιμαλισμού ή στράφηκαν προς μια υλικότητα παραδοσιακά συνυφασμένη με τη γλυπτική. 

Στο προσκήνιο της αναβίωσης της σύγχρονης παραστατικής ζωγραφικής, οι εικόνες της Schutz, που χαρακτηρίζονται από έντονη φαντασία, χειρονομιακούς ελιγμούς και ζωηρά χρώματα, αναδεικνύουν μια παλέτα που εξελίσσεται ταυτόχρονα με το όλο και πιο περίπλοκο εύρος και γκάμα της δουλειάς της. Η έκθεση ήταν μια συνεκτική παρουσίαση δεκαπέντε πινάκων και πέντε έργων σε χαρτί, που καταδεικνύουν την έκταση των δεξιοτήτων της καλλιτέχνιδας, οι οποίες έχουν μετακινηθεί και εξελιχθεί σημαντικά, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ. 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου

Εικαστικά / Νεοϊμπρεσιονισμός και Μεσόγειος: Εγκαίνια για τη νέα μεγάλη έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή

55 έργα, τα περισσότερα εκ των οποίων έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, περιλαμβάνονται στην πρώτη αφιερωματική έκθεση στον ελλαδικό χώρο για τη «σχολή» που ακολούθησε την πρώτη μεγάλη περίοδο του ιμπρεσιονισμού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ