Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter

Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς

7

Σήμερα όλοι, ερασιτέχνες κι επαγγελματίες,θεωρούν ευλογία την ευρεία διάδοση της χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας στην φωτογραφία λόγω του αποτελέσματος: ευκολία, ταχύτητα, διάδοση. Ο Richard Learoyd διαφωνεί: «Είχα την τύχη να ανήκω στη γενιά πριν διαδοθεί η χρήση των υπολογιστών» λέει αναφερόμενος στις σπουδές του στην Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκώβης. «Αναπολώντας την περίοδο εκείνη συνειδητοποιώ πως τότε άρχισε πραγματικά η ζωή μου.»

Στην Καλών Τεχνών ο Learoyd άρχισε να πειραματίζεται με την camera obscura, κυριολεκτικά έναν «σκοτεινό θάλαμο». Μόνο που αυτή η φωτογραφική μηχανή έχει μέγεθος ενός ολόκληρου δωματίου. Για τους αδαείς (δηλαδή το 99% του πληθυσμού) θα εξηγήσουμε πως λειτουργεί: το φωτογραφικό χαρτί εκτίθεται στην φωτογραφική μηχανή/δωμάτιο ενώ το μοντέλο ποζάρει στο διπλανό δωμάτιο και οι δύο χώροι χωρίζονται από έναν φακό. Το φως που λούζει το μοντέλο εστιάζεται και αποτυπώνεται στο χαρτί, χωρίς την χρήση αρνητικού.

Το ότι δεν υπάρχουν αρνητικά σημαίνει πως κάθε φωτογραφία είναι μοναδική. Για πάντα. Αυτό ανατανακλάται και στις τιμές των έργων του στις γκαλερί, περίπου 80.000 αγγλικές λίρες η φωτογραφία. Το ποσοστό αποτυχίας βέβαια είναι υψηλό.

Οι φωτογραφίες του Learoyd έχουν μια απόκοσμη, γαλήνια ομορφιά, κάτι που είναι εμφανές στα έργα που έχουν επιλεγεί για την νέα μίνι αναδρομική του έκθεση στο Victoria & Albert Museum. Τα μεγάλα πορτραίτα, οι γοτθικού τυπου νεκρές φύσεις καθώς και η σειρά του σκοτεινού καθρέπτη που δίνει το όνομα της στην έκθεση, όλα διαθέτουν μια υποβλητική δύναμη.

Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter

Ωστόσο τα πορτραίτα είναι εκείνα που σε μαγνητίζουν. Παρόντα και ταυτόχρονα φευγαλέα πρόσωπα, μοιάζουν αληθινά και θυμίζουν πίνακες Φλαμανδών ζωγράφων όπως το Κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι του Βερμέερ. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην σχολαστική παρότι απαρχαιωμένη διαδικασία της λήψης. Η γιγαντιαία camera obscura που έχει φτιάξει στο στούντιο του στο Shoreditch του επιτρέπει να δει την τυπωμένη φωτογραφία λίγα λεπτά μόνο μετά την λήψη της. Εξάλλου, όπως λέει κι ο ίδιος το αποτέλεσμα μετράει: «όταν μια εικόνα είναι καλή έχει κανείς την αίσθηση ότι στο χαρτί έχει μείνει ένα αποτύπωμα του ανθρώπου. Νιώθεις σχεδόν την ανάσα τους.»

Ο Learoyd είναι ένας επιμελής αρχιμάστορας, τον θέλγει η μακρά κι επίπονη διαδικασία δημιουργίας κάθε εκτύπωσης. Δυστυχώς η εταιρεία που παρήγαγε το χημικά επεξεργασμένο χαρτί που χρησιμοποιεί σταμάτησε να το παράγει. Είχε προνοήσει ωστόσο κι έχει αποθηκεύσει μεγάλα ρολλά τα οποία συντηρεί στο ψυγείο του «Με φτάνουν για περίπου 20 χρόνια, έχω υπολογίσει και τα λάθη.»

Το ότι δεν υπάρχουν αρνητικά σημαίνει πως κάθε φωτογραφία είναι μοναδική. Για πάντα. Αυτό ανατανακλάται και στις τιμές των έργων του στις γκαλερί, περίπου 120.000 ευρώ η φωτογραφία. Το ποσοστό αποτυχίας βέβαια είναι υψηλό. «Κάθε φωτογραφία μου έχει δουλευτεί, δεν υπάρχουν ευτυχείς συγκυρίες.»

Στις φωτογραφίσεις του ακόμα και η παραμικρή λεπτομέρεια, το που θα ακουμπήσει ένα χέρι ή πως θα πέφτει το φως σε έναν ώμο, πρέπει να προετοιμαστεί από έναν βοηθό πριν από την τελική στιγμή της λήψης. «Δεν έχω μεγάλη φαντασία» λέει αστειευόμενος. «Κάνω ότι είναι απαραίτητο από πριν ώστε να βγάλω την φωτογραφία που χρειάζομαι.»

Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter

Ο Learoyd χρησιμοποιεί τα ίδια μοντέλα, κυρίως γυναίκες, ξανά και ξανά... Τα επιλέγει για την διαχρονική τους ομορφιά και την ικανότητα τους να ποζάρουν χωρίς να δίνουν την εντύπωση ότι κάνουν ακριβώς αυτό. Ένα από τα μοντέλα του, η Nancy Gryspeerdt διαφώτισε το κοινό για την εμπειρία της γράφοντας το βιβλίο Day for Night. Περιγράφει την προετοιμασία της λήψης (μια ατίθαση τρίχα που μαζεύεται πίσω από το αυτί της) και τον "ενδιάμεσο χρόνο", όταν βρίσκεται μόνη της στον σκοτεινό θάλαμο, διατηρώντας μια συγκεκριμένη πόζα και βλέμμα πριν "έρθει το φλας και με τυφλώσει για ένα δευτερόλεπτο". Αυτή η παύση – μακρά, έντονη, γεμάτη υπόσχεση – είναι όπως λέει η ίδια «η μόνη στιγμή που νιώθω ότι συντελείται τέχνη».

Οι περισσότεροι φωτογράφοι θα σας πούνε ότι γνωρίζουν αμέσως αν έχουν πετύχει μια σπουδαία λήψη την στιγμή που πιέζουν το κλείστρο – ο Learoyd ωστόσο δεν μπορεί να το γνωρίζει μέχρι να τυπωθεί η εικόνα. "Καποιες φορές" λέει η Nancy «μπορείς να καταλάβεις αν είναι καλή φωτογραφία ή όχι όταν ακόμα βγαίνει από τους κυλίνδρους. Καθώς τοποθετείται στον πίνακα για να την δούμε νιώθουμε ήδη να εκπέμπει κάτι που μας ταράζει.»

Η τεχνική δεξιότητα του Learoyd συμπληρώνεται με ένα λιγότερο απτό χάρισμα που δίνει στις εικόνες του μια αίσθηση ακινησίας και ησυχίας που σπανίζει. Οι εικόνες του θυμίζουν την ενδοχώρα ανάμεσα στην συνείδηση και το όνειρο, στο απτό και το παράξενα φανταστικό. Αιωρούνται εκεί, υπενθυμίζοντας μας την αίσθηση μαγείας που προκαλούσε η φωτογραφία στην αρχή της, την δύναμη της αλχημείας που αιχμαλωτίζει και μεταμορφώνει. Όταν δεν είχαμε όλοι στην τσέπη μας μια φωτογραφική μηχανή και την ψευδαίσθηση ότι είμαστε καλλιτέχνες.

Η έκθεση Richard Learoyd: Dark Mirror διαρκεί από τις 24 Οκτωβρίου έως τις 14 Φεβρουαρίου 2016 στο V&A στο Λονδίνο.

 

Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
Με μια camera obscura στο μέγεθος δωματίου ένας φωτογράφος δημιουργεί goth πορτραίτα απόκοσμης ομορφιάς Facebook Twitter
7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM