Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter

Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη

2

Ο Μαρίνος Τσαγκαράκης με τη φωτογραφική σειρά του Paradise Inn αναδεικνύει τις συνέπειες της ανεξέλεγκτης τουριστικής ανάπτυξης που με την άναρχη και αντιαισθητική επέμβαση της αλλοιώνει δραματικά το φυσικό τοπίο της χώρας μας. Ο ίδιος μιλώντας στη Lifo.gr μας είπε:

«Η λέξη «Παράδεισος», στην κυριολεξία σημαίνει περιφραγμένος λειμώνας ή τόπος αναψυχής και διασκέδασης, προερχόμενη πιθανότατα από την εβραϊκή λέξη «Pardes», η οποία αποδίδεται στους περιφραγμένους κήπους αναψυχής του «Μεγάλου Βασιλέα των Περσών».

»Τις τελευταίες δεκαετίες, αμέτρητοι τεχνητοί «Παράδεισοι» έχουν δημιουργηθεί και συνεχίζουν να δημιουργούνται ανά τον κόσμο σήμερα, πιο γρήγορα μάλιστα από ποτέ. Αυτή η βιομηχανία παραγωγής ενός ψυχαγωγικού προϊόντος κατανάλωσης της μάζας, η οποία προσπαθεί να ικανοποιήσει την ανάγκη του μέσου ανθρώπου για αναψυχή και διασκέδαση στον ελεύθερο χρόνο του, ονομάζεται τουρισμός.

»Η τουριστική βιομηχανία έχει επέμβει δραστικά πάνω στο έδαφος, μετασχηματίζοντας το σε εμπόρευμα, προκαλώντας φαινόμενα με έντονο κοινωνικοπολιτισμικό χαρακτήρα. Οι διάφοροι προορισμοί κινδυνεύουν να αλλάξουν τελείως δομή, μορφή και ταυτότητα και να τυποποιηθούν μέσα στην όλη διαδικασία ικανοποίησης των τουριστικών επιθυμιών. Αυτό που δε γίνεται αντιληπτό, είναι ότι με αυτόν τον τρόπο δεν υποβαθμίζεται μόνο το τελικό προϊόν, αλλά κυρίως υποβαθμίζονται οι ίδιες οι τοπικές κοινωνίες, οι οποίες στις περιόδους μη τουριστικής αιχμής πρέπει να συμβιβαστούν να ζήσουν στα κατάλοιπα της εποχιακής βιομηχανίας.

»Το "Paradise Inn" έχει ως στόχο να αναδείξει τις επιπτώσεις από την άναρχη και μαζική τουριστική ανάπτυξη. Στην Ελλάδα, αλλά και στον Ευρωπαϊκό Νότο εν γένει, οι επιπτώσεις αυτές αποτυπώνονται στο δομημένο περιβάλλον κυρίως μέσω της άναρχης και πρόχειρης αρχιτεκτονικής, της κιτς και φολκλόρ διακόσμησης, της υιοθέτησης και κατασκευής τεχνητών στοιχείων και δομών ψυχαγωγίας, της παραποίησης της ταυτότητας και της πολιτιστικής κληρονομιάς, της καταπάτησης του φυσικού περιβάλλοντος και τέλος της ερήμωσης που επέρχεται μετά το πέρας της περιόδου αιχμής.

»Όπως λέει και ο Μ. Proust, ο πραγματικός παράδεισος, είναι ο χαμένος παράδεισος. Το «Paradise Inn» είναι λοιπόν ένας φόρος τιμής για όλους τους χαμένους παραδείσους, μέσα στους οποίους εκατομμύρια συνηθισμένοι άνθρωποι κατορθώνουν να επιβάλλουν στον ίδιο τους τον εαυτό, την απελπισμένη εμπειρία που ο καθένας θα μπορούσε να αντιμετωπίσει: εκείνη της απαξίωσης της ποιότητας ζωής, της αισθητικής και την απώλεια χρήσης του φυσικού χώρου.»

Περισσότερα για τη δουλειά του Μαρίνου Τσαγκαράκη εδώ

Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
Οι χαμένοι τουριστικοί παράδεισοι του Μαρίνου Τσαγκαράκη Facebook Twitter
©Μαρίνος Τσαγκαράκης
2

Μαρούσα Θωμά

Γεννήθηκε στη Λέσβο. Υπεύθυνη του Lightbox στο LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
Η τουριστική ανάπτυξη στην Ελλάδα είναι το ίδιο άναραχη και μαζική όπως και η μη-τουριστική σε κάθε πόλη και χωριό. Αυτοί είμαστε...(Δεν σχολιάζω το κλισέ με το συννεφιασμένο τοπίο)