Υπατία, η γυναίκα - σύμβολο της ισότητας που λάτρεψε την επιστήμη Facebook Twitter
Υπατία του Charles William Mitchell, 1885

Υπατία, η γυναίκα - σύμβολο της ισότητας που λάτρεψε την επιστήμη

15

Η Υπατία γεννήθηκε το 370 μ.Χ. σε μια Αλεξάνδρεια που απείχε πολύ από το να είναι η κοιτίδα του κοσμοπολιτισμού και του πνεύματος, όπως παλαιότερα. Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία γινόταν χριστιανική και οι επιστήμες αντιμετωπίζονταν, στην καλύτερη περίπτωση, με επιφύλαξη.

Η Υπατία ήταν κόρη του Θέωνα, του σπουδαίου μαθηματικού και αστρονόμου, μελετητή του Πτολεμαίου και του Ευκλείδη, που καταγράφεται ως ο τελευταίος λόγιος που υπήρξε μέλος του Αλεξανδρινού Μουσείου. Πατέρας και κόρη είχαν αλεξανδρινή υπηκοότητα, γεγονός που ήταν ιδιαίτερο προνόμιο και τους προσέδιδε μεγάλες ελευθερίες.

Ο Θέων ήθελε με κάθε τρόπο να γίνει η κόρη του ένα «τέλειο ανθρώπινο ον» και κάτω από την επίβλεψή του η πανέμορφη κοπέλα έλαβε εξαιρετική μόρφωση. Ταξίδεψε στην Αθήνα, όπου σπούδασε στη νεοπλατωνική σχολή του Πλούταρχου του Νεότερου και της κόρης του Ασκληπιγένειας.

Παρακολούθησε μαθήματα και στη σχολή του Πρόκλου, ο οποίος την επηρέασε ιδιαίτερα, ενώ σύμφωνα με μεταγενέστερες μαρτυρίες φαίνεται ότι ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη σχολή του Ιεροκλή. Με την επιστροφή της στην Αλεξάνδρεια αρχίζει να διδάσκει φιλοσοφία και μαθηματικά, ως επικεφαλής των νεοπλατωνιστών της πόλης, ενώ μελετά διεξοδικά τα μαθηματικά έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου.

Η φήμη της ως σπουδαίας φιλοσόφου διαδίδεται ταχύτατα και γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλής τόσο για το αναλυτικό της πνεύμα και τη διαλεκτική της δύναμη όσο και για το μοναδικό της κάλλος. Η ίδια τηρούσε τις αρχές των νεοπλατωνικών, οι οποίοι ήταν ασκητικοί και υπέρμαχοι της αγνότητας, χωρίς ωστόσο να απαιτεί από τους μαθητές της, που ανήκαν σε διάφορες θρησκείες, αντίστοιχη συμπεριφορά.

Μαθητές αρχίζουν να έρχονται από όλα τα μέρη της αυτοκρατορίας για να σπουδάσουν φιλοσοφία και η επιρροή της Υπατίας φτάνει μέχρι τη σχολή της Αντιοχείας.

Στην ιστορία των επιστημών για δεκαπέντε αιώνες είναι η μοναδική γυναίκα που συναντάμε και η πρώτη που δίδαξε δημόσια, αποτελώντας αδιαμφισβήτητο σύμβολο της ισότητας των φύλων, ούσα ταυτόχρονα και μάρτυρας της γνώσης.


Η εποχή, ωστόσο, δεν ευνοούσε τα ελεύθερα πνεύματα, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και μόνο το γεγονός ότι ήταν γυναίκα ήταν αρκετό για να προκαλέσει τον φθόνο –πόσο μάλλον που οι νεοπλατωνιστές θεωρούνταν το αντίπαλο δέος του χριστιανισμού, τον οποίο οι αυτοκράτορες κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα -με εξαίρεση τον Ιουλιανό- προσπαθούσαν να επιβάλλουν.

Στο πλαίσιο του θρησκευτικού και πολιτικού φανατισμού η λατρεία των εθνικών ποινικοποιείται, οι θυσίες απαγορεύονται και οι περιουσίες των ναών αφαιρούνται. Το 391 μ.Χ., με διάταγμα του Θεοδοσίου, παύει να λειτουργεί το Αλεξανδρινό Μουσείο και επιβάλλεται η καταστροφή όλων των εθνικών ναών της πόλης, παρά τις περί του αντιθέτου εκκλήσεις του ρήτορα και σοφιστή Λιβανίου.

Την περίοδο 412-415 μ.Χ. αυτοκρατορικός έπαρχος της Αιγύπτου ήταν ο βαφτισμένος χριστιανός Ορέστης, μαθητής και φίλος της Υπατίας, ο οποίος συχνά την συμβουλευόταν για θέματα πολιτείας. Στον πατριαρχικό θρόνο είχε ανέλθει ο Κύριλλος, που είχε θέσει ως στόχο την εκδίωξη όλων των μη ορθοδόξων χριστιανών από την πόλη.

Η εβραϊκή κοινότητα της Αλεξάνδρειας ήταν το πρώτο θύμα της πολιτικής του, με αποτέλεσμα την έντονη αντίδραση του έπαρχου. Τότε, για να συμπαρασταθούν στον επίσκοπο έφτασαν στην πόλη πεντακόσιοι μοναχοί, ενώ ένας από αυτούς, ο Αμμώνιος, προσπάθησε να δολοφονήσει τον Ορέστη, χτυπώντας τον στο κεφάλι με μια πέτρα. Ο μοναχός συνελήφθη και αφού πρώτα βασανίστηκε, εκτελέστηκε επί τόπου, οξύνοντας περαιτέρω τα πνεύματα.

Η προσπάθεια της Υπατίας να υπερασπιστεί τον έπαρχο προκάλεσε την οργή του Κυρίλλου, ο οποίους φοβούμενος την επιρροή που η φιλόσοφος ασκούσε στην πόλη, την κατηγόρησε για μαύρη μαγεία.

Στις 8 Μαρτίου του 415 μ.Χ., καθώς επέστρεφε σπίτι της, η Υπατία δέχτηκε επίθεση από ομάδα ανδρών, οι οποίοι τη σκότωσαν με φρικτό και βασανιστικό τρόπο.

Ο χριστιανός ιστορικός του 5ου αιώνα Σωκράτης ο Σχολαστικός γράφει σχετικά: «Όλοι οι άνθρωποι την σεβόταν και την θαύμαζαν για την απλή ταπεινοφροσύνη του μυαλού της. Ωστόσο, πολλοί με πείσμα την ζήλευαν και επειδή συχνά συναντούσε και είχε μεγάλη οικειότητα με τον Ορέστη, ο λαός την κατηγόρησε ότι αυτή ήταν η αιτία που ο Επίσκοπος και ο Ορέστης δεν γίνονταν φίλοι.

Με λίγα λόγια, ορισμένοι πεισματάρηδες και απερίσκεπτοι κοκορόμυαλοι με υποκινητή και αρχηγό τους τον αναγνώστη Πέτρο, έναν οπαδό αυτής της Εκκλησίας, παρακολουθούσαν αυτή τη γυναίκα να επιστρέφει σπίτι της, γυρνώντας από κάπου.

Την κατέβασαν με τη βία από την άμαξά της, την μετέφεραν στην Εκκλησία που ονομαζόταν Καισάρειον, την γύμνωσαν εντελώς, της έσκισαν το δέρμα και έκοψαν τις σάρκες του σώματός της με κοφτερά κοχύλια μέχρι που ξεψύχησε, διαμέλισαν το σώμα της, έφεραν τα μέλη της σε ένα μέρος που ονομαζόταν Κίναρον και τα έκαψαν».

Υπατία, η γυναίκα - σύμβολο της ισότητας που λάτρεψε την επιστήμη Facebook Twitter
Ο θάνατος της Υπατίας στην Αλεξάνδρεια από τον Louis Figuier, 1866


Ο θάνατος της Υπατίας σηματοδοτεί, σύμφωνα με την Καθλίν Γουάιντερ, καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Μίσιγκαν, το τέλος της κλασικής αρχαιότητας, ενώ για αιώνες οι επιστήμες σχεδόν θα σταματήσουν να εξελίσσονται, με την Ευρώπη να εισέρχεται στον σκοτεινό Μεσαίωνα.

Η δολοφονία της φιλοσόφου από Παραβαλάνους, φανατικούς μοναχούς της Εκκλησίας του Αγ. Κυρίλλου της Ιερουσαλήμ, δε γνωρίζουμε μέχρι σήμερα αν, όπως υπονοούν πηγές της εποχής, είχε διαταχθεί από τον Κύριλλο –κάτι που η Εκκλησία αρνείται κατηγορηματικά.

Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι η έρευνα που ζήτησε από τη Ρώμη ο Ορέστης πριν παραιτηθεί παρακωλύθηκε επανειλημμένως, ενώ στο τέλος ο επίσκοπος ισχυρίστηκε ότι η Υπατία ήταν ζωντανή και ζούσε στην Αθήνα. Από τα γραπτά του, πάντως, μαθαίνουμε ότι θεωρούσε τη φιλοσοφία «ελληνιστική βλακεία» και πως πίστευε ότι η γυναίκα «υποταγμένη και παραδομένη στην υπακοή προς τον Θεό, οφείλει να αφοσιώνεται στη γέννηση παιδιών».

Ο Κύριλλος αγιοποιήθηκε και τιμάται στις 18 Ιανουαρίου, ενώ τα τελευταία χρόνια η Ορθόδοξη Εκκλησία προσπάθησε να παρουσιάσει την Υπατία ως χριστιανή που ήθελε, αλλά δεν πρόλαβε να βαπτιστεί, ταυτίζοντάς την με την Αγία Αικατερίνη, γεγονός όμως που δεν επιβεβαιώνεται από καμία ιστορική πηγή.

Τα γραπτά της Υπατίας καταστράφηκαν στην πυρκαγιά της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, αντλούμε ωστόσο πληροφορίες για το έργο της από σύγχρονούς της συγγραφείς. Έγραψε για την Αριθμητική του Διόφαντου, τον Αστρονομικό Κανόνα του Πτολεμαίου και τις Κωνικές Τομές του Απολλώνιου και ενδέχεται κομμάτια του έργου της να περιλαμβάνονται στις πραγματείες του πατέρα της, Θέωνα.

Από την αλληλογραφία της με τον μαθητή της Συνέσιο τον Κυρηναίο φαίνεται ότι γνώριζε τον τρόπο κατασκευής του αστρολάβου, αλλά και του υδροσκοπίου. Στην ιστορία των επιστημών για δεκαπέντε αιώνες είναι η μοναδική γυναίκα που συναντάμε και η πρώτη που δίδαξε δημόσια, αποτελώντας αδιαμφισβήτητο σύμβολο της ισότητας των φύλων, ούσα ταυτόχρονα και μάρτυρας της γνώσης.

Δεν είναι εξάλλου λίγες οι φορές, μέχρι και σήμερα, που είναι η μόνη γυναίκα που αναφέρεται στην ιστορία της αστρονομίας και των μαθηματικών. Στην περίφημη «Εγκυκλοπαίδεια» που εξέδωσαν το 1751 ο Ντιντερό με τον Ντ΄Αλαμπέρ, η Υπατία εξυμνείται ως πρόδρομος του Διαφωτισμού, ενώ ο σύγχρονός της επιγραμματοποιός Παλλαδάς θα γράψει γι΄αυτήν στον «Ύμνο εις την Υπατίαν»:

 

«Στην Υπατία, που στην λάμψη σου, στα λόγια σου κλίνω γόνυ και υψώνω το βλέμμα μου προς τον έναστρο ουρανό του πνεύματός σου. Γιατί προς τον ουρανό τοξεύει η πράξη σου, προς τον ουρανό οδηγεί των λόγων σου η ομορφιά, θεϊκή Υπατία. Ω συ των πνευματικών επιστημών υπέρλαμπρο αστέρι».

 

Υπατία, η γυναίκα - σύμβολο της ισότητας που λάτρεψε την επιστήμη Facebook Twitter
To άγαλμα της Υπατίας στο πανεπιστήμιο της Βιέννης

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 8.3.2018

Αρχαιολογία & Ιστορία
15

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς αιώνες»

Ιστορία μιας πόλης / Η Ακαδημία Πλάτωνος και η καθημερινότητα των Αθηναίων στους «Σκοτεινούς Αιώνες»

Ποια είναι τα νέα αρχαιολογικά δεδομένα για την Αθήνα κατά την Εποχή του Σιδήρου; Η αρχαιολόγος Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου μιλά για τα ευρήματα -ταφικά έθιμα, πήλινα αγγεία και αρχαιολογικά στοιχεία- που αποκαλύπτουν κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις των κατοίκων της Ακαδημίας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εικόνες των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ αποκαλύπτουν στους αρχαιολόγους τον τόπο ιστορικής μάχης στο Ιράκ

Αρχαιολόγοι από τη Βρετανία και το Ιράκ πιστεύουν ότι είναι ο τόπος μιας μάχης του έβδομου αιώνα που έγινε καθοριστική για τη διάδοση του Ισλάμ
THE LIFO TEAM
Κόλιν Ρένφριου, ο «λόρδος» της Κέρου

Απώλειες / Κόλιν Ρένφριου (1937-2024): Ο «λόρδος» της Κέρου

Αποδήμησε χθες ένας από τους πλέον επιφανείς αρχαιολόγους που στην Ελλάδα έγινε περισσότερο γνωστός για τις ανασκαφές του στην Κέρο και στο Δασκαλιό και για τη συμβολή του στη λύση του «μυστηρίου» που κάλυπτε για δεκαετίες τα ευρήματα των θέσεων αυτών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Η πηγή στην αρχαιοελληνική Πέργη έχει ξανά νερό μετά από 1.800 χρόνια

Η κρήνη της Πέργης φέρνει νερό από τον κοντινό ποταμό Κέστρο στην Παμφυλία της Μικράς Ασίας - Τα σχέδια των Τούρκων αρχαιολόγων για πλήρη αποκατάστασή της
ΠΕΤΡΟΣ ΚΡΑΝΙΑΣ

σχόλια

8 σχόλια
Μιας κ λέμε για γυναίκες επιστήμονες κ δεχόμενος ότι η ιστορία αποτελεί επιστήμη είναι κρίμα να παραβλεπουμε έτσι απλά την Άννα Κομνηνη που έγραψε από τα σπουδαιότερα χρονικά της εποχής της
Ας μην ξεχάσουμε και την Τελέσιλλα. Την ποιήτρια-πολεμίστρια του Άργους που έδιωξε τους Σπαρτιάτες από την πόλη όταν αφού καταστράφηκε ο στρατός των Αργείων.
Τι κρίμα, πόσα σπουδαία μυαλά γυναικών δεν καλλιεργήθηκαν ποτέ λόγω της πατριαρχικής κοινωνίας που επικρατεί εδω κ χιλιετίες κ η οποία θεωρούσε τη γυναίκα άνθρωπο κατώτερης κατηγορίας. Κ ο Χριστιανισμός κ το Ισλάμ κ όλες οι θρησκείες οπως διαμορφώθηκαν απο τους ΑΝΔΡΕΣ στη συνέχεια ( κ όχι απο την διδασκαλία του Χριστού για παράδειγμα) προτίμησαν προκειμένου να έχουν την εξουσία να μειώσουν την αξία της γυναίκας κ να την χρησιμοποιούν μονο ως αναπαραγωγική μηχανή. Πέρα απο αυτο όλες οι θρησκείες ήταν αντίθετες στην επιστήμη γιατί αυτο έδειχνε ότι αναζητάς αλήθειες κ δεν πιστευεις στο παραμυθάκι της δημιουργίας του κόσμου. Αυτο θα σήμαινε ότι σκέφτεσαι. Άρα δεν θα εισαι υποχείριο. Άρα απειλείς την εξουσία... Ακομα κ σημερα δυστυχώς πολλοί νέοι άντρες εξακολουθούν να θεωρούν τη γυναίκα κατώτερη. Άλλωστε, απαιτείται ευφυία για να αναγνωρίσεις ότι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως φύλου ειναι ίσοι αλλα όχι ίδιοι, οπότε πρέπει να σέβεσαι την διαφορετικότητα τους κ όχι να την χρησιμοποιείς ως επιχείρημα για να μειώσεις τον άλλον. Η ταινια AGORA (2009) του Αμεναμπαρ ήταν αρκετά καλη. Σίγουρα περιέχει μυθοπλασία αλλά σου δίνει μια ιδέα για την εποχή κ για το έργο της. Δεν ειναι ντοκιμαντέρ. Ταινια ειναι. Αξιοπρεπές έργο κ πολυ καλη η Rachel Weisz. Κ το ερώτημα στην ταινια; Η περιφορά της γης γύρω απο τον ήλιο.
Τόσο κατώτερης κατηγορίας που οι πατριάρχες σκοτώνονταν μέχρι ενός για χιλιάααδες χρόνια να τις προστατέψουν.Τόσο κατώτερης κατηγορίας που οι πατριάρχες κρατούσαν τις χειρότερες και πιο βαριές τις κρατούσαν για τον εαυτό τους.Τι στο καλό; Έχει ανοίξει η ΚΝΕ παράρτημα με φεμινίστριες;
Εχω δει την ταινια αλλα συμφωνα με τις πηγες που μας σωζονται καποια σημεια της ταινιας δεν ανταποκρινονται στην ιστορικη πραγματικοτητα.Παραδειγμα η σχεση της Υπατιας με τον δουλο...πραγμα το οποιο δεν αναφερεται σε καμια πηγη. Αλλωστε οι πηγες μας για την Υπατια ειναι ελαχιστες επειδη τις κατεστρεψε ο χριστιανικος φανατισμος...
Οι πηγές ειναι λίγες γιατί έζησε σε μια κρίσιμη εποχή με τεράστιες καταστροφές κ εν μέσω ενός αδυσώπητου power struggle ανάμεσα στην άρχουσα τάξη της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Η δε εποχές ήταν τόσο κρίσιμες που οι χριστιανοί σχισματικοι Γοτθοι του Αλαρεικς οι οποίοι είχαν διαβει τον Δούναβη μια γενιά πριν ως πρόσφυγες πυρπολουσαν και κατεστρεφαν από την Νόβα Ρομα έως την παλιά Ρώμη. Αυτή ήταν η εποχή κοσμοιστορικες καταστροφές κ φανατισμός...
Κοιτάξτε ρε κάτι άτομα που πάει και αγιοποιεί η Εκκλησία.... Και το ότι η Ευρώπη παρέμεινε στο σκοτάδι για τόσους αιώνες ακόμα ανεξήγητο μου είναι. Φαίνεται τα συμφέροντα του ζευγαριού Εξουσία (κράτος) - Θρησκεία (εκκλησία) ήταν πανίσχυρα και τεράστια. Προφανώς και μπήκαν στην άκρη ακόμα και άτομα της εξουσίας που είχαν άλλη άποψη όπως ο μορφωμένος προφανώς φίλος της Υπατίας, Έπαρχος της Αιγύπτου, καλά άτομα του λαού εκτελούνταν άμεσα, δεν μπαίναν απλά στην άκρη. Η δύναμη αυτή προφανώς και μειώθηκε όταν οι λαοί μάθανε και πέντε γράμματα και οι καταχρήσεις αξιωμάτων και κοινωνικές αδικίες φτάσανε στην κορυφή. Πόσο μπροστά κοινωνικά και τεχνολογικά θα ήμασταν εαν δεν είχε μεσολαβήσει ο Μεσαίωνας ή έστω διαρκέσει δραματικά λιγότερο....Και κάτι ακόμα προς τις ψευδονεοφεμινίστριες που κάνουν και λένε ό,τι γουστάρουν κρυβόμενες πάντα πίσω απ τις διακρίσεις εις βάρος γυναικών ακόμα και όταν δεν αδικούνται: πάρτε μαθήματα απ την μοναδική Υπατία.... ΥΓ: Φοβερή ταινία η AGORA του 2009 με την Υπατία. Δείτε την.
Πριν από λίγο στο ραδιόφωνο (http://www.skai.gr/1003/ εκπομπή<<Στον αέρα>> τις 08.03.2017) μιλούσαν για την ημέρα της γυναίκας και την ισότητα αντρών και γυναικών.Παίρνει λοιπόν τηλέφωνο ένας ακροατής που φαινόταν να έχει πολλές γνώσεις και αρχίζει να λέει πόσο τιμούσαν την γυναίκα στην αρχαιότητα στην Ελλάδα, να αναφέρεται σε συγγραφείς κτλ, κτλ.Και κάποια στιγμή σκάει τη βόμβα (με αφορμή μια αναφορά του στην Έλλη Παππά) και λέει το εξής:<<Οι μητέρα είναι καλύτερη στο να μεγαλώνει το παιδί από τον πατέρα>> και αρχίζει να λέει ότι η γυναίκα ήταν τροφός κτλ, κτλ.Είπε μάλιστα ότι υπάρχουν πολλές αξιόλογες γυναίκες (που επέλεξαν όμως να μην κάνουν παιδιά!) οι οποίες διέπρεψαν σε διάφορους τομείς της επαγγελματικής ζωής.Και ρωτάω τώρα εγώ: Αν η γυναίκα στην εκπομπή είναι από τη φύση της καλύτερη στο να μεγαλώνει το παιδί από τον άντρα, αυτό θα πει ότι πάντα οι γυναίκες θα αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στο μεγάλωμα του παιδιού, άρα θα έχουν λιγότερο χρόνο να δουλέψουν από τους άντρες, άρα θα βγάζουν πάντα λιγότερα χρήματα από τους άντρες, άρα θα είναι πάντα κατώτερες, γιατί φυσικά ισότητα των δύο φύλων χωρίς ίσα χρήματα δεν γίνεται.Άρα αν ισχύει αυτό που λέει αυτός ο άντρας, οι γυναίκες τελειώσαμε.Το να μην δουλεύει η γυναίκα τους εννέα μήνες της εγκυμοσύνης, και τα πρώτα 1-2 χρόνια που το παιδί είναι μωρό και το θηλάζει κτλ. αυτό είναι όντως στη φύση της γυναίκας (και θα πρέπει να έχει η γυναίκα αυτό το χρονικό διάστημα άδεια μετ΄ αποδοχών από τη δουλειά της, για να είναι και τοτε οικονομικά ανεξάρτητη).Αλλά από εκεί και πέρα, από τότε που το παιδί απογαλακτίζεται μέχρι να γίνει 18 χρονών, γιατί δεν μπορεί να το μεγαλώσει ο πατέρας και η μητέρα να δουλεύει;
Και μόνο το γεγονός ότι η επόμενη γυναίκα επιστήμονας υπήρξε η Μαρία Κιουρί, αρκεί για να καταλάβει κάποιος το σκοτάδι που βύθισε την ανθρωπότητα ο χριστιανισμός, που θεωρούσε τη γυναίκα σαν μηχανή αναπαραγωγής στην καλύτερη.
Ίσως, η μοναδική φορά που μια ξένη παραγωγή σεβάστηκε τόσο πολύ τον ελληνικό πολιτισμό και απέδωσε τόσο πειστικά το κλίμα της εποχής. (Έχουμε φρίξει με παραγωγές τύπου Ζήνας και Ηρακλή!) Η Ρέιτσελ Βάις ήταν εξαιρετική! Μια γροθιά σε πολλά χριστιανικά στομάχια, είτε αρέσει είτε δεν αρέσει.
Δεν εχω δει την ταινία,αλλα εχω ακουσει εξαιρετικα σχόλια.Ο φανατισμός ειναι μια διαχρονική μαστιγα,ισως καποτε να απαλαγουμε οριστικα απ τα ναρκωτικα,αλλα απ τον φανατισμο δεν το βλέπω.Σπουδαία εθνομάρτυρας η Υπατία με τεράστια συμβολη στην εποχη της αλλα και μετεπειτα.Αναρωτιέμαι ομως πόσες Υπατίες και πόσοι Υπάτιοι στην αντιπερα όχθη,εγιναν τροφη για τα λιοντάρια του κολοσσαίου της Ρώμης.
mimikos Είναι πλέον αποδεδειγμένο ιστορικά οτι οι εκτελέσεις χριστιανών στο Κολοσσαίο κι αλλού, ήταν μεμονωμένες και πολύ μα πολύ λιγότερες απ όσο υποστήριζε η εκκλησία λόγω προπαγάνδας. Εχουν αλλάξει πλέον μέχρι και οι τουριστικοί οδηγοί Ρώμης κλπ και βάζουν τα πράγματα στη θέση τους.Σε κάθε περίπτωση οι διωγμένοι χριστιανοί ήταν, εκτός εξαιρέσεων, αμόρφωτοι αφού ήδη είχαν πεισθεί ότι η έρευνα και η επιστήμη, βασικά στοιχεία του ελληνορωμαικού κόσμου, ήταν διαβολικά. Έτσι απέφευγαν κάθε γνώση εκτός της θεολογικής, όπως προέτρεπαν και οι 3 ιεράρχες. Γι αυτό και ήρθε ο μεσαίωνας και κράτησε τόσο πολύ.
Είναι πολύ εύκολο να κατηγορείτε τους Χριστιανούς αλλά η αλήθεια όπως και το λάδι θα βγαίνει πάντα απο πάνω...Η Υπατία δολοφονήθηκε όχι επειδή ήταν γυναίκα ή επειδή εμείς οι Χριστιανοί είμαστε μισογύνηδες ή επειδή οι επιστήμες είναι κακές, αλλά επειδή είχε πολιτική επιρροή στον Ορέστη...ουπς, σας χάλασα το αντιχριστιανό παραμυθάκι ;;;;Οι δολοφόνοι της, οι Παραβολάνοι δεν ήταν Ορθόδοξοι Χριστιανοί αλλά αιρετικοί οι οποίοι έκαναν επιθέσεις ΚΑΙ σε ορθόδοξους Χριστιανούς...plot twist, τους Παραβολάνους τους καταδίκασε σε θάνατο ο Μέγας Θεοδόσιος!Ο Κύριλλος έλειπε απο την Αλεξάνδρεια όταν δολοφόνησαν την Υπατία οπότε ήταν αθώος. Δεν αγιοποιείται κάποιος έτσι απλά...Κανείς λαμπρός επιστήμονας της αρχαιότητας παγανιστής ή άθεος δεν αναφέρει την Υπατία επι 3 αιώνες, ούτε ένας, αυτό για να καταλάβετε πόση αξία είχε η γυναίκα πρίν τον Χριστιανισμό! Ποιός την αναφέρει;;; Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ Ο ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΣ 300 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΗΣ!Η δήλωση ότι ο θάνατος μιας δασκάλας (και όχι επιστημόνισας) ήταν το τέλος της επιστήμης είναι πέρα για πέρα ανιστόρητος ισχυρισμός! Εκατοντάδες επιστήμονες έμαθαν, αντέγραψαν και εξέλιξαν τις επιστήμες στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία, επίσης οι γυναίκες μπορούσαν να μορφωθούν και να γίνουν γιατροί και νομικοί!Ο Παγανιστής Ιστορικός Λιβάνιος αθωώνει τον Μέγα Θεοδόσιο για τους υποτιθέμενους διωγμούς...
Δεν ήταν απλά ο Ελληνικός πολιτισμός αλλά ο Ελληνορωμαικος που γινόταν κ χριστιανικός παράλληλα. Αλλά έχεις δίκιο είναι η μοναδική ταινία που δείχνει πειστικά αυτή τη μετάβαση. Οι φιλοσοφικές σχολές επιβίωσαν για εκατο συν χρόνια ακομα κ λίγο μετά μπήκε για τα καλά ο μεσαίωνας όταν η Μεσόγειος έγινε από μια θάλασσα ειρήνης μια θάλασσα τρόμου κ εξανδραποδισμου.