Γιατί είναι κολλημένοι οι Έλληνες τόσα χρόνια με το post-rock;

Γιατί είναι κολλημένοι οι Έλληνες τόσα χρόνια με το post-rock; Facebook Twitter
Ξαφνικά, μπάντες όπως οι Mogwai άρχισαν να χτίζουν μια πολύ μεγάλη βάση οπαδών από το πουθενά.
2

To post-rock είναι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα μουσικά είδη. Η ετυμολογία της λέξης μέχρι το ποιες μπάντες θεωρείται ότι παίζουν αυτό το στυλ έχουν κατά διαστήματα αποτελέσει αντικείμενο διαμάχης ανάμεσα σε ακροατές και συγκροτήματα. Όπως αναφέρει χιουμοριστικά αλλά και πολύ στοχευμένα το FACT σε ένα άρθρο του: «Ο Νο 1 κανόνας του post-rock είναι πως σε καμία περίπτωση δεν το αποκαλείς post-rock».


Το ρεύμα έφτασε στις πιο ένδοξες μέρες του τέλη της δεκαετίας του 1990 και από τότε αργοπεθαίνει: η ηχητική του φόρμουλα έχει εξελιχθεί ελάχιστα και οι πραγματικά σπουδαίοι δίσκοι μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Ωστόσο, στη χώρα μας άρχισε να αποκτά σημαντικό κοινό αρκετά χρόνια μετά την εμφάνισή του − και δεν το έχασε ποτέ. Σήμερα, ενάντια στην πτωτική πορεία που ακολουθεί παγκοσμίως, εξακολουθεί να είναι ένα πάρα πολύ διαδεδομένο είδος με πιστούς φίλους στην εγχώρια σκηνή. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τον χαμό που επικρατεί κάθε φορά που επισκέπτονται τα μέρη μας μπάντες όπως οι Mogwai, οι Explosions In The Sky, οι God is An Astronaut κ.ά.

Τα ονειρικά ηχοτοπία που πλάθει η κινηματογραφική αύρα που αποπνέει και η κλισέ ιδέα της μουσικής ως soundtrack της ζωής που υπηρετεί ο post-rock ήχος είναι στοιχεία που ταιριάζουν γάντι στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα ακροατή.

Ο όρος «post-rock» περιγράφει ουσιαστικά έναν κατά κύριο λόγο ορχηστρικό ήχο –όχι ότι απαγορεύονται οι στίχοι, αλλά πολύ λίγες μπάντες του είδους τούς χρησιμοποιούν−, ο οποίος βασίζεται στο κλασικό τρίπτυχο της ροκ «κιθάρα - μπάσο - κρουστά». Πολλές μπάντες, όμως, χρησιμοποιούν κι άλλα όργανα, όπως πλήκτρα, βιολιά, τρομπέτες, σαξόφωνα. Αποτελεί ένα συνονθύλευμα από πολλά παρακλάδια της ροκ και όχι μόνο (punk, space rock, ηλεκτρονική μουσική, κλασική μουσική, τζαζ), ενώ το χαρακτηριστικό της γνώρισμα είναι πως οι συνθέσεις ακολουθούν μια ελεύθερη φόρμα και χτίζονται υπομονετικά γύρω από μία κεντρική ιδέα, η οποία εξελίσσεται σταδιακά, αλλάζει ρυθμό, ύφος και δυναμικές, καταλήγοντας συνήθως σε επικά φινάλε.

Γιατί είναι κολλημένοι οι Έλληνες τόσα χρόνια με το post-rock; Facebook Twitter
Sigur Rós

H ιστορία θέλει τη λέξη «post-rock» να χρησιμοποιείται επίσημα το 1994 για να περιγράψει αυτό τον ήχο από τον μουσικό αναλυτή Simon Reynolds σε μια κριτική του για έναν δίσκο-ορόσημο του ρεύματος (το «Hex» των Bark Psychosis). Ο ίδιος, αργότερα, την εντόπισε και σε άλλα, προγενέστερα κείμενα συναδέλφων του, αυτός όμως ήταν που την καθιέρωσε.


Βέβαια, υπήρχαν μπάντες που έπαιζαν κάτι πολύ κοντινό στο post-rock πριν καν εμφανιστεί αυτή η ορολογία. Οι πρωτοποριακοί This Heat θεωρούνται οι βασικοί πρόδρομοι του είδους, ενώ οι μουσικοί ιστορικοί αναγνωρίζουν τους δίσκους «Laughing Stock» των Talk Talk και «Spiderland» των Slint –κυκλοφόρησαν και οι δύο το 1991– ως τα πιο επιδραστικά δείγματα για τη μετέπειτα διαμόρφωση και εξέλιξη του post-rock ήχου. Μπαίνοντας βαθύτερα στη δεκαετία, άρχισαν να δημιουργούνται όλο και περισσότερες μπάντες που υιοθετούσαν αυτό τον τόσο μοντέρνο, υβριδικό ήχο. Ο δίσκος «Millions now living will never die» (1996) των Αμερικανών Tortoise θεωρείται ιστορικός για το είδος και υπήρξε καθοριστικός για την πρώτη φουρνιά συγκροτημάτων, την οποία εκπροσωπούσαν κυρίως μπάντες που προέρχονταν από το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως οι Disco Inferno, οι Seefeel και οι Mogwai, ενώ λίγο αργότερα ακολούθησαν συγκροτήματα από το Σικάγο και περισσότερο από το Moντρεάλ, στο οποίο είχε την έδρα της η θρυλική για το είδος Constellation Records. Στο ρόστερ της τελευταίας ανήκαν σημαντικά σχήματα, όπως οι Godspeed You! Black Emperor, οι Silver Mt. Zion, οι Pan Am, οι Do Make Say Think κ.ά.


Η κορύφωση του ρεύματος ήρθε με την κυκλοφορία τριών δίσκων, του «Young Team» (1997) των Mogwai, του «F# A#» (1997) των Godspeed You! Black Emperor και του «Agaetis Byrjum» (1999) των Sigur Rós. Από αυτό το σημείο κι έπειτα το post-rock άρχισε να νοθεύεται, χάνοντας τον πειραματικό του χαρακτήρα λόγω μιας πιο πoπ κατεύθυνσης, ενώ η κατάχρηση του όρου από μουσικοκριτικούς έκανε θρυλικά συγκροτήματα του ήχου να μη θέλουν να έχουν σχέση πια με την «ετικέτα». Με την έλευση της νέας χιλιετίας, οι δίσκοι των Explosions In The Sky, 65daysofstatic και Mogwai διέθεταν πολλά πιασάρικα ηλεκτρονικά στοιχεία και οδήγησαν το είδος προς ένα πιο mainstream κοινό, χωρίς όμως να προσθέτουν πραγματικά κάτι ενδιαφέρον στο ηχητικό του μείγμα. Η δημοτικότητα της post-rock σταδιακά αυξήθηκε και στην Ελλάδα, σε εντυπωσιακό βαθμό μάλιστα.

 

Godspeed You! Black Emperor - F# A# ∞ (Full Album)

Γενικά, το πρόβλημα με το συγκεκριμένο μουσικό είδος είναι πως ενώ οι δυνατότητές του είναι απεριόριστες, στο τέλος γίνεται προβλέψιμο και βαρετό. Αν δεν κόβεις φλέβες γι' αυτό τον ήχο, από ένα σημείο και μετά όλα τα κομμάτια ακούγονται τα ίδια. Στη χώρα μας όμως λατρεύτηκε και η αντοχή του στον χρόνο είναι εντυπωσιακή, καθώς σήμερα, που αντικειμενικά το post-rock απασχολεί ελάχιστα τον υπόλοιπο πλανήτη (ο τελευταίος δίσκος που συζητήθηκε βγήκε πριν από πέντε χρόνια), στη χώρα μας έχει αναλογικά πολύ περισσότερους φανατικούς οπαδούς που το στηρίζουν με κάθε ευκαιρία. Θεωρώ πως το post-rock ευδοκίμησε στα μέρη μας για δύο βασικούς λόγους, που επέδρασαν συνδυαστικά. Πρώτον, λόγω του ότι εκείνη την περίοδο δεν συνέβαινε τίποτα ενδιαφέρον και φρέσκο στο ρoκ −μόνο η αναβίωση του garage και του post-punk, αλλά αυτό ήταν ξαναζεσταμένο φαγητό– και δεύτερον επειδή, όταν έφτασε εδώ ο συγκεκριμένος ήχος, συγκέντρωνε πολλά διαφορετικά μουσικά στοιχεία σε μια πιο προσιτή φόρμα, τα οποία συντέλεσαν στη στροφή μιας μεγάλης μερίδας κοινού που προερχόταν από διάφορες μουσικές φυλές σχετικές με το post-rock. Ξαφνικά, μπάντες όπως οι Mogwai και οι Sigur Rós άρχισαν να χτίζουν μια πολύ μεγάλη βάση οπαδών από το πουθενά. Η παγίωσή του, όμως, ως ενός από τα πιο δημοφιλή παρακλάδια της ροκ στην Ελλάδα οφείλεται σε κάτι ακόμα πιο ριζωμένο στη μουσική μας κουλτούρα απ' ό,τι οι παραπάνω λόγοι. Τα ονειρικά ηχοτοπία που πλάθει η κινηματογραφική αύρα που αποπνέει και η κλισέ ιδέα της μουσικής ως soundtrack της ζωής που υπηρετεί ο post-rock ήχος είναι στοιχεία που ταιριάζουν γάντι στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα ακροατή.

Και παρά το ότι το μέλλον της post-rock μοιάζει αβέβαιο, αυτόν το μήνα κυκλοφόρησαν νέους δίσκους δύο από τα πιο ιστορικά σχήματα της ιστορίας του, οι Mogwai και οι Godspeed You! Black Emperor. Καλοί δίσκοι, αν και δεν έχουν να πουν τίποτα καινούργιο πραγματικά. Στη χώρα μας η εικόνα είναι διαμετρικά αντίθετη. Νέα, ντόπια σχήματα (Afformance, Tuber, We.Own.The.Sky κ.ά.) αναπαράγουν τον post-rock ήχο με αξιόλογα αποτελέσματα, γνωστά ονόματα του ήχου έρχονται συχνά για συναυλίες που γίνονται sold-out και γενικά το κοινό του όχι μόνο παραμένει πιστό στην αγάπη του αλλά ανανεώνεται συνεχώς. Μπορεί γι' ακόμα μία φορά να μη συγχρονιζόμαστε με το τι συμβαίνει στο εξωτερικό, αλλά είναι ωραίο να βλέπεις πόσο ανθεκτική στον χρόνο μπορεί να αποδειχτεί η αληθινή αγάπη για τη μουσική.


 

Mogwai - Every Country's Sun

 
Σημ (M.Hulot): Το post-rock ήταν το είδος που υιοθέτησαν κυρίως οι μουσικοί στην Ελλάδα, είτε έφτιαχναν ήδη είτε είχαν σκοπό να φτιάξουν μουσική. Για χρόνια «κατέστρεφε» τον ήχο και ακόμα τον «καταστρέφει», με την έννοια ότι με επιρροές post-rock κυκλοφόρησαν και κυκλοφορούν μερικά από τα πιο βαρετά κομμάτια που έχουν βγει ποτέ στην Ελλάδα. Υπήρξε μια περίοδος που οι περισσότεροι μουσικοί άκουγαν post-rock και έπαιζαν post-rock −ήταν κυρίως «η μουσική των μουσικών»−, φίλοι μας, γνωστοί μας, άνθρωποι του κύκλου μας. Πάνω στην τούρλα της εποχής (από το τέλος των '90s μέχρι το τέλος των '00s) όλα αυτά μπορoύσες να τα υποφέρεις (εντάξει, δεν ήταν σωστό να πεις στον κολλητό σου που έφτιαχνε μουσική με τόσο μεγάλο ενθουσιασμό «σε ακούω και νυστάζω», αλλά τώρα που έχει περάσει καιρός μπορώ να πω ότι, ναι, οι post-rock πειραματισμοί των περισσότερων σήμερα δεν ακούγονται (δεν αντέχονται) και εν τέλει αποδεικνύεται ότι υιοθετήθηκε ως ήχος γιατί ήταν εύκολο να τον παίξεις, ακόμα και αν ήσουν εντελώς ατάλαντος. Και για να λέμε και καμιά αλήθεια πού και πού, υπήρξαν πολλοί ατάλαντοι στον χώρο. Βέβαια, σε όλα υπάρχουν εξαιρέσεις, αλλά δεν θέλω να κάνω namedropping. Τώρα που το σκέφτομαι, κι εγώ κάποια φορά που επιχείρησα να φτιάξω μουσική, post-rock ήταν...

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
" Τα ονειρικά ηχοτοπία που πλάθει η κινηματογραφική αύρα που αποπνέει Πηγή: www.lifo.gr"Στην Ελλαδα αν ρωτησεις καποιον τι μουσικη ακουει, ειτε ειναι σκυλας, ειτε εντεχνος, ειτε ροκας, ειτε ποπας, θα σου πεταξει ενα "Aκουω και soundtrack". Soundtrack σου λεει, λες και ειναι μουσικο ειδος. Καθολου εντυπωση δε μου κανει που το κοινο αυτο εχει κολλησει στους Mogwai και στους GYBE.Ελπιζω μονο οι νεοτεροι να μην κολλησουν με αυτους, οπως οι δικες μας γενιες ειχαν κολλησει με τους Scorpions.
<< Τα ονειρικά ηχοτοπία που πλάθει η κινηματογραφική αύρα που αποπνέει και η κλισέ ιδέα της μουσικής ως soundtrack της ζωής που υπηρετεί ο post-rock ήχος είναι στοιχεία που ταιριάζουν γάντι στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα ακροατή. Πηγή: www.lifo.gr >>Για να μην προσβάλω το εθνικό φρόνημα των υπολοίπων, θα συμπεράνω ότι μάλλον εγώ δεν είμαι "Έλληνας ακροατής". Αλλά, εφόσον στην Ελλάδα έχει κοινό το έdεχνο, τι άλλο να περιμένει κανείς; Ούτε δικό της ροκ έχει η Ελλάδα ούτε πρόκειται ποτέ, γιατί είναι άλλες οι επιρροές και η γλώσσα είναι ακατάλληλη. Οποιοσδήποτε αξιόλογος έλληνας ρόκερ θέλει να προκόψει στον τομέα, την κάνει για εξωτερικό.