Η DOECHII ΕΙΝΑΙ παντού αυτήν τη στιγμή. Τι σημαίνει παντού; Συχνά χρησιμοποιούμε αυτή την έκφραση όταν κομμάτι ενός καλλιτέχνη ακούγεται όπου βρεθείς κι όπου σταθείς, από το σούπερ-μαρκετ μέχρι τα παιδικά πάρτι. Η αλήθεια είναι ότι η 26χρονη ράπερ δεν έχει ακόμη hit που να ακούγεται τόσο πολύ, αλλά δεν γίνεται να μην την έχεις πάρει μυρωδιά, ειδικά αν ασχολείσαι με τη μουσική.
Το όνομά της άρχισε να ακούγεται περισσότερο ήδη από πέρσι, όχι ακριβώς χωρίς λόγο. Αρκετός κόσμος τη γνώρισε μέσα από την τρομερή εμφάνιση της στo Tiny Desk Concert, από τα πιο πετυχημένα της σειράς, που μετράει περίπου 13 εκατομμύρια views. Προσωπικά, την είχα προσέξει από την R‘n’B συνεργασία της με τον Kodak Black στο «What it is» πριν από δύο χρόνια. Καμία σχέση όμως με την Doechii του σήμερα.
Σήμερα είναι παντού, κυρίως επειδή κέρδισε το Grammy για το καλύτερο ραπ άλμπουμ της χρονιάς με το «Alligator bites never heal». Ήταν η μόνη γυναίκα ανάμεσα σε μεγάλα ονόματα όπως ο J. Cole, o Future και ο Eminem –και μάλιστα όχι τόσο γνωστή– και η τρίτη που έχει καταφέρει κάτι ανάλογο στην ιστορία του θεσμού. Οι άλλες δυο είναι η Lauryn Hill με το «The Score» το 1997 –μαζί με τους Fugees– και η Cardi Β με το «Invasion of privacy» το 2019.
H Doechii φέρνει την «ποιότητα» για όσους την αναζητούν σε ένα κάπως παρωχημένο πλέον μουσικό είδος και στη μουσική βιομηχανία που έχει κουράσει, πλασάροντας συνέχεια πανομοιότυπους καλλιτέχνες με στόχο τα κέρδη.
Αν και το «Alligator» δεν είναι ακριβώς άλμπουμ αλλά mixtape και δεν είχε τόσο μεγάλη επιτυχία όση τα προηγούμενα, ενθουσίασε τους κριτικούς, και όχι άδικα. Είναι ένας πανέμορφος δίσκος που ακούγεται φρέσκος ως προς τη θεματολογία του, σε σύγκριση πάντα με το σύγχρονο γυναικείο ραπ και τη ναρκισσιστική εμμονή του με το σεξ και το twerking. Είναι αυτοαναφορικός, με εντελώς ’90s αισθητική και αναφορές στο boom rap. Σε αυτόν η Doechii μιλάει με χιούμορ για τις καταχρήσεις, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας νέος καλλιτέχνης που αποκτά φήμη και τις προβληματικές σχέσεις. Δεν λείπει το σεξ, φυσικά, εξάλλου για γυναικείο ραπ μιλάμε.
Doechii - DENIAL IS A RIVER (Audio)
Τα ξένα μουσικά μέσα τον χαρακτηρίζουν ως αυθεντικό – ομολογουμένως αυτός ο χαρακτηρισμός είναι κάπως βαρύς σήμερα. Προσωπικά, θεωρώ ότι σε σημεία ακούγεται έντονα σαν τη Nicki Minaj και την Doja Cat, απλά σε διαφορετικό πλαίσιο. Πιο πολύ μοιάζει σαν να είναι η μακρινή ξαδέρφη της Little Simz ή η εμπορική εκδοχή της ακτιβίστριας Νoname. Καλύπτει, όμως, ένα κενό. Ας πούμε, φέρνει την «ποιότητα» για όσους την αναζητούν σε ένα κάπως παρωχημένο πλέον μουσικό είδος και στη μουσική βιομηχανία που έχει κουράσει, πλασάροντας συνέχεια πανομοιότυπους καλλιτέχνες με στόχο τα κέρδη. Γι’ αυτό θεωρείται «αυθεντική» (sic), επειδή δεν ποντάρει απαραίτητα σε αυτό.
Αν στον δίσκο προσθέσεις και μια εξίσου καταπληκτική εμφάνιση στην τελετή των Grammy, καταλαβαίνεις πώς έγινε απευθείας σούπερ-σταρ χωρίς να προκαλεί, μόνο με τη δύναμη της μουσικής και του ταλέντου της. Μετά ακολούθησαν επιδείξεις μόδας στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι κ.ά.

Για την 26χρονη ράπερ, που το πραγματικό της όνομα είναι Jaylah Hickmon, όλα αυτά φάνταζαν ένα μακρινό όνειρο. Για ένα dark skinned κορίτσι η επιτυχία δεν είναι αυτονόητη. Συχνά συναντούν εμπόδια στην καριέρα τους επειδή δεν τις θεωρούν «ελκυστικές» αρκετά στην μουσική βιομηχανία. Και πριν αρχίσουν ορισμένοι να λένε διάφορα, ας αναλογιστεί κανείς πόσο «λευκές», σε αντίθεση με αυτήν, είναι όλες οι διάσημες Αφροαμερικανές ποπ σταρ και ράπερ, από την Beyoncé, που τελευταία έγινε καουμπόισσα με πλατινέ μαλλί (sorry not sorry), μέχρι την Cardi Β ή την Doja Cat.
Από την άλλη, αυτό εξηγεί εν μέρει γιατί έχει σκάσει με την Doechii η Azealia Banks, άλλη μια dark skinned ράπερ που μπορεί και να της συγχωρούσαν όλα τα ατοπήματά της αν είχε διαφορετική όψη. Ή ας πάρουμε για παράδειγμα την JT από τις City Girls που για χρόνια δεχόταν επιθέσεις επειδή τη θεωρούσαν άσχημη, παρά το αδιαμφησβήτητο ταλέντο της. Συχνά, αυτές οι γυναίκες βιώνουν πιο έντονα τον ρατσισμό, την ομοφοβία και τον μισογυνισμό με οτιδήποτε κάνουν και δηλώσουν. Ούτε η Doechii το απέφυγε αυτό, που τόλμησε να πει ότι αποφεύγει να κάνει σχέσεις με στρέιτ άνδρες –αυτοπροσδιορίζεται ως bisexual– και έγινε ο κακός χαμός – την κατηγόρησαν στην manosphere ότι η επιτυχία της δεν είναι οργανική αλλά κατασκευασμένη, ειδικά όταν λέει τέτοια πράγματα!
Το αστείο είναι ότι ανήκει σε μια ραπ οικογένεια: ο πατέρας της και οι θείοι της ήταν ράπερ. Κατάγεται από την Tάμπα της Φλόριντα και έχει δυο δίδυμες αδελφές. Στην αρχή ήθελε να γίνει επαγγελματίας τραγουδίστρια σε χορωδίες, ώσπου ένας φίλος της την έπεισε να κυκλοφορήσει online τη μουσική της ως ανεξάρτητη καλλιτέχνις. Μάλιστα, διατηρούσε κανάλι στο YouTube για ένα διάστημα, προσπαθώντας να γίνει influencer με ορισμένα cringe βίντεο που προς τιμήν της δεν έχει κατεβάσει και άλλα στα οποία διαγράφεται ένα απίστευτο success story, όπως εκείνο που περιγράφει το πώς το ότι απολύθηκε την έκανε να πάρει την καριέρα της πιο σοβαρά.

«Δεν έχω να χάσω τίποτα. Ποιος νοιάζεται;» μονολογούσε πριν από πέντε χρόνια και κοίτα τι έχει καταφέρει: είναι η πιο περιζήτητη ράπερ της γενιάς της με ένα συμβόλαιο στην εταιρεία του Kendrick Lamar και της SZA. Δεν είναι βέβαια ανεξάρτητη, θα έλεγαν όσοι συνεχίζουν να θεωρούν ότι η «ποιοτική» ή τέτοιου είδους μουσική βγαίνει, τέλος πάντων, μόνο από καλλιτέχνες που δρουν στο περιθώριο.
Και μόλις έκανε hit και με το «Anxiety». Η ειρωνεία είναι ότι πρόκειται για ένα κομμάτι που ξέθαψε από τις ήμερες στο YouTube, που ήταν άσημη. Τότε είχε περάσει απαρατήρητο, αλλά σήμερα γνωρίζει απρόσμενη επιτυχία μέσα από ένα βίντεο που έκανε μαζί με τον Will Smith και την Tatiana Ali, όπου νεκρανασταίνουν μια ξεχασμένη σκηνή από το κλασικό sitcom «O πρίγκιπας του Bel-Air». Το βίντεο έχει γίνει τεράστιο viral το τελευταίο διάστημα, δημιουργώντας μια νέα χορευτική τάση στο TikTok.
Doechii - Anxiety (Visualizer)
Μάλιστα, έχει αποκτήσει τόσο virality που το αναπαρήγαγαν και ως είδηση τα ελληνικά μέσα. Κι αυτό είναι απόλυτα λογικό, καθώς η συγκεκριμένη σειρά είχε εκτινάξει την καριέρα του Smith στα ’90s. Έπαιζε και στην ελληνική τηλεόραση και ήταν τεράστια επιτυχία γενικά. Στη συγκεκριμένη σκηνή η τότε έφηβη Ali χορεύει ακούγοντας μουσική από το walkman της και τον Will Smith να κοπιάρει τις κινήσεις της πίσω από την πλάτη της, χωρίς εκείνη να τον έχει αντιληφθεί. Το «Anxiety» που ακούγεται είναι μια διασκευή –ας την πούμε έτσι– του «Somebody that I used to know», του τεράστιου hit του Gotye και της Kimbra από το 2019. Το χαρακτηρίζω διασκευή επειδή η Doechii δεν το σαμπλάρει μόνο, ραπάρει πάνω από τη μουσική – κάποιος άλλος μπορεί να έχει διαφορετική άποψη, αλλά παραμένει ένα εξαιρετικό κομμάτι.
«Έδωσα την καρδιά και την ψυχή μου σε αυτό το mixtape. Ξεγυμνώθηκα μέσα από τη μουσική μου. Έμεινα νηφάλια και ο Θεός μου είπε ότι θα ανταμειφθώ και ότι θα μου δείξει πόσο όμορφα μπορούν να γίνουν τα πράγματα», είπε παραλαμβάνοντας το Grammy της και συνέχισε στέλνοντας ένα μήνυμα στις μαύρες γυναίκες που ασχολούνται με τη μουσική: «Ξέρω ότι υπάρχει ένα μαύρο κορίτσι εκεί έξω, τόσο πολλές μαύρες γυναίκες που με παρακολουθούν αυτήν τη στιγμή, και θέλω να σας πω: “Μπορείτε να τα καταφέρετε. Τα πάντα είναι δυνατά”». Στην περίπτωσή της, ισχύει.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.