Τα καλύτερα σάουντρακ της τελευταίας πενταετίας (βραβευμένα και μη)

Τα καλύτερα σάουντρακ της τελευταίας πενταετίας (βραβευμένα και μη) Facebook Twitter
0



ΤA ΦΕΤΙΝΑ ΟΣΚΑΡ
 ήταν ένας θρίαμβος του ανεξάρτητου σινεμά. Πέρα, όμως, από την «Ανόρα», η ανεξάρτητη μουσική ήταν επίσης ένας μεγάλος και απρόσμενος νικητής της βραδιάς. Ο Daniel Blumberg, Βρετανός μουσικός και συνθέτης, κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σκορ της χρονιάς για τη μουσική του στο «Brutalist». Αμήχανος, πανύψηλος και εντελώς έξω από τα νερά της τελετής και της διασημότητας –σαν βγαλμένος από ταινία του Τιμ Μπάρτον–, όταν παρέλαβε το Όσκαρ ευχαρίστησε τους φίλους του στο Café Oto, ένα από τα σημαντικότερα φυτώρια πειραματικής μουσικής όχι μόνο στον Λονδίνο αλλά και διεθνώς. Εκεί πέρασε ένα μεθυσμένο βράδυ με τον Brady Corbet την πρώτη φορά που τον γνώρισε και κατέληξε να κοιμηθεί στον καναπέ του διαμερίσματός του, που ήταν ακριβώς δίπλα. Οι συνεργάτες του στο άλμπουμ είναι στην πλειοψηφία τους άτομα τα οποία έχει δει σε συναυλίες ή συναναστρεφόταν εκεί, όπως ο σπουδαίος Βρετανός πιανίστας John Tilbury (μέλος του θρυλικού αυτοσχεδιαστικού γκρουπ ΑΜΜ) ή ο επίσης σπουδαίος σαξοφωνίστα Evan Parker, ο τρομπετίστας Axel Dörner και ο περκασιονίστας Steve Noble.

Μία άλλη συμμετοχή-έκπληξη στο άλμπουμ είναι αυτή του Vince Clark (Depeche Mode, Erasure) στα συνθεσάιζερ. Η παραγωγή είναι του Peter Walsh, μακροχρόνιου συνεργάτη του Scott Walker, ο οποίος είχε συνθέσει τη μουσική στην πρώτη ταινία του Corbet, The childhood of a leader. 

Σάουντρακ που μας άρεσαν την τελευταία πενταετία Facebook Twitter
Ο Daniel Blumberg, Βρετανός μουσικός και συνθέτης, κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σκορ της χρονιάς για τη μουσική του στο«Brutalist». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Πέρα από αυτές τις πληροφορίες, όμως, ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος ακριβώς που ηχογράφησε το συγκεκριμένο σάουντρακ. Για ένα τόσο επικό και καθηλωτικό ηχητικό αποτέλεσμα χρησιμοποίησε ένα μικρό digital μαγνητόφωνο και μικρόφωνα που χώραγαν σε μια βαλίτσα, στην οποία μπορούσε να μεταφέρει από σπίτι σε σπίτι όταν ηχογραφούσε τους μουσικούς. 

Το σάουντρακ του «Brutalist» είναι από τις πιο εντυπωσιακές δουλειές των τελευταίων χρόνων, αλλά δεν είναι το μόνο της τελευταίας πενταετίας. Ακολουθεί μια λίστα με τα πιο όμορφα σκορ (βραβευμένα και μη) που κυκλοφόρησαν από το 2020 και μετά – φυσικά, οι απόψεις μπορεί να διίστανται.

Soul (2020)

Ένα σάουντρακ-υπερπαραγωγή για την ταινία κινουμένων σχεδίων της Pixar που αφορά έναν καθηγητή μουσικής που έχει μανία με την τζαζ και είναι παγιδευμένος στη μεταθανάτια ζωή. Συμμετείχαν σε αυτό ο Trent Reznor και ο Atticus Ross, ένα από τα πιο πετυχημένα κινηματογραφικά μουσικά ντουέτα, αλλά την παράσταση κλέβουν οι τζαζ συνθέσεις του Jon Batiste που, φυσικά, πήραν το Όσκαρ. 

Nope (2022)

H τρίτη φορά που ο Michael Abels γράφει μουσική για το τρομακτικό σύμπαν του Jordan Peele. Χρησιμοποιεί τα sound effects και τη σιωπή για να δημιουργήσει ένα ατμοσφαιρικό σκορ με σκοπό να βάλει τον θεατή στο καθεστώς τρόμου που βιώνουν οι πρωταγωνιστές. Στα συν η διαολεμένη διασκευή του κλασικού «Sunglasses at night» του Corey Heart. 

Tenet (2020) / Oppenheimer(2023)

O Σουηδός Ludwig Goransson μπορεί να ξεκίνησε την καριέρα του γράφοντας μουσική για το τηλεοπτικό «Community» και ως παραγωγός του Donald Glover, αλλά σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής πριν καλά καλά κλείσει τα 40. Το ταλέντο του φάνηκε από το εκρηκτικό σάουντρακ του «Tenet» και τρία χρόνια αργότερα πήρε Όσκαρ για το «Oppenheimer» – και οι δύο ταινίες έχουν την υπογραφή του Κρίστοφερ Νόλαν. 

The Wonder (2022)

Η αιθέρια μουσική του Matthew Herbert ήταν αυτή που σε έκανε να δεις την ομώνυμη ταινία που γύρισε ο Sebastián Lelio για το Netflix και αφορούσε τον Μεγάλο Λιμό της Ιρλανδίας τον 19ο αιώνα και τις επιπτώσεις του στον πληθυσμό της χώρας. 

Titane (2021)

Αρκετά αντισυμβατική η μουσική του Jim Williams για την εξίσου αντισυμβατική ταινία της Julia Ducournau, κάποιες φορές με υπέρμετρη ένταση και θυμό που εναλλάσσεται με ήρεμα ambient περάσματα, που μπορεί να σταθεί πέρα από το φιλμ.

The Power of the Dog (2021)

Ο Jonny Greenwood, διατηρώντας τα μοναδικά στοιχεία που κάνουν τα σάουντράκ του αξιομνημόνευτα, εδώ ακούγεται πιο μελωδικός από ποτέ με συνθέσεις που αντλούν από τις εικόνες Άγριας Δύσης της Jane Campion. Το αποτέλεσμα είναι μία από τις καλύτερες δουλειές του στην κινηματογραφική μουσική. 

Dune (2022)

Ένα από τα πιο επιβλητικά σκορ του Hans Zimmer τα τελευταία χρόνια για μία από τις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας των τελευταίων χρόνων. Φτιαγμένο με υβριδικά όργανα και επιβλητικά φωνητικά για να ταιριάζουν στον απόκοσμο τόνο του φιλμ του Βιλνέβ, σηματοδοτεί την πιο «πειραματική» στιγμή της καριέρας του, χαρίζοντάς του επάξια το δεύτερο Όσκαρ. 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ