Γιώτα Γιάννα: «Πρώτη φορά είδα να κρίνουν καλλιτέχνη από τη ρυτίδα του και όχι απ' αυτό που βγάζει»

Γιώτα Γιάννα: «Πρώτη φορά είδα να κρίνουν καλλιτέχνη από τη ρυτίδα του και όχι απ' αυτό που βγάζει» Facebook Twitter
Τι να με φοβίσει; Εδώ δεν με φόβισαν οι σφαίρες, οι χαμοί και οι καταποντισμοί μου! Δεν φοβάμαι! Κάνω αυτό που θέλω και θέλω αυτό που μπορώ. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
6

Δεν είναι ένας μήνας που η Γιώτα Γιάννα εμφανίστηκε στην εκπομπή «Στην υγειά μας, ρε παιδιά», σε αφιέρωμα στην Πάολα. Εκεί μοιράστηκε μερικά τραγούδια ντουέτο με την Πάολα και σόλαρε στη φυσαρμόνικά της.

Σχεδόν ταυτόχρονα με τη μετάδοση της εκπομπής, τα social media γέμισαν από χλευαστικά μηνύματα για την ηλικία της και τις ρυτίδες του προσώπου της.

Ένας κανιβαλισμός από ανθρώπους χοντροκομμένους που σίγουρα αγνοούσαν μέχρι πρότινος τόσο την ίδια όσο και τη σημαντική πορεία της, κυρίως στη νύχτα και στο λαϊκό τραγούδι.

Τις αμέσως επόμενες μέρες-εβδομάδες όλα τα κανάλια ήθελαν μια δήλωση της Γιώτας Γιάννα στο πλαίσιο της γνωστής κατάστασης «κάνουμε την τρίχα τριχιά» εν είδει τηλεθέασης.

Η Γιώτα Γιάννα, παρ' όλα αυτά, προτίμησε να κρατηθεί μακριά από τους προβολείς, πόσο μάλλον όταν οι συγκεκριμένοι προβολείς δεν ήταν για να φωτίσουν τις δραστηριότητές της (καινούργια τραγούδια των Γιάννη Ζουγανέλη - Γιούλας Γεωργίου, όπως μας εκμυστηρεύθηκε, καθώς και αναμενόμενες live εμφανίσεις) αλλά για να συντηρήσουν μια επικαιρότητα κακόγουστη και ασήμαντη.

Έχει γερές άμυνες η Γιώτα Γιάννα και δεν πτοείται. Κρατάει καλά μέσα της τα εγκωμιαστικά σχόλια του Κραουνάκη, της Πλάτωνος, της Φαραντούρη και της Αλεξίου για την ιδιαίτερη περσόνα της και τη μοναχική τέχνη που ασκεί αδιάκοπα σαν να μην έχει καμία ηλικία στην πραγματικότητα, σαν να είναι προϊόν παρθενογένεσης ή της φανταστικής ένωσης μιας γοργόνας με τον... Ίγκι Ποπ.

Δεν φοβάμαι! Κάνω αυτό που θέλω και θέλω αυτό που μπορώ. Αρκεί να μη γίνομαι γραφική και να μη ρωτούν πράγματα που δεν τα γνωρίζουν. Κανείς δεν ξέρει τη ζωή μου, τη διαδρομή μου ή αυτό που έχω δώσει κι εγώ στον πολιτισμό. Ανήκω σ' αυτόν, άσχετα με το αν όλοι αυτοί εθελοτυφλούν και δεν με καταλαβαίνουν.

Τη συζήτηση που θα διαβάσετε η Γιώτα Γιάννα αυτοπροσώπως μού ζήτησε να την κάνουμε αποκλειστικά για το LIFO.gr.

Την ευχαριστώ και σας την παραδίδω με την ευχή να σιγήσει αυτός ο άδικος κουρνιαχτός που δεν τιμάει ούτε την ίδια, ούτε την ιστορία της, και βασικά ούτε αυτούς που τον προξένησαν.

«Καταρχάς, καλωσόρισες στον ναό μου, που είναι αληθινός κι έχει γερά πατήματα, όπως κι εγώ», είναι η πρώτη φράση που μου λέει η Γιώτα Γιάννα.

— Καλώς σε βρίσκω. Θέλω να ξεκινήσουμε από το ότι τις τελευταίες τρεις εβδομάδες μου τηλεφωνούν συνεχώς από τα κανάλια για να σε φέρω σε επαφή μαζί τους...
Για ποιον λόγο; Για ποιον λόγο, φίλε μου;

— Δεν ξέρω, απλώς αναρωτιέμαι αν την περίμενες μια τέτοια κατάσταση.
Και τι κατάσταση είναι αυτή ακριβώς, τι εννοούμε κατάσταση; Η στράτα μου δεν είναι καινούργια, παρόλο που τώρα ακούστηκαν τα βήματά μου.

Εγώ όμως έχω την πλάκα για ανάγνωση, για όσους δεν με ήξεραν. Θα ήθελα όλο αυτό να είχε γίνει νωρίτερα, λίγο, όχι πολύ.

Η κάρτα μνήμης μου είναι μεγάλη κι έχω κρατήσει όσα γράφτηκαν για μένα αυτές τις τρεις εβδομάδες.

Τα καλωσόρισα, ό,τι κι αν ήτανε. Γιατί έγινε τέτοιος σάλος με την εκπομπή του Σπύρου Παπαδόπουλου; Δεν έχω καταλάβει...

— Αργότερα θα σου πω τη γνώμη μου, καλό είναι όμως να κλείσουν κάποια στόματα.
Από τι ενοχλήθηκαν; Που βγήκα ατόφια; Δεν τους αρέσουν οι άνθρωποι που το παρόν τους δηλώνει αυτό που είναι τώρα; Ξέρουν όλοι τις βαθιές μου ρίζες στη μουσική, αλλά δεν τολμούν να το πουν!

— Μήπως υπάρχει ένας εθισμός στην εικόνα της πλαστικοποιημένης γυναίκας με τις αισθητικές επεμβάσεις;
Δεν ξέρω, ειλικρινά. Μπορεί πολλά νέα παιδιά να αρέσκονται σ' αυτόν το «δρόμο».

Όλα τα πράγματα, άλλωστε, σύμφωνα με τον Πικάσο, είναι ένας πίνακας με πολλά χρώματα. Επιλέγουν και πάνε!

Έχω κι εγώ ανθρώπους που μ' αγαπούν γι' αυτό που είμαι, όπως είμαι τώρα! Είναι κακό που είμαι εδώ, τώρα, μ' αυτές τις αντοχές και την αγάπη για τους ανθρώπους;

Εγώ ερμηνεύω, δεν φωνάζω. Δεν τυραννώ το τραγούδι. Η Λένα Πλάτωνος έλεγε τις προάλλες πως πιάνω το τραγούδι απ' τα μαλλιά και το κάνω δικό μου! Τι ενοχλεί αυτό, ποιον πειράζει, δεν μπορώ να καταλάβω...

— Ερωτώ ευθέως κι εγώ τώρα: μήπως υπάρχει ένας ρατσισμός απέναντι στην Πάολα που σε κάλεσε στην εκπομπή της; Δεν μιλάμε, εν ολίγοις, για μια οποιαδήποτε τηλεοπτική σου εμφάνιση.
Άκουσε να δεις, ήμουν στις Πρέσπες ύστερα από πρόσκληση του Γιώργου Λιάνη. Μπήκα εμβόλιμη στο πρόγραμμα, αλλά βγήκε κάτι πολύ καλό, που ανέτρεψε πράγματα.

Όπως το δηλώνω κάθε φορά, και δεν ντρέπομαι να το ξαναπώ μη με πουν γραφική, είμαι ανατρεπτική και ασυμβίβαστη.

Δεν μπορώ να συμβιβαστώ με τα δεδομένα των άλλων, θέλω να είμαι αυτό που είμαι εγώ! Αν τους αρέσει! Αν δεν τους αρέσει, έχουν κι άλλες επιλογές.

Δεν θυμώνω, αγαπώ τα νέα παιδιά που έγραψαν ό,τι έγραψαν. Ας έρθουν κοντά μου για να δουν τι εκπέμπω κι εγώ.

Ήταν πολύ ευγενικό απ' τη μεριά της Πάολας που με κάλεσε στην εκπομπή της, που με πρότεινε σε έναν σταθμό με βαρύτητα.

Θα μπορούσα να πω «όχι», αλλά είπα «ναι» με τον δικό μου λόγο και με το δικό μου τραγούδι.

— Ζούμε και την εποχή του απόλυτου κανιβαλισμού στα social media, μην το παραβλέπουμε αυτό.
Υπήρξε πολλή χολή, αλλά εγώ επιμένω να κρατάω τους καλόβουλους. Τα παιδιά που δεν με ξέρουν θα ηρεμήσουν σιγά-σιγά. Έκριναν βάσει του τι είδαν στο γυαλί.

Δεν άκουσαν τίποτα όμως; Όχι τη μουσικότητά μου; Κράτησαν την εικόνα μου μόνο;

Η εικόνα μου είναι μια χαρά και λέει αλήθειες! Θέλω ν' αναφερθώ σε κάτι που έγραψε ο Άγγελος Πυριόχος.

Είναι κρίμα, κάπως έτσι το είπε, αφού το Ίντερνετ έχει αυλές με ανθρώπους που κρύβουν τα πρόσωπά τους.

Είναι ωραίο να βγουν κανονικά αυτοί και να πουν τι τους αρέσει και τι δεν τους αρέσει, γιατί αυτή άλλωστε είναι η Ελλάδα μας.

— Διστάζεις πλέον να ξαναβγείς στην τηλεόραση, σαν να σε φόβισε αυτή η ιστορία.
Τι να με φοβίσει; Εδώ δεν με φόβισαν οι σφαίρες, οι χαμοί και οι καταποντισμοί μου! Δεν φοβάμαι! Κάνω αυτό που θέλω και θέλω αυτό που μπορώ. Αρκεί να μη γίνομαι γραφική και να μη ρωτούν πράγματα που δεν τα γνωρίζουν.

Κανείς δεν ξέρει τη ζωή μου, τη διαδρομή μου ή αυτό που έχω δώσει κι εγώ στον πολιτισμό.

Ανήκω σ' αυτόν, άσχετα με το αν όλοι αυτοί εθελοτυφλούν και δεν με καταλαβαίνουν.

Γιώτα Γιάννα: «Πρώτη φορά είδα να κρίνουν καλλιτέχνη από τη ρυτίδα του και όχι απ' αυτό που βγάζει» Facebook Twitter
Δεν έχω μιζέρια μέσα μου και ήξερα πως απ' αυτήν τη συνέντευξη μιζέρια δεν θα έβγαινε. Νιώθω ανοιχτή και στο τίποτά μου. Κι όταν δεν έχω τίποτα, πάλι κάτι θα 'χω. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Η αλήθεια είναι πως μετά το θέμα της ηλικίας της Αλίκης Βουγιουκλάκη αποκτήσαμε καινούργιο: πόσων ετών είναι η Γιώτα Γιάννα...
Σοβαρά; Να σου πω κάτι, την κάρτα αυτή την κρατάει ο μπαμπάς και η μαμά. Στη ζωή αυτή δεν υπάρχει κανένας άλλος ληξίαρχος!

Ντροπή να ασχολούνται μ' αυτό. Αυτό, δηλαδή, δίνω μόνο; Δεν δίνω την εφηβεία μου και τη φωνή μου; Το Ίντερνετ είναι ένα παράθυρο στον κόσμο, το αγαπάμε και το έχουμε ανάγκη.

Μαθαίνουμε πράγματα, από καλλιτεχνικά μέχρι επιστημονικά, αλλά μου είναι ασύλληπτο το ότι ασχολήθηκαν τόσο με την ηλικία μου.

— Δεν ρωτάμε ποτέ μια κυρία την ηλικία της;
Εγώ ποτέ δεν το έκανα, ποτέ! Και σε ένα νέο παιδί ακόμα θα πω «είσαι τσίφτης». Δεν υπάρχει λόγος! Γιατί;

Κατάθεση θα μου κάνει, να τον πάρω στην τράπεζα ή σε κάποια δουλειά που παίρνουν τους μικρούς κι αφήνουν τους μεγάλους;

Κι όταν λέω μεγάλους, εννοώ τους σαραντάρηδες. Ας μάθουν ότι υπάρχουν άνθρωποι της αντοχής! Κι εγώ είμαι ένας δρομέας αντοχής, δεν τρέχω κατοστάρι.

— Προσωπικά εκτιμώ πως αν δεν έγραφε ο Αλκίνοος Μπουνιάς της «Espresso» «Ο πρώτος της δίσκος στα 80 της» προ δεκαετίας, ουδείς θα ασχολούνταν.
Όπου θέλουν ας με παρκάρουν, εγώ δεν παρκάρομαι οπουδήποτε! Τον Μπουνιά τον δέχτηκα στο σπίτι μου, όπως δέχτηκα κι εσένα.

Ήθελε να μου κάνει ένα αφιέρωμα. «Πότε, βρε Αλκίνοε;», τον ρώτησα, «στα 80 μου;».

Ντροπή που βγήκε αυτό τίτλος και υπάρχει μέχρι σήμερα. Άσε που δεν ήταν ο πρώτος μου δίσκος με τον Χρονά.

Τα «Μάτια της Γιώτας Γιάννα» περιέχουν επανεκτελέσεις με πολλή αγάπη.

Στο συρτάρι μου κρατάω τα 45άρια μου, μα δεν τα φανερώνω ακόμη. Ας λένε ό,τι φαντάζονται. Αντώνη, δεν μου αξίζει ο τίτλος αυτός που μπήκε. Είμαι μια περσόνα που ξέρει τι κάνει και τι λέει. Δεν έχει σημασία που το τρενάκι έφτασε αργά.

Επίσης, θυμίζω πως είχα κάνει και μια άλλη εκπομπή προ ετών, στην Εύη Κυριακοπούλου. Δεν με δυσκόλεψε καθόλου, εξαιρετική κυρία. Ας την ξαναδούν την εκπομπή στο YouTube, να μη μου ζητάνε να λέω τα ίδια και τα ίδια!

Δεν το δέχομαι αυτό! Αντιστέκομαι, αντιστέκομαι, αντιστέκομαι! Έχω τραγουδήσει και στης Μπήλιως Τσουκαλά στην ΕΡΤ, στης Σεμίνας Διγενή, σε τόσες εκπομπές, πράγμα που μοιραία με κάνει να σκέφτομαι ότι όλο αυτό τώρα από κάπου υποκινήθηκε.

ΓΙΑΝΝΑ
Η Γιώτα Γιάννα σε νεαρή ηλικία.

— Ενδιαφέρουσα υπόθεση. Και από ποιους λες;
Δεν γνωρίζω, δεν έχω γνώμη. Οφείλω να πω ότι η υποδοχή που μου έγινε στον σταθμό ήταν ζεστή και ανθρώπινη.

Δεν με «βίασαν», δεν με «σταμάτησαν», αισθάνθηκα ότι ήμουν εγώ. Τόσο κακό ήταν που η Πάολα με πάντρεψε με τον δικό της κόσμο;

Δεν απολογήθηκα ποτέ και πουθενά! Έκλεισα στην ψυχή μου το ότι μπορώ να τους ταράζω με τη μουσική μου και με τη φυσαρμόνικά μου.

Ψάξε βρες, είμαι 5η παγκοσμίως και 3η στην Ευρώπη στη φυσαρμόνικα! Τι σημαίνει αυτό;

Η παραγωγός Χρύσα Παπαϊωάννου, η κόρη του Γιάννη, μου το είπε: «Γιώτα, ξέρεις σε τι αριθμό βρίσκεσαι στο τάδε ξένο περιοδικό;».

«Δεν με ενδιαφέρει», απάντησα, «μόνο τον αριθμό του σπιτιού μου ξέρω».

— Γιώτα Γιάννα, αυτές οι βαθιές ρυτίδες στο πρόσωπό σου είναι πράγματι η διαδρομή σου ολόκληρη, σαν ένα δέντρο ελιάς ριζωμένο;
Βεβαίως, δεν το αλλοίωσα εγώ το πρόσωπό μου! Τα μαλλιά μου και οι ρυτίδες μου είναι το φετίχ μου και η διαδρομή μου.

Δεν με αγγίζει εμένα αυτό που μπορεί να πει ένας άλλος: «Είχα μακριά μαλλιά και τώρα που μεγάλωσα τα έκοψα».

Γιατί; Να κόψω τη ζωή μου; Τι λέτε, ρε παιδιά, σοβαρά μιλάτε;

Λυπάμαι αν τα μαλλιά και οι ρυτίδες συνθέτουν την προσωπικότητα ενός ανθρώπου.

Να το δεις, θα φέρω κοντά μου τα παιδιά που εκείνη τη νύχτα ήταν διεκδικητές μιας άλλης απάντησης από μέρους μου!

— Εγώ, πάλι, λέω πως ένα στυλ δίνει την εικόνα μιας ανθρώπινης προσωπικότητας.
Θα σου πω κι εγώ πως υπάρχουν άνθρωποι που δεν είναι ραγισμένο το τζάμι τους.

Είναι καθαρό το τζάμι το δικό μου, όπως έριξα τη ματιά μου στην Πάολα και της είπα «θα 'ρθω». Και γιατί να μην πήγαινα;

Μήπως έκαναν έργα και δεν επιτρεπόταν να περάσω; Πήγα στην εκπομπή και πέρασα με τη μουσική μου, όχι με λόγια και φλυαρία.

Είπα, όπως είπα και σ' εσένα, τι έγινε στις Πρέσπες όπου βρέθηκα στην παρέα καταξιωμένων καλλιτεχνών.

Από πού κι ως πού μου ζητάνε προσωπικά στοιχεία τώρα; Η αστυνομία ζητάει στοιχεία μόνο, όχι οι άνθρωποι.

Μάθε το, Αντώνη, και γράψ' το, σημασία έχει πού είμαστε και ποιοι είμαστε. Πώς αφουγκραζόμαστε τη ζωή μας, μια ζωή που είναι σινεμά που πληρώνουμε για να δούμε όποιο έργο μας αρέσει.

— Ας πάμε σε κάτι άλλο. Δεν έχεις σταματήσει τα live, αλλά τώρα τελευταία σε βλέπουμε guest σε προγράμματα άλλων.
Θα κάνω κι ένα μεγάλο δικό μου «κομμάτι» στο Χυτήριο, έχει κλείσει, χωρίς ημερομηνίες ακόμη.

Με πρόλαβε, βλέπεις, ο Γιάννης Ζουγανέλης, με τον οποίο είχαμε ένα ραντεβού, χαθήκαμε, και τα είπαμε τηλεφωνικά.

Ξαναβρεθήκαμε πολύ ζεστά και μου έχει γράψει δύο υπέροχα τραγούδια μέχρι τώρα. Έπονται κι άλλα!

— Τα γράψατε, μπήκατε στο στούντιο;
Γράψαμε το ένα στο στούντιο. Η μουσική είναι του Ζουγανέλη και οι στίχοι της Γιούλας Γεωργίου.

Σπουδαία αυτή, έχει γράψει και το «Έτσι ξαφνικά», τη μεγάλη επιτυχία του Ρέμου.

Επίσης, τρία Σάββατα του Απρίλη και ένα του Μάη θα εμφανιστώ στα live του Ζουγανέλη στη Σφίγγα, στο κέντρο της Αθήνας.

— Να, λοιπόν, που θα έχουμε τραγούδια σου σε α' εκτέλεση.
Και γι' αυτό ξαναλέω πως είναι ντροπή που γράφτηκε «πρώτος δίσκος στα 80 της», και όχι μόνο για το θέμα της ηλικίας.

Ήταν ανακριβές και άκομψο! Εγώ ξεκίνησα μια σταλιά παιδάκι με δισκάκια που τα φυλάω ως κόρη οφθαλμού.

Εκείνο το βιβλίο-CD ήταν μια ωραία πράξη του Γιώργου Χρονά, που του είχα δώσει μια υπέροχη συνέντευξη και την έκανε βιβλίο κι εσύ μετά παράσταση στο Κύτταρο με τη Σωτηρία Λεονάρδου.

— Ίσως η μεγαλύτερη απόδειξη του ασυμβίβαστου της ύπαρξής σου είναι που δεν έκανες δισκογραφική καριέρα.
Εγώ σε ξαναπάω τώρα στην εκπομπή και σου λέω ότι ενόχλησε μέχρι και η μπαντάνα μου με τον Τσε Γκεβάρα.

«Άλλη μια συριζαία» έγραψαν! Ο Τσε Γκεβάρα ήταν και είναι το ίνδαλμά μου, πάντα θα το φωνάζω ότι είμαι επαναστάτρια με αιτία.

Γιώτα Γιάννα: «Πρώτη φορά είδα να κρίνουν καλλιτέχνη από τη ρυτίδα του και όχι απ' αυτό που βγάζει» Facebook Twitter
Είμαι ένας άνθρωπος που πιστεύει. Πιστεύω! Το πού είναι δικό μου θέμα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Τώρα που το λες, πράγματι σχολιάστηκε η μπαντάνα σου, κυρίως από ανθρώπους του λεγόμενου φιλελεύθερου τόξου.
Δεν με νοιάζει, ας πιστεύουν όπου θέλουν οι άνθρωποι. Εγώ δεν πείραξα κανέναν, δεν χτύπησα κανενός την πόρτα, όπως δεν μου τη χτύπησαν κι εκείνοι κανονικά για να δουν το πρόσωπό μου, πώς συμπεριφέρομαι, ποιους αγαπώ, τι τραγουδάω, τι διαβάζω.

— Μήπως η αριστερά έχει δαιμονοποιηθεί τόσο πολύ πια, που ο Τσε Γκεβάρα, ακόμα και σε ένα εφηβικό μπλουζάκι, προξενεί ακαριαία αντιδράσεις;
Δεν πρόκειται για μια χαλκομανία που την έβαλε ένα παιδάκι εκεί και γυρίσαμε όλοι και βλέπουμε το ίδιο. Να σ' τα πω με τη σειρά;

Τα τρία σημαντικότερα πράγματα στη ζωή μου είναι η φυσαρμόνικά μου, τα ποδήλατά μου και ο Τσε Γκεβάρα! Κι αυτό κακό είναι, λοιπόν;

Είμαι ένας άνθρωπος που πιστεύει. Πιστεύω! Το πού είναι δικό μου θέμα.

Αντί να ρωτάνε με αδιακρισία, να βρουν την παράσταση εκείνη της Σοφίας Βέμπο όπου βγήκα εγώ στη σκηνή μαζί της ως παιδί-θαύμα και τη συνόδευσα με τη φυσαρμόνικά μου.

— Αναφέρεσαι στο τραγούδι «Ο άνθρωπός μου».
Ακριβώς. Ένα κοριτσάκι απ' τους Αμπελόκηπους κατευθείαν στη σκηνή μαζί της!

Αυτά να λέγονται, και είναι ξανά ντροπή που αναγκάζομαι να ανασύρω πράγματα από το χρονοντούλαπό μου!

Θα τα βγάλω τα ντοκουμέντα μου όποτε κρίνω εγώ και όχι όποτε θέλουν οι άλλοι.

Η δημοσιογραφία πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένη, όπως είναι και ο δικός μου χαρακτήρας. Δεν το απαιτώ, παρακαλώ!

Όποιος έγραψε για μένα ανακρίβειες θα υποστεί τις συνέπειες και θα έχει να κάνει μαζί μου!

Σοφία Βέμπο - Ο άνθρωπός μου

Έχεις ιδέα τι λένε στο Θιβέτ; «Μην κρίνεις μια στιγμή, αν δεν μπορείς να κρίνεις μια διαδρομή». Να μη βλέπεις δηλαδή τον καλλιτέχνη, αλλά άλλα πράγματα, το σύστημα.

Το κοινό είναι αδηφάγο, κατασπαράζει καμιά φορά.

Δεν με κατασπάραξε τόσα χρόνια, δεν καταλαβαίνω τίποτα! Πέρασα από μονοπάτια, από βράχους!

Πού ήμουν, βρε παιδιά, πριν με καλέσει η Πάολα και τώρα με ανακάλυψαν όλοι; Στον Ταΰγετο ζούσα; Πού ήμουν; Τι έγινε, άλλαξε ο κηδεμόνας των ανθρώπων αυτών; Ποιον έχουν, να μας πουν...

Με ρώτησες πριν ποιοι είχαν σκοπιμότητα. Δεν θα χαλάμε τη φαιά ουσία μας! Μην κρύβεστε, βγείτε και πείτε ό,τι θέλετε κοιτώντας με στα μάτια. Γιατί όλοι οι ανώνυμοι έγραψαν ασχήμιες τη στιγμή που η Πάολα, αυτή η κοπέλα, με σεβάστηκε τόσο πολύ;

— Πάλι, όμως, εσύ με τέτοιο ένστικτο, δεν «πιάνεις» ποιος μπορεί να 'χει σκοπιμότητα απέναντί σου;
Είμαι διαισθητικός άνθρωπος. Γίνομαι περιέργως αναβλητική σε κάτι που δεν μου πάει. Κάτι γίνεται, η βελόνα μου χαλάει, πάει στο μηδέν και το κοντέρ ξαναφορτίζεται.

Όσοι έχουν μπει στο σπίτι αυτό, ξέρουν τον χώρο μου, μπορούν να πουν για μένα. Ένας μήνας πέρασε και το τηλέφωνό μου έχει πάρει φωτιά.

Δεν σου κάνει εντύπωση πόσο ασχολούνται ακόμα μαζί μου; Τι θέλουν, πια, να τους πω; Να τους πεις εσύ, μέσω LiFO, πως την ώρα που γεννιόμαστε, χρεωνόμαστε κι έναν θάνατο. Εγώ είμαι εδώ και τους παίζω μουσική! Εκείνοι κρύφτηκαν. Τι άλλο θέλουν λοιπόν;

— Εγώ, πάντως, θέλω να μου πεις αν σε γεμίζει περισσότερο το live ή το στούντιο, μια και έγραψες πρόσφατα.
Ο κόσμος και η ενέργειά του ήταν πάντα η φωτοβολίδα μου. Σου δίνω και παίρνω την ανάσα σου. Ύστερα απ' ό,τι έγινε, θα μου έπαιρνε πολύ χρόνο να πω «άι σιχτίρ» και να φτάσει απ' τον Ψηλορείτη μέχρι εδώ.

Εγώ, αντιθέτως, είπα «σας ευχαριστώ», σαν να ήταν η καλύτερη χειροβομβίδα της ψυχής μου.

Τρία τραγούδια είπα με την Πάολα και σηκώθηκα κι έφυγα σιωπηλά, όπως κάνω πάντα. Από εκείνη την ημέρα με ζητούν όλο και περισσότερο.

— Η αρνητική διαφήμιση, λένε, είναι και η καλύτερη, ενίοτε.
Ισχύει. Απογοητεύτηκα, Αντώνη, από ανθρώπους που δεν ψάχνουν το εκ βαθέων. Πες μου το άμα είναι κακό κι αυτό, διότι τόσα χρόνια στην πιάτσα και δεν το 'χω μάθει. Εκείνος ο προ δεκαετίας τίτλος θα σβηστεί, θα το δεις!

Γιώτα Γιάννα: «Πρώτη φορά είδα να κρίνουν καλλιτέχνη από τη ρυτίδα του και όχι απ' αυτό που βγάζει» Facebook Twitter
Να σ' τα πω με τη σειρά; Τα τρία σημαντικότερα πράγματα στη ζωή μου είναι η φυσαρμόνικά μου, τα ποδήλατά μου και ο Τσε Γκεβάρα! Κι αυτό κακό είναι, λοιπόν; Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Με τον Μπουνιά δεν επικοινώνησες καθόλου, αλήθεια;
Όχι, δεν τον ξανάδα. Ξέρω ότι είπε σε μια φίλη μου, σοβαρή γυναίκα, πως ήταν λάθος που έγινε από «μέσα», απ' την εφημερίδα.

Αυτός όμως έβαλε την υπογραφή του. Έπειτα, έβαλαν εμένα πρωτοσέλιδο; Ας έβαζαν καμιά άλλη φιρμάρα, κουλτουριάρα, ξέρω γω, τι 'βάλαν εμένα; Για να χτυπήσει το «80 της» και όχι η φωνάρα μου;

Δεν πειράζει, άσ' τους! Εγώ θα τους τυραννάω, αλλά μουσικά! Πρώτη φορά είδα να κρίνουν καλλιτέχνη από τη ρυτίδα του και όχι απ' αυτό που βγάζει, αυτό που εκπέμπει!

— Μη χολοσκάς. Η Αλεξίου βγήκε στο κρατικό ραδιόφωνο και έπλεξε το εγκώμιό σου, η Φαραντούρη ζήτησε τις προάλλες να συμπράξετε δημόσια. Δεν τα βλέπεις αυτά σε συναδέλφους σου.
(σ.σ. μου βάζει από το Ίντερνετ να ακούσω τηλεφωνική επικοινωνία της Χαρούλας Αλεξίου σε ραδιοφωνική εκπομπή. Η Αλεξίου θυμάται τα χρόνια στην Πλάκα, που όλοι κατέληγαν μέχρι τα χαράματα στης Γιώτας Γιάννα, και δηλώνει πως όποτε την ακούει σήμερα ένας κόμπος την πιάνει στο στομάχι.)

Όλοι αυτοί είναι καταξιωμένοι άνθρωποι, επί της ουσίας όμως! Η Αλεξίου και η Φαραντούρη είναι ιερά πρόσωπα του ελληνικού τραγουδιού, με την τόση αγάπη τους για το τραγούδι!

Από τα «Χρυσά Κλειδιά» έχω τα εύσημα όλων, από τον Μικρούτσικο και την Τσανακλίδου μέχρι τον Νταλάρα και την Αλεξίου.

Είμαι κοντά τους ως άποψη. Για να λένε τέτοια εγκώμια, θα τα εννοούν κιόλας!

— Δεν λες που δεν την ψώνισες στη φάση που βρίσκεσαι!
Θα έλεγα ότι προσγειώθηκα περισσότερο. Εδώ με είπαν «εξαιρετικό ταλέντο» ως παιδί και δεν έπαθα αυτό που λες! Δεν ανήκω στη συχνότητα των «ψώνιων».

Μόνη μου κινήθηκα μια ζωή και δεν έχω μείνει πολλά χρόνια αδρανής.

Έζησα κάποιο διάστημα με πόνο μέχρι να γαληνέψει σιγά-σιγά και να ανασυνταχθώ. Ποτέ δεν χάθηκα, οι άλλοι δεν με έβρισκαν.

— Βασικά, θα πρέπει να ήσουν «βλέπε - άκου - σώπα».
Αυτή είναι μια έννοια πολύ σοβαρή. Αν δεν συνεκτιμώνται τέτοιες συμπεριφορές, τότε τι είμαστε; Μεγάλωσα με αξιοπρέπεια και μαγκιά, γι' αυτό με αγαπάνε όλα τα στρώματα των ανθρώπων.

Εκείνα που δεν με ξέρουν, αν με γνωρίσουν, θα με αγαπήσουν σίγουρα, σ' το υπογράφω!

— Έχεις σχέδια; Σε απασχολεί το τι μέλλει γενέσθαι;
Πέφτω για ύπνο κι ο ύπνος έχει κάτι κρυφό, μυστικό. Δεν ξέρουμε αν θα σηκωθούμε την άλλη μέρα.

Γιατί να κατασπαράξω το μυστικό αυτό, σχεδιάζοντας τι θα κάνω την επόμενη μέρα; Αφού δεν ξέρω αν θα ξυπνήσω, λέμε. Ισχύει για όλους μας αυτό.

Εγώ έχω άλλη φιλοσοφία. Λέω «καλό ξημέρωμα και άντε γεια». Πώς να σ' το πω, πέφτω στον άλλο πλανήτη κι αν σηκωθώ, λέω «γεια σας, ξανάρθα, τι θα κάνουμε τώρα;».

Δεν είναι λογαριασμοί η ζωή μας, στις δώδεκα του μηνός θα πληρώσω το ρεύμα ή το νερό. Δεν με αφορούν αυτά, ούτε σχέδια κάνω.

Μπορώ απλώς να δίνω ακόμα, να πηγαίνω με λάσπες και με βροχές οπουδήποτε με ζητήσει ο ίδιος μου ο εαυτός. «Έλα, Γιώτα, είσαι εδώ, πήγαινε πιο πέρα, δώσε»!

— Βρες μου την κεντρική ιδέα αυτής της συνέντευξης, για ποιον λόγο συναντηθήκαμε πάλι μετά από καιρό.
Δεν έχω μιζέρια μέσα μου και ήξερα πως απ' αυτήν τη συνέντευξη μιζέρια δεν θα έβγαινε.

Νιώθω ανοιχτή και στο τίποτά μου. Κι όταν δεν έχω τίποτα, πάλι κάτι θα 'χω.

— Είναι χαρά να σε ρωτάνε για κάτι και όλα να τα περνάς μέσα από το προσωπικό σου φίλτρο. Η αυτοαναφορικότητα, ξέρεις, κουράζει όταν προέρχεται από έναν δημοσιογράφο, αλλά ποτέ όταν βγαίνει από τον συνεντευξιαζόμενο.
Τίναξα τα μαλλιά μου, άνοιξα τα μάτια μου, χαιρέτισα το σύμπαν και σε περίμενα.

Ήθελα να πω κάτι κι εγώ στον απόηχο της οχλοβοής.

Εγώ αγαπώ τη φωτιά για να με ζεσταίνει, γι' αυτό και ποτέ δεν με έκαψε!

Μουσική
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Διονύσης Σαββόπουλος στο φετινό Rockwave σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Μουσική / O Διονύσης Σαββόπουλος στο φετινό Rockwave σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Για τον 80χρονο τροβαδούρο η απόσταση από το Ηρώδειο μέχρι το Rockwave δεν είναι και τόσο μεγάλη… Το περασμένο καλοκαίρι έστησε μια «εθνική» γιορτή για τα 50 χρόνια αποκατάστασης της δημοκρατίας στη χώρα μας, το ερχόμενο θα διοργανώσει μια προσωπική γιορτή για τα 60 χρόνια παρουσίας του στο τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα στις κακόφημες γειτονιές της Νέας Υόρκης

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα στις κακόφημες γειτονιές της Νέας Υόρκης

Ο έρωτας ως πράξη επανάστασης. Ο θάνατος ως λύτρωση... «Μονάχα τ’ όνομά σου είν’ εχθρός μου». Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μουσική μιας άνευ όρων παράδοσης στην απαγορευμένη αγάπη, όπως την παραδίδει ο Λέοναρντ Μπέρνσταϊν στο «West Side Story».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Εξέδιδε τη Μαρία Κάλλας τελικά η μάνα της, όπως δείχνει η ταινία με την Τζολί;

Οπτική Γωνία / Εξέδιδε τη Μαρία Κάλλας τελικά η μάνα της, όπως δείχνει η ταινία με την Τζολί;

Στο νέο biopic με την Αντζελίνα Τζολί η μητέρα της νεαρής Μαρίας Κάλλας την εξαναγκάζει σε συνευρέσεις με Γερμανούς ναζί στην κατοχική Αθήνα. Ποια είναι όμως η αλήθεια;
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
WERA: Η τσελίστρια που αλλάζει το πρόσωπο της νυχτερινής διασκέδασης στην Αθήνα

Μουσική / Η τσελίστρια που κάνει το αθηναϊκό κοινό να σωπαίνει για να την παρακολουθήσει

Η Wera φτιάχνει κομμάτια βγαλμένα από σκανδιναβικό παραμύθι με νεράιδες, ξέρει τι θα πει «μουσικός στον δρόμο» αλλά και το πόσο δύσκολο είναι να είσαι μουσικός στην Ελλάδα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
elton john

Μουσική / Το ντοκιμαντέρ που αποκάλυπτε τον πραγματικό Έλτον Τζον

Ένα νέο ντοκιμαντέρ στο Disney+ ακολουθεί τον διάσημο μουσικό στην πρόσφατη περιοδεία του και κάνει μια αναδρομή στην 55χρονη καριέρα του. Πριν από τρεις δεκαετίες όμως, μια άλλη ταινία τον έδειχνε σε όλο το αφιλτράριστο μεγαλείο του.
THE LIFO TEAM
Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ