Ο κύβος ερρίφθη

Ο κύβος ερρίφθη Facebook Twitter
9

Καταρχήν θέλω να σας ευχαριστήσω όλους θερμά για τη συμμετοχή σας στην απάντηση του γρίφου της προηγούμενης ανάρτησης.

Πράγματι, όπως μάντεψαν οι περισσότεροι, τα δύο αντικείμενα ήταν ένα ζευγάρι ζάρια.

Ο σχεδιασμός τους είναι τόσο ασυνήθιστος και θα έλεγα μοντέρνος, ώστε βρίσκω πολύ λογικές και πραγματικά ευφάνταστες πολλές από τις υποθέσεις που διατυπώσατε και που επί το πλείστον εξ όσων παρατήρησα κινούνται στο χώρο των αντικειμένων σπιτιού (αλατοπιπεριέρα, θήκη για οδοντογλυφίδες, μολυβοθήκες, βιβλιοστάτες, κλπ.). Έτσι, με έναν περίεργο τρόπο, νομίζω ότι οι λάθος απαντήσεις είχαν ένα δικό τους ενδιαφέρον.

Πρέπει επίσης να αναγνωρίσω σε όσους δεν μάντεψαν σωστά ότι υπήρχε ένα σημαντικό εμπόδιο: η έλλειψη κλίμακας, που αν ήταν σαφής θα οδηγούσε μάλλον σε άλλες εκτιμήσεις.

Σας αποκαλύπτω λοιπόν ότι τα δύο αυτά αντικείμενα είναι μικρότατα: έχουν ύψος 1,3 εκ. και πλάτος 1 εκατοστό. Είναι φτιαγμένα από ασήμι και ανήκουν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου.

Αυτού του τύπου τα ζάρια που έχουν σχήμα καθιστής ανθρώπινης μορφής είναι πολύ σπάνια. Η θέση των χεριών εξυπηρετούσε την σταθεροποίηση του ζαριού κατά την πτώση του. Οι αριθμοί σημειώνονταν με γραπτές ερυθρές στιγμές και οπές στις διαθέσιμες επιφάνειες.

 

Το Βρετανικό Μουσείο διαθέτει άλλο ένα ζεύγος αυτού του τύπου από χαλκό κι ένα ακόμη μεμονωμένο από ασήμι με μαύρες κηλίδες.

 

 

Το ένα εκ των δύο χάλκινων ζαριών που βρέθηκαν στη Γαλλία. 1ος-2ος αι. μ.Χ. 

 

 

Οι Ρωμαίοι αγαπούσαν πολύ το παιχνίδι με τα ζάρια. Στοιχημάτιζαν χρήματα και έστηναν το παιχνίδι τους ευκολότατα ανά πάσα στιγμή και οπουδήποτε, αφού δεν χρειάζονταν παρά μόνο αυτά! Μάλιστα παραδίδεται ότι φανατικότατος του παιχνιδιού υπήρξε ο ίδιος ο αυτοκράτορας Κλαύδιος που έγραψε για τα ζάρια κι ένα βιβλίο.

 

Ρωμαϊκό ψηφιδωτό από το Εl Djem στην Τυνισία, 3ος αι. μ.Χ.

 

Εκτός από τον σπάνιο τύπο που είδαμε, υπήρχε και ο γνωστός σήμερα εξαεδρικός αλλά και ένας ακόμη πολυεδρικός τύπος με 14 ή 20 πλευρές.

 

Εικοσάεδρο ζάρι από ορυκτό κρύσταλλο, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Πολυεδρικό ζάρι με γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου στις πλευρές του από το Α ως το Υ, 1ος αι. μ.Χ.

 

Ζάρι από ορεία κρύσταλλο, όμοιο με τα σημερινά, 1ος-2ος αι. μ.Χ.

 

Ο κύβος ερρίφθη λοιπόν, iacta alea est, όπως κατά τον Σουητώνιο είπε ο Ιούλιος Καίσαρας διαβαίνοντας τον Ρουβίκωνα το 49 π.Χ.

 

Και το δώρο που υποσχέθηκα; Λοιπόν εδώ παραδέχομαι ότι έκανα κι εγώ ένα μικρό παιχνίδι για να κεντρίσω το ενδιαφέρον σας. Το δώρο απευθύνεται σε όλους τους αναγνώστες της στήλης, νικητές της πρόκλησης και μη και ελπίζω ότι δεν θα σας απογοητεύσει.


Σας αποκαλύπτω τον σύνδεσμο για 362 δωρεάν καταλόγους του Metropolitan Museum of Art, που μπορείτε να τους βρείτε ΕΔΩ.
Όλα τα βιβλία αυτά είναι πλέον εξαντλημένα αλλά όχι χαμένα. Μπορείτε να τα χαρείτε, να τα κατεβάσετε ελεύθερα και να τα απολαύσετε. 

Η θεματολογία τους είναι τεράστια και καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα της τέχνης, όχι μόνο της αρχαίας. Από την Αφρική ως την Αμερική και την Κίνα. Υπέροχα λευκώματα δυτικής ζωγραφικής. Αξίζει να αφιερώσετε χρόνο να τα δείτε!

 

Μερικά παραδείγματα, δειγματοληπτικά, που αφορούν αρχαία τέχνη:

 

Η τέχνης της Αρχαίας Αιγύπτου (πηγές για εκπαιδευτικούς)

 

Αρχαία Κινεζική Τέχνη 

 

Το έτος Ένα. Τέχνη του Αρχαίου Κόσμου σε Δύση και Ανατολή

 

Η Δόξα του Βυζαντίου 

 

Ελπίζω να ενθουσιαστείτε κι εσείς!

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

8 σχόλια
βρε rareware , δεν διάβασες, μάλλον, όοοολο το κείμενο από πάνω. Το δωράκι τελικά το παίρνουμε όοοολοι και θα το βρεις κάνωντας κλικ πάνω στο '' ΕΔΩ'' της προτελευταίας παραγράφου ! άντε και καλό διάβασμα !!ευχαριστούμε πολύ κα Πλιάτσικα :)