H Graciela Iturbide είναι μια Μεξικανή φωτογράφος που η δουλειά της έχει γίνει γνωστή παγκοσμίως και έργα της συγκαταλέγονται στις συλλογές σπουδαίων μουσείων όπως του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και του Getty.
Γεννήθηκε το 1942 στην Πόλη του Μεξικού από καθολικούς γονείς. Ήταν το μεγαλύτερο από 13 παιδιά και ήρθε από πολύ μικρή ηλικία σε επαφή με τη φωτογραφία. Ο πατέρας της τραβούσε συνεχώς φωτογραφίες την ίδια και τα αδέρφια της και εκείνη πήρε την πρώτη της φωτογραφική μηχανή όταν ήταν 11 ετών. Όταν ήταν παιδί ο πατέρας της κρατούσε όλες αυτές τις φωτογραφίες σε ένα κουτί. Όταν μεγάλωσε η Iturbide είπε πως «ήταν ένα σπουδαίο δώρο αυτό το κουτί που συγκέντρωνε τόσες πολλές αναμνήσεις».
Η Iturbide στράφηκε στη φωτογραφία μετά τον θάνατο της κόρης της.
Παντρεύτηκε τον αρχιτέκτονα Manuel Rocha Díaz το 1962 και απέκτησαν τρία παιδιά: δύο γιους, τον Manuel και τον Mauricio, και μία κόρη την Claudia, που πέθανε το 1970 σε ηλικία 6 ετών.
Η Iturbide στράφηκε στη φωτογραφία μετά τον θάνατο της κόρης της. Ξεκίνησε τις σπουδές της με σκοπό να γίνει σκηνοθέτις. Συνειδητοποίησε πόσο πολύ την τραβούσε η φωτογραφία που ήταν το αντικείμενο του Manuel Álvarez Bravo. Ήταν καθηγητής στο πανεπιστήμιο αλλά και κινηματογραφιστής και φωτογράφος και έγινε ο μέντοράς της. Ταξίδεψε με τον Bravo μεταξύ 1970 και 1971 και έμαθε πως «πάντα υπάρχει χρόνος να τραβήξεις τις φωτογραφίες που θες».
Η Iturbide φωτογραφίζει στιγμές της καθημερινής ζωής, σχεδόν αποκλειστικά σε ασπρόμαυρο φιλμ. Έμπνευσή της αποτελεί η δουλειά του Josef Koudelka, του Henri Cartier-Bresson, του Sebastiao Salgado και του Álvarez Bravo. Τα αυτοπορτρέτα της ειδικά αντικατοπτρίζουν την επιρροή του Bravo στη δουλειά της. Ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για τη ζωή και την κουλτούρα των ντόπιων και φωτογράφισε τη ζωή στο Mexico City, στο Juchitán, στο Oaxaca και στα σύνορα με την Αμερική.
Μεγάλο μέρος της δουλειάς της προκύπτει από την υποστήριξή της στον φεμινισμό. Η πασίγνωστη φωτογραφία της "Nuestra Señora de Las Iguanas" (Η γυναίκα με τα ιγκουάνα) έγινε τόσο δημοφιλής που υπάρχει άγαλμα της γυναίκας στο Juchitán αλλά και murals και γκράφιτι. Η δουλειά της στο Juchitán δεν είχε να κάνει μόνο με γυναίκες αλλά φωτογράφησε και nonbinary άτομα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η φωτογραφία "Magnolia", που δείχνει ένα άτομο με μη-δυϊκή ταυτότητα φύλου (nonbinary) να φοράει ένα φόρεμα και να κοιτάζεται στον καθρέφτη.
σχόλια