ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η κατάχρηση της λέξης «Χούντα» και ο παράδεισος της ανευθυνότητας

Facebook Twitter
37

Καλύτερα να μην μάθεις ποτέ...

 

Σήμερα, 46 χρόνια από την Χούντα, είναι μια καλή ευκαιρία όλος αυτός ο κόσμος που επιδίδεται σε κατάχρηση της λέξης την σημερινή εποχή να πάρει μια γεύση από το τι γινόταν τότε(σ.σ Η LIFO ανάμεσα σε άλλα έχει σήμερα ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα). Μαζί με το «φασισμός» η λέξη «χούντα» ταιριάζει εκεί που τα επιχειρήματα εξαντλούνται και ο διάλογος γίνεται μια ανταλλαγή ύβρεων. Η λέξη «χούντα» γίνεται την σημερινή εποχή ο στόκος που (υποτίθεται) ότι κλείνει κάθε υπαρκτό κενό γνώσεων ή επιχειρηματολογίας στο μυαλό των ανθρώπων.

 

 

Η κατάχρηση της λέξης δεν θα μπορούσε να έχει άλλη πηγή προέλευσης από την τηλεόραση και αργότερα το ίντερνετ. Η οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων ξανάφερε την λέξη στο προσκήνιο με ένα τρόπο βίαιο από την μια πλευρά και από την άλλη αστείο(σ.σ Το μόνο που δεν έχουμε ακούσει ακόμα είναι το «η φάση είναι χούντα». Αν και δεν είμαι σίγουρος για αυτό). Η λέξη ακούστηκε ξανά και ξανά από τα στόματα πολιτικών, συνδικαλιστών, δημοσιογράφων, απλού κόσμου στην λαϊκή, «μοντέρνων» ψηφιακών περσονων.

 

 

 Η δημοκρατία που βιώνουμε δεν μπορεί να συγκρίνεται με εκείνη την τραγική και γελοία εποχή. Δεν ωραιοποιώ τα πράγματα. Βιώνουμε μια περίοδο της ιστορίας στη χώρα μας όπου υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες. Ανεργία, άνοδος του νεοναζισμού, αβέβαιο μέλλον για χιλιάδες νέους, μη αναγνώριση δικαιωμάτων μειονοτήτων είναι μόνο μερικές από αυτές. Όμως ότι και αν συμβαίνει δεν μπορεί να συγκρίνεται με την Χούντα. Ο πολίτης όσο και αν αισθάνεται ριγμένος μέσα στην Δημοκρατία παραμένει ο νούμερο ένα υπεύθυνος για τις επιλογές του με την ψήφο του. Ίσως αυτό είναι που εκνευρίζει αρκετούς μέσα στην Δημοκρατία: Τους καθιστά υπεύθυνους για τις επιλογές τους. Τους εισάγει στον κόσμο της ενηλικίωσης.

Αρκετοί είναι αυτοί που διαμαρτύρονται όταν αναγκάζονται να ενηλικιωθούν. Βλέπεις, η παιδική ηλικία είναι ο παράδεισος της ανευθυνότητας. Κάποια στιγμή όμως πρέπει να βγούμε από αυτό τον παράδεισο.

37

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

15 σχόλια
ποιος ηλιθιος κανει δικτατορια με τανκς οταν υπαρχει η τηλεοραση?ουμπερτο εκογια οσους ΔΕΝ καταλαβαινουν οτι η συγχρονη χουντα χτυπαει πρωτα στο μυαλο
Μιλάμε για "χούντα" χωρίς να ξέρουμε καν τι σημαίνει η λέξη. Junta στην ωραία ισπανική διάλλεκτο σημαίνει "σύμβούλιο", "σύσκεψη", κλπ. Άρα, κατ' αρχάς, καλό θα ήταν να γνωρίζουμε ότι η χούντα μπορεί να έχει πολλές μορφές. Στη περίπτωση της Ελλάδας, έχουμε ζήσει στην ιστορία μας τόσο πολιτικές δικτατορίες υποκεινούμενες από χούντα (συμβούλιο) πολιτικών, όσο και στρατιωτικές δικτατορίες από χούντα στρατιωτικών. Αυτό που πρέπει να αναρωτηθούμε δεν είναι αν έχουμε χούντα αλλά αν έχουμε Δικτατορία και, στην ουσία, τι ακριβώς σημαίνει "Δικτατορία". Για μένα η Δικτατορία κρίνεται εκ του αποτελέσματος και όχι εκ του τρόπου άσκησής της. Διότι, ως μορφή αυταρχικής διακυβέρνησης, μπορεί κι αυτή να ασκηθεί με πολλούς τρόπους που δεν περικλείουν όλοι ξερονήσια, ΕΑΤ/ΕΣΑ, βασανισμούς και θανάτους. Για παράδειγμα, ο Πινοσέτ πέταγε ανθρώπους από ελικόπτερα και έδινε τα παιδιά τους για υιοθεσία στους υποστηρικτές του. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη στην Ελληνική Δικτατορία του '67, αλλά αυτό δεν την έκανε λιγότερο Δικτατορία, έστω κι αν, κατά τη γνώμη του Πινοσέτ, οι δικοί μας Δικτάτορες ήταν "light".Το ζητούμενο λοιπόν είναι ... κάπου αλλού:Δημοκρατία έχουμε όταν, κατ' αρχάς, η εκλεγμένη Κυβέρνηση τηρείται το Σύνταγμα και τους Νόμους του κράτους και υπάρχει ισονομία για όλους τους ανθρώπους μέσα στην χώρα (προσοχή, δεν μιλάω μόνο για τους πολίτες αλλά άλλους τους ανθρώπους που βρίσκονται μέσα σε μια Δημοκρατική χώρα, μιας και η Δημοκρατία δεν είναι σύστημα "πριβέ" για λίγους και εκλεκτούς).Δικτατορία έχουμε όταν, κατ' αρχάς, η εκλεγμένη (ή μη) Κυβέρνηση δεν τηρεί το Σύνταγμα και τους Νόμους και δεν υπάρχει ισονομία για όλους τους ανρθώπους. Φοβάμαι ότι είναι τόσο απλό. Η στέρηση του λόγου, ο βασανισμός, η εκτέλεση, ο αυταρχισμός δεν είναι απαιτούμενο μιας Δικτατορίας. Είναι επιλογή του εκάστοτε δικτατορικού ή μη καθεστώτος. Γιατί όλα απορρέουν από την τήρηση του Συντάγματος και των Νόμων. Στην περίπτωση της Δημοκρατίας, υπάρχει μονόδρομος. Στην περίπτωση της Δικτατορίας υπάρχει ... επιλογή. Και όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος.
Ούτε χούντα έχουμε ούτε Δημοκρατία. Ζούμε σε κοινωνίες φιλελεύθερης ολιγαρχίας (κατά Καστοριάδη). Αναλώνουμε κεκτημένα δικαιώματα παλαιότερων αγώνων. Ο πολίτης δεν ελέγχει την πολιτικοοικονομική διάσταση της κοινωνίας. Άρα δεν έχουμε Δημοκρατία. Αποτελεί εξίσου κατάχρηση του όρου να ισχυριζόμαστε κάτι τέτοιο. Επιλέγουμε κάθε 4 χρόνια ποιοι θα κυβερνήσουν αντί για εμάς. Αυτό δεν είναι λίγο σε σχέση με άλλες απολυταρχικές μορφές πολιτεύματος, αλλά δεν το λες και Δημοκρατία. Υπάρχουν κεκτημένες ελευθερίες και Δικαιώματα που δίνουν φιλελεύθερο τόνο στο πολίτευμα. Η πραγματική διοίκηση της πολιτικοοικονομικής διάστασης της κοινωνίας είναι στα χέρια διαφόρων ελίτ. Στους επαγγελματίες πολιτικούς που με λαϊκή ετυμηγορία χρίζονται ως "αντιπρόσωποι" για 4 χρόνια, και στους οικονομικά δυνατούς της αγοράς, που η οικονομική δύναμη τους αναγκαστικά μεταφράζεται και σε πολιτική.
"Όμως ότι και αν συμβαίνει δεν μπορεί να συγκρίνεται με την Χούντα. Ο πολίτης όσο και αν αισθάνεται ριγμένος μέσα στην Δημοκρατία παραμένει ο νούμερο ένα υπεύθυνος για τις επιλογές του με την ψήφο του. Ίσως αυτό είναι που εκνευρίζει αρκετούς μέσα στην Δημοκρατία: Τους καθιστά υπεύθυνους για τις επιλογές τους. Τους εισάγει στον κόσμο της ενηλικίωσης."Θα ήθελα να σχολιάσω το παραπάνω παράθεμα από το άρθρο λέγοντας πως η πεποίθηση - και ως εκ τούτου το επιχείρημα - ότι ο πολίτης στη σύγχρονη Ελλάδα έχει όντως επιλογή στην ψήφο του (και ίσως, πλέον, και σε άλλες εκφάνσεις της κοινωνικής του ζωής και πολιτικής υπόστασης) είναι γελοίο. Όταν δεν συμβαίνει καμμία απολύτως αλλαγή στα πρόσωπα του πολιτικού σκηνικού και των ανθρώπων πίσω από τα νήματα επί δεκαετίες δεκαετιών ΔΕΝ υπάρχει ουσιαστική επιλογή. Όλοι παραπονούνται ότι κανείς δεν τους εκφράζει και όμως όλοι ψηφίζουν ξανά και ξανά τα ίδια πρόσωπα, στηρίζοντας τις ελπίδες τους σε νέες θητείες των ανθρώπων που τους καταστρέφουν τα όνειρα και τα κεκτημένα τους (εργασιακά, περιουσιακά, κοινωνικά, θεσμικά) συστηματικά.Σε γενικότερο πλαίσιο, θα ήθελα επίσης να επισημάνω ότι, τουλάχιστον από απόψεως περιεχομένου και μηνύματος, το άρθρο χωλαίνει αρκετά. Αν θέλει ο συγγραφέας να με πείσει - εμένα των 20 χρόνων που δεν έχω ζήσει τη Χούντα και ούτε έχω διδαχθεί γι' αυτή την περίοδο σε κανένα σχολείο, παρά την ξέρω μόνο από τα όποια κείμενα και άρθρα έχουν πέσει στα χέρια μου από ίδιον προσωπικό ενδιαφέρον - ότι η σημερινή εποχή δεν έχει καμμία σχέση με το τότε, τότε οφείλει, αν σέβεται τον εαυτό του, να μην μου πετάει ένα καρότο αλλά να επιχειρηματολογεί.Τέλος, εάν υπάρχει κόσμος που εκλαμβάνει την ωμή παραπληροφόρηση και δημαγωγία των ΜΜΕ, τον τραμπουκισμό της αστυνομίας, την φαυλότητα των συνειδήσεων των ταγών των μαζών, την ηθελημένη κατάπτωση και απαξία των αξιών, των θεσμών και της πνευματικής καλλιέργειας και τον "ετσιθελισμό" των ξένων παραγόντων και των συμφερόντων τους επάνω στις ανάγκες και τα "θέλω" ενός ολόκληρου λαού, τότε θα ήθελα πολύ να ακούσω ή να διαβάσω τη γνώμη τους για το ροζ συννεφάκι στο οποίο ζουν. Αν αυτό ΔΕΝ είναι Χούντα - με "κοινοβουλευτικό" και "δημοκρατικό" παρ' όλα αυτά περιτύλιγμα - τότε κάτι δεν πάει καλά με την αντίληψή μου.
Η πολιτική ανωριμότητα του λαού, ο κυνισμός του, δίνουν την ελευθερία κινήσεων στους κυβερνώντες να αποκρυσταλλώσουν την προσωρινή εξουσία που τους έδωσε ο λαός με εκλογές. Υπάρχει απροκάλυπτη αυθαιρεσία. Είναι γεγονός. Αλλά χούντα δεν είναι. Ο Σαμαράς με εκλογές βγήκε, όχι με τανκς. Αν είναι χαϊβάνια ο κόσμος, έχουμε αποτύχει σαν κοινωνία. Ναι, άπειρη προπαγάνδα από τα ΜΜΕ. Αφού η μάζα δεν έχει κριτήρια και είναι έρμαιο των δημαγωγών. Έχουμε ένα χυδαίο κοινοβουλευτικό πολίτευμα και όχι μια τυπική δικτατορία. Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, όσο και να σαπίζει, επιτρέπει το λαό να αλλάξει κυβέρνηση. Σ' ένα δικτατορικό καθεστώς όμως, δεν μπορείς. Οι κυβερνώντες απλά πατάν πάνω στη χαζοκεφαλιά του κοσμάκη. Είμαστε κοινωνία χωρίς παιδεία. Δεν εκμεταλλευόμαστε τις κεκτημένες ελευθερίες. Όχι, δεν έχουμε χούντα με την αυστηρή κοινωνιολογική έννοια του όρου. Μια σάπια αστική ""δημοκρατία"" έχουμε(με πολλά εισαγωγικά δημοκρατία), και ένα λαό πολιτικά νήπιο.
* κ. Άρη Κων. - για κάποιο λόγο δε μπορώ να απαντήσω απευθείας κάτω απ' το σχόλιό σας...το σχόλιο στο οποίο απάντησα δεν διαθέτει ΚΑΝΕΝΑ επιχείρημα, είναι μία ΑΠΟΨΗ, πως για να μιλάει κανείς για χούντα πρέπει να την έχει ζήσει όπως ήταν τότε - κάτι που θα ικανοποιούσε ιδιαίτερα την σαδιστική νουθεσία του σχολιαστήνομίζω είναι ξεκάθαρα τα 1 - 2 επιχειρήματα που θέτω, θεωρώ βέβαια αυτονόητο πως κάποιος που διαβάζει το σχόλιό μου γνωρίζει και το υπόβαθρό τουςδλδ τα γεγονότα στη μανωλλάδα, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στην αμυγδαλέζα, την τρίτη θέση της χ.α. στη βουλή, την ύπαρξη φασιστών στην κυβέρνηση (βορίδης,) και πολλά άλλαδε νομίζω βέβαια πως χρειαζόταν κάποια περαιτέρω ανάλυσητα περί αφορισμών μάλλον αφορούν τους "ψύχραιμους" και "πολιτισμένους" που που νομίζουν ότι ζουν ακόμη σε κάποιον δημοκρατικό κόσμο ασφάλειας, ενώ δίπλα τους οι φασίστες σηκώνουν τα μανίκια. ενηλικίωση σημαίνει να αποκαλείς τον κίνδυνο με τ' όνομά του
Την δημοκρατια μας ξερετε την επιλαεγουμε. Αν δεν μας αρεσει αυτοι μπορουμε(οι πολιτες) να επιλεξουμε μιαν αλλη. Μη μου πειτε οτι απο τα περιπου 50(!) κομματα που κατεβηκαν στις προηγουμενες εκλογες δεν βρεθηκε Κανενα που να ικανοποιει τις δηομκρατικες σας αναγκες! Ακομα και να Μην βρεθηκε μπορειτε(οπως πολυ σωστα εγραψε παραπανω ο κ.Δημοκιδης)να κανετε ενα δικο σας κομμα. Και ξερετε και κατι ακομα? Και Μονο το γεγονος οτι εμεις εδω μπορουμε να συζηταμε ελευθερα για την ποιοτητα της δημοκρτιας μας, Επιβεβειαωνει με τον πιο ξεκαθαρο τροπο το πολιτευμα μας! Υπαρχουν ανα τον κοσμο πολλα Αλλα πολιτευματα που ηδη θα σας ειχαν κλεισει στη φυλακη που τολμησατε να τα αμφισβητεισετε!
Ναι δεν βρέθηκε κανένα να ικανοποιεί τις ¨δημοκρατικές¨ μου ανάγκες. Γιατί το σύστημα που ανακυκλώνουν είναι ολιγαρχικό, τι να κάνουμε τώρα; Δημοκρατία δεν είναι να ψηφίζεις κάθε τέσσερα χρόνια και μετά σπιτάκι σου, ούτε ανάθεση της εξουσίας σε άλλους. Οπότε άκυρο και το επιχείρημα περί δημιουργίας προσωπικού κόμματος (κάτι που είναι και πρακτικά αδύνατο αλλά τέλος πάντων τώρα). Και τέλος κόιτα: μπορούμε να μιλάμε και να πράττουμε μέχρι εκεί που δεν ενοχλούμε την λειτουργία της ελίτ που κυβερνάει. Αυτό λέγεται ελευθερία λόγου, κάτι που είναι απαραίτητο για την δημοκρατία αλλά από μόνο του δεν αρκεί. Αλλά είπαμε μέχρις εκεί που δεν ενοχλεί...για δες τί έγινε με τον Βαξεβάνη (ξαναδικάζετε τον Ιούνη αν δεν κάνω λάθος). Δες τους βασανισμούς στην αντιφασιστική πορεία (αυτούς ντε που ο Δένδιας θα έκανε μήνυση στον Guardian που τους δημοσιοποίησε) και άλλα πολλά. Μήπως τελικά δεν υπάρχει τόση ελευθερία; λέω εγώ τώρα.... Ή μήπως για να νιώσεις εσύ ανελεύθερος πρέπει να σε στείλουν στην Μακρόνησο αλλά μέχρι τότε όλα good;
To ότι η κατάσταση όπως είναι τώρα δεν είναι η καλύτερη δυνατή δε σημαίνει ότι δεν θέλουμε να τη βελτιώσουμε. Με το να τη συγκρίνουμε όμως με τη χούντα (επειδή η Δημοκρατία τώρα δεν είναι όπως θα τη θέλαμε εμείς) απλώς κάνουμε ακόμα περισσότερους να θεωρούν ότι, όντως, στην χούντα ήταν καλύτερα. Δεν είναι όλα καλά σήμερα (ποτέ δεν ήταν, εκτός ίσως απ' τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή;) αλλά ας μη χάνουμε το μέτρο.
@ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ Ας το ξαναπώ άλλη μια φορά λοιπόν... Δημοκρατία (με το Δ κεφαλαίο ή με όλα τα γράμματα κεφαλαία ή με κανένα) δεν είχαμε ποτέ για να έχουμε τώρα. Τα τελευταία 39 χρόνια έχουμε κοινοβουλευτισμό κάτι που είναι διαφορετικό πράγμα. Ψήφος μία φορά στα 4 χρόνια (τα είχα γράψει κι αλλού αλλά κάποια Δημοκρατική ψυχή τα διέγραψε),ανάθεση και ΑΝΤΙπροσώπηση δεν είναι δημοκρατία. Είναι ΟΛΙΓΑΡΧΙΑ (έστω και φιλελεύθερη κάποιες φορές) με την συναίνεση ενός κομματιού της κοινωνίας και όχι των περισσοτέρων. Θα έλεγα με την ανοχή των περισσοτέρων. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι το σύστημα μας είναι κάτι άλλο από δημοκρατικό. Ναι δεν είναι χούντα originale αλλά για δες που έχουμε τόσα κοινά με αυτήν! Φίμωση δημοσιογράφων (π.χ. Βαξεβάνης), διαπλοκή δημοσιογράφων και μεγαλοεπιχειρηματιών (επί χούντας υπήρχε αλλά αντί να το αναδείξετε αυτό κάνετε την πάπια και μετά απορείτε γιατί πολύς κόσμος στρέφεται κατά της όποιας δημοκρατίας), καταστολή, βασανιστήρια, αποφασίζουμε και διατάζουμε (για δες τι εγραψε λίγο ο νοών νοείτω για κάτι πράξεις π.χ...). Παρακμή των πολιτισμικών δρώμενων (σύμπτωμα και αιτία για μένα) Δηλαδή εσύ θα το αποκαλέσεις αυτό το πράγμα δικτατορία μόνο όταν ξανανοίξουν τα ξερονήσια; Παρεμπιπτόντως έχουμε κάτι στρατόπεδα συγκέντρωσης (για μετανάστες προς το παρόν) Τέλος αντί να πετάς ειρωνείες για Περικλήδες δεν μας λες καλύτερα τι υποστηρίζεις ανοικτά και χωρίς μανδύες;
Τι είναι αυτό που θέλω; Μια καλή κυβέρνηση - την οποία θα έχουν ψηφίσει περισσότεροι έλληνες από τα άλλα κόμματα. Άλλο μια κακή -κάκιστη- κυβέρνηση (σε αντίθεση με μια καλή) και άλλο η χούντα (σε αντίθεση με τη δημοκρατία). Αυτό πιστεύω εγώ τουλάχιστον.
@ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ 22.4.2013 | 21:23 Θεωρείς ότι σήμερα απλά έχουμε μια κάκιστη κυβέρνηση (από τρία κόμματα μάλιστα!), όχι θρασείς, πλέον, εκτροπές και μια απαράδεκτη λειτουργία του συστήματος συνολικά που υπάρχει με όποια κυβέρνηση και να έχεις (λίγα είναι π.χ. τα 39 χρόνια δηλαδή για να σε πείσουν γι αυτό). ΟΚ... Τέλος, σωστά τα λες άλλο η χούντα και άλλο η δημοκρατία. Επίσης άλλο πράγμα και ο κοινοβουλευτισμός (αλλά αυτή την λέξη δεν την γνωρίζεις φαίνεται). Για να τελειώνω γιατί κουράστηκα να επαναλαμβάνω τα ίδια και τα ίδια χωρίς αντεπιχειρήματα: εφόσον θέλετε να κάνετε μαθήματα δημοκρατίας, κάντε τον κόπο να ξέρετε κάτι για το θέμα. Ειδάλλως ασχοληθείτε καλύτερα με τίποτα άλλο, πιο ανεύθυνο κι ωραίο.
@ Κωμματοχυτάς 22.4.2013 | 22:09 Τί ακριβώς εννοείς όταν κάνεις την αντιδιαστολή "κοινοβουλευτισμού-δημοκρατίας"; Κοινοβουλευτισμός και δημοκρατία είναι έννοιες αυσμβίβαστες; Οι πνευματικοί πατέρες της σύγχρονης αστικής δημοκρατίας, όπως ο de Tocqueville, είχαν διατυπώσει αμφιβολίες για τί είδους δημοκρατία θα μπορέσει να υπάρξει σε ένα αντιπροσωπευτικό σύστημα (όπου αναγκαστικά λόγω του μεγάλου αριθμού πολιτών η άμεση δημοκρατία θα ήταν αδύνατη). Ο κοινοβουλευτισμός όμως υπάρχει για καθαρά πρακτικούς λόγους. Ο Τσώρτσιλ είχε πει ότι η δημοκρατία είναι το χειρότερο πολίτευμα, εάν εξαιρέσει κανείς όλα τα άλλα πολιτεύματα που έχουμε μέχρι στιγμής δοκιμάσει. Αντί να κράζεις τους πάντες, γιατί δεν μας λες εσύ ποιό είναι το πρότυπο που χρησιμοποιείς ως benchmark για να κρίνεις το σύστημα ως μη δημοκρατικό; Πρόσεξε: Μην μας πεις τί δεν σου αρέσει, να μας πεις τί σου αρέσει. Και με συγκεκριμένα ιστορικά παραδείγματα - όχι εκθέσεις ιδεών που θυμίζουν απαντήσεις στα γυναικεία καλλιστεία (εγώ θέλω την παγκόσμια ειρήνη και εξάλειψη της πείνας και της φτώχειας).
@Vangelis1972Ναι, κοινοβουλευτισμός και δημοκρατία δεν πάνε μαζί. Δημοκρατία έχουμε όταν όλοι αποφασίζουμε για όλα τα πράγματα που μας αφορούν. Κοινοβουλευτισμό όταν τις αποφάσεις αυτές τις αναθέτουμε σε μια (απίστευτα μικρή μάλιστα) μειοψηφία, δηλαδή τα κόμματα. Η έννοια αστική/εργατική/λαϊκή και φυσικά αντιπροσωπευτική δημοκρατία δεν μπορεί να νοηθεί. Μιλάς π.χ. για αστική δημοκρατία... Δημοκρατία είναι η δυνατότητα εφαρμογής της βούλησης της πλειοψηφίας του λαού, συμφωνούμε φαντάζομαι σ' αυτό. Τότε αστική δημοκρατία τι είναι; Είναι η αστική δυνατότητα εφαρμογής της προαναφερθείσας βούλησης. Αλληλοσυγκρουόμενα λίγο έτσι; Η δημοκρατία είναι μία λοιπόν. Προϋποθέτει τουλάχιστον την θέληση και την κουλτούρα για μια πιθανή εφαρμογή της. Κι εσύ κι εγώ βέβαια έχουμε μεγαλώσει με μια κουλτούρα ανάθεσης. Γι' αυτό εάν την θέλουμε πρέπει να δώσουμε μάχη με τις αναθετικές τάσεις στην κοινωνία μας και βεβαίως με τον εαυτό μας. Έτσι, εάν είναι εφικτή μια πραγματική δημοκρατία είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα. Να την κάνουμε αν θες...Αυτό επειδή μάλλον αντιλαμβάνεσαι τον εαυτό σου ως Δημοκράτη. Αλλά θα βοηθούσε αν δεν έφερνες 'φράσεις μεγάλων αντρών' όπως ο ολιγαρχικός Τσώρτσιλ να μιλάνε για δημοκρατία, δηλαδή για άλλο πράγμα που δεν επιθυμούσαν κιόλας. Εάν μιλάς για τον κοινοβουλευτισμό, όπως ξαναείπα, είναι όντως καλύτερος και με περισσότερες ελευθερίες από ολοκληρωτικά καθεστώτα. Οι οποίες ελευθερίες όμως ήρθαν από αγώνες και αιτήματα διαφόρων κινημάτων που ήθελαν δημοκρατία. Την σκέτη δημοκρατία συνήθως. Από τα κάτω, όχι από τα πάνω δηλαδή. Σημείο αναφοράς (γιατί benchmark και διανοουμενιές δεν κατέχω) μπορούμε να πάρουμε την Αρχαία Αθήνα, τους αναρχικούς (και όχι μόνο) στον Ισπανικό εμφύλιο του '36, τα προτάγματα στο πολυτεχνείο το 73 (το οποίο έχει καπελωθεί τελείως από διάφορα κόμματα), άλλα μικρά ή μεγάλα κινήματα μέσα στους χρόνους που το προσπάθησαν αυτό. Η τελευταία ,αποτυχημένη, προσπάθεια/πείραμα έγινε στις πλατείες πριν 2 χρόνια. Εκτός από τις μούντζες υπήρξε και μια διάθεση και προσπάθεια για διαδικασίες (άμεσο)δημοκρατικές και γνήσιος προβληματισμός γι' αυτές που ξεπέρναγαν τις κομματικές λοιδωρίες (βλ. ΚΚΕ π.χ.) ή προσπάθειες καπελώματος (τελικώς ο Σύριζα το κατάφερε αυτό και οι πλατείες άδειασαν, κι ας λέει ο Αλέξης διάφορα περί ανάθεσης τώρα. Ας μην ξεχνάμε όμως και την δημοκρατικότατη ύπαρξη και δράση των ΜΑΤ. Δεν είναι μόνο ότι δεν μ'αρέσουν τα ΜΑΤ αλλά όπως αντιλαμβάνεσαι ελπίζω, είναι και η ύπαρξή τους και μόνο που υποδηλώνει ότι κάποιος επιβάλλει κάτι. Και μάλιστα σε πολλούς. Ακόμα κι αν θεωρήσουμε τις τόσες χιλιάδες ανθρώπων στο σύνταγμα μια αισχρή μειοψηφία που δεν αποδέχεται την βούληση των πολλών, δεν παύουν τα γεγονότα εκείνων των ημερών να υπογραμμίζουν κάτι το μη δημοκρατικό στο όλο σύστημα. Επίσης, πιο πριν έγραψα και για άλλα πράγματα που χτυπάνε και δικαιώματα όπως η ελευθερία του λόγου. Αυτά προέρχονται από ένα σύστημα που δεν ξεπήδησε ξαφνικά από κάποιες 'κακές' απλώς κυβερνήσεις αλλά από μια συγκεκριμένη σκληρότατη αντίληψη που επωαζόταν τόσα χρόνια στην 'δημοκρατία' μας. Πρώτα απ' όλους από αυτούς που έλεγαν δημοκρατία και γέμιζε το στόμα και η τρίχα ανέβαινε κάγκελο) Σου είπα λοιπόν απέτυχε, ας μην φοβόμαστε να ξαναπροσπαθήσουμε. Ας κριτικάρουμε,ας μην λοιδωρούμε όμως. Πραγματική δημοκρατία δεν έχει υπάρξει πουθενά. Ούτε στην Αθήνα που εφηύραν τον όρο. Ωστόσο είναι ένα σπέρμα όπως λέει κι ο Καστοριάδης. Έτσι, δεν θέλω να γυρίσω στον χρυσό αιώνα όπως ειρωνικά έθιξε άλλος, αλλά τα επιτεύγματα αυτού και κάποιες ιδέες και πράξεις να τα προχωρήσω. Να τολμήσω με άλλους ανθρώπους να ορίζουμε εμείς την ζωή μας και με δικιά μας ευθύνη, κάνοντας και λάθη. Θα ξέρουμε όμως ότι εμείς κάναμε την παπαριά. Δεν αντιλέγω στο οτί δεν έχουμε ευθύνη σήμερα. Απλά, διαφωνώ στο γεγονός ότι έχουμε συγκροτήσει Δήμο, συζητάμε, και όλοι μαζί παίρνουμε εμείς τις αποφάσεις μας. Η ευθύνη μας νομίζω βρίσκεται στο γεγονός ότι έχουμε επιτρέψει σε άλλους να αποφασίζουν για μας, χωρίς εμάς (εντάξει είμαστε μαζί 1 φορά τα 4 χρόνια, ΟΚ) Πως το 'λεγε ο Ηράκλειτος όμως;: Η φρόνηση είναι στη διάθεση όλων των ανθρώπων. Δηλαδή όχι μόνο στους λίγους. Μπορούμε να βρούμε τους τρόπους. Εάν αυτό σου φαίνεται τόσο καλλιστειακό λυπάμαι αλλά δεν μπορώ να σε βοηθήσω. (παρεμπιπτόντως τα καλλιστεία ως 'θεσμός' αποθεώθηκαν επί...'αστικής δημοκρατίας') Όπως επίσης όταν ρωτάς κάποιον τι του αρέσει, θα έρθεις αντιμέτωπος και με 'εκθέσεις ιδεών' κύριε καθηγητά μου. Γιατί μ' αρέσουν οι προσπάθειες που σου ανέφερα αλλά θέλω να μ' αρέσει και το μέλλον επίσης. Όπότε ας προσέχουμε λίγο το παρόν και ας μην διαστρεβλώνουμε την υπάρχουσα πραγματικότητα. Εξ'ου και το κράξιμο που λες σε κάποιους (θεωρώ υπερβολικό όσο και το συμπέρασμά του όμως το κράξιμο στον rareware). Θέλω να πω ότι με γειά σου και χαρά σου αν θεωρείς ότι δεν είμαστε ικανοί για πραγματική δημοκρατία, καθώς υπάρχουν όντως πολλά προβλήματα, αλίμονο!, όμως μην διαστρεβλώνεις την έννοια της τουλάχιστον. Αυτό αξιώνω. Αυτά, συγγνώμη για το σεντόνι, δεν θεωρώ καθόλου απλό το όλο θέμα να φοράμε δημοκρατικό μανδύα και να δίνουμε και οδηγίες κιόλας περί δημοκρατίας. Δεν μ' αρέσει, και είτε σας αρέσει είτε όχι, θα μιλάω και γι' αυτά. Ίσως μέχρι το δημοκρατικό στρατόπεδο συγκέντρωσης για τους μετανάστες να ανοίξει και για άλλους τις αγκάλες του. Υ.Γ.: Δες και τα σχόλια του Ιαπετου επίσης.
@Vangelis1972Ναι, κοινοβουλευτισμός και δημοκρατία δεν πάνε μαζί. Δημοκρατία έχουμε όταν όλοι αποφασίζουμε για όλα τα πράγματα που μας αφορούν. Κοινοβουλευτισμό όταν τις αποφάσεις αυτές τις αναθέτουμε σε μια (απίστευτα μικρή μάλιστα) μειοψηφία, δηλαδή τα κόμματα. Η έννοια αστική/εργατική/λαϊκή και φυσικά αντιπροσωπευτική δημοκρατία δεν μπορεί να νοηθεί. Μιλάς π.χ. για αστική δημοκρατία... Δημοκρατία είναι η δυνατότητα εφαρμογής της βούλησης της πλειοψηφίας του λαού, συμφωνούμε φαντάζομαι σ' αυτό. Τότε αστική δημοκρατία τι είναι; Είναι η αστική δυνατότητα εφαρμογής της προαναφερθείσας βούλησης. Αλληλοσυγκρουόμενα λίγο έτσι; Η δημοκρατία είναι μία λοιπόν. Προϋποθέτει τουλάχιστον την θέληση και την κουλτούρα για μια πιθανή εφαρμογή της. Κι εσύ κι εγώ βέβαια έχουμε μεγαλώσει με μια κουλτούρα ανάθεσης. Γι' αυτό εάν την θέλουμε πρέπει να δώσουμε μάχη με τις αναθετικές τάσεις στην κοινωνία μας και βεβαίως με τον εαυτό μας. Έτσι, εάν είναι εφικτή μια πραγματική δημοκρατία είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα. Να την κάνουμε αν θες...Αυτό επειδή μάλλον αντιλαμβάνεσαι τον εαυτό σου ως Δημοκράτη. Αλλά θα βοηθούσε αν δεν έφερνες 'φράσεις μεγάλων αντρών' όπως ο ολιγαρχικός Τσώρτσιλ να μιλάνε για δημοκρατία, δηλαδή για άλλο πράγμα που δεν επιθυμούσαν κιόλας. Εάν μιλάς για τον κοινοβουλευτισμό, όπως ξαναείπα, είναι όντως καλύτερος και με περισσότερες ελευθερίες από ολοκληρωτικά καθεστώτα. Οι οποίες ελευθερίες όμως ήρθαν από αγώνες και αιτήματα διαφόρων κινημάτων που ήθελαν δημοκρατία. Την σκέτη δημοκρατία συνήθως. Από τα κάτω, όχι από τα πάνω δηλαδή. Σημείο αναφοράς (γιατί benchmark και διανοουμενιές δεν κατέχω) μπορούμε να πάρουμε την Αρχαία Αθήνα, τους αναρχικούς (και όχι μόνο) στον Ισπανικό εμφύλιο του '36, τα προτάγματα στο πολυτεχνείο το 73 (το οποίο έχει καπελωθεί τελείως από διάφορα κόμματα), άλλα μικρά ή μεγάλα κινήματα μέσα στους χρόνους που το προσπάθησαν αυτό. Η τελευταία ,αποτυχημένη, προσπάθεια/πείραμα έγινε στις πλατείες πριν 2 χρόνια. Εκτός από τις μούντζες υπήρξε και μια διάθεση και προσπάθεια για διαδικασίες (άμεσο)δημοκρατικές και γνήσιος προβληματισμός γι' αυτές που ξεπέρναγαν τις κομματικές λοιδωρίες (βλ. ΚΚΕ π.χ.) ή προσπάθειες καπελώματος (τελικώς ο Σύριζα το κατάφερε αυτό και οι πλατείες άδειασαν, κι ας λέει ο Αλέξης διάφορα περί ανάθεσης τώρα. Ας μην ξεχνάμε όμως και την δημοκρατικότατη ύπαρξη και δράση των ΜΑΤ. Δεν είναι μόνο ότι δεν μ'αρέσουν τα ΜΑΤ αλλά όπως αντιλαμβάνεσαι ελπίζω, είναι και η ύπαρξή τους και μόνο που υποδηλώνει ότι κάποιος επιβάλλει κάτι. Και μάλιστα σε πολλούς. Ακόμα κι αν θεωρήσουμε τις τόσες χιλιάδες ανθρώπων στο σύνταγμα μια αισχρή μειοψηφία που δεν αποδέχεται την βούληση των πολλών, δεν παύουν τα γεγονότα εκείνων των ημερών να υπογραμμίζουν κάτι το μη δημοκρατικό στο όλο σύστημα. Επίσης, πιο πριν έγραψα και για άλλα πράγματα που χτυπάνε και δικαιώματα όπως η ελευθερία του λόγου. Αυτά προέρχονται από ένα σύστημα που δεν ξεπήδησε ξαφνικά από κάποιες 'κακές' απλώς κυβερνήσεις αλλά από μια συγκεκριμένη σκληρότατη αντίληψη που επωαζόταν τόσα χρόνια στην 'δημοκρατία' μας. Πρώτα απ' όλους από αυτούς που έλεγαν δημοκρατία και γέμιζε το στόμα και η τρίχα ανέβαινε κάγκελο) Σου είπα λοιπόν απέτυχε, ας μην φοβόμαστε να ξαναπροσπαθήσουμε. Ας κριτικάρουμε,ας μην λοιδωρούμε όμως. Πραγματική δημοκρατία δεν έχει υπάρξει πουθενά. Ούτε στην Αθήνα που εφηύραν τον όρο. Ωστόσο είναι ένα σπέρμα όπως λέει κι ο Καστοριάδης. Έτσι, δεν θέλω να γυρίσω στον χρυσό αιώνα όπως ειρωνικά έθιξε άλλος, αλλά τα επιτεύγματα αυτού και κάποιες ιδέες και πράξεις να τα προχωρήσω. Να τολμήσω με άλλους ανθρώπους να ορίζουμε εμείς την ζωή μας και με δικιά μας ευθύνη, κάνοντας και λάθη. Θα ξέρουμε όμως ότι εμείς κάναμε την παπαριά. Δεν αντιλέγω στο οτί δεν έχουμε ευθύνη σήμερα. Απλά, διαφωνώ στο γεγονός ότι έχουμε συγκροτήσει Δήμο, συζητάμε, και όλοι μαζί παίρνουμε εμείς τις αποφάσεις μας. Η ευθύνη μας νομίζω βρίσκεται στο γεγονός ότι έχουμε επιτρέψει σε άλλους να αποφασίζουν για μας, χωρίς εμάς (εντάξει είμαστε μαζί 1 φορά τα 4 χρόνια, ΟΚ) Πως το 'λεγε ο Ηράκλειτος όμως;: Η φρόνηση είναι στη διάθεση όλων των ανθρώπων. Δηλαδή όχι μόνο στους λίγους. Μπορούμε να βρούμε τους τρόπους. Εάν αυτό σου φαίνεται τόσο καλλιστειακό λυπάμαι αλλά δεν μπορώ να σε βοηθήσω. (παρεμπιπτόντως τα καλλιστεία ως 'θεσμός' αποθεώθηκαν επί...'αστικής δημοκρατίας') Όπως επίσης όταν ρωτάς κάποιον τι του αρέσει, θα έρθεις αντιμέτωπος και με 'εκθέσεις ιδεών' κύριε καθηγητά μου. Γιατί μ' αρέσουν οι προσπάθειες που σου ανέφερα αλλά θέλω να μ' αρέσει και το μέλλον επίσης. Όπότε ας προσέχουμε λίγο το παρόν και ας μην διαστρεβλώνουμε την υπάρχουσα πραγματικότητα. Εξ'ου και το κράξιμο που λες σε κάποιους (θεωρώ υπερβολικό όσο και το συμπέρασμά του όμως το κράξιμο στον rareware). Θέλω να πω ότι με γειά σου και χαρά σου αν θεωρείς ότι δεν είμαστε ικανοί για πραγματική δημοκρατία, καθώς υπάρχουν όντως πολλά προβλήματα, αλίμονο!, όμως μην διαστρεβλώνεις την έννοια της τουλάχιστον. Αυτό αξιώνω. Αυτά, συγγνώμη για το σεντόνι, δεν θεωρώ καθόλου απλό το όλο θέμα να φοράμε δημοκρατικό μανδύα και να δίνουμε και οδηγίες κιόλας περί δημοκρατίας. Δεν μ' αρέσει, και είτε σας αρέσει είτε όχι, θα μιλάω και γι' αυτά. Ίσως μέχρι το δημοκρατικό στρατόπεδο συγκέντρωσης για τους μετανάστες να ανοίξει και για άλλους τις αγκάλες του. Υ.Γ.: Δες και τα σχόλια του Ιαπετου επίσης.
«Βιώνουμε μια περίοδο της ιστορίας στη χώρα μας όπου υπάρχουν μεγάλες δυσκολίες. Ανεργία, άνοδος του νεοναζισμού, αβέβαιο μέλλον για χιλιάδες νέους, μη αναγνώριση δικαιωμάτων μειονοτήτων είναι μόνο μερικές από αυτές. Όμως ότι και αν συμβαίνει δεν μπορεί να συγκρίνεται με την Χούντα. Ο πολίτης όσο και αν ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ ΡΙΓΜΕΝΟΣ μέσα στην Δημοκρατία παραμένει ο νούμερο ένα υπεύθυνος για τις επιλογές του με την ψήφο του. Ίσως αυτό είναι που εκνευρίζει αρκετούς μέσα στην Δημοκρατία: Τους καθιστά υπεύθυνους για τις επιλογές τους. Τους εισάγει στον κόσμο της ενηλικίωσης.»Θεωρώ τον κύριο συλλογισμό του άρθρου απλοϊκό και ρηχό. Αντιστρόφως ανάλογο ως προς την κατάχρηση της λέξης ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ σε μία πραγματικότητα όπου επικρατούν εξαιρετικά αντιφατικές συνθήκες και πρακτικές στο όνομα αυτής.Σε μία πραγματική, αυτούσια ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ στην οποία λειτουργούν οι θεσμοί σε καμία περίπτωση ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΔΕΝ ΝΙΩΘΕΙ ΡΙΓΜΕΝΟΣ, αδικημένος, μετέωρος.Σε μία πραγματική, αυτούσια Δημοκρατία εκ των συνθηκών ο πολίτης αναγνωρίζει και αναλαμβάνει τις πραγματικές ευθύνες που του αναλογούν. Αναθεωρεί, αναιρεί, διορθώσει τα αποτελέσματα λανθασμένων και εσφαλμένων επιλογών με διάφορους εναλλακτικούς και διεξοδικούς τρόπους επίλυσης. Με διαδικασίες όμως οι οποίες διασφαλίσουν συνεχώς και αδιαιρέτως τα βασικά δικαιώματα διατηρώντας τις ισορροπίες. Διαδικασίες βασιζόμενες πρωτίστως στο υγιές συνειδησιακό και νοητικό επίπεδο βάσει του οποίου διαμορφώνονται οι κανόνες. Σήμερα γίνεται κάτι τέτοιο;Η τότε δικτατορία εκμεταλλευόμενη τις κοινωνικοπολιτικές ασταθείς καταστάσεις εκείνης της εποχής, προφασιζόμενη διάφορους λόγους και κινδύνους επιβλήθηκε με "λογικά επιχειρήματα" και δυστυχώς όπως γίνεται σε αυτές τις καταστάσεις έπραξε όπως έπραξε. Σε ένα επίπεδο πρωτόγονης επιβολής η οποία στηρίχτηκε κυρίως στον εκφοβισμό και τρομοκρατία μέσω της στυγνής βίας.Ο κόσμος μας, η ευρύτερη κοινωνία μας, εξελίχθηκε και μαζί με αυτή εξελίχθηκε και το αντίστοιχο αρρωστημένο κομμάτι της το οποίο προσπαθεί και πάλι να επιβληθεί του συνόλου όπως τότε. Πάλι εκμεταλλευόμενο τις αντίστοιχές καταστάσεις και συγκυρίες της σημερινής κοινωνικό-οικονομικής αστάθειας. Επιβολή δια "λογικών, τεκμηριωμένων επιχειρημάτων" που όπως βλέπουμε είναι σχεδόν απολύτως αποδεκτά, ικανά για την τρομοκράτηση και την χειραγώγηση της μάζας. Επειδή οι προηγούμενες "δοκιμασμένες" μέθοδοι ωμής επιβολής εκτός του ότι είναι αρκετά νωπές, αποδείχθηκαν και "αναποτελεσματικές". Το μόνο που λείπει σήμερα είναι η ωμή βία. Η βία η οποία αντικαταστάθηκε από πιο μελετημένες και εξελιγμένες μεθόδους έμμεσης επιβολής, ίσως πιο αποτελεσματικές δεδομένου πως η ωμή βία αυτομάτως διεγείρει το αίσθημα αυτοάμυνας και αντίδρασης σε ολόκληρο το εύρος της. Πρακτικής και ηθικής. Οπότε βάσει των καταστάσεων γιατί να θεωρείται υπερβολικό ότι σήμερα βιώνουμε μία μορφή χούντας; Και που σημειώνεται η κατάχρηση; Γιατί θεωρείται καταχρηστικός είναι ο παραλληλισμός των σημερινών συνθηκών με τις τότε συνθήκες σε αναλογικό πάντα επίπεδο, τη στιγμή που υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία; Καταχρηστική είναι η άρνηση να δούμε την τραγική πραγματικότητα και τους ουσιαστικά γελοίους λόγους για τους οποίος βιώνουμε αυτή τη σημερινή παράνοια.Δεν θέλετε να το πείτε χούντα; Εντάξει. Δεν αλλάζει κάτι. Σε κάθε περίπτωση οι συνθήκες που βιώνουμε είναι καταπιεστικές. Ο τίτλος είναι που τα χαλάει; Αν και νομίζω πως στις σύγχρονες πολιτικές και νομικές επιστήμες επισήμως υπάρχει ο τεκμηριωμένος ο ορισμός της "Κοινοβουλευτικής Χούντας" ή της "Κοινοβουλευτικής δικτατορίας".
"Δεν θέλετε να το πείτε χούντα; Εντάξει. Δεν αλλάζει κάτι" Ωραία παιχνίδια με τις λέξεις μακριά απο την ουσία. "ο ορισμός της "Κοινοβουλευτικής Χούντας" ή της "Κοινοβουλευτικής δικτατορίας"".Εκτός απο τους ορισμούς υπάρχει και η πραγματική ζωή. Η χούντα δεν έχει καμια σχέση με την δημοκρατία. Επαναλαμβάνω: Ενηλικίωση και ανάληψη ευθύνης είναι το ζήτημα.
Φίλε νοητέ απ΄όσο γνωρίζω δεν υπάρχει ο ορισμός της κοινοβουλευτικής χούντας αλλά αυτό δεν έχει καμιά σημασία. Η πολιτική δεν έχει να κάνει με επιστήμονες αν έχουμε να κάνουμε με δημοκρατία. Τώρα, αν έχουμε να κάνουμε με ολιγαρχία (έστω και φιλελεύθερη μέχρι πριν λίγο καιρό) αλλάζει το πράμα. Κι εδώ ερχόμαστε στην πραγματική ζωή και την πολιτική εφηβεία του κ. Μακρή. Όντως κ. Μακρή η δημοκρατία δεν έχει καμιά σχέση με την χούντα. Όπως επίσης και με τον κοινουβουλευτισμό. Το να την βάζετε στο ίδιο τσουβάλι με αυτόν απλά βοηθάτε κι εσείς στην έλευση της (όντως κακοχρησιμοποιημένης λέξης όμως όχι όσο νομίζετε) χούντας
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΚΡΗΣ 21.4.2013 | 19:31Το σωστό (και δεοντολογικώς ορθό) ήταν να γράψεις ολόκληρη την φράση μου γιατί παιχνίδι με τις λέξεις έκανες εσύ. Έγραψα (εκτός των άλλων): «Δεν θέλετε να το πείτε χούντα; Εντάξει. Δεν αλλάζει κάτι. Σε κάθε περίπτωση οι συνθήκες που βιώνουμε είναι καταπιεστικές. Ο τίτλος είναι που τα χαλάει; Αν και νομίζω πως στις σύγχρονες πολιτικές και νομικές επιστήμες επισήμως υπάρχει ο τεκμηριωμένος ορισμός της "Κοινοβουλευτικής Χούντας" ή της "Κοινοβουλευτικής δικτατορίας"».Δεν ξέρω αν μπορείς να καταλάβεις τι σημαίνει ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΟΣ ΟΡΙΣΜΟΣ. Μάλιστα πάνω σε κάτι το οποίο πιστεύεις ότι δεν υφίσταται.Η κατάσταση μας δεν περιορίζεται απλώς σε επιπόλαιους λεκτικούς συσχετισμούς οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα οπότε θα είχες δίκιο σε ό,τι έγραψες, αλλά στην πραγματική δυσαρέσκεια την οποία ο κόσμος προσπαθεί με κάποιο τρόπο να εκφράσει, με κάποιο τρόπο να περιγράψει, να συσχετίσει κοινά στοιχεία με κάτι αρνητικό, στη ρίζα του παρόμοιο. Η αυθόρμητη έκφραση κατ' τα άλλα λογικών συσχετισμών είναι στοιχείο αρκετά θετικό ώστε να μπορέσουμε μέσα μας να δημιουργήσουμε μία σπίθα αντίδρασης και άρνησης. Άρνησης μίας αρρωστημένης πραγματικότητας για την οποία προσπαθούν να μας πείσουν ότι αποτελεί μονόδρομο. Αλλά όχι... δεν είναι έτσι λόγω λάθους γραμματικής σύνταξης και παρεξηγημένων λεκτικών ορισμών και χαρακτηρισμών... Τι γράφει το ΦΕΚ; "Προεδρευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία". Ε τότε αυτό έχουμε. Αφού το γράφει!!... Η μόνη διαφορά με το τότε είναι πως σήμερα δεν έχουμε απροκάλυπτη, ωμή βία. Έτσι οι υπόλοιποι μέθοδοι χειραγώγησης εξελίχτηκαν σε μέγιστο βαθμό ως αντιστάθμισμα της μη χρήσης βίας.Αν θέλεις ξαναδιάβασε πιο προσεκτικά τι έγραψα. Επίσης, δυστυχώς αυτό που βιώνουμε δεν έκανε το κύκλο του. Είμαστε ακόμη στην αρχή. Έπεται συνέχεια αρκετά πιο δυσάρεστη...«Η χούντα δεν έχει καμία σχέση με την δημοκρατία. Επαναλαμβάνω: Ενηλικίωση και ανάληψη ευθύνης είναι το ζήτημα».Ναι το έχουμε καταλάβει αυτό, πως η Χούντα δεν έχει καμία σχέση με τη δημοκρατία διαφορετικά δεν θα είχαμε πρόβλημα. Επίσης ο ορισμός της "ενηλικίωσης", ούτε αυτός είναι συνυφασμένος με την Δημοκρατία. Όλοι χωράνε στη δημοκρατία είτε αφορά "ενήλικες" συμπεριφορές είτε "ανήλικες", με ό,τι αυτό σημαίνει σε μία Δημοκρατική, υγιή συνύπαρξη και εξέλιξη.
Κωμματοχυτάς 22.4.2013 | 00:41Ο ορισμός της "Κοινοβουλευτικής δικτατορίας" είναι ένας ορισμός που δημιουργήθηκε, βασισμένος στην κατάχρηση και όχι μόνο, των πράξεων νομοθετικού περιεχομένου κάτι που παρατηρούμε τον τελευταίο καιρό και στην χώρα μας. Το άρθρο 44 του Συντάγματος ορίζει ρητά ότι «Σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί ύστερα από πρόταση του υπουργικού συμβουλίου να εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου…».Οι πράξεις αυτές υποβάλλονται στη Βουλή για κύρωση μέσα σε σαράντα μέρες από την έκδοσή τους, ή μέσα σε σαράντα ημέρες από τη σύγκληση της Βουλής σε σύνοδο. Αν δεν υποβληθούν στη Βουλή μέσα στις προαναφερόμενες προθεσμίες ή αν δεν εγκριθούν από αυτή μέσα σε τρεις μήνες από την υποβολή τους, παύουν να ισχύουν.Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει μετατραπεί σε φάμπρικα ψήφισης σκληρότατων και σημαντικών οικονομικών μέτρων, που στο μόνο που αποσκοπεί είναι να διατηρήσει τη συνοχή της κυβέρνησης. Το Σύνταγμα αντί να υπηρετεί τη δημοκρατία έχει μετατραπεί σε όργανο εξυπηρέτησης των στρατηγικών των πολιτικών κομμάτων.Σε πολλές περιπτώσεις για παράδειγμα, κρίσιμα νομοσχέδια πολλών σελίδων ψηφίζονται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Με τον τρόπο αυτό, ούτε τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν το χρόνο να κάνουν τις επισημάνσεις τους, αλλά ούτε και το ίδιο το κοινοβούλιο να επεξεργαστεί κρίσιμες παραμέτρους των νομοσχεδίων.Οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου παρακάμπτουν το κοινοβουλευτικό έργο σε μεγάλο βαθμό. Ναι μεν έρχονται στη Βουλή προς κύρωση αλλά η Βουλή βρίσκεται ήδη προ τετελεσμένων γεγονότων. Αυτό αποτελεί και υποτίμηση του κοινοβουλίου και υποτίμηση του κοινοβουλευτικού έργου, εάν γίνεται σε μεγάλη κλίμακα. ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ. Με τον τρόπο αυτό ανάγεται η εξαίρεση σε κανόνα και εκμεταλλευόμαστε το Σύνταγμα για μια υπολειτουργία της δημοκρατικής διαδικασίας. Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε. Δεν θέλετε να σας αρέσει ο ορισμός "Κοινοβουλευτική Δικτατορία"; Τον θεωρείτε υπερβολικό; Εντάξει. Θέλετε να προτείνετε εσείς έναν ορισμό περιγραφής; Δεκτό. Συμφωνείτε ή όχι ότι οι δημοκρατικοί θεσμοί και κανόνες δεν λειτουργούν;
@Ο Νοών...νοείτωΤον ορισμό 'Κοινοβουλευτική Δικτατορία' δεν τον έχω συναντήσει σε επιστημονικά βιβλία (πείτε μου εσείς αν έχετε). Τον έχω συναντήσει όμως σε πάμπολλα άρθρα και δεν διαφωνώ γενικά. Όπως επίσης συμφωνώ και με αυτά που γράψατε για τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου. Η ένστασή μου είναι η εξής: Δεν είχαμε ποτέ δημοκρατία για να λέμε ότι τώρα δεν λειτουργεί. Τα τελευταία 39 χρόνια έχουμε κοινοβουλευτισμό ο οποίος δεν είναι σαν την χούντα μεν αλλά δεν είναι και δημοκρατία δε. Σίγουρα είναι καλύτερος απ' την χούντα. Και σίγουρα τα τελευταία χρόνια με αυτά που περιγράψατε έχει γίνει πιο αυταρχικός και όχι μόνο. Επομένως θα έλεγα ότι συμφωνώ με τον ορισμό και με το γεγονός ότι οι δημοκρατικοί θεσμοί (αυτοί οι ελάχιστοι τέλος πάντων) δεν λειτουργούν.
Κωμματοχυτάς 22.4.2013 | 20:00 Πηγή: www.lifo.grΟ ορισμός αυτός της "Κοινοβουλευτικής δικτατορίας" τώρα άρχισε να χρησιμοποιείται. Με ικανοποιεί το γεγονός πως τον έχετε συναντήσει σε πολλά άρθρα. Υποθέτω πως είναι ένας σύντομος τρόπος να εκφραστεί μία λανθασμένη κατάσταση.Πολύ πιθανό είναι ο ορισμός αυτός με το πέρας του χρόνου να επισημοποιηθεί, να καθιερωθεί. Αλλά δεν είναι εκεί το θέμα μας. Μη κολλήσουμε σε έναν ορισμό τον οποίο σε προηγούμενο σχόλιο εξέφρασα με το πρόθεμα του "νομίζω".Όσο για την ένσταση που κάνατε είναι εξαιρετικά εύστοχη και θα συμφωνήσω μαζί σου.
Τώρα πεθαινουμε καθημερινά και ούτε ίχνος δημοκρατίας δεν υπάρχει. Καταπατούν τα δικαιώματα των ελλήνων, ξεπουλάνε την πατρίδα μας και εμείς ζούμε κάθε μέρα και χειρότερες εξευτελιστικές μέρες. Δεν μπορω να δεχτώ ότι ήταν χειρότερα τοτε σε καμία περίπτωση. Ηταν πολυ καλύτερα. Κανεις δεν πειναγε και η πατρίδα μας ήταν πάνω απο όλα.
"Ηταν πολυ καλύτερα. Κανεις δεν πειναγε και η πατρίδα μας ήταν πάνω απο όλα."Να επιστρεψουμε στην χουντα δηλαδη? Να αποκτησουμε εναν δικτατορα ωστε να μην "πειναμε" και να ειναι "η πατριδα μας πανω απ'ολα"?Ειμαστε ανωριμοι πολιτες. αυτο ειναι το μεγαλο μας προβλημα. Οσο δεν το αντιλαμβανομαστε, τοσο το χειροτερο για μας....
υπέροχα ήταν. γράψ'τε μας ένα άρθρο για το πως ήταν τότε, εσείς που τα ζήσατε από πρώτο χέρι, γιατί ακούω από κάποιους άσχετους ότι -και πέρα από τους βασανισμούς, τις φυλακίσεις και την προσπάθεια επιβολής ελέγχου ακόμα και στις ατομικές ιδέες και σκέψεις- τα οικονομικά θα τα διαχειριζόταν καλύτερα μαστουρωμένος ουρακοτάνγκος
Επίσης να θυμηθούμε και τη Λένα Κιτσοπούλου, που σε περυσινή της συνέντευξη έλεγε ότι «Αυτήν τη στιγμή, όπως ξέρετε, έχουμε χούντα, οπότε...» http://www.lifo.gr/team/fyllosies/29328
Ο απόλυτος ορισμός της απώλειας του μέτρου. ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΙ. Έπρεπε όμως να ήταν δυνατόν να το βιώσουν πραγματικά για να αποκτήσουν την αναγκαία γνώση. Εάν ήταν τώρα χούντα και γράφανε τέτοια θα περνάγανε καταπληκτικές διακοπές το ερχόμενο καλοκαίρι σε ξερονήσια αφού πρώτα θα τους είχαν ισιώσει στο ξύλο στην ανάκριση. Οι μάγκες της πλάκας.
το σχόλιό σου είναι μία ελεύθερη μετάφραση της φράσης "ένας παπαδόπουλος σας χρειάζεται"και είναι ακριβώς τέτοια σχόλια και η αποδοχή τους που αποδεικνύουν ότι τέτοια άρθρα μυρίζουν χουντολαγνείατην πιο ύπουλη χουντολαγνεία, αυτή που θέλει να μας πείσει πως σήμερα τα-πράγματα-είναι-διαφορετικάκαι είναι όντως διαφορετικά, τότε υπήρχε ένας καταφανής δικτάτορας απέναντι στον οποίο μπορούσε να επιλέξει κανείς ν' αντιταχθεί, σήμερα ο μεγαλύτερος κόπος πρέπει να καταβληθεί για την αναγνώριση της χουντικής πραγματικότητας που ζούμεο φασισμός έγινε πιο έξυπνος, έμαθε να καμουφλάρεται.
Ειστε φανερα μπερδεμενος, αντι να διαβασετε το αρθρο που μιλαει με επιχειρηματα αλλα και το παραπανω σχολιο που επισης βαζει ορισμενα πραγματα στη θεση τους, εσεις απαντατε με αφορισμους.Αν δεν ενηλικιωθουμε καποτε σαν πολιτες(αντιλμβανομενοι τις ευθυνες μας)δεν εχουμε καμια ελπιδα!
Ο Ένγκελς ήταν αυτός που είχε πει ότι "απόδειξη της ύπαρξης της πουτίγκας είναι ότι μπορείς να την φας". Απόδειξη της ύπαρξης δημοκρατίας είναι ότι στο άρθρο αυτό υπάρχουν 38 σχόλια, ένα από τα οποία είναι το δικό σου. Εάν είχαμε χούντα, πολύ απλά δεν θα είχες τη δυνατότητα να κάνεις επικριτικά σχόλια. Βεβαίως, θα ήμασταν αφελείς εάν πιστεύαμε ότι έχουμε γνήσιο δικαίωμα επιλογής. Προσωπικά, δε νομίζω ότι υπάρχει χαρακτηριστικότερο παράδειγμα του τί ισχύει στην Ελλάδα από αυτό του τέως προέδρου της δημοκρατίας: Στη δεκαετία του '80 ήταν αρχηγικό στέλεχος της Ν.Δ. Έθεσε θέμα ηγεσίας και ηττήθηκε από τον Μητσοτάκη. Παραμένοντας πιστός στις απόψεις του, αποχώρησε και δημιούργησε τη ΔΗ.ΑΝΑ. Εάν είχε παραμείνει (ή έστω επιστρέψει εκ των υστέρων), σίγουρα θα είχε αναλάβει κάποιο σημαντικό υπουργείο στις κυβερνήσεις Ζολώτα, Τζανετάκη και Ν.Δ. Και μετά την παραίτηση του Μητσοτάκη το 1993, θα μπορούσε να αναλάβει αρχηγός της Ν.Δ. (αντί για τον Έβερτ ) και να διεκδικήσει την πρωθυπουργία.Αντιθέτως, όλα αυτά τα χρόνια ο Στεφανόπουλος παρέμεινε άνεργος. Και ενώ η καριέρα του φαινόταν ξοφλημένη, τον θυμήθηκαν εκ των υστέρων για να τον προτείνουν για πρόερδο της δημοκρατίας. Ειρωνική λεπτομέρεια: προτάθηκε και στηρίχθηκε από το ΠΑΣΟΚ, αλλά καταψηφίστηκε από τη ΝΔ. Έτσι ο άνθρωπος που θα σίγουρα θα μπορούσε να είναι υπουργός και βουλευτής (και, ενδεχομένως, πρωθυπουργός) παρέμεινε άνεργος όλα αυτά τα χρόνια, μόνο και μόνο για να εκλεγεί τελικά ανώτατος άρχοντας της χώρας με τις ψήφους των πολιτικών του αντιπάλων (και καταψηφιζόμενος από το κόμμα απ’ το οποίο προέρχετο). Και, κατά γενική ομολογία, υπήρξε ένας από τους καλύτερους προέδρους της Ελλάδας. Πιθανότατα, άν είχε αναλάβει την πρωθυπουργία της χώρας, να είχε κυβερνήσει την Ελλάδα καλύτερα από κάποιους άλλους που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία. Ο σοφός ελληνικός λαός όμως, στις εκλογές του 1990 τον τίμησε με το μυθώδες ποσοστό του 0,67%. Οπότε αναρωτιέται κανείς: Ποιός είναι ο πραγματικός φταίχτης για τα χάλια μας;Θα μπορούσαμε να γενικεύσουμε λέγοντας ότι, εξελίσσοντας την άποψη του Ηράκλειτου, πολλοί υποστηρίζουν ότι η "επιλογή" είναι μια ψευδαίσθηση που θέλουμε οι άνθρωποι να έχουμε. Δε νομίζω όμως ότι αυτό σχετίζεται απαραίτητα με την ύπαρξη χούντας.