Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος
4

Το 2019 ήταν η χρονιά που, σχεδόν σίγουρα, ολοκληρώθηκαν οι Εκδικητές και, πολύ αμφίβολα, έκλεισε άλλη μια τριλογία του Πολέμου των Άστρων. Η Disney κατατρόπωσε όλα τα αντίπαλα στούντιο, ενορχηστρώνοντας μια ομοβροντία ταινιών/θεαμάτων σε όλο της το ρεπερτόριο, καταλαμβάνοντας έτσι, για πρώτη φορά στα χρονικά, πάνω από το μισό μερίδιο της αγοράς στις εισπράξεις.

Αποσπώντας το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, το Πράσινο Βιβλίο απέδειξε πως, παρά τις φιλότιμες ποιοτικές αναβαθμίσεις και τις αλλαγές χρώματος, φύλου και ηλικίας στη σύνθεσή της, η Αμερικανική Ακαδημία παραμένει ένα σώμα με συντηρητικούς εκλέκτορες, αρκετούς για να προτιμήσουν ένα middle of the road αντίδοτο σε οποιοδήποτε Moonlight επιχειρήσει να εκπλήξει και ίσως να ενθουσιάσει – και πάλι καλά που δεν επικράτησε το Bohemian Rhapsody...

Το Joker έκανε τη διαφορά, που τελικά μοιάζει με παταγώδη εξαίρεση, θριαμβεύοντας σε μια αναμόρφωση του κλασικού πλαισίου των comic book movies, και ξεκούνησε πλήθη σε όλον τον κόσμο, ακόμη και στην Ελλάδα, πλησιάζοντας το όριο ταμπού του ενός εκατομυρίου – έφτασε τις 904 χιλιάδες εισιτήρια!

Με ελαφρώς πιο ανοιχτό παράθυρο στην προβολή των ταινιών του στις αίθουσες, το Netflix συζητήθηκε εκτεταμένα, θέτοντας το οντολογικό ερώτημα «τι είναι σινεμά», διά στόματος του Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος έριξε λάδι στη φωτιά με την υποτιμητική του δήλωση εναντίον της Marvel, διχάζοντας το κοινό που πλέον παρακολουθεί από το σπίτι του ταινίες και σειρές αντί να κοινωνεί μαζικά, όπως συνήθιζε τον προηγούμενο αιώνα.

Ωστόσο, το Joker έκανε τη διαφορά, που τελικά μοιάζει με παταγώδη εξαίρεση, θριαμβεύοντας σε μια αναμόρφωση του κλασικού πλαισίου των comic book movies, και ξεκούνησε πλήθη σε όλον τον κόσμο, ακόμη και στην Ελλάδα, πλησιάζοντας το όριο ταμπού του ενός εκατομυρίου – έφτασε τις 904 χιλιάδες εισιτήρια!

Και μέσα στη φαντασμαγορία μια προδιαγεγραμμένης ψαλίδας, που εκτινάσσει στα ύψη των προτιμήσεων τις εφηβικές υπερπεριπέτειες και συμπιέζει ασφυκτικά τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, όταν αυτές ξεμυτίζουν από τη θαλπωρή των φεστιβάλ, τα Παράσιτα έχτισαν τη φήμη τους, αρχιτεκτονικά και σταδιακά, με καθολική αποδοχή, και σε μια σαφώς μικρότερη κλίμακα, το ακόμη πιο εξωτικό Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος κράτησε την προσοχή και κέρδισε τον θαυμασμό των θαρραλέων.

Αυτή είναι η δεκάδα των αγαπημένων μου ταινιών για τη χρονιά που πέρασε, χωρίς αξιολογική σειρά.

Ο Ιρλανδός

Μάρτιν Σκορσέζε

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter

Με απανωτά φλασμπάκ, έξοχα ραμμένα στο πνεύμα μιας ελεγείας για την κοινωνία της βίας, ο Σκορσέζε επισκέπτεται μια πολυπρόσωπη χορωδία πρωταγωνιστών και κομπάρσων του εγκλήματος που μοιάζουν με φαντάσματα του ηδονικού, δαιμονιώδους παρελθόντος ‒ του δικού τους αλλά και του αποτυπώματος που είχε επιλέξει ο σκηνοθέτης σε προηγούμενες ταινίες του.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Πόνος και Δόξα

Πέδρο Αλμοδόβαρ

 

Ο Ισπανός εμπνέεται από τον Ντάγκλας Σερκ, το στυλιζαρισμένο αμερικανικό σινεμά της κλασικής περιόδου που χάζευε μαγεμένος στην παιδική του ηλικία και, όπως λέει στο «Πόνος και Δόξα», από τις όμορφες ηθοποιούς, όπως η Μέριλιν, που φοβόταν μην του πεθάνουν στη μεγάλη οθόνη, και τις γυναίκες που σημάδεψαν τη ζωή του και ανέπλασε στις ταινίες του. 

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Παράσιτα

Μπονγκ Τζουν Χο

 

Ο Χο ενορχηστρώνει μια καταπληκτική κλιμάκωση καταστάσεων, κρατώντας τον απόλυτο σκηνοθετικό έλεγχο. Η ταινία του, ποτισμένη με το γνωστό μαύρο χιούμορ, ωρολογιακά μετρημένη και με αιχμή του δόρατος τον μόνιμο πρωταγωνιστή του Σονγκ Κανγκ Χο, είναι μια ταξική παραβολή σε μια χώρα διαφημισμένης ευημερίας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Η Ευνοούμενη

Γιώργος Λάνθιμος

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Χρησιμοποιώντας αναμορφικούς φακούς για να δώσει έμφαση στον απροσδιόριστα μεγάλο χώρο σε σχέση με τη μοναξιά και την έλλειψη οικειότητας των «κατοίκων» του, ο Λάνθιμος προσθέτει το δικό του τονικό remix σε μια ιστορία θηλυκών θυμάτων τα οποία αποκτούν εξουσία διαφορετικών ταχυτήτων, έντασης και διάρκειας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Κάποτε στο... Χόλιγουντ

Κουέντιν Ταραντίνο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Το «Κάποτε στο... Χόλιγουντ», που προβλήθηκε σε παγκόσμια πρώτη στις Κάννες και έφυγε από το φεστιβάλ χωρίς βραβείο, είναι σπουδαίο και ξεχωριστό, όχι τόσο για το αίμα που χύνει και τα φιτίλια που ανάβει, αλλά για τον αθέατο κόσμο που ανασύρει από το κλισέ της υπερτιμημένης και τελικά πλαστής αθωότητας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Joker

Τοντ Φίλιπς

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Ο ζόφος του Φίλιπς δεν εφάπτεται με εκείνον του Κρίστοφερ Νόλαν ‒ είναι συναισθηματικά κρουστός και ανθρώπινος σε κλίμακα. Δεν αφήνει τον άβολο θεατή να πάρει ούτε στιγμή τα μάτια του πάνω από τον μανιοκαταθλιπτικό Άρθουρ και το απρόβλεπτο alter ego που δημιούργησε σύμφυτα ο Χοακίν Φίνιξ.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;

Μάριελ Χέλερ

 

Η Μελίσα Μακάρθι σφίγγει τα δόντια και ζυγιάζει μαεστρικά μυριάδες ανασφάλειες και κάποιες τραχιές και τρανταχτές αρετές της Ίσραελ, ενώ ο Ρίτσαρντ Γκραντ, σε ένα απολαυστικό αντίδωρο του «Withnail and I», δίνει λάμψη στο περιθώριο με τα ανώδυνα τσιτάτα του και την απρόβλεπτη, παιδική ψυχή του να αντισταθμίζουν τη δηκτική, προσβλητική ειρωνεία της όψιμης, άσπονδης φίλης του.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος

Χου Μπο

 

Με έναν τρόπο σχεδόν μαγικό, άπιαστο για σκηνοθέτη που επιχειρεί πρώτη φορά ένα τόσο φιλόδοξο και τόσο ταπεινό σε επίπεδο τεχνικών μέσων εγχείρημα, διαβάζει τις μύχιες σκέψεις και δεν μένει στο άρρητο και στο άφατο αλλά ποντάρει και στη δράση ‒ είναι πολύ πιθανό, με την ελάχιστη εμπλοκή, ένας υπομονετικός για τα γρήγορα δεδομένα της εποχής θεατής να βρει την ταινία συναρπαστική, εκτός από συνταρακτική στο περιεχόμενο.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Ραντεβού στο Belle Epoque

Νικολά Μπεντός

 

Πιο κοντά στο «Truman Show» του Πίτερ Γουίαρ και στο «Game» του Ντέιβιντ Φίντσερ απ' ό,τι προοιωνίζεται η θολή ερωτική μνήμη της μέσης ηλικίας, η δραματική κομεντί του Νικολά Μπεντός δίνει ραντεβού στη χρυσή εποχή της νοσταλγίας και λυτρώνεται από την παγίδα της γλυκόπικρης αναμνησιολογίας, εκτός από τη σβελτάδα της εναλλαγής του χιούμορ με τη συγκίνηση, με γοργό σενάριο και εφευρετική σκηνοθεσία.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

I Lost My Body

Ζερεμί Κλαπέν

 

Έκανε πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών και προβλήθηκε στο Netflix.

Οθόνες
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM