ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ο ιός ως συνωμοσία για να ξανακερδίσουμε τους/τις πρώην μας, ακόμα κι αν δεν βρεθούμε ποτέ ξανά μαζί

Ο ιός ως συνωμοσία για να ξανακερδίσουμε τους/τις πρώην μας, ακόμα κι αν δεν βρεθούμε ποτέ ξανά μαζί Facebook Twitter
Paul B. Preciado: "Δεν ήταν τόσο ότι είχα δυσκολία στην αναπνοή, όσο ότι μου φαινόταν δύσκολο να πιστέψω ότι θα συνεχίσω να αναπνέω. Δεν φοβόμουν ότι θα πεθάνω. Φοβόμουν ότι θα πεθάνω μόνος".
4

Αρρώστησα στο Παρίσι την Τετάρτη 11 Μαρτίου, πριν ανακοινωθούν από την γαλλική κυβέρνηση τα μέτρα απομόνωσης του πληθυσμού. Όταν σηκώθηκα από το κρεβάτι στις 19 Μαρτίου, κάτι παραπάνω από μια εβδομάδα μετά, ο κόσμος είχε αλλάξει. Όταν χώθηκα στο κρεβάτι μου ο κόσμος έμοιαζε ακόμα κοντινός, συλλογικός, παχύρρευστος, βρώμικος. Όταν σηκώθηκα, είχε γίνει μακρινός, ατομικός, στεγνός και κλινικός. Στη διάρκεια της αρρώστιας, δεν μπορούσα να αποτιμήσω αυτό που συνέβαινε από πολιτική ή οικονομική σκοπιά αφού ο πυρετός και η δυσφορία είχαν καταβάλλει κάθε ζωτική μου ενέργεια. Κανείς δεν κάθεται να φιλοσοφήσει την ώρα που το κεφάλι του κοντεύει να εκραγεί.

Κάποιες στιγμές κατάφερνα να παρακολουθήσω για λίγο ειδήσεις, πράγμα που χειροτέρευε την κατάστασή μου. Ήταν αδύνατον να ξεχωρίσω την πραγματικότητα από ένα κακό όνειρο, και τα πρωτοσέλιδα με τάραζαν πιο πολύ από τα πυρετώδη παραληρήματά μου. Στο τέλος, αποφάσισα, ως μια αγχολυτική μέθοδο απελπισίας, να μην επισκεφτώ ούτε μια ιστοσελίδα για δύο ολόκληρες μέρες. Εν μέρει, αποδίδω την σωτηρία μου σ΄ αυτήν την απόφαση... Δεν ήταν τόσο ότι είχα δυσκολία στην αναπνοή, όσο ότι μου φαινόταν δύσκολο να πιστέψω ότι θα συνεχίσω να αναπνέω. Δεν φοβόμουν ότι θα πεθάνω. Φοβόμουν ότι θα πεθάνω μόνος...

Το πρώτο πράγμα που έκανα όταν σηκώθηκα τελικά μετά από μια βδομάδα που μου φάνηκε πελώρια και παράξενη όσο μια ανεξερεύνητη ήπειρος, ήταν να ρωτήσω τον εαυτό μου: Κάτω από ποιες συνθήκες και με ποιον τρόπο αξίζει πλέον να ζει κανείς;...

Με τη νέα μορφή που έχουν πάρει τα πράγματα μετά τον ιό, αυτό που έμοιαζε με προσωρινό lockdown, φαίνεται ότι θα συνεχιστεί για την υπόλοιπη ζωή μας. Ίσως αλλάξουν και πάλι τα πράγματα στο μέλλον, αλλά μάλλον όχι για εμάς που έχουμε ήδη περάσει τα σαράντα. Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα. Η ζωή μετά από την μεγάλη μετάλλαξη...

Με τη νέα μορφή που έχουν πάρει τα πράγματα μετά τον ιό, αυτό που έμοιαζε με προσωρινό lockdown, φαίνεται ότι θα συνεχιστεί για την υπόλοιπη ζωή μας. Ίσως αλλάξουν και πάλι τα πράγματα στο μέλλον, αλλά μάλλον όχι για εμάς που έχουμε ήδη περάσει τα σαράντα. Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα. Η ζωή μετά από την μεγάλη μετάλλαξη...

Το δεύτερο πράγμα που έκανα, πριν μπορέσω να απαντήσω στο ερώτημα που υπέβαλλα στον εαυτό μου, ήταν να κάτσω και να γράψω ένα ερωτικό γράμμα. Από όλες τις σχετικές με την πανδημία θεωρίες συνωμοσίας, η πιο ελκυστική για μένα είναι αυτή σύμφωνα με την οποία ο ιός δημιουργήθηκε σε ένα εργαστήριο έτσι ώστε όλοι οι losers του πλανήτη να ξανακερδίσουν τους/τις πρώην τους, χωρίς να είναι απαραίτητα υποχρεωμένοι να βρεθούν ξανά μαζί.

Με όλο τον λυρισμό και την αγωνία που είχε συσσωρευτεί μέσα μου όλη την εβδομάδα που ήμουν άρρωστος, φοβισμένος και αβέβαιος για όλα, το γράμμα στην πρώην μου δεν ήταν μόνο μια ποιητική και απελπισμένη διακήρυξη αγάπης, ήταν πάνω από όλα ένα ντροπιαστικό ντοκουμέντο για αυτόν που το υπέγραφε. Αν όμως τα πράγματα δεν αλλάξουν ποτέ, αν όσοι ζουν μακριά δεν θα μπορέσουν ποτέ ξανά να αγγίξουν ο ένας τον άλλον, τι σημασία έχει αν γίνεται κανείς γελοίος εξ αποστάσεως; Τι νόημα έχει να δηλώνεις στο πρόσωπο που αγαπάς ότι το αγαπάς, γνωρίζοντας ότι κατά πάσα πιθανότητα σε έχει ξεχάσει ή σε έχει αντικαταστήσει, και ότι, σε κάθε περίπτωση, δεν θα μπορέσεις να το ξαναδείς; Η νέα κατάσταση των πραγμάτων, στην γρανιτένια ακινησία της, ανεβάζει σε νέα επίπεδα το «δεν γαμιέται», παρά το ρίσκο της γελοιοποίησης.

Έγραψα λοιπόν στο χέρι αυτό το ωραίο και φριχτά αξιοθρήνητο γράμμα, το έβαλα σε έναν λαμπερό, λευκό φάκελο, πάνω στον οποίο σημείωσα με το πιο καλλιγραφικό μου γράψιμο το όνομα και την διεύθυνση της πρώην μου. Ντύθηκα, έβαλα τη μάσκα, τα γάντια και τα παπούτσια μου που τα είχα αφήσει έξω από την πόρτα, και κατέβηκα στην είσοδο. Βγαίνοντας, κοντοστάθηκα και αντί να συνεχίσω προς τον δρόμο, έστριψα στον ακάλυπτο χώρο που είναι ο κάδος σκουπιδιών του κτιρίου. Άνοιξα τον κάδο ανακύκλωσης και έριξα εκεί το γράμμα στην πρώην μου – το χαρτί της επιστολής είναι ανακυκλώσιμο.

Μετά, επέστρεψα αργά στο διαμέρισμά μου. Άφησα τα παπούτσια στην εξώπορτα, μπήκα μέσα, έβγαλα το παντελόνι μου και το έβαλα σε μια πλαστική σακούλα. Έβγαλα τη μάσκα, την άφησα να αεριστεί στο μπαλκόνι, έβγαλα τα γάντια, τα πέταξα στα σκουπίδια και μετά έπλυνα τα χέρια μου για δύο ατέλειωτα λεπτά. Επέστρεψα στον υπολογιστή μου και άνοιξα τα email μου: το πρώτο που αντίκρυσα ήταν ένα μήνυμα από εκείνη με τίτλο «Σε σκέφτομαι συνέχεια μέσα σ΄ αυτή την κρίση».

Ο ιός ως συνωμοσία για να ξανακερδίσουμε τους/τις πρώην μας, ακόμα κι αν δεν βρεθούμε ποτέ ξανά μαζί Facebook Twitter
"Άνοιξα τον κάδο ανακύκλωσης και έριξα εκεί το γράμμα στην πρώην μου – το χαρτί της επιστολής είναι ανακυκλώσιμο" (φωτο: Paul B. Preciado)

Απόσπασμα από το κείμενο του Paul B. Preciado με τίτλο "The Losers Conspiracy" που δημοσιεύτηκε στο Αrt Forum
Μετάφραση: Δ. Πολιτάκης

Στήλες
4

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πολ Πρεσιάδο: «Η σημερινή Ευρώπη; Ένα γιγάντιο μπουρδέλο!...»

Ιδέες / Πολ Πρεσιάδο: «Η σημερινή Ευρώπη; Ένα γιγάντιο μπουρδέλο!...»

O διεμφυλικός φιλόσοφος, συγγραφέας, ακτιβιστής, επιμελητής του Προγράμματος Δημόσιων Δράσεων της Documenta14, αρθρογράφος της «Liberation» και εσχάτως κάτοικος Αθήνας, μιλά αποκλειστικά στo LIFO.gr
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνοντας έναν ειλικρινή απολογισμό της documenta 14

Εικαστικά / Κάνοντας έναν ειλικρινή απολογισμό της documenta 14

Τελικά μας άρεσε ή όχι; Ή απογοητευτήκαμε, επειδή περιμέναμε φαντασμαγορία; Μια απόπειρα ανασκόπησης τού τι είδαμε και γιατί αυτή η έκθεση γέννησε αντιφατικά αισθήματα στο αθηναϊκό κοινό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια