Το -τάχα- ντεμοντέ blogging

Το -τάχα- ντεμοντέ blogging Facebook Twitter
1

"Θες να μπεις στη πολιτική και δεν κατάγεσαι από τζάκι. Είσαι 32 χρονών και θα 'ναι λάθος σου να αφήσεις στους άλλους να διαμορφώσουν την εικόνα σου. Γιατί δεν κάνεις ένα blog ώστε να χτίσεις εσύ την εικόνα σου;".

Το ερώτημα αυτό απευθύνθηκε σε δύο διαφορετικά πρόσωπα με σπουδές και καλλιέργεια (έναν άντρα, μια γυναίκα). Δεν έκαναν ποτέ το βήμα, παρότι συνεχίζουν την απόπειρά τους για να διεισδύσουν στο πολιτικό σύστημα.

Εξίσου ενδιαφέρον είναι πόσο λίγοι έλληνες πανεπιστημιακοί διατηρούν ένα blog, σε αντίθεση με το εξωτερικό. Δεν είναι έκπληξη αν πούμε ότι είναι ελάχιστοι οι επιχειρηματίες και τα στελέχη επιχειρήσεων που εκφράζουν τις σκέψεις τους σε ένα Ιστολόγιο, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στη Δύση, όπου κατά σύμβαση ανήκουμε. Η μείωση της δραστηριότητας στο blogging δεν αφορά μόνο όσους έχουν κάποια δημόσια θέση, αλλά –από αίσθηση- και τους απλούς πολίτες.

Δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία, αλλά δείχνει σαν να θεωρείται ντεμοντέ, ‘πασέ’ η διατήρηση ενός blog. Με αφορμή εκδήλωση που ήταν αφιερωμένη αποκλειστικά στο blogging (με ‘άλλοθι’ τους γονείς) έσπασα το κεφάλι μου για να βρω κάποιους λόγους αυτής της ‘υποχώρησης’. Τέσσερις που ήλθαν εύκολα στο μυαλό:

-η τηλεόραση συνεχίζει να ‘καταπίνει’ το χρόνο πολλών συν-ελλήνων

-το μάθημα της έκθεσης στο σχολείο και η προκάτ επιβολή σκέψης, έχει αφήσει τραύματα σε πολλούς που δεν έχουν διάθεση να πάρουν το δρόμο της ελεύθερης έκφρασης

-η συμπεριφορά κερκίδας δεν ήταν φαινόμενο μόνο της ποδοσφαιρικής πραγματικότητας της χώρας, αλλά μεταφέρθηκε στην κοινωνική ζωή. Συνθήματα, κράξιμο, λεκτική βία

-το Facebook και το Twitter ‘έφαγαν’ αρκετό μέρος από τη διάθεση, χρόνο για να σκαρώσουμε κάποια ανάρτηση

Διεθνώς το blogging τραβάει το δρόμο του και παρά τη μόδα των ‘κλειστών’ Social Networks (Facebook κλπ), οι έρευνες δείχνουν ότι έχει ανάπτυξη, γιατί καλύπτει ουσιαστικές ανάγκες, πέρα από τις παρορμήσεις της στιγμής ή της περιόδου.

Ο ‘μουγγός’  Οδυσσέας  

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι όλα αυτά είναι μια φυσική συνέπεια, δεν είναι δα και κάποιο σπουδαίο θέμα. Δεν είναι ακριβώς έτσι... Στις ανεπτυγμένες κοινωνίες καταγράφεται, σε όλες τις μελέτες, ανάπτυξη των Ιστολογίων. Απλοί πολίτες, επιστήμονες, εκπαιδευτικοί οργανισμοί, εταιρείες, Οργανισμοί, όλες οι ‘φυλές’ νοιώθουν την ανάγκη να μιλήσουν περισσότερο, να ανοίξουν συζητήσεις, να πετάξουν ένα σπέρμα, για να ξεκινήσει ο διάλογος.

Η Ελλάδα της κρίσης έχει ανάγκη από Αφήγηση, τόσο προσωπική, όσο και κοινωνική, εθνική. Δεν μπορεί να γίνει με τηλεγραφήματα στο Facebook ή το Twitter, ούτε με φωτογραφίες στο Instagram. Κανένας άλλος ήρωας δεν είναι τόσο επίκαιρος στην Ελλάδα των ημερών μας, όσο ο Οδυσσέας.

Οι περισσότεροι σε αυτή τη χώρα έχουμε ανάγκη από το ‘πακέτο’ του Ομήρου, που ξεκινά από την Αφετηρία, περνάει στην Κρίση, ανταποκρίνεται στο Κάλεσμα για Αλλαγή, δέχεται την πρόκληση της Επανατοποθέτησης και αποδέχεται το ρίσκο του Ταξιδιού.

Οι πιο ωμοί θα μιλήσουν για μια άτυπη μορφή ψυχοθεραπείας. Όπως κι αν είναι, πρέπει να μιλήσουμε, να αφηγηθούμε, να συζητήσουμε, να συγκρουστούμε μέσα από το διάλογο, να ενταχθούμε στις νέες συλλογικότητες, μέσα στις οποίος θα οχυρωθούμε τα επόμενα σκληρά χρόνια της κοινωνικής κρίσης και της οικονομικής ξηρασίας. Η έκφραση στη φόρμα ενός Ιστολογίου αποτελεί έναν από τους απλούς και δημιουργικούς τρόπους. Αιωρούμενο στο ψηφιακό ‘σύννεφο’ ή  ‘συνεργαζόμενο’ με Μέσα που έχουν τέτοια φιλοσοφία όπως το LIFO.gr.

H τάση αυτή , μεταξύ των άλλων,  οδήγησε στο αρκετά συζητήσιμο μοντέλο της Huffington Post ή την πρόσφατη ανακοίνωση της Guardian για τη δημιουργία πλατφόρμας που θα φιλοξενεί περιεχόμενο από πολίτες.

Γονείς, εκπαιδευτικοί που μπλογκάρουν

Η  πρόσφατη εκδήλωση  ‘Ψηφιακές Γειτονιές’ συγκέντρωσε γονείς (κυρίως μητέρες) που μπλογκάρουν για την εμπειρία τους, ανταλλάσουν ιδέες. Ανάμεσα στο κοινό βρέθηκαν πάνω από 250 άτομα που ασχολούνται με κάποιο ιστολόγιο. Αποτελούν ένα οικοσύστημα, που είναι το πιο πλούσιο για θέματα που αφορούν την ανατροφή παιδιών. Ούτε τα media μπορούν να δώσουν αυτό το κράμα πληροφόρησης και διαλόγου γύρω από την γονεακή εμπειρία, ούτε οι (αραιές ή πολύ ‘επαγγελματικές’) δημόσιες τοποθετήσεις των ειδικών.

Σε έναν συγγενή χώρο, αυτόν της εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο ή στο δημοτικό, οι πιο αναλυτικές απόψεις, ο πιο πλούσιος διάλογος πιστώνεται σε εκπαιδευτικούς bloggers και σε γονείς.  Τους πιο πολλούς τους βρίσκεις μέσα από το #GRedu στο Twitter. Δεκάδες εκπαιδευτικοί έχουν ξεφύγει από αυτά που νομίζουν τα media ότι είναι ο κόσμος της Μάθησης και της παιδείας και προσφέρουν απόψεις, πρακτικές , εμπειρίες , ιστορίες. Η Έλενα Ελληνιάδου, η Terra Computerata, ο Γ.Κωτσάνης, ο Β.Οικονόμου  και αρκετοί άλλοι εκπαιδευτικοί, πολλοί μαθητές-μπλογκερς , αρκετοί Σύλλογοι Γονέων, όλοι αυτοί συγκροτούν ένα μικρό παράλληλο σύμπαν για τη Μάθηση, που είναι πολύ πέρα από τις ώρες απασχόλησης των εκπαιδευτικών, τις διαμάχες για το περιεχόμενο των τυπωμένων βιβλίων κλπ.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ
Η Ακροδεξιά, τα «ιμάτιά» της και μια υγειονομική ζώνη από λάστιχο

Guest Editors / Η Ακροδεξιά, τα «ιμάτιά» της και μια υγειονομική ζώνη από λάστιχο

Στο σημερινό όγδοο σημείωμα του Παρατηρητηρίου για την Ακροδεξιά, το Σημείο διερευνά τα νομικο-δικαστικά και πολιτικά μέσα αντιμετώπισης του δεξιού εξτρεμισμού στην Ελλάδα – αλλά και τους λόγους της παροιμιώδους αποτυχίας τους.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Guest Editors / Ευρωεκλογές 2024: Τι «αντισώματα» έχει ο ευρωπαϊκός Νότος στην Ακροδεξιά;

Δύο μήνες πριν ανοίξουν οι κάλπες των Ευρωεκλογών, στο σημερινό έβδομο σημείωμα του Παρατηρητηρίου για την Ακροδεξιά, το Σημείο διερευνά γιατί οι χώρες της Νότιας Ευρώπης δεν αποτελούν πια εξαίρεση στην πανευρωπαϊκή τάση ενίσχυσης του δεξιού άκρου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η είσοδος του ιδιωτικού στο δημόσιο σύστημα υγείας βλάπτει σοβαρά την υγεία

Guest Editors / Η είσοδος του ιδιωτικού στο δημόσιο σύστημα υγείας βλάπτει σοβαρά την υγεία

Όταν εισάγεται η ιδιωτική οικονομική σχέση ασθενούς - γιατρού ανατρέπεται η συνθήκη που εγγυάται την ποιότητα της φροντίδας στο δημόσιο νοσοκομείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΟΜΕΝΙΔΗΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΥΔΩΝΑ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ

σχόλια

1 σχόλια
Μήπως είναι ντεμοντέ επειδή οι μπλόγκερς δεν είχαν τίποτα να πουν; Δεν τα διάβαζα ποτέ φανατικά, γρήγορα μου φάνηκε ότι επικράτησε ένα ενιαίο ύφος στα ελληνικά (κ' από οσο μπορώ να κρίνω και σε αυτά άλλων χωρών) blogs, σχεδόν σαν να τα έγραφε το ίδιο άτομο