Αστράφτοντας κάτω απ' τον ήλιο

Αστράφτοντας κάτω απ' τον ήλιο Facebook Twitter
0

3 Απριλίου 1888. Hawara Αίγυπτος, κοντά στην όαση Fayum. Ο καιρός είχε κάπως δροσίσει σε σχέση με τις καυτές θερμοκρασίες των προηγούμενων ημερών που φαινόταν "σαν να είχε πάρει φωτιά ο κόσμος". Ο William Matthew Flinders Petrie είχε δεχτεί το πρωί έναν αγγελιοφόρο με ένα σημείωμα που του ανακοίνωνε ότι το μεσημέρι θα είχε επισκέψεις στην ανασκαφή.

Ο Flinders Petrie, μιά από τις εμβληματικότερες προσωπικότητες της Αιγυπτιακής αρχαιολογίας, έκανε ανασκαφές στην έρημο Hawara έχοντας ως κύριο στόχο του να διερευνήσει την πυραμίδα του Amenemhet III που βρισκόταν σε αυτή την περιοχή. Παράλληλα έσκαβε ένα ρωμαϊκό νεκροταφείο που απέδωσε εκπληκτικά ευρήματα: παπύρους του 1ου και 2ου αι. μ.Χ., μεταξύ των οποίων ένας ο οποίος διασώζει τις πρώτες δύο ραψωδίες της Ιλιάδας, αλλά και σαρκοφάγους κοσμημένες με τα περίφημα πορτρέτα Fayum.

Το μεσημέρι της 3ης Απριλίου 1888 έφτασαν πράγματι τρεις επισκέπτες. Ο ένας ήταν ο Heinrich Schliemann που ο Petrie τον περιγράφει "κοντό, με στρογγυλό κεφάλι, στρογγυλό πρόσωπο, στρογγυλό καπέλο, με μεγάλα στρογγυλά μάτια και γυαλιά, πολύ χαρούμενο τύπο, δογματικό, αλλά πάντα έτοιμο να ακούσει νέα δεδομένα". Οι άλλοι δύο ήταν ο Rudolf Virchow "ένας ήρεμος άνθρωπος, με γλυκό πρόσωπο και όμορφη γκρίζα γενειάδα", συνεργάτης του Schliemann από τις ανασκαφές στην Τροία και
μετέπειτα διακεκριμένος ανθρωπολόγος, και ο Georg Schweinfurth, βοτανολόγος, "ένας μαυρισμένος, αδύνατος τύπος, απροσδιορίστου ηλικίας", που χάρηκε ιδιαίτερα όταν ο Petrie του έδειξε κόκκινα τριαντάφυλλα κι άλλα κατάλοιπα λουλουδιών από τους τάφους που είχε σκάψει.

Heinrich Schliemann

 

Rudolf Virchow

 

Georg Schweinfurth

Οι τρεις άνδρες άκουσαν με μεγάλο ενδιαφέρον όσα είχε να τους πει ο Petrie για την ανασκαφή του νεκροταφείου και ιδιαιτέρως για την δυνατότητα να χρονολογεί κανείς με βάση τα κεραμεικά θραύσματα. Ο Schliemann φάνηκε ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος από τον πάπυρο της Ιλιάδας και έδειξε μάλλον προσποιητό ενδιαφέρον για την κεραμεική, αφού λίγες μέρες αργότερα εξέφρασε σε φίλους του την ακλόνητη πεποίθησή του ότι ήταν εντελώς αδύνατον να γίνει ποτέ χρονολόγηση επί τη βάση της Αιγυπτιακής κεραμεικής.

Οι επισκέπτες έμειναν για μεσημεριανό φαγητό και συζήτησαν την εμπλοκή της Αγγλίας στα πολιτικά ζητήματα της Αιγύπτου καθώς και τα ατοπήματα της πρόσφατης Φιλελεύθερης κυβέρνησης. Μάλιστα ο Schliemann είπε χαρακτηριστικά ότι "είναι κρίμα και ντροπή για τους Άγγλους που δεν έχουν κρεμάσει τον Gladstone εδώ και καιρό".
Ας κάνω εδώ μιά παρέκβαση για να σημειώσω ότι αυτή είναι μιά ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα πληροφορία που έρχεται σε αντίθεση με όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα για τη σχέση του Schliemann με τον Gladstone. Οι δύο άνδρες είχαν συστηματική αλληλογραφία ήδη από το 1873 και ως φαίνεται στενή σχέση συνεργασίας και εκτίμησης. Ο Schliemann αφιερώνει το βιβλίο του για τις ανασκαφές στις Μυκήνες στον Gladstone και εκείνος αντίστοιχα γράφει τον πρόλογο στο ίδιο έργο. Φαίνεται όμως ότι ο Schliemann είχε στην πραγματικότητα διαφορετική άποψη για την πολιτική δεινότητα του φίλου του.

Ας επιστρέψουμε όμως στην έρημο της Hawara τον Απρίλη του 1888. Το γεύμα είχε μόλις τελειώσει όταν ο Flinders Petrie και οι επισκέπτες του είδαν να έρχεται από τους λόφους με τα χώματα της ανασκαφής μιά πομπή με τρεις χρυσοποίκιλτες μούμιες που άστραφταν κάτω από το φως του ήλιου. Η μία από τις μούμιες αυτές ανήκε στον Αρτεμίδωρο, σύμφωνα με την επιγραφή στο στήθος του: "Αρτεμίδωρε ευψύχι".

Το μουμιοποιημένο σώμα περιέχεται σε ένα περίβλημα βαμμένο βαθύ κόκκινο, διακοσμημένο με παραστάσεις σε χρυσό: στο κέντρο του σώματος κυριαρχεί ο Άνουβης που επιστατεί στη μουμιοποίηση του νεκρού με παραστάτες την Ίσιδα και τη Νέφθυ. Στην κεφαλή έχει τοποθετηθεί το πορτρέτο του νεκρού, ένα από τα εκφραστικότερα της τέχνης των Φαγιούμ, που αποδίδει έναν νεαρό μελαχρινό άνδρα που φορά χρυσό στεφάνι στα μαλλιά. Οι ακτινογραφίες που έγιναν στη μούμια χωρίς να αφαιρεθεί από το περίβλημά της δείχνουν ότι ο Αρτεμίδωρος έχει σπασμένα οστά στην περιοχή της μύτης και στο πίσω μέρος του κρανίου που δεν έχουν ίχνη επούλωσης. Αν αυτοί οι τραυματισμοί δεν προκλήθηκαν από κακομεταχείριση του νεκρού κατά τη μουμιοποίηση, θα μπορούσαν να αποτελούν την αιτία θανάτου του νεαρού άνδρα που φαίνεται ότι ήταν μεταξύ 18 και 21 ετών.

Οι άλλες δύο μούμιες που βρέθηκαν μαζί με τον Αρτεμίδωρο την ίδια μέρα στον ίδιο τάφο ανήκαν σε έναν μεγαλύτερο άνδρα που επίσης ονομαζόταν Αρτεμίδωρος και ήταν προφανώς ο Έλληνας πατέρας του, και σε μιά γυναίκα Αιγυπτιακής καταγωγής ονόματι Thermoutharin. Ο Petrie θεώρησε ότι αποτελούσαν μιά οικογένεια. 

*****
Για τον Flinders Petrie έχω διαβάσει και σας συστήνω τα δύο βιβλία της Margaret S. Drower, Flinders Petrie: A Life in
Archaeology και Letters from the Desert – the Correspondence of Flinders and Hilda Petrie.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μικρά Ασία: Αποκρυπτογραφήθηκε αρχαία φρυγική επιγραφή - Τα ελληνικά γράμματα και το «μήνυμά» της

Το μνημείο Ασλάν Καγιά (Βράχος του Λέοντος), ένα μνημείο 2.600 ετών που παρουσιάζει μορφές σφίγγας και μια εικόνα θηλυκής θεότητας που πλαισιώνεται από λιοντάρια
THE LIFO TEAM
Ναυάγιο Αντικυθήρων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων, ένας θησαυρός της ενάλιας αρχαιολογίας

Η έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων: 124 χρόνια υποβρύχιας αρχαιολογικής έρευνας» παρουσιάζει τις πιο σύγχρονες αποκαλύψεις και ευρήματα για το θρυλικό ναυάγιο, προσφέροντας την πληρέστερη μέχρι σήμερα καταγραφή της ιστορίας του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν χωριά στην Αθήνα;

Ποιοι ήταν οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν στην αθηναϊκή πεδιάδα επί Οθωμανών; Ποιες είναι οι πηγές, τα σωζόμενα μνημεία, τα χωριά και τα μοναστήρια που απλώνονται στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Πάλλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM