Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Facebook Twitter
Έχει γίνει σάρωση και ψηφιακή καταλογογράφηση διακοσίων πενήντα χιλιάδων αντικειμένων!

Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών

0

Μπορεί για αυτό το δύσκολο διάστημα που βιώνουμε να μην μπορούμε- μια και η χώρα βρίσκεται σε lockdown λόγω του κορωνοϊού-να ανεβούμε στο κάστρο Ακροκορίνθου, κοντά στον Ισθμό, και να περπατήσουμε στον αρχαιολογικό χώρο δίπλα στον επιβλητικό ναό του Απόλλωνα για να δούμε από κοντά τα αρχαιολογικά ευρήματα που υπάρχουν στο αρχαιολογικό μουσείο της Κορίνθου όμως μπορούμε να περιηγηθούμε ψηφιακά σε πολλές από τις τοποθεσίες των αρχαιολογικών χώρων, σχεδόν να «ψηλαφίσουμε» τα εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα μέσα από την τεχνολογία 3D, να ξεφυλλίσουμε τα ημερολόγια των αρχαιολόγων και να διαβάσουμε σημαντικές πληροφορίες για τους ναούς, τις κρήνες, τα καταστήματα, τις στοές, τα λουτρά και τα σπουδαία αγάλματα που έφεραν στο φως οι συστηματικές ανασκαφές της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.

Η Αμερικανική Σχολή έχει εδώ και καιρό ψηφιοποιήσει τα αρχεία των ανασκαφών- από το 1896 μέχρι και σήμερα-και τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων ανασκαφικά δελτία (ημερολόγια), φωτογραφίες και σχέδια από τις αρχαιολογικές έρευνες της Σχολής στην Αρχαία Κόρινθο.

Η Σχολή ξεκίνησε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Αρχαία Κόρινθο από το 1896. Οι πρώτοι ανασκαφείς ενδιαφέρθηκαν πρωταρχικά για την αρχαία τοπογραφία της περιοχής και εργάστηκαν επισταμένα προκειμένου να αποκαλύψουν το κέντρο της αρχαίας πόλης. Μεταξύ των ετών 1925 και 1940 έγινε συνεχής και πιο συστηματική αποκάλυψη του χώρου, ενώ το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε από θέματα τοπογραφίας σε ζητήματα ταξινόμησης και χρονολόγησης. Οι αρχαιολόγοι δημοσίευσαν ευρέως στοιχεία για την ιστορία του πολεοδομικού ιστού, τα κτίρια, τις επιγραφές, τη γλυπτική, την κεραμική και τα μικροαντικείμενα.  

 

Η Αρχαία Κορινθία από ψηλά

Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Facebook Twitter
Μαρμάρινο επιστύλιο με λατινική επιγραφή. Βρέθηκε στη Ρωμαϊκή Αγορά στις 23 Μαρτίου 1896.

Οι μελέτες εκείνης της γενιάς διαμόρφωσαν την σημερινή γενική αντίληψη για την Κόρινθο και έθεσαν τις βάσεις πάνω στις οποίες στηρίζονται ακόμα και σήμερα οι αρχαιολόγοι της Ανατολικής Μεσογείου. Από τα μέσα της δεκαετίας του '60 και υπό τη διεύθυνση του Charles Williams, η επιστημονική προσέγγιση των αρχαιολόγων στην Κόρινθο παρουσίασε μια περίοδο στιβαρής ιδεολογικής και μεθοδολογικής προόδου. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου επιστημονικής μεταμόρφωσης, η μελέτη επικεντρώθηκε περισσότερο στην «ανθρώπινη» παρά στη «μνημειώδη» πλευρά του αρχαίου κόσμου. Οι εργασίες των τελευταίων 35 χρόνων δεν άλλαξαν τη γενική εικόνα του αρχαιολογικού χώρου, αλλά μετάλλαξαν την αντίληψή μας για το πολεοδομικό και ιστορικό τοπίο του.

Mπορούμε να «ψηλαφίσουμε» τα εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα μέσα από την τεχνολογία 3D, να ξεφυλλίσουμε τα ημερολόγια των αρχαιολόγων και να διαβάσουμε σημαντικές πληροφορίες για τους ναούς, τις κρήνες, τα καταστήματα, τις στοές, τα λουτρά και τα σπουδαία αγάλματα που έφεραν στο φως οι συστηματικές ανασκαφές της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.


Το αρχείο, το οποίο δημιουργήθηκε χάρη στη συνεχή σχεδόν ανασκαφική δραστηριότητα σ' ένα χρονικό πλαίσιο τριών αιώνων είναι πολύ πλούσιο και η εφαρμογή αυτή παρέχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής πρόσβασης σε σημαντικό τμήμα του. Τα ανασκαφικά ημερολόγια, οι φωτογραφίες και τα αρχιτεκτονικά σχέδια που περιέχονται στο αρχείο, δεν δίνουν πληροφορίες μόνο για την ιστορία και αρχαιολογία της Αρχαίας Κορίνθου αλλά, επιπλέον, αποκαλύπτουν πολλά στοιχεία για το σύγχρονο χωριό, τους κατοίκους του και τους ανασκαφείς. Οι αρχαιολόγοι κρατώντας ημερολόγια σε ημερήσια βάση άρχισαν να καταγράφουν ευρήματα, μνημεία και ανασκαφές, όπως επίσης και στοιχεία για την καθημερινή τους ζωή στην Ελλάδα. Συχνά στις σελίδες των ημερολογίων καταγράφονται οι σκέψεις τους και σκιαγραφούνται οι προσωπικότητές τους.

Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Facebook Twitter
Σελίδες από ημερολόγιο Αμερικανών αρχαιολόγων που έσκαψαν στην Κόρινθο.

Τα νεότερα ημερολόγια είναι πιο «αντικειμενικά» και τυποποιημένα, ωστόσο προσφέρουν εξίσου πολλά στοιχεία στον αναγνώστη που ενδιαφέρεται να τα μελετήσει. Οι φωτογραφίες, ανάμεσα στις οποίες πλήθος γυάλινων αρνητικών, αποτυπώνουν ανασκαφικές τομές, αρχαία μνημεία και περίτεχνα αντικείμενα, και φωτίζουν επίσης πτυχές της ζωής των εργατών και το διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο της Αρχαίας Κορίνθου. Η συλλογή των σχεδίων περιέχει χάρτες, αποτυπώσεις μνημείων και ανασκαφικών στοιχείων, ενώ ρίχνει φως στην αρχαία τοπογραφία, στην αρχιτεκτονική και στα κατασκευαστικά στοιχεία των κτιρίων. Σημειωτέων ότι έχει γίνει σάρωση και ψηφιακή καταλογογράφηση διακοσίων πενήντα χιλιάδων αντικειμένων!

Στην καρδιά του αρχαιολογικού χώρου, πλάι στον Ναό του Απόλλωνα και το Βήμα του Αποστόλου Παύλου βρίσκεται και το ανακαινισμένο Μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου που αφηγείται ιστορίες για τη ζωή, τους μύθους και τα επιτεύγματα των Αρχαίων Κορινθίων. Εξαιρετικά έργα τέχνης, νομίσματα, παιδικά παιχνίδια, όπλα, λατρευτικά αντικείμενα και δύο μοναδικά αγάλματα Κούρων.

Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Facebook Twitter
Ο επιβλητικός ναός του Απόλλωνα.
 

Τηλεοπτικό Spot Μουσείου Αρχαίας Κορίνθου

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΤΗΣ ΜΕΡΟΠΗΣ ΚΟΚΚΙΝΗ

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S