Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Τα χάλκινα αγάλματα ήταν πολύ πιο φωτεινά από τα σκοτεινά γλυπτά που βλέπουμε σήμερα κι αυτό οφείλεται στην πατίνα που καλύπτει τον χαλκό καθώς περνάνε τα χρόνια. © Fine Arts Museum of San Francisco
0

Όταν ο Βικτωριανός ζωγράφος Λόρενς Άλμα-Ταντέμα έκανε τα αποκαλυπτήρια του πίνακά του «Ο Φειδίας δείχνει την ζωφόρο του Παρθενώνα σε φίλους» το 1868, μια χαριτωμένη παραδοξότητα -ή, όπως θα λέγαμε σήμερα, «inception»- έλαβε χώρα.

Ένας ζωγράφος παρουσίαζε υπερήφανα το έργο του που αναπαριστούσε έναν γλύπτη που παρουσίαζε υπερήφανα τα νέα του γλυπτά. Ο Φειδίας, ο μουσάτος γλύπτης, στέκεται εμπρός από την ζωφόρο, την οποία σίγουρα ο Άλμα-Ταντέμα είχε την ευκαιρία να μελετήσει ενδελεχώς στο Βρετανικό Μουσείο.

Οι εξέχοντες Αθηναίοι του 5ου π.Χ. αιώνα απολαμβάνουν πρώτοι το αξιοθαύμαστο έργο του ανυπέρβλητου γλύπτη. Οι πτυχώσεις, το βάθος (σε κάποια σημεία καλπάζουν τέσσερα άλογα, το ένα δίπλα στο άλλο, σε μόλις 5 εκατοστά μαρμάρου) τραβάνε την προσοχή μας στον πίνακα. Περισσότερο όμως όλοι απορροφώνται από τα έντονα χρώματα που κάνουν τα γλυπτά να μοιάζουν ζωντανά.

Με τον πίνακα αυτόν ο Άλμα-Ταντέμα έκανε μια τολμηρή δήλωση: ότι το χρώμα των γλυπτών είχε χαθεί μέχρι να φτάσουν στις προθήκες του Βρετανικού Μουσείου. Πάνω από δύο χιλιετίες βροχής και πολέμων είχαν ξασπρίσει τα μάρμαρα, ενώ από τον 18ο αιώνα κι έπειτα οι επιδραστικότεροι ιστορικοί της τέχνης τα προτιμούσαν έτσι.

Ο Γιόχαν Γιοακίμ Βίνκελμαν, για παράδειγμα, του οποίου η δίτομη ιστορία της αρχαίας τέχνης δημοσιεύθηκε το 1764, επιθυμούσε να φαντάζεται την αρχαία γλυπτική ως μία μάζα όμορφου, αστραφτερού λευκού.

Όσο κι αν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα αγάλματα της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης ολόλευκα, στην πραγματικότητα θα τα κατανοήσουμε καλύτερα αν θυμηθούμε τα αρχικά χρώματα τους. 

Ο Βίνκελμαν λάτρευε τα ρωμαϊκά μαρμάρινα αντίγραφα των ελληνικών χάλκινων αγαλμάτων. Οι Ρωμαίοι αντέγραφαν συχνά τα πρωτότυπα ελληνικά χάλκινα γλυπτά και μπορεί κανείς να διακρίνει ότι πρόκειται για τέτοια περίπτωση, όταν η μορφή γέρνει για να στηριχθεί σε κάτι όπως κορμό δέντρου ή ραβδί ή όταν υπάρχει ένα μικρό κομματάκι μαρμάρου που ενώνει τα δύο πόδια.

Αυτό συμβαίνει επειδή το μάρμαρο δεν διαθέτει την αντοχή εφελκυσμού του χαλκού και απαιτείται επιπλέον στήριξη ώστε να παραμείνει σταθερή η μορφή. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Ο πίνακας του Λόρενς Άλμα-Ταντέμα «Ο Φειδίας δείχνει την ζωφόρο του Παρθενώνα σε φίλους» (1868)

Όταν λοιπόν ο Άλμα-Ταντέμα ζωγράφισε την ζωφόρο του Παρθενώνα και συμπεριέλαβε την εκδοχή με τα χαμένα χρώματα, στην ουσία έπαιρνε θέση σε ένα ζήτημα της ιστορίας της τέχνης που ακόμα και σήμερα εξάπτει τα πνεύματα των διαφωνούντων.

Είναι πολλοί εκείνοι που θεωρούν την ιδέα των χρωσθέντων μαρμάρινων ή χάλκινων γλυπτών ως προσβολή της αισθητικής τους και πιστεύουν πως το παρελθόν ήταν ένα αυστηρό και άκοσμο μέρος.

Ωστόσο η αρχαία τέχνη χρησιμοποιούσε πολύ τα χρώματα και κραυγαλέο διάκοσμο. Ο Φειδίας άλλωστε είχε δημιουργήσει και το γιγαντιαίο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου που κοσμούσε το εσωτερικό του Παρθενώνα.

Παρότι το άγαλμα έχει προ πολλού καταστραφεί, ο Παυσανίας το έχει περιγράψει λεπτομερώς στα γραπτά του. Ως χρυσελεφάντινο, δηλαδή καλυμμένο από χρυσό και ελεφαντοστό, προφανώς και δεν ήταν υπόδειγμα μινιμαλισμού.

Σήμερα υπάρχει ένα σύγχρονο αντίγραφο του στο Νάσβιλ από τον γλύπτη Άλαν ΛεΚουάιρ, το οποίο μας δίνει μια ιδέα του μεγαλοπρεπούς πρωτοτύπου. 

Ακόμα και τα χάλκινα αγάλματα ήταν πολύ πιο φωτεινά από τα σκοτεινά γλυπτά που βλέπουμε σήμερα κι αυτό οφείλεται στην πατίνα που καλύπτει τον χαλκό καθώς περνάνε τα χρόνια. Οι ομοιόμορφες σκουροπράσινες κεφαλές κάποτε ήταν αστραφτερές, σχεδόν χρυσές. Τα μαλλιά θα ήταν βαμμένα σκούρα, πιθανά και το δέρμα τους. Οι κόγχες των οφθαλμών συχνά είναι κενές καθώς τα μάτια φιλοτεχνούνταν ξεχωριστά και με τον χρόνο χάνονταν.

Το Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα υπέροχο ζεύγος ματιών από χαλκό, μάρμαρο, κουάρτζ και οψιδιανό. Οι χάλκινες βλεφαρίδες είναι εξαιρετικής ομορφιάς αν και φαντάζουν κάπως άβολες.

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Αναπαράσταση του χρυσελεφάντινου αγάλματος της θεάς Αθηνάς που βρισκόταν στο εσωτερικό του Παρθενώνα. Φωτο: Hulton Archive/Getty Images

Οι αρχαιολόγοι έχουν χρησιμοποιήσει την υπεριώδη ακτινοβολία προκειμένου να ανιχνεύσουν τα χρώματα που υπήρχαν στα αγάλματα που πλέον δεν απομένουν καθόλου ορατά ίχνη της αρχικής τους διακόσμησης.

Παρότι δεν είναι πάντα εφικτό να ταυτοποιηθούν τα ακριβή χρώματα που είχαν εφαρμοσθεί, τα σχέδια που είχαν ζωγραφιστεί στις επιφάνειες των αγαλμάτων είναι σχετικά εύκολο να αναγνωρισθούν.

Τα αγάλματα από τον ναό της Αφαίας στην Αίγινα είναι το ιδανικό παράδειγμα. Τα γλυπτά του δυτικού αετώματος βρίσκονται σήμερα στην Γλυπτοθήκη του Μονάχου, όπου ο Γερμανός αρχαιολόγος Βιντσεντζ Μπρίνκμαμ τα εξέτασε κάτω από υπεριώδες φως. Το αέτωμα είχε στο κέντρο του την θεά Αθηνά με το φτερωτό της κράνος να βρίσκεται κάτω από το υψηλότερο σημείο της οροφής.

Με το φως UV βλέπουμε επιτέλους την επαναλαμβανόμενη γεωμετρική διακόσμηση του πέπλου της και του πρόσθιου τμήματος του φορέματος της.

Πιο μακριά βρίσκεται σκυμμένη στο χαμηλότερο σημείο της επικλινούς οροφής η μορφή ενός τοξότη, πιθανά πρόκειται για τον Πάρη, γιο του Πριάμου της Τροίας. Στα χέρια και τα πόδια του ανιχνεύονται σχέδια με ρόμβους.

Ο Μπρίνκμαν έχει αφιερώσει χρόνια στην αναπαράσταση των έντονων χρωματικά διακοσμήσεων σε αντίγραφα των γλυπτών που κοσμούσαν τους χώρους όπου ζούσαν οι αρχαίοι Έλληνες.

Αυτός ο τοξότης είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά δείγματα: ένα περίπλοκο σχέδιο με μπλε, κόκκινους, κίτρινους και πράσινους ρόμβους έντυνε τα χέρια και τα πόδια του εν είδει μανικιών και παντελονιού. Η φαρέτρα του διακοσμείται με μία παρόμοια χρωματική παλέτα αλλά με κάπως διαφορετικό σχέδιο που θυμίζει λέπια. Το τόξο είναι κόκκινο και χρυσό ενώ ακόμα και τα βέλη είναι κόκκινα.

Ο τοξότης είναι ένα από τα δείγματα που ξεχωρίζουν στην έκθεση του Μπρίνκμαν «Θεοί του Χρώματος», η οποία έχει περιοδεύσει ανά τον κόσμο τα τελευταία 15 χρόνια.

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Οι αρχαιολόγοι χρησιμοποιούν υπεριώδη ακτινοβολία για να ανιχνεύσουν τα χρώματα στα αγάλματα, Δεν είναι πάντα εφικτό να ταυτοποιηθούν τα ακριβή χρώματα αλλά τα σχέδια που κοσμούσαν τις επιφάνειες των αγαλμάτων είναι σχετικά εύκολο να αναγνωρισθούν. © Fine Arts Museum of San Francisco

Ο Μπρίνκμαν όμως δεν είναι ο μόνος που προσπαθεί να επανεισάγει το χρώμα στην αρχαία γλυπτική. Το Μουσείο Κλασικής Αρχαιολογίας στο Κέμπριτζ έχει επίσης προσπαθήσει να χρωματίσει τις γύψινες αναπαραστάσεις των αρχαίων αγαλμάτων.

Η πρωτότυπη και τώρα πάλλευκή Πεπλοφόρος, ένα άγαλμα νεαρού κοριτσιού που φοράει ένα μακρύ φόρεμα με ζώνη στη μέση, βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Το φόρεμα του αντιγράφου της στο Κέμπριτζ είναι χρωματισμένο σε ένα έντονο κόκκινο με μπλε μπορντούρα και μπλε, πράσινα και λευκά διακοσμητικά στοιχεία. Έχει επίσης αποκτήσει ένα ζευγάρι πόδια κι ένα νέο αριστερό χέρι, τα οποία λείπουν από το πρωτότυπο άγαλμα.

Το Μουσείο της Ακρόπολης επίσης προσφέρει την δυνατότητα σε όσους επισκέπτονται την ιστοσελίδα του να παίξουν με την Πεπλοφόρο εδώ και να ανακαλύψουν τα χρώματα που κάλυπταν την επιφάνεια της κατά την αρχαιότητα.

Φυσικά οι Έλληνες δεν ήταν οι μόνοι με ζωγραφισμένα αγάλματα, και οι Ρωμαίοι συμμερίζονταν τον ενθουσιασμό τους για τα χρωματιστά μάρμαρα.

Ο Πάολο Λιβεράνι του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας έχει εργαστεί για την αναπαράσταση του αγάλματος του Αυγούστου της Πρίμα Πόρτα. Το άγαλμα του αυτοκράτορα ανακαλύφθηκε το 1863 και υπήρχαν εμφανή ίχνη του χρώματος που κάποτε το κάλυπτε. Ένα πρόπλασμα του αγάλματος με την πολυχρωμία του αποκατεστημένη (εν μέρει βασιζόμενη σε εικασίες) εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Βατικανού.

Η διακόσμηση είχε πια αλλάξει πολύ σε σύγκριση με την ελληνική τεχνοτροπία και αισθητική. Το άγαλμα του Αυγούστου χρονολογείται στο 20 π.Χ. και η πανοπλία του δεν κοσμείται από γεωμετρικά σχέδια αλλά μορφές. Ο μανδύας του είναι βαθυκόκκινος ενώ οι άκρες της χλαμύδας του είναι έντονο κόκκινο και μπλε. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Ένα πρόπλασμα του αγάλματος του Αυγούστου της Πρίμα Πόρτα με την πολυχρωμία του αποκατεστημένη εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Βατικανού. © Ashmolean Museum of Art and Archaeology, Oxford

Νοτιότερα στην Ιταλία έχουμε έναν από τους καλύτερα διατηρημένους αρχαιολογικούς χώρους στον κόσμο. Το Ερκουλάνουμ, κοντά στην Πομπηία στον όρμο της Νάπολης, καλύφθηκε από ηφαιστειακή τέφρα με την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. Τα ευρήματα έχουν διατηρηθεί διαφορετικά από εκείνα της Πομπηίας καθώς οι δύο πόλεις βρισκόντουσαν σε διαφορετική απόσταση από το ηφαίστειο.

Η Πομπηία δέχθηκε καταιγισμό από μεγάλα κομμάτια βράχου που διέλυσαν τους επάνω ορόφους των οικημάτων και των κτηρίων της ενώ στο Ερκουλάνουμ για παράδειγμα υπάρχουν ακόμα απανθρακωμένα κομμάτια ξύλου που στην Πομπηία κάηκαν ολοσχερώς.

Μια ομάδα επιστημόνων στο Σαουθάμπτον ξεκίνησε το 2009 την ψηφιακή αναπαράσταση ενός ζωγραφισμένου αγάλματος μιας πληγωμένης Αμαζόνας που είχε βρεθεί στο Ερκουλάνουμ. Το πρόσθιο τμήμα του προσώπου της Αμαζόνας είχε καταστραφεί αλλά τα κόκκινα μαλλιά της που σγούραιναν και είχαν χωρίστρα στη μέση, όπως ήταν της μόδας για τις νεαρές κοπέλες της Ρώμης την εποχή εκείνη, ήταν εμφανή. 

Το παγκόσμιο κοινό της έκθεσης του Μπρίνκαμ «Θεοί του Χρώματος» έχει αποδείξει πως υπάρχει η επιθυμία για σύγχρονες αναπαραστάσεις της λαμπρότητας των αρχαίων γλυπτών. Πέρα από όλα τα άλλα, μας υπενθυμίζει πόσο μακριά από εμάς βρίσκονται οι Ρωμαίοι και οι αρχαίοι Έλληνες, παρότι τους νιώθουμε τόσο κοντά μας.

Τα λευκά μαρμάρινα αγάλματα και στήλες που έχουμε δημιουργήσει ως φόρο τιμής σε εκείνους, αποκαλύπτουν περισσότερα για εμάς και τον τρόπο που επιλέγουμε να φανταζόμαστε τον αρχαίο κόσμο παρά για τους ανθρώπους που ζούσανε πριν από 2.000 χρόνια. Και ίσως η διαμάχη που έχει διχάσει τον κόσμο της τέχνης και της αρχαιολογίας εδώ και 100 χρόνια, από όταν ο Άλμα-Ταντέμα ζωγράφισε την δική του εκδοχή του Παρθενώνα, μπορεί πια να πάψει να υφίσταται.

Όσο κι αν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα αγάλματα της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης ολόλευκα, στην πραγματικότητα θα τα κατανοήσουμε καλύτερα αν θυμηθούμε τα αρχικά χρώματα τους. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Το Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα υπέροχο ζεύγος ματιών από χαλκό, μάρμαρο, κουάρτζ και οψιδιανό

Πηγή: BBC

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ταξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

Τech & Science / Ταξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

Η εικονική περιήγηση σε φημισμένους αρχαιολογικούς χώρους κατά την περίοδο της ακμής τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αλλά και αρχαιολόγων, ζωγράφων, προγραμματιστών και 3D animators είναι πια δυνατή χάρη σε μια καινοτόμο ελληνική ιδέα.
Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν τον καθοριστικότερο ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S