Ο στοχαστικός αντάρτης Facebook Twitter
Απ' τους πρώτους αντάρτες του ΕΛΑΣ με το όνομα Κωστούλας (Αγραφιώτης) πήρε μέρος σε όλες τις μάχες στη Ρούμελη και δοκιμάστηκε σε πολύ δύσκολες αποστολές.

Ο στοχαστικός αντάρτης

0

O Kώστας Kαβρέντζης από το Nεοχωράκι Tυμφρηστού, ήταν απόφοιτος της Nομικής Αθήνας και άκαμπτος πολεμιστής στην Αλβανία με τον βαθμό του έφεδρου ανθυπολοχαγού.

Απ' τους πρώτους αντάρτες του ΕΛΑΣ με το όνομα Κωστούλας (Αγραφιώτης) πήρε μέρος σε όλες τις μάχες στη Ρούμελη και δοκιμάστηκε σε πολύ δύσκολες αποστολές.

Ο Άρης τον έχρισε εξαρχής υπασπιστή του.


Ο αρχηγός πρέπει να ήταν ο πρώτος που διέγνωσε πως αυτό το διαβασμένο παλικάρι, εκτός από καλλιέργεια, διαθέτει και το σθένος ενός αδάμαστου μαχητή.

Στον Γοργοπόταμο μεγαλούργησε.


Ο Κωστούλας ήταν επικεφαλής των ομάδων που στις 11μμ. ακριβώς, θα έκαναν την πρώτη αποφασιστική επίθεση στην κύρια δύναμη των Ιταλών στο νότιο βάθρο.

Ο Κωστούλας ήταν διαρκώς στο στόχαστρο της κομματικής ΥΤΟ (Υπηρεσία Τάξης Ομάδας) του στρατοπέδου, χαρακτηρισμένος σαν "αντικομματικό στοιχείο" και "φραξιονιστής".

Ελάχιστα λεπτά μετά τις 11 η φωτοβολίδα που έσκισε τη νύχτα έδινε το σύνθημα, ότι η ιταλική φρουρά εξολοθρεύθηκε και ανοίγει ο δρόμος στους υπόλοιπους.

Ο Κωστούλας, ως ευαίσθητος νεαρός διανοούμενος, εκδήλωνε μια ροπή στις θεωρητικές προσεγγίσεις, και πληγωνόταν σαν παιδί από την τραχύτητα ή την έλλειψη προσοχής των άλλων.

Απλός και στοχαστικός, παρέμενε στη σκιά, ανέλυε τα πάντα και ασκούσε με ιδιαίτερη σοβαρότητα τα καθήκοντα του υπασπιστή.

Ο Άρης τον είχε διαρκώς κοντά του.

Ο στοχαστικός αντάρτης Facebook Twitter
Ο Άρης μαζί με τον υπασπιστή του Κωστούλα.


Όταν σχημάτισε τον έφιππο ουλαμό των μαυροσκούφηδων, τοποθέτησε τον εγκεφαλικό Κωστούλα αρχηγό να μετριάζει την αψάδα των ατίθασων καβαλάρηδων.

Και όταν η κομματική ηγεσία απομάκρυνε τον Άρη στην Πελοπόννησο, εκείνος πρώτον πήρε τον Κωστούλα μαζί του. Στις μάχες με τους Γερμανούς και τα Τάγματα Ασφαλείας η προσωπική συμβολή του ήταν τεράστια.

Μετά την ολέθρια Συμφωνία της Βάρκιζας, η κομματική ηγεσία για να μην ακολουθήσουν τον Άρη στο βουνό, έστειλε τον Κωστούλα με είκοσι μαυροσκούφηδες στο Μπούλκες της Γιουγκοσλαβίας.

Εκεί ο ευαίσθητος Κωστούλας γνώρισε την κόλαση.


Ως πρώην «Αρειανός», και μάλιστα υπασπιστής του Άρη, υπέφερε τα πάνδεινα.

Ήταν διαρκώς στο στόχαστρο της κομματικής ΥΤΟ (Υπηρεσία Τάξης Ομάδας) του στρατοπέδου, χαρακτηρισμένος σαν "αντικομματικό στοιχείο" και "φραξιονιστής".

Όταν άρχισε ο Εμφύλιος σπαραγμός, προκειμένου να ξεφύγει, ζήτησε να επιστρέψει στην Ελλάδα να πολεμήσει. Του το επέτρεψαν, αλλά όχι για πολύ.

Ο στοχαστικός αντάρτης Facebook Twitter
Ο Κωστούλας (δεξιά) με τον αντάρτη πάτερ Ανυπόμονο και συναγωνιστή του. Μάλλον στη Λαμία το 1944.

Ο αρχηγός του Δημοκρατικού Στρατού, Μάρκος Βαφειάδης, φιλοδόξησε για λίγο, να τον έχει υπασπιστή του, αλλά δεν κόλλησαν.

Άλλο Άρης, άλλο Μάρκος.

Έστειλαν τον Κωστούλα πάλι πίσω στο κολαστήριο, όπου αντιμετώπισε ξανά διάφορες κατηγορίες, μεταξύ των οποίων, και αυτή του «ξενοκίνητου πράκτορα».

Τέτοια ζωή δεν αντέχεται.

«Ένα πρωί ο Kωστούλας δε φάνηκε. Mήπως είναι άρρωστος;


Πάμε στο σπίτι του να τον βρούμε. Mένει σ' ένα δωματιάκι-τρύπα που το 'χαν οι νοικοκυραίοι για αποθήκη.

»Tον βρίσκουμε εκεί.


»Φοράει την καλή του στολή φρεσκοσιδερωμένη. Oι μπότες και η εξάρτυση με τα φυσεκλίκια αστράφτουν. Δίπλα του το πιστόλι». (Ραβάνης)

Η επίσημη ανακοίνωση είναι ότι αυτοκτόνησε.


Μα κανένας από τους συναγωνιστές του δεν αμφέβαλε, ότι τον σκότωσε η ΥΤΟ και παρουσίασε το έγκλημα σαν αυτοκτονία.

Ό,τι κι αν συνέβη, η κομματική ηγεσία βαρύνεται.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καπετάνισσες, Καβαλάρισσες

Στο εαμικό κράτος δεν υπάρχουν διακρίσεις φύλου. Προβάλλεται και επικρατεί «η εικόνα μιας γυναίκας που δεν ζει "στο περιθώριο της κοινωνικής ζωής". Έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άντρες και αντίστοιχες υποχρεώσεις», ξεπερνώντας για πρώτη φορά αγκυλώσεις αιώνων.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S