Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap
0

Η Παναγία των Παρισίων άνοιξε ξανά τις πύλες της για τα εκατομμύρια επισκεπτών που αναμένουν να περιηγηθούν εντός του καθεδρικού ναού.

Πέντε χρόνια μετά την πυρκαγιά που ξέσπασε στη Notre Dame, δημοσίευμα του διακεκριμένου περιοδικού Τέχνης, ARTNews, έκανε έναν απολογισμό για τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν στη διάρκεια των εργασιών της αποκατάστασης του ναού, στα σημεία που επλήγη περισσότερο.

Από τον Φεβρουάριο του 2022, η ομάδα που εστάλη από το Γαλλικό Εθνικό Ινστιτούτο Προληπτικών Αρχαιολογικών Ερευνών έλαβε άδεια να σκάψει μόλις 16 ίντσες κάτω από το πέτρινο δάπεδο του σχεδόν 900 ετών ναού, το ίδιο βάθος με τα θεμέλια για τις σκαλωσιές που απαιτούνται για τις οικοδομικές εργασίες.

Συνολικά, βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Τα βασικά σημεία των ανακαλύψεων

Τα έργα τέχνης που ανασύρθηκαν περιλαμβάνουν:

  • θραύσματα κεφαλής και κορμού ανθρωπόμορφων ασβεστολιθικών αγαλμάτων σε φυσικό μέγεθος, ένα jubé του 13ου αιώνα, μια μολύβδινη σαρκοφάγο που πιθανότατα ανήκε στον Γάλλο ποιητή ντυ Μπελαί.
  • απομεινάρια μεσαιωνικών μεθόδων κατασκευής, συμπεριλαμβανομένων σχοινιών που πιθανότατα χρησιμοποιούνταν για μεταφορές κατά μήκος του ποταμού Σηκουάνα και σιδερένιων σφιγκτήρων για τη σύνδεση των λίθων, μερικοί από τους οποίους χρονολογούνται στην αρχική κατασκευή του καθεδρικού ναού, επιβεβαιώνοντας την κατασκευή ως τον πρώτο γνωστό γοτθικό καθεδρικό ναό που χρησιμοποίησε σίδηρο ως οικοδομικό υλικό.
  • Η ομάδα βρήκε επίσης σχεδόν 100 τάφους, πολλοί από τους οποίους ανήκουν σε άγνωστα άτομα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό των μνημάτων στην Παναγία των Παρισίων σε περισσότερα από 500.
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Παναγία των Παρισίων: Ανακαλύψεις «βαθιά συναισθηματικές»

Μαρμάρινες κεφαλές του σταυρωμένου Χριστού και ο κορμός ενός αγάλματος άνδρα με χιτώνα είναι από τα αντικείμενα που μπορεί να δει κανείς σήμερα στο Musée de Cluny, το μουσείο μεσαιωνικής τέχνης του Παρισιού. Εκεί εκτίθενται για πρώτη φορά περίπου 30 κομμάτια από το παλιό, χαμένο τέμπλο της Παναγίας των Παρισίων, στο πλαίσιο της έκθεσης «Κάνοντας τις πέτρες να μιλούν. Τα μεσαιωνικά γλυπτά της Νοτρ Νταμ», η οποία διαρκεί έως τις 16 Μαρτίου 2025.

Δύο χρόνια πριν, ευρήματα που χρονολογούνται στον 13ο αιώνα, εντυπωσίασαν τους αρχαιολόγους. Αρχαίοι τάφοι από τον Μεσαίωνα και μια σαρκοφάγος σε σχήμα ανθρώπινου σώματος που ήταν θαμμένη στην καρδιά του ερειπωμένου από τη φωτιά μνημείου, φωτογραφήθηκαν και τα στιγμιότυπα από το τι «κρυβόταν» κάτω από την Παναγία των Παρισίων, κυκλοφόρησαν σε όλο τον κόσμο.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Η ανακάλυψη χαρακτηρίστηκε από τους Γάλλους ανασκαφείς, ως «εξαιρετική και βαθιά συναισθηματική». «Αποκαλύψαμε όλα αυτά τα πλούτη μόλις 10-15 εκατ. κάτω από τις πλάκες του δαπέδου. Ήταν εντελώς απροσδόκητο. Υπήρχαν εξαιρετικά κομμάτια που τεκμηριώνουν την ιστορία του μνημείου», δήλωσε ο Christophe Besnier, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας της ανασκαφής.

«Ήταν μια συγκινητική στιγμή. Ξαφνικά είχαμε αρκετές εκατοντάδες κομμάτια από μικρά θραύσματα μέχρι μεγάλα τμήματα, όπως γλυπτά από χέρια, πόδια, πρόσωπα, αρχιτεκτονικές διακοσμήσεις και φυτά. Μερικά από τα ευρήματα διατηρούσαν ακόμα τα χρώματά τους» προστίθεται.

Η ανακάλυψη έγινε από το Inrap, το εθνικό αρχαιολογικό ινστιτούτο της Γαλλίας, η απεσταλμένη του οποίου κλήθηκε να πραγματοποιήσει μεταξύ Φεβρουαρίου και Απριλίου, πριν δηλαδή κατασκευαστεί ένα ικρίωμα βάρους 600 τόνων και ύψους 100 μέτρων για την ανακατασκευή του κωδωνοστασίου του μνημείου, «προληπτική ανασκαφή» κάτω από ένα τμήμα του δαπέδου του καθεδρικού ναού.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Ο επικεφαλής της ομάδας της ανασκαφής μίλησε για τον εντοπισμό αρκετών άλλων πλακών κάτω από το δάπεδο, αλλά αυτές ήταν εκτός του καθορισμένου ορίου της ανασκαφής. «Ξέρουμε ότι είναι εκεί και δεν θα καταστραφούν. Ας ελπίσουμε ότι θα μπορέσουμε να τα αποκαλύψουμε αργότερα» είχε αναφέρει το 2022.

Από την ανασκαφή ανακαλύφθηκε ακόμη ένα δίκτυο σωλήνων θέρμανσης που τοποθετήθηκε κάτω από το δάπεδο τον 19ο αιώνα.

Όσο για τη σαρκοφάγο που ανακαλύφθηκε, οι ειδικοί πιστεύουν ότι μπορεί να περιέχει τη σορό ενός ανώτατου εκκλησιαστικού στελέχους και κατά τους ίδιους, χρονολογείται δε, από τον 14ο αιώνα.

Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή Facebook Twitter
Φωτ.: Inrap

Οι ερευνητές κατάφεραν να πέρασαν μία κάμερα στο φέρετρο και εντόπισαν υπολείμματα φυτών κάτω από το κεφάλι του νεκρού μαζί με τρίχες και κομμάτια από ύφασμα.

«Μια σαρκοφάγος που περιέχει ανθρώπινο σώμα δεν είναι αρχαιολογικό αντικείμενο. Αυτά είναι ανθρώπινα υπολείμματα, και ενώ εξετάζουμε τη σαρκοφάγο και αναλύουμε τη σορό και άλλα αντικείμενα μέσα, πρέπει να το κάνουμε με σεβασμό» είχε δηλώσει ο πρόεδρος της Inrap, Dominique Garcia.
 

Με πληροφορίες από ArtNews

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
ΑΣΚΤ: Η σχολή που «γέννησε» τους μεγαλύτερους Έλληνες καλλιτέχνες

Ιστορία μιας πόλης / ΑΣΚΤ: Εδώ γεννήθηκαν οι μεγαλύτεροι Έλληνες καλλιτέχνες

H Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών υπήρξε θεμέλιος λίθος για την ελληνική τέχνη, με σημαντικούς δασκάλους όπως ο Παρθένης και ο Μόραλης να συμβάλλουν στην ανάπτυξή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό τέχνης Χριστίνα Δημακοπούλου για την καθοριστική τους επιρροή.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς βρέθηκαν οι πρόσφυγες από τη Μ. Ασία στη Νέα Μάκρη;

Ιστορία μιας πόλης / Νέα Μάκρη: Ο προσφυγικός συνοικισμός που εξελίχθηκε σε λουτρόπολη

Από τις ιωνικές κωμοπόλεις Μάκρη και Λιβίσι, στα παράλια της Λυκίας στη νοτιοδυτική Μικρά Ασία, οι πρόσφυγες από αυτές τις περιοχές εγκαταστάθηκαν στη βορειοανατολική Αττική, ιδρύοντας τη Νέα Μάκρη, το 1924. Η Ευαγγελία Αχλάδη μιλά στην Αγιάτη Μπενάρδου για τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία της περιοχής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Η πόλη που θάφτηκε κάτω από τις στάχτες του ηφαιστείου

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ