Τα «Γλυπτά του Παρθενώνα» στην εποχή της απο-αποικιοποίησης

Τα «Γλυπτά του Παρθενώνα» στην εποχή της απο-αποικιοποίησης Facebook Twitter
Φωτ.: Φώτης Yφαντίδης/theotheracropolis.com
0



ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΜΙΑ συζήτηση για τα «γλυπτά του Παρθενώνα», στη σημερινή συγκυρία; Τι ακριβώς καλούμαστε να συζητήσουμε, ποιο είναι το επίδικο, και σε τι στοχεύουμε; Έχω την αίσθηση πως οι όροι της κουβέντας αυτής και οι αρχικές υποθέσεις θεωρούνται, λίγο πολύ, δεδομένα: όλοι και όλες είμαστε στρατευμένοι στην υπόθεση της επιστροφής των γλυπτών που κρατούνται ακόμα «αιχμάλωτα» στο Βρετανικό Μουσείο, σωστά; Είναι εξάλλου ένα από τα λίγα «εθνικά θέματα» που ενώνουν τους πάντες. Το ερώτημα που τίθεται επομένως, διαχρονικά και απαράλλακτα, φαίνεται να είναι, ποια διπλωματικά, νομικά, πολιτισμικά, ή άλλα επιχειρήματα θα πρέπει να προταθούν ώστε να εξασφαλιστεί μια νικηφόρα έκβαση. Είναι όμως το ζήτημα τόσο απλό; 

Στο σύντομο αυτό σημείωμα, θα προσπαθήσω να κάνω τρία πράγματα. Το πρώτο, να ορίσω τα στοιχεία του πλαισίου και της συγκυρίας τα οποία νομίζω πως θα πρέπει να λάβουμε υπόψη στην επανεξέταση του φαινομένου. Το δεύτερο, να πω περιληπτικά, πως βλέπω το θέμα «Μάρμαρα ή Γλυπτά του Παρθενώνα» σήμερα, βασισμένος στη σχετική ερευνητική δουλειά που έχω κάνει μέχρι τώρα. Και το τρίτο, να πω τι κατά τη γνώμη που πρέπει να γίνει σήμερα.

Στο εθνικό φαντασιακό, τα “μάρμαρα” δεν αποτελούν πλέον αντικείμενα αλλά ζώντα υποκείμενα με συναισθήματα και επιθυμίες. Τα θλιμμένα, φυλακισμένα, και εξόριστα «μάρμαρα», όπως τα ζώα σε έναν ζωολογικό κήπο, ή οι κρατούμενοι σε μια παγωμένη και ανήλιαγη φυλακή, μελαγχολικά και κουρασμένα από το γκρίζο φως του Λονδίνου, νοσταλγούν τον τόπο γέννησής τους, τους αδελφούς και τις αδελφές τους στην Ακρόπολη.  

Για το πρώτο. Είμαστε σήμερα σε μια ιστορική στιγμή κατά την οποία, και οι μυθολογίες και οι γενεαλογίες του δυτικού πολιτισμού αμφισβητούνται ριζικά, και από ποικίλες επιστημονικές και ερευνητικές προσεγγίσεις, αλλά κυρίως από τις κοινωνικές διεργασίες τις ίδιες, από τα κοινωνικά κινήματα. Να αναφέρω χαρακτηριστικά το Black Lives Matter αλλά και το γενικότερο κίνημα ενάντια στη αντίληψη περί λευκής ανωτερότητας και  λευκής κυριαρχίας, καθώς και το κίνημα που θέτει στο κέντρο της προσοχής τους ανδριάντες και τα μνημεία αυτού του καθεστώτος. Το κίνημα αυτό δεν αφορά μόνο τις ΗΠΑ ή τις κοινωνίες που στήριξαν και στηρίχτηκαν πάνω στη μαύρη δουλεία, αφορά όλους και όλες μας. Αφορά, και την Ελλάδα ως χώρα-ανάχωμα του παγκόσμιου βορά και της δύσης, αλλά αφορά και τη συγκεκριμένη κατασκευή της κλασικής αρχαιότητας πάνω στην οποία η δύση έχτισε τις μυθιστορίες της ανωτερότητας της. Γι’ αυτό και μια συγκριτική εξέταση της «λεύκανσης» (whitening) της Ελλάδας παράλληλα με τη λεύκανση της κλασσικής αρχαιότητας και του πολιτισμού της, την κατασκευή της δηλαδή ως μια βορειο-ευρωπαϊκή/δυτική/λευκή πολιτισμική κληρονομιά, θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. 

Γιάννης Χαμηλάκης Facebook Twitter
Φωτ.: Θανάσης Καρατζάς/LIFO

Πέρα από το κίνημα αυτό όμως, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και το κίνημα των ιθαγενών κοινοτήτων ανά τον κόσμο, καθώς και το κίνημα της απο-αποικιοποίησης και απο-αποικιακότητας συνολικά, που εκτός των άλλων θέτουν και το ζήτημα της επιστροφής των λεηλατημένων πολιτιστικών αγαθών στις αποικιοκρατούμενες χώρες. Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε και το κίνημα της μετανάστευσης από τον παγκόσμιο νότο στο βορά, κίνηση-κίνημα που μας θυμίζει πως η αποικιοκρατία δεν είναι παρελθόν αλλά παρόν που διαρκεί πολύ, ζώσα ιστορία. Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε ακόμα και το κίνημα ενάντια στην καταστροφή του περιβάλλοντος, και το κίνημα ενάντια στον ανθρωποκεντρισμό γενικότερα, που συχνά συνδέονται με τα παραπάνω κινήματα, καθώς όλα αναφέρονται σε διαδικασίες αρπαγής και εξόρυξης, στηριγμένες στην αντίληψη της λευκής ανωτερότητας και του πολιτισμικού της ρόλου, αλλά και στη μυθολογία της προόδου και της ανάπτυξης.

Τα κινήματα αυτά δημιουργούν και τις συνθήκες για μια ριζική επανεξέταση όλων των πεδίων της επιστημονικής γνώσης, με στόχο πια, όχι ένα ακόμα επιστημολογικό παράδειγμα, όχι μια νέα μέθοδο, αλλά κάτι ποιο ριζοσπαστικό: μια νέα, ριζικά διαφορετική οντολογία ζωής, εμπειρίας και γνώσης, για την οποία έχουμε ίσως να μάθουμε πολλά από κοινότητες και πληθυσμούς που αποτέλεσαν τα κατ’ εξοχήν θύματα της λευκής αποικιοκρατικής κυριαρχίας. Είδαμε πως, για  παράδειγμα, το πεδίο των κλασικών σπουδών, και στις ΗΠΑ αλλά και αλλού, επανεξετάζει εκ βάθρων τη συγκρότηση του, πέρα από τα ιδεολογήματα του δυτικού κανόνα περί των χρυσών αιώνων του δυτικού πολιτισμού. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στο δικό μου πεδίο, στην αρχαιολογία, που ορίζεται πλέον ως η διερεύνηση της διαλεκτικής σχέσης μεταξύ υλικότητας και χρονικότητας, και όχι απλά ως η «μελέτη των αρχαίων»΄  όπου η έρευνα του σημερινού υλικού πολιτισμού έχει εδραιωθεί ως η αρχαιολογία του σήμερα΄ και όπου το κοινωνικό-εξελικτικό παράδειγμα και οι ρίζες του στην αποικιοκρατία και το διαφωτισμό αποδομούνται όλο και περισσότερο. Οι αναταράξεις αυτές έχουν αγγίξει και το χώρο των μουσείων, με το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων να προτείνει ένα νέο ορισμό του ρόλου τους που θα τα καθιστά χώρους εκδημοκρατισμού, συμπερίληψης, και δράσης για κοινωνική δικαιοσύνη.

προπύλαια Facebook Twitter
Προπύλαια της Ακρόπολης: Θραύσματα από μουσουλμανικές ταφικές στήλες. Φωτ.: Φώτης Yφαντίδης/theotheracropolis.com

Όμως, τι λέμε για τα «μάρμαρα του Παρθενώνα» σήμερα, μέσα σαυτό το πλαίσιο; Στο βιβλίο μου, «Tο Έθνος και τα Ερείπιά του» που κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2012 από τις Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, έχω προτείνει πως μια γόνιμη προσέγγιση του φαινομένου θα έπρεπε να εξετάσει τη μακρά πολιτισμική άλλα και αισθητηριακή βιογραφία των αντικειμένων αυτών, από τη στιγμή της δημιουργίας τους τον 5ο αιώνα π.χ. μέχρι και σήμερα, κάτι που απαιτεί δουλειά πολλών ανθρώπων για πολλά χρόνια. Στο βιβλίο μου, δεν εξέτασα αυτή τη βιογραφία λεπτομερώς, όμως παρέθεσα κάποιες πτυχές της για να δείξω την γονιμότητα μιας τέτοιας προσέγγισης. Η εξέταση αυτή μου επέτρεψε να διατυπώσω ορισμένα συμπεράσματα, τα οποία πιστεύω πως έχουν ακόμα ισχύ και χρησιμότητα. 

Συνοπτικά, τα γλυπτά μπορούν να χαρακτηριστούν πυκνά αντικείμενα (για να χρησιμοποιήσω μια έκφραση της ανθρωπολόγου Annette Weiner) εξαιτίας της ιδιαίτερης συμβολικής αλλά και συν-κινητικής και αισθητηριακής τους σημασίας. Αν το εθνικό πρόταγμα μπορεί να θεωρηθεί ως μια ονειρική διεργασία  και ως ένα τοπογραφικό εγχείρημα,  τότε τα γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά ορόσημα του φαντασιακού εδάφους του ελληνισμού. Η πυκνότητά τους δεν απορρέει μόνο από την προέλευσή τους από τον Παρθενώνα και τη σύνδεσή τους με την τεράστια συμβολική αξία του. Απορρέει επίσης και από την πρόσθετη αξία που έχουν προσλάβει ως διαφιλονικούμενο αγαθό, και από την ικανότητά τους να λειτουργούν ως εστία φορτισμένων μεταφορών, διεκδικήσεων, βλέψεων και επιθυμιών. Κάθε επεισόδιο της βιογραφίας τους έχει προσθέσει σε αυτά τα αντικείμενα ένα νέο στρωματογραφικό ορίζοντα ενσώματης, αισθητηριακής μνήμης. 

Όμως αυτή η περίπτωση αποκαλύπτει επίσης μια θεμελιακή επιθυμία η οποία υπερβαίνει τις αρχαιότητες, μια επιθυμία η οποία διέπει το εθνικό εγχείρημα και την εθνική φαντασία στο σύνολό τους: τη νοσταλγία για το όλον, τη λαχτάρα για αρτιότητα, τον πόθο της επανένωσης, της επανα-συλλογής και αποκατάστασης των σπαραγμάτων του εθνικού σώματος. Στο εθνικό φαντασιακό, τα “μάρμαρα” δεν αποτελούν πλέον αντικείμενα αλλά ζώντα υποκείμενα με συναισθήματα και επιθυμίες. Τα θλιμμένα, φυλακισμένα, και εξόριστα «μάρμαρα», όπως τα ζώα σε έναν ζωολογικό κήπο, ή οι κρατούμενοι σε μια παγωμένη και ανήλιαγη φυλακή, μελαγχολικά και κουρασμένα από το γκρίζο φως του Λονδίνου, νοσταλγούν τον τόπο γέννησής τους, τους αδελφούς και τις αδελφές τους στην Ακρόπολη.  

Τα «Γλυπτά του Παρθενώνα» στην εποχή της απο-αποικιοποίησης Facebook Twitter
Φωτ.: Φώτης Yφαντίδης/theotheracropolis.com

Όμως τα γλυπτά έγιναν παράλληλα και σύμβολα της βρετανικής αποικιοκρατικής, εθνικιστικής, ακόμα και φυλετικής ταυτότητας, τα λάφυρα που δεν κατάφεραν να αποκτήσουν οι Γάλλοι. Έγιναν τα λευκά αριστουργήματα, που μετά τις αρχικές διαμάχες και αμφιβολίες ανάμεσα σε Βρετανούς διανοούμενους και πολιτικούς, αποτέλεσαν και αποτελούν ακόμα ένα από τα πλέον ισχυρά υλικά επιχειρήματα πως η παρακμάζουσα χώρα και πρώην αυτοκρατορία έχει ακόμα την ικανότητα, πολιτισμικά, να κρατάει όλο τον κόσμο στα χέρια της: να αφηγείται την ιστορία όλης της ανθρωπότητας από το νεοκλασικό κτίριο στο Μπλούμσπουρυ. Αυτή η ανάγκη εξάλλου οδήγησε και στο νεο-αποικιοκρατικό αφήγημα του παγκόσμιου (universal) ή εγκυκλοπαιδικού μουσείου (όπως το Βρετανικό, το Λούβρο ή το Μητροπολιτικό της Νέας Υόρκης), σε αντίθεση με τα «τοπικά», εθνικά μουσεία.

Όσο για το δια ταύτα,  προσωπικά δε με αφορά μια διαμάχη φαινομενικά ανταγωνιστικών εθνικισμών που όμως εγγράφονται μέσα στο ίδιο πλαίσιο σκέψης και πράξης. Ούτε πιστεύω πως θα πρέπει να συνεχίζουμε να δρούμε παγιδευμένοι/ες στα αποικιοκρατικά αφηγήματα περί χρυσών αιώνων, και να λατρεύουμε τα ιερά ερείπια της νεωτερικότητας, ακόμα και αν αποδίδουμε ανθρώπινες ιδιότητες και συναισθήματα στα γλυπτά. Ούτε με ενδιαφέρει να επιστραφούν τα γλυπτά για να εκτεθούν σ’ ένα μουσείο ψευδεπίγραφο, το σημερινό μουσείο της Ακρόπολης. Ένα μουσείο που, όπως και το Βρετανικό, είναι ένα μουσείο της λήθης, που δεν αφηγείται πραγματικά τις πολυδιάστατες, πολυ-πολιτισμικές και πολυ-χρονικές ιστορίες του χώρου της Ακρόπολης, από την νεολιθική εποχή μέχρι σήμερα, αλλά δοξολογεί ακόμα μύθους που όλο και λιγότεροι πιστεύουν στο σύγχρονο κόσμο. Δεν με ενδιαφέρει να επιστρέψουν σ’ ένα χώρο, τον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, που καταστρέφεται καθημερινά από νεο-κλασικιστικές ιδεοληψίες και οράματα, και την αυταπάτη πως τάχα θα βιώσουμε την εμπειρία του επισκέπτη του 5ου αιώνα περπατώντας στις απαστράπτουσες και ολοκαίνουργιες τσιμεντένιες πλατείες. Σ’ ένα χώρο που οδηγείται όλο και περισσότερο στην ακραία εμπορευματοποίηση. Τι  νόημα έχει άραγε η επιστροφή σε τέτοια μουσεία και τέτοιους χώρους, στη σημερινή παγκόσμια συγκυρία, τη στιγμή που η διασημότερη ελληνική μορφή στον κόσμο, ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα, είναι ένας Αφρο-έλληνας, που μέχρι να καταξιωθεί διεθνώς αντιμετώπιζε τον καθημερινό, θεσμοθετημένο και άτυπο ρατσισμό του ελληνικού κράτους και της ελληνικής κοινωνίας;

Αντίθετα, θα μ’ ενδιέφερε μια συμμαχία των ανθρώπων που αγωνίζονται για την επιστροφή των γλυπτών με το παγκόσμιο κίνημα της απο-αποικιοποίησης, αλλά και το κίνημα της επιστροφής των λεηλατημένων πολιτισμικών αγαθών, πέρα από τον ελληνικό εξαιρετισμό, τον ελιτισμό, αλλά και το ρατσισμό που φαίνεται να κυριαρχεί στη συζήτηση. Θα μ’ ενδιέφερε μια συζήτηση για το πως τα ελληνικά μουσεία θα απo-αποικιοποιηθούν από τον εθνικισμό, τη λευκή υπεροχή και κυριαρχία, το δυτικο-κεντρισμό. Θα μ’ ενδιέφερε τέλος θα μάθω πως οι πρωτεργάτες του αγώνα για την επιστροφή σκοπεύουν τα ανοίξουν τα μουσεία σε κοινότητες και ανθρώπους που δεν βλέπουν τις ιστορίες και τις εμπειρίες τους να αντιπροσωπεύονται σ’ αυτά.   Πως θα τα κάνουν προσιτά στις νέες φυλετικές, εθνοτικές και πολιτισμικές κοινότητες της χώρας, όχι απλά μέσα από τα γνωστά εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά μέσα από τις εκθέσεις τους και τα αντικείμενα τους, μέσα από τα υλικά κατάλοιπα της οθωμανικής/μουσουλμανικής Ακρόπολης για παράδειγμα. Πως θ’ αρχίσουν δηλαδή να αφηγούνται, επιτέλους, διαφορετικές, πολύ πιο ενδιαφέρουσες ιστορίες.

Ο Γιάννης Χαμηλάκης είναι καθηγητής αρχαιολογίας και νεοελληνικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μπράουν των ΗΠΑ. Το κείμενο αυτό, σε μια πρωιμότερη μορφή, διαβάστηκε στη διαδικτυακή εκδήλωση «200+20 χρόνια εν αιχμαλωσία. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα από τον Elgin στον Boris”, οργανωμένη από την ομάδα Culture Through Politics, στις 11 Απριλίου 2021.    

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Χαμηλάκης: Για το έθνος και τα ερείπιά του

Αρχείο / Γιάννης Χαμηλάκης: Για το έθνος και τα ερείπιά του

Καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον, εστιάζει ερευνητικά τόσο στην αιγιακή προϊστορία όσο και στη λεγόμενη αρχαιολογία του σώματος και των αισθήσεων, καθώς επίσης στον πολιτικοκοινωνικό ρόλο της αρχαιολογίας και της αρχαιότητας εν γένει. Το τελευταίο του βιβλίο «Το Έθνος και τα Ερείπιά του» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά (εκδόσεις Εικοστού Πρώτου) διαπραγματεύεται ακριβώς το πώς τέτοια ζητήματα περιπλέκονται με το ελληνικό εθνικό φαντασιακό, από τον Όθωνα και τον Μεταξά μέχρι τον εμφύλιο, τη χούντα και τη μεταπολίτευση, διαβάζεται δε απνευστί!
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ/ ΘΕΜΑΤΑ
Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς τα αρχαία ερείπια παράγουν πολιτική

Όταν ο Γιάννης Χαμηλάκης, καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Brown των ΗΠΑ εξηγούσε αυτό που η αρχαιολογική κοινότητα υμνεί σήμερα: τη σημασία της αρχαιολογίας του σώματος και των αισθήσεων, την πολιτική υπόσταση των αρχαιοτήτων και τον τρόπο που ακόμη και σήμερα επηρεάζουν τον δυτικό πολιτισμό
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί ήταν γαλάζιοι οι πίθηκοι στις τοιχογραφίες της Σαντορίνης;

Ποια τα νοήματα πίσω από τις ζωγραφισμένες μορφές και τα ζωντανά χρώματα των θηραϊκών τοιχογραφιών; Πώς συνδέονται με τον μινωικό πολιτισμό και τι μας αποκαλύπτουν για τον αρχαίο κόσμο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης πριν από έναν αιώνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Εγώ κουνιέμαι από τη θέση μου, η Σαντορίνη μόνον να μην κουνηθεί!»

Τον Αύγουστο του 1925 στα γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων καταφθάνουν τηλεγραφήματα που ανακοινώνουν έκρηξη στο ηφαίστειο της Σαντορίνης και περιγράφουν την αναστάτωση των κατοίκων του νησιού. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s φέρνει στο σήμερα κάποια από τα ρεπορτάζ της εποχής.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Κωστής Τσικλητήρας

Σαν σήμερα / Κωστής Τσικλητήρας: Αυτή είναι η ζωή του κορυφαίου Ολυμπιονίκη

Σαν σήμερα, στις 10 Φεβρουαρίου 1913, πεθαίνει στην Αθήνα από «κεραυνοβόλο μηνιγγίτιδα» ο κορυφαίος, μαζί με τον Πύρρο Δήμα, Έλληνας Ολυμπιονίκης Κωστής Τσικλητήρας, κάτοχος τεσσάρων ολυμπιακών μεταλλίων.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Ιστορία μιας πόλης / Ακρωτήρι: Μια κοσμοπολίτικη, προϊστορική πόλη στην Σαντορίνη

Οι θηραϊκές τοιχογραφίες που ανακαλύφθηκαν στον προϊστορικό οικισμό του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς θησαυρούς του Αιγαίου. Τι μαρτυρούν για την κοινωνία, τον πολιτισμό, την καθημερινή ζωή στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ