77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Η πρόεδρος του Φεστιβάλ Γκρέτα Γκέργουιγκ. Φωτ.: Rocco Spaziani/Archivio Spaziani/Mondadori Portfolio via Getty Images/Ideal Images
0

Μπορεί να μην είχαν την ευκταία εκπροσώπηση στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα, αλλά τα βραβεία του κυρίου τμήματος του 77ου Φεστιβάλ Καννών, ένα μεγάλο «ναι» στις εκδοχές της φεμινιστικής διεκδίκησης, αντανακλούν την πολυπρισματική ματιά στη σύγχρονη γυναίκα από τη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα, αλλά και το άγχος ενός μεγάλου φεστιβάλ να βρει έναν τρόπο να προλάβει γκρίνιες για τα ποσοστά και τις ισορροπίες.

Αναμενόμενο: με την Γκρέτα Γκέργουιγκ πρόεδρο, τις Λίλι Γκλάντστοουν και Έβα Γκριν συμβατές στην ευαισθησία της, και τα υπόλοιπα μέλη χωρίς τη φήμη του πιεστικού παρτιζάνου ενός είδους σινεμά έναντι άλλου, η κριτική επιτροπή θα ευνοούσε τον ουμανισμό έναντι του φορμαλισμού. Στη λογική ότι στις Κάννες πάνε μόνο auteurs, από τον Ζιλ Λελούς μέχρι τον Μιγκέλ Γκομέζ, το θέμα είναι τι ταιριάζει περισσότερο στον καθένα, και το Anora του Σον Μπέικερ δείχνει τελικά πως το γούστο της Γκέργουιγκ επικράτησε άνετα, ή πως η ταινία άρεσε σε όλους.

Σε μια χρονιά που μετά βίας θυμόμασταν τους άνδρες ηθοποιούς του Φεστιβάλ (οι δυο πρωταγωνιστές του «Apprentice», ο Μπεν Γουίσο στο «Λιμόνοφ») το βραβείο ερμηνείας στον Τζέσι Πλέμονς δείχνει, εκτός από το ότι όντως καταπλήσσει με τη χαμαιλεόντεια παρουσία του στις τρεις ιστορίες, πως τα τελευταία 15 χρόνια κάθε ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, από τον «Κυνόδοντα» μέχρι τις «Ιστορίες Καλοσύνης», αποσπά κι από ένα μεγάλο βραβείο.

• Δημιουργός που έχει κάνει αισθητή την παρουσία του την τελευταία δεκαετία, ο Μπέικερ δίνει τις μάχες του με ένα απροσποίητο, απολαυστικών χαρακτήρων, σινιέ ιδίωμα και ο Χρυσός Φοίνικας, ο πρώτος για τις ΗΠΑ μετά το «Δέντρο της ζωής» το 2011, σε μια δραματική κομεντί με ηρωίδα την Άνι που βγάζει το ψωμί της με το σώμα της, ζει για λίγο το παραμύθι και η πραγματικότητα τη δένει χειροπόδαρα σε μια «ανεύθυνη» έπαυλη, για να την προσγειώσει μαγικά στη θέση του οδηγού, δεν είναι μόνο η επιβράβευση μιας υπέροχης ταινίας, αλλά και μια γενναία ενθάρρυνση του ανεξάρτητου κινηματογράφου, ειδικά του αμερικανικού indie, που τρώει πολύ ξύλο εδώ και αρκετό καιρό στη διανομή, ασθμαίνει και ταπεινώνεται από επενδυτές και παραγωγούς, αναπνέει μόνο στα φεστιβάλ και ελπίζει για ένα αξιοπρεπές comeback στις αίθουσες, εκεί όπου ανήκει, όπως είπε ο ευγνώμων Μπέικερ από το βήμα του νικητή στο Palais de Festival. Σε παιγνιώδη αλλά όχι αβάσιμο παραλληλισμό, ο Μπέικερ είναι η σεξεργάτρια της ταινίας του, μια Ανόρα που ίσως μπει στον πειρασμό από τα λεφτά και τις υποσχέσεις, ώσπου η μάνα του studio του τραβήξει το αυτί, τον στείλει από εκεί που ήρθε, και συνειδητοποιήσει σε ποια αγκαλιά θα βρει την αγάπη. 

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Δημιουργός που έχει κάνει αισθητή την παρουσία του την τελευταία δεκαετία, ο Μπέικερ δίνει τις μάχες του με ένα απροσποίητο, απολαυστικών χαρακτήρων, σινιέ ιδίωμα. Φωτ.: Pascal Le Segretain/Getty Images/Ideal Images

• Τότε, τι δουλειά είχε ο σκηνοθέτης του Tangerine, πάλι με ηρωίδα σεξεργάτρια, του «Starlet», του «Red Rocket» και του «Florida Project» να υποκλιθεί βαθιά στον νικητή του τιμητικού Χρυσού Φοίνικα, Τζορτζ Λούκας; Τι σχέση έχει με τον πάμπλουτο δημιουργό του «Πολέμου των Άστρων»; Μην μπερδεύεστε, ο Λούκας δεν είναι στέλεχος, ούτε αφεντικό κινηματογραφιστών – μάλιστα η δεύτερη τριλογία του «Star Wars» χρηματοδοτήθηκε από τον ίδιο και μετά διαβιβάστηκε με το αζημίωτο στη Fox. Τον Flash Gordon ήθελε να κάνει, και επειδή κανείς δεν του χάριζε την εμπιστοσύνη του, πόσο μάλλον να τον αξιώσει με μπάτζετ, έγραψε ένα ποτ πουρί από ό,τι μυθολογία είχε στο μυαλό του και έγραψε Ιστορία. Ταινίες ήθελε να κάνει, Καλές Τέχνες σπούδασε, κι αν δεν τα είχε καταφέρει, θα κατέφευγε σε πατέντες και ευρεσιτεχνίες, αν δεν γινόταν κομίστας ή animator. Η στιγμή της βραδιάς ήταν ο αδελφικός εναγκαλισμός του με τον μεγάλο αδελφό, όπως τον αποκαλεί χαϊδευτικά, και μέντορα, τον Φράνσις Φορντ Κόπολα, που του παρέδωσε το έπαθλο. Το μεγαλύτερο σκορ στο χειροκροτόμετρο, που φέτος γινόταν καθημερινά πρώτο θέμα στα sites, λες και διαγωνίζονταν οι θεατές στη βραδινή προβολή του Palais, ανήκει στον Μοχάμαντ Ρασούλοφ

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
O Μοχάμαντ Ρασούλοφ γύρισε μυστικά την ταινία του και έδωσε το «παρών» στο Φεστιβάλ, υψώνοντας τις φωτογραφίες των δυο εκ των τεσσάρων πρωταγωνιστών του, που τέθηκαν υπό περιορισμό στην Τεχεράνη. Φωτ.: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images/Ideal Images

• Η ταινία του μάλλον δίχασε ή μούδιασε την επιτροπή, έτσι ερμηνεύω το ειδικό βραβείο, που ουσιαστικά «παραδέχεται» πως δεν ήταν κακή η ταινία, αλλά υστερεί μπροστά στο επίτευγμα του σκηνοθέτη να τη γυρίσει μυστικά, αν και άρτια, από το καθεστώς του Ιράν, να φυγαδευτεί περπατώντας 28 ημέρες μέχρι να φτάσει στις Κάννες μέσω Γερμανίας και να δώσει το «παρών» στο Φεστιβάλ, υψώνοντας τις φωτογραφίες των δυο εκ των τεσσάρων πρωταγωνιστών του που τέθηκαν υπό περιορισμό στην Τεχεράνη. Ο «Σπόρος της ιερής συκιάς», το φιλμ με την υψηλότερη βαθμολογία των κριτικών του «Screen International», είναι οικογενειακό δράμα, θρίλερ και καταγραφή της προπέρσινης εξέγερσης, ένα ράπισμα εναντίον της πατριαρχικής θεοκρατίας και ωδή στη δύναμη των γυναικών, που την ύστατη στιγμή αντιλαμβάνονται τη σπάθη του ακλόνητου, αμφίσημου ανδρικού προτύπου.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Η Κάρλα Σοφία Γκασκόν με τον Ζακ Οντιάρ. Φωτ.: JB Lacroix/FilmMagic/Ideal Images

• Η Εμίλια Πέρεζ έγινε η μοναδική ταινία με δυο βραβεία στο Φεστιβάλ, αυτό της επιτροπής και για την ερμηνεία και των τριών πρωταγωνιστριών, ασχέτως αν μόνο η Κάρλα Σοφία Γκασκόν ήταν στις Κάννες και έκλεψε την παράσταση με τα ακατανόητα εσπεράντο αγγλικά που μίλησε με καπνισμένη φωνή. Αξιότερη ήταν η παράσταση της Ντέμι Μουρ στο «The Substance», που περιορίστηκε στο βραβείο σεναρίου για την Καρολίν Φαρζά. 

• Από τους δημιουργούς μιας τολμηρότερης, πειραματικότερης, πιο απαιτητικής αφήγησης, ο Μιγκέλ Γκομέζ προτιμήθηκε για τη σκηνοθεσία του αδιαπέραστου, στιλιζαρισμένου, «αναχρονιστικού» «Grand Tour», κάτι που σημαίνει πως το «Caught by the Tides» του Τζία Ζανγκέ έμεινε ως η καλύτερη αβράβευτη ταινία του Φεστιβάλ.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Το «Caught by the Tides» του Τζία Ζανγκέ έμεινε ως η καλύτερη αβράβευτη ταινία του Φεστιβάλ.

• Κι αν υποθέσουμε πως ο Χρυσός Φοίνικας σπάνια δίνεται σε άγνωστο σκηνοθέτη, σε πρώτη ή δεύτερη ταινία, κάτι που υπαγορεύει κάποιος κανόνας, κι έχει συμβεί λίγες φορές, το δεύτερο σε σπουδαιότητα έπαθλο, το Grand Prix της επιτροπής, απονεμήθηκε στην πραγματική ανακάλυψη του Φεστιβάλ, την Παγιάλ Καπάντια, για το έξοχο, μυριάδων εικαστικών και δραματικών αποχρώσεων «All we Imagine as Light», την ανακουφιστική απόδραση τριών γυναικών από το πολύβουο Μουμπάι προς την αχτίδα φωτός ενός παραθαλάσσιου χωριού. Τριάντα χρόνια είχε να συμμετάσχει η Ινδία στο διαγωνιστικό, το προσπαθούσε πολύ, και το κατάφερε στο πρόσωπο μιας σκηνοθέτιδος που έχει ένα ντοκιμαντέρ στο ενεργητικό της, και εδώ ξακρίζει ποιητικά και ανθρώπινα τους χαρακτήρες από τον ασφυκτικό αστικό ιστό. Οι Κάννες ξεχώρισαν και ανέδειξαν μια νέα φωνή – αυτός άλλωστε είναι ο ρόλος τους. 

77ο Φεστιβάλ Καννών: Μια γυναικεία υπόθεση Facebook Twitter
Το βραβείο ερμηνείας στον Τζέσι Πλέμονς δείχνει, εκτός από το ότι όντως καταπλήσσει με τη χαμαιλεόντεια παρουσία του στις τρεις ιστορίες, πως κάθε ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, από τον «Κυνόδοντα» μέχρι τις «Ιστορίες Καλοσύνης», αποσπά κι από ένα μεγάλο βραβείο, κάθε φορά διαφορετικό.

• Σε μια χρονιά που μετά βίας θυμόμασταν τους άνδρες ηθοποιούς του Φεστιβάλ (οι δυο πρωταγωνιστές του «Apprentice», ο Μπεν Γουίσο στο «Λιμόνοφ») το βραβείο ερμηνείας στον Τζέσι Πλέμονς δείχνει, εκτός από το ότι όντως καταπλήσσει με τη χαμαιλεόντεια παρουσία του στις τρεις ιστορίες, πως τα τελευταία 15 χρόνια κάθε ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, από τον «Κυνόδοντα» μέχρι τις «Ιστορίες Καλοσύνης», αποσπά κι από ένα μεγάλο βραβείο, κάθε φορά διαφορετικό, σε ένα από τα δυο κορυφαία φεστιβάλ –των Καννών ή της Βενετίας– στα οποία συμμετέχει.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ