Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις Facebook Twitter
O Γκουαντανίνο ενορχηστρώνει μια μικρή πόλη γυναικών, βασιζόμενος στο φεμινιστικό σύνθημα εκείνης της εποχής, tremate, tremate, le streghe son tornate, που σημαίνει, τρέμετε, τρέμετε, οι μάγισσες επέστρεψαν, με ενέργεια, κλιμάκωση και συνεχείς αναφορές στην Τέχνη και τη ψυχανάλυση. Φωτο: Courtesy of Amazon Studio
0

Στην ερώτηση αν άξιζε ο κόπος να ξαναγυριστεί η cult επίθεση στις αισθήσεις που επιχείρησε με κινηματογραφική αυθάδεια και μπαρόκ οίστρο ο Ντάριο Αρτζέντο το 1977, η απάντηση δεν είναι ούτε εύκολη, ούτε απλή. Το Suspiria του 2018 είναι από εκείνες τις ταινίες που χρειάζεται χρόνο για να αφομοιωθεί, αλλά και να γίνει κατανοητή.

 

Τοποθετώντας τη δράση και πάλι στο 1977, στο διχασμένο Βερολίνο, χωρίς ωστόσο την παραμυθένια έντονη χρωματική παλέτα του Αρτζέντο, σκάβει στην ψυχαναλυτική σημασία της άφιξης της νεαρής Σούζι Μπάνιον, από τα κατάβαθα μιας κοινότητας Άμις, στην Ακαδημία Χορού Μάρκος. Παρακάμπτοντας υπεκφυγές και περιττά μυστήρια, μαθαίνουμε από την αρχή πως η σχολή είναι βιτρίνα για ένα άντρο μαγισσών, με τη Μάρκος να προεδρεύει εν τη απουσία της, και την Μαντάμ Μπλαν να ηγείται ως δασκάλα με εκτόπισμα και αυστηρότητα.

 

Η Suspiria του Γκουαντανίνο προσκαλεί για αναγνώσεις και αναλύσεις, και προσφέρει μια βραδυφλεγή αναζήτηση της έννοιας και της σημασίας της ψευδαίσθησης, ως ψέμα που πλασάρεται με τη μορφή της αλήθειας, σε διαφορετικά επίπεδα.

 

Η Μπλαν εντυπωσιάζεται από τα προσόντα, το ένστικτο και τη θέληση της Σούζαν, και δράττεται της ευκαιρίας να τη χρησιμοποιήσει σε ρόλο πρίμας, αφού η προηγούμενη έπαθε νευρικό κλονισμό και ανακοίνωσε δραματικά την παραίτηση, και μια άλλη κοπέλα, η Πατρίσια Χίνγκλ, μοιάζει να τα έχει χαμένα, όπως εκμυστηρεύεται στον ψυχίατρο Τζόζεφ Κλέμπερερ, και βλέπει παντού απειλητικές Μητέρες Μάγισσες, πολύ κακό και σίγουρο θάνατο στη σχολή που την έχει τρελάνει.

 

Μέσα στον σκοτεινό γυναικωνίτη, με φόντο το ακόμη πιο μουντό Βερολίνο, ο Γκουαντανίνο δεν αποφεύγει το παρελθόν που δεν απασχόλησε καθόλου τον Αρτζέντο. Ο Κλέμπερερ γεφυρώνει το ταραγμένο παρόν της τρομοκρατίας των ομάδων της Μπάαντερ Μάϊνχοφ που θεριεύει έξω από τα παράθυρα της Ακαδημίας, με τη βαριά ναζιστική σκιά της πόλης. Έχει χάσει τον έρωτα της ζωής του, την Άνκε, το 1943, και μέσα στο μυαλό του, ζει με την ελπίδα να ξαναγυρίσει κάποια στιγμή, σαν από θαύμα.

Οι πολιτικοί παραλληλισμοί δεν ενσωματώνονται οργανικά στο φιλμ, όσο κι αν ο Κλέμπερερ (να το πούμε, γιατί είναι  κοινό μυστικό, η Τίλντα Σουίντον τον υποδύεται, κάτω από βαρύ μακιγιάζ και το εξωφρενικό ψευδώνυμο Λουτς Έμπερσντορφ) διεισδύει στο χώρο, από επαγγελματικό ενδιαφέρον και προσωπική ανησυχία.

 

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις Facebook Twitter
Η Ντακότα Τζόνσον αποδεικνύεται ανατρεπτική. Φωτο: Courtesy of Amazon Studio

 

Εκτός από αυτόν, δεν υπάρχει δείγμα άνδρα στο Suspiria. Οι αστυνομικοί που πιέζονται, γιατί έχουν και πιο σοβαρές δουλειές τη δεδομένη στιγμή, για να εντοπίσουν τις εξαφανισμένες χορεύτριες, είναι άχρηστοι, αποσβολωμένοι, για πλάκα μαγεμένοι, και εντέλει ρεζίληδες στα χέρια των μαγισσών, που περιεργάζονται τα γεννητικά τους όργανα με τα φονικά τους αγκίστρια και γελάνε δυνατά με την ανημπόρια των “οργάνων".

 

Αντίθετα με το A Star is Born, που έγινε για να γίνει (η Gaga σταρ και στο σινεμά, δηλαδή), το Suspiria είναι μια εκτεταμένη, βαθύτερη, τολμηρότερη και παρά τη συμπαγή εικαστικότητά της, αρκετά πειραματική εκδοχή του πρωτότυπου: ο Γκουαντανίνο ενορχηστρώνει μια μικρή πόλη γυναικών, βασιζόμενος στο φεμινιστικό σύνθημα εκείνης της εποχής, tremate, tremate, le streghe son tornate, που σημαίνει, τρέμετε, τρέμετε, οι μάγισσες επέστρεψαν, με ενέργεια, κλιμάκωση και συνεχείς αναφορές στην Τέχνη και τη ψυχανάλυση.

 

Αποδομώντας τη λακανική θεώρηση της γυναίκας ως παράγωγο του άνδρα, ο Ιταλός συσχετίζει τον τρόμο με τη δύναμη, σε ένα ακραία ανταγωνιστικό, γυναικείο σύμπαν. Η μάγισσες είναι μια υπερβολή, χρηστική και θεαματική, και ο ερχομός του νέου αίματος, απαιτεί θυσίες και σφαγιαστική τελετουργία διαδοχής, από τη μιά μητέρα (ουσιαστικά, πρόκειται για τρεις) στην επόμενη, την πιο δυνατή και ταιριαστή για την εποχή.

 

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις Facebook Twitter
H Τίλντα Σουίντον κάνει θαύματα με το βλέμμα και τις δωρικές, κοφτές της κινήσεις, υπονοώντας συνεχώς τα μελλούμενα, με τόσο ανάγλυφες εκφράσεις, που ο σκηνοθέτης της δεν χρειάζεται να κόβει συχνά από το κοντινό της πλάνο. Φωτο: Courtesy of Amazon Studio

 

Η Σούζαν, όπως όλα τα σωστά “στοιχειά”, δεν έχει επίγνωση του ρόλου ή της λειτουργίας της (θυμάστε τον Τζόνι Ντεπ στην Ένατη Πύλη;) και οδηγείται στην Ακαδημία Μάρκους γιατί έχει οράματα και ένστικτο από μικρό κορίτσι, όταν εναντιωνόταν στη δική του Μητέρα. Αποδεικνύεται ανατρεπτική, τουλάχιστον όσο ανατρεπτική μπορεί να γίνει η Ντακότα Τζόνσον με τη μόνιμα αμβλεία φυσικότητα της, και η Μπλαν βλέπει στο πρόσωπο της τη λύτρωση, και όχι μόνο, από μια μαρτυρική αγκύλωση.

 

Εδώ, η Τίλντα Σουίντον κάνει θαύματα με το βλέμμα και τις δωρικές, κοφτές της κινήσεις, υπονοώντας συνεχώς τα μελλούμενα, με τόσο ανάγλυφες εκφράσεις, που ο σκηνοθέτης της δεν χρειάζεται να κόβει συχνά από το κοντινό της πλάνο.

 

Το λουτρό αίματος δεν είναι η κατακλείδα της ταινίας, αλλά μια σκηνή εξιλέωσης που ακολουθεί, διαφωτίζει εν μέρει, και περιπλέκει ακόμη περισσότερο την κατάσταση, αλλά τουλάχιστον καταλήγει σε ένα ξέφωτο, αντί να πνίξει την ταινία στο οργιαστικό λουτρό αίματος- που είναι και λίγο αστείο…

 

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Suspiria. Οι μάγισσες επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις Facebook Twitter
Αποδομώντας τη λακανική θεώρηση της γυναίκας ως παράγωγο του άνδρα, ο Ιταλός συσχετίζει τον τρόμο με τη δύναμη, σε ένα ακραία ανταγωνιστικό, γυναικείο σύμπαν. Φωτο: Courtesy of Amazon Studio

 

Η Suspiria του Γκουαντανίνο προσκαλεί για αναγνώσεις και αναλύσεις, και προσφέρει μια βραδυφλεγή αναζήτηση της έννοιας και της σημασίας της ψευδαίσθησης, ως ψέμα που πλασάρεται με τη μορφή της αλήθειας, σε διαφορετικά επίπεδα. Τα παρακλάδια της ταινίας, δηλαδή οι εμβόλιμες υπό-πλοκές από τον εξωτερικό κόσμο, δεν ενώνονται καθαρά και δυνατά μεταξύ τους.

 

Ωστόσο, η ιστορία των μαγισσών από μόνη της συνθέτει ένα συναρπαστικό παζλ, ζωώδες και εγκεφαλικό ταυτόχρονα. Σαν εκκωφαντικός αναστεναγμός, που υπογραμμίζεται από την ενταγμένη στο πνεύμα μουσική του Τομ Γιόρκ των Radiohead, πλήρως αντιστικτική με το παλιό σκορ των Goblin, οι οποίο έδωσαν έτοιμη μουσική στον Αρτζέντο στο πρωτότυπο.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ