ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Αποστολή στις Κάννες: Ο Χρυσός Φοίνικας στο «Τετράγωνο» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ

Αποστολή στις Κάννες: Ο Χρυσός Φοίνικας στο «Τετράγωνο» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ Facebook Twitter
Η Ελίζαμπεθ Μος σε μια σκηνή του The Square
0

Το έχουμε πει πολλές φορές πως τα βραβεία είναι μυστήρια και ανεξήγητα “τέρατα” αν τα εξετάζει κάποιος στο συγκριτικό μικροσκόπιο. Μέχρι και σήμερα, η Σουηδία είχε δύο νίκες, πριν καθιερωθεί ο Χρυσός Φοίνικας ως πρώτο βραβείο, με ισάριθμες ταινίες του Αλφ Σιόμπεργκ, το 1946 και το 1951. Το παράδοξο, ως και παράλογο, είναι πως ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης της χώρας, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, αν και συμμετείχε στο Φεστιβάλ, δεν κέρδισε ποτέ- με το σενάριο του για τις Καλύτερες Προθέσεις, που χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στον Δανό Μπίλε Όγκουστ, να λογίζεται ως δοκάρι και μέσα. Έφτασε ομως η στιγμή που η γενέτειρα σπουδαίων δραματικών έργων και κορυφαίων δημιουργών, έλαμψε στις Κάννες στο πρόσωπο ενός δυναμικού και φιλόδοξου σκηνοθέτη. Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ και η κριτική του επιτροπή αποφάσισαν λογικά και συνετά (αντίθετα με το περσινό χάος), δίνοντας τον Χρυσό Φοίνικα στο Τετράγωνο του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ, ο οποίος έκανε αίσθηση πρόπερσι με την Ανωτέρα Βία, και με τη σοβαρή του σάτιρα για την υποκρισία του κόσμου της τέχνης και την ρευστή εθνική ταυτότητα της χώρας του, νίκησε τους 18 αντιπάλους του. Το The Square, που αναφέρεται σε μια πομπώδη εγκατάσταση μοντέρνας τέχνης, παρακολουθεί τη σταδιακή κατάρρευση ενός καθωσπρέπει επιμελητή του μουσείου, ο οποίος φορτώνεται τις πιο “τζιζ” κατηγορίες προς έναν επίσημο εκπρόσωπο του πολιτισμού: ρατσισμό και σεξισμό. Ο Όστλουντ διαθέτει δυνατές ιδέες, στήνει μερικές αξέχαστες σκηνές, αλλά απλώνει το point του και η διάρκεια το κάνει να φαίνεται πιο προφανές.

Αποστολή στις Κάννες: Ο Χρυσός Φοίνικας στο «Τετράγωνο» του Σουηδού Ρούμπεν Όστλουντ Facebook Twitter
O σκηνοθέτης του The Square Ρούμπεν Όστλουντ

Eνα απόσπασμα της ταινίας:

 

Το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής κατέληξε σε ένα από τα φαβορί, το 120 Χτύποι το Λεπτό, το υπέροχο χρονικό του Μαροκινής καταγωγής Γάλλου σεναριογράφου και σκηνοθέτη Ρομπέν Καμπιγιό για τα πρώτα χρόνια του AIDS στη Γαλλία και τη δράση της οργάνωσης ACT UP. Κατά τη γνώμη μου, η καλύτερη ταινία του Φεστιβάλ.

Η Σοφία Κόπολα απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας για το remake του Beguiled κι έγινε μόλις η δεύτερη γυναίκα στην ιστορία του Φεστιβάλ που παίρνει το συγκεκριμένο βραβείο- η πρώτη ήταν η Σοβιετική Γιούλια Σόλντσεβα, πρώην ηθοποιός και διατεταγμένη του κόμματος, για μια ταινία που δεν θυμάται κανείς, το The Story of the Flaming Years, από το 1961. Η Κόπολα δεν ήταν παρούσα και η Μάρεν Άντε διαβίβασε τις ευχαριστίες της Αμερικανίδας, κάνοντας ειδική μνεία στην Τζέιν Κάμπιον, “στο πρότυπό της”.

Ένα ακόμη φαβορί, ο Αντρέϊ Σβιάγκιντσεφ, δεν έφυγε με άδεια χέρια, αφού το σημαντικό Loveless κέρδισε το βραβείο της επιτροπής, επικρατώντας του έτερου Ρώσου συμμετέχοντος, Σεργκέϊ Λόζνιτσα.

Το ειδικό έπαθλο για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ δόθηκε στην ακούραστη Νικόλ Κίντμαν, που ενώ δεν σταμάτησε να δίνει συνεντεύξεις τύπου και να φωτογραφίζεται καθόλη τη διάρκεια του φεστιβάλ, προφανώς είχε δουλειά και έπρεπε να φύγει επιτέλους από τις Κάννες, και αντ’ αυτής, την επετειακή πλάκα παρέλαβε το μέλος της κριτικής επιτροπής, Γουίλ Σμιθ.

Τα βραβεία στους ηθοποιούς παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο Χοακίν Φίνιξ κέρδισε για το You were never really here, μια παραλλαγή του Ταξιτζή, και η Ντιάνε Κρούγκερ για το In the Fade, παίζοντας μια γυναίκα που χάνει σύζυγο και γιό σε μια βομβιστική επίθεση. Για τον Φίνιξ δεν υπάρχει καμμία αμφιβολία πως πρόκειται για ένας από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του, ο οποίος δεν πήρε το Όσκαρ για το Walk the Line- ίσως και γιατί η αφασική, έξωθεν μαρτυρία του δεν προδιαθέτει πάντα τη βιομηχανία να πιστέψει πως τα βραβεία τον αφορούν. Στην ταινία της Λιν Ράμσεϊ ήταν καταπληκτικός. Δηλαδή, τι καταπληκτικός: ήταν όλη η ταινία, δεν έλειπε ούτε από ενα πλάνο, κι ένωσε τις γραμμές ενός ελλειπτικά σκηνοθετημένου προσωπικού δράματος κακοποίησης και εκδίκησης.

Από την άλλη, η Κρούγκερ είναι πολύ γνωστή αλλά ποτέ ουσιαστικά υπολογίσιμη ως πραγματικά καλή ηθοποιός, παρά την παρουσία της σε ταινίες γνωστών σκηνοθετών, στο περιθώριο των ξεχασμένων της εμφανίσεων. Στην πρώτη της γερμανική ταινία (κι όχι γερμανόφωνη ερμηνεία, όπως είχα γράψει εκ παραδρομής) καταπλήσσει. Στο In the Fade του Φατίχ Ακίν ξεδιπλώνει όλα τα συναισθήματα της απώλειας και της οργής, μέχρι το σκληρό, αποφασιστικό φινάλε. Με τη συγκυρία υπέρ της, μπορεί να φτάσει ως τα Όσκαρ.

Η κριτική επιτροπή του Φεστιβάλ Καννών απένειμε, από κοινού με το You were never really here της Λιν Ράμσεϊ, το βραβείο σεναρίου στην ταινία Killing of a Sacred Deer, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Λάνθιμου και σενάριο του ίδιου και του Ευθύμη Φιλίππου. Μετά το βραβείο της επιτροπής (Jury Prize) πριν από δύο χρόνια με τον Αστακό καθώς και τη νίκη στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα για τον Κυνόδοντα, το συγγραφικό δίδυμο συνεχίζει ένα σερί διακρίσεων- ας μην ξεχνάμε και το βραβείο σεναρίου των κριτικών του Λος Άντζελες, μαζί με την υποψηφιότητα για Όσκαρ, πάντα στην ίδια κατηγορία, για τον Αστακό, αλλά και τη νίκη τους στη Βενετία για τις Άλπεις και ένα ευρωπαϊκό βραβείο σεναρίου.

Η τιμητική επισήμανση για το Ελάφι (με την επιπλέον ελληνική παρουσία του Θύμιου Μπακατάκη στη φωτογραφία και το Γιώργου Μαυροψαρίδη στο μοντάζ) επιβεβαιώνει την ισχυρή παρουσία των Λάνθιμου-Φιλίππου στο διεθνές σινεμά, μαζί με τη δεδομένη “αδυναμία” του Φεστιβάλ Καννών στη δουλειά τους. Στην περίπτωση του Killing of a Sacred Deer, το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους, όπως σε όλη τη φιλμογραφία του Λάνθιμου άλλωστε, αλλά στο φιλμ της Ράμσεϊ το σκηνοθετικό ύφος υπερισχύει, δηλαδή επικρατεί έναντι του στόρι,  ο τρόπος που η σκηνοθέτις γυρίζει τον χρόνο για να δείξει σπαράγματα του τραύματος και των κινήτρων του ήρωα, αποφεύγοντας να παρουσιάσει την πλήρη εικόνα μιας πολύπλοκης κατάστασης που τον εμπλέκει σε ένα πολιτικό σκάνδαλο και τη διάσωση μιας αθώας νεαρής κοπέλας. Εδώ ωστόσο, πρέπει να εμπιστευτούμε τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, έναν υπέρμαχο του σκηνοθετικού στιλ αλλά και τόσο σπουδαίο σεναριογράφο, και την τελική του κρίση.

0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ