Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μιλά στο LIFO.gr. Facebook Twitter
Δεν επηρεάζομαι, ούτε μαθαίνω από τους σκηνοθέτες. Δεν διακρίνω ούτε αναγνωρίζω το ιεραρχικό σύστημα που θα έκανε εμένα μαθήτρια κι εκείνον δάσκαλο. Το θέμα είναι πώς σε κοιτάζει και αν σε αγαπάει ο σκηνοθέτης σου.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μιλά στο LIFO.gr.

1

Επειδή η κορυφαία Ιζαμπέλ Ιπέρ αποτελεί κλασικό παράδειγμα ηθοποιού που αναδεικνύεται μέσα από συνεργασίες με μεγάλους σκηνοθέτες και τις επιδιώκει χωρίς προκαταλήψεις, είναι εξαιρετικά διαφωτιστική (για μένα, για τους φαν της, για τους απανταχού ηθοποιούς ελπίζω) η πεποίθησή της πως η σχέση του σκηνοθέτη με τον ηθοποιό, αυτός ο ειδικός δεσμός, όπως τον αποκαλεί, χωρίς να μπορεί να τον διευκρινίσει, έχει να κάνει με την αγάπη και όχι με την ιεραρχία και τη μαθητεία ή μια πιο διανοουμενίστικη αντίληψη του επαγγέλματος. Με αφορμή το φιλμ Εκείνη, η Γαλλίδα ηθοποιός μάς μιλάει για τον Πολ Βερχόβεν και μοιράζεται τις σκέψεις της για την ταινία και τους σκηνοθέτες.

— Η έκπληξή μου για το «Εκείνη», σας ομολογώ, ήταν διπλή: δεν περίμενα έναν Βερχόβεν στα γαλλικά. Και δεν πίστευα πως θα ήταν καλή ταινία. Πίστευα πως ο Πολ Βερχόβεν είχε αφήσει πίσω του το καλό σινεμά.

Α, ξέρετε, προσωπικά δεν έχασα ποτέ την πίστη μου στον Πολ. Ούτε στιγμή. Ερωτεύτηκα το σινεμά του από το Turkish Delight. Ήμουν νεαρή όταν το είχα δει κι αν κάποιος μου έλεγε πως θα έπαιζα σε ταινία του, δεν θα το πίστευα φυσικά. Εμένα ήταν διπλή η χαρά μου, και γιατί το απόλαυσα, και γιατί δεν πίστευα πως είχα θέση σε ταινίες του από ένα σημείο κι έπειτα. Δεν ήξερα αν ταίριαζα δηλαδή. Θα ξετρελαινόμουν με έναν ρόλο στο Starship Troopers. Στο Showgirls όχι. Για να μην παρεξηγηθώ, μου άρεσε πολύ η ταινία. Εγώ είμαι αυτή που δεν κόλλαγε στο σενάριο...


— Η Μισέλ στο «Εκείνη» τι άνθρωπος είναι; Πολύπλοκη, αλλά τι ακριβώς; Ατρόμητη, αδέσμευτη, ελεύθερη να διασχίζει ανθρώπους και καταστάσεις, να δοκιμάζει νέες εμπειρίες;

Ναι, είναι σίγουρα μια ελεύθερη γυναίκα, αλλά δεν γνωρίζει ούτε και η ίδια πόσο ελεύθερη είναι. Πρόκειται για μια πειραματική διαδικασία, στην οποία εκείνη ανακαλύπτει στην πορεία τον βαθμό δράσης και αντίδρασής της. Προχωράει. Κι έχει τόλμη και κουράγιο και μια απουσία φόβου όταν αντιμετωπίζει επικίνδυνες καταστάσεις – εγώ θα είχα φοβηθεί, δεν θα έκανα τέτοια πράγματα. Έχει κι άλλα στοιχεία εκτός από την αφοβία: αντίληψη της ειρωνείας και μια αίσθηση απόστασης που παίρνει από τον εαυτό της, για να μπορεί να προχωρήσει.

Στο Εκείνη υπάρχει βεβαίως η διασταύρωση του θύματος με τον δήμιο, της ηδονής με τον πόνο, εμπεριέχοντας τη σεξουαλική διάσταση. Πιστεύω πως η ταινία μοιάζει με πίνακα δράσης (action painting) και ο Βερχόβεν είναι ο Τζάκσον Πόλοκ του σινεμά.


— Ο Βερχόβεν δήλωσε πως είναι ο ίδιος άνθρωπος από τα 6 του χρόνια. Χρειάζεται συνεχώς να προσαρμόζεται, αλλά βασικά δεν έχει αλλάξει. Εσείς;

(σκέφτεται) Και ναι και όχι. Δεν μπορώ να σας απαντήσω. Είναι πολύ δύσκολη ερώτηση και δεν είμαι σίγουρη για μένα. Διαπιστώνω, πάντως, πως πολλοί αλλάζουν στη ζωή τους, δεν αναπαράγουν την ίδια προσωπικότητα.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ μιλά στο LIFO.gr. Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Εκείνη»


— Πιστεύετε πως η ταλάντευση της ηρωίδας μεταξύ του πόνου και της ευχαρίστησης δικαιολογείται μέσα στην ταινία;

Πρωτίστως, δικαιολογείται στη ζωή μας. Στο Εκείνη υπάρχει βεβαίως η διασταύρωση του θύματος με τον δήμιο, της ηδονής με τον πόνο, εμπεριέχοντας τη σεξουαλική διάσταση. Πιστεύω πως η ταινία μοιάζει με πίνακα δράσης (action painting) και ο Βερχόβεν είναι ο Τζάκσον Πόλοκ του σινεμά. Ρίχνει πολλά στοιχεία στο πανί, αν όχι στη φόρμα, σίγουρα στην πρόθεση και στη σύλληψη, και καλεί τους θεατές να τραβήξουν τις κλωστές που τους ενδιαφέρουν, ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, την καταγωγή τους. Αυτή είναι η δύναμη του φιλμ.


— Απ' όλους τους μεγάλους σκηνοθέτες με τους οποίους έχετε συνεργαστεί, είναι ο Μίκαελ Χάνεκε αυτός που σας έχει επηρεάσει περισσότερο;

Η επίδραση δεν είναι η σωστή λέξη. Δεν επηρεάζομαι, ούτε μαθαίνω από τους σκηνοθέτες. Δεν διακρίνω ούτε αναγνωρίζω το ιεραρχικό σύστημα που θα έκανε εμένα μαθήτρια κι εκείνον δάσκαλο. Το θέμα είναι πώς σε κοιτάζει και αν σε αγαπάει ο σκηνοθέτης σου. Όχι αν του αρέσει συγκεκριμένα κάτι που κάνεις, περισσότερο από κάτι άλλο. Και με τον Κλοντ Σαμπρόλ, και με τον Χάνεκε, και με τον Βερχόβεν αυτό που επιδιώκω είναι να αγαπάνε το σύνολο της δουλειάς μου, να αγαπάνε εμένα συνολικά.

 
— Ομολογώ πως δεν περίμενα να μου απαντήσετε αυτή την ερώτηση με γνώμονα την αγάπη!

Την εννοώ στην ευρεία σημασία της.


— Με τον διάλογο στην εξίσωση;

Με τον διάλογο βεβαίως, την προσοχή που σου δίνει ο σκηνοθέτης. Είναι ευαίσθητος τόπος ο ηθοποιός –άνδρας ή γυναίκα, δεν έχει διαφορά–, γιατί αποτελεί τον κρίσιμο ενδιάμεσο κρίκο για τον σκηνοθέτη και την ταινία του. Όχι με το κοινό, με την ταινία του. Μέσα από σένα βλέπει τον εαυτό του.


— Αυτή η απάντησή σας πρέπει να διαβαστεί από όλες τις Αμερικανίδες ηθοποιούς που απέρριψαν τον ρόλο, ενώ εσείς τολμήσατε να πείτε «ναι».

Δεν ξέρω αν ήταν όλες ή ελάχιστες. Δεν με αφορά πραγματικά, μου αρκεί που είμαι εδώ και συμμετέχω στο Εκείνη.

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM