Οι ταινίες που αγαπήσαμε το 2021

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter
0

DUNE

Αν και το Dune εξακολουθεί να μου φαίνεται μια παρατεταμένη εισαγωγή σε ένα πολύτομο έπος που επίκειται, με βαρύ exposition και απότομο φινάλε, ακόμη και με όρους cliffhanger, είναι αναμφισβήτητη και καταφανής η ικανότητα του Ντενί Βιλνέβ να αφηγείται με οπτικοακουστική μεγαλοπρέπεια, να σχεδιάζει σοβαρούς χαρακτήρες με νόημα και background, να τιθασεύσει αχανή πλοκή, να εντάσσει διαφορετικές μυθολογίες σε ενιαίο σύμπαν, και να συνδυάζει την ηγετική αποφασιστικότητα με την ελκυστική ευαισθησία του Τιμοτέ Σαλαμέ – που για πρώτη φορά αξιοποιείται ως σκεπτόμενο pinup και για τα δυο φύλα. Ενωμένο το Dune έχει όλα τα φόντα να γίνει το magnum opus του Βιλνέβ. Επιπλέον, σε μια φάση κούρασης της Marvel (Black Widow), αφλογιστίας της DC, heavy-meta (Matrix Resurrections), αμήχανου μπερδέματος (Eternals) και μιας πολυσυμπαντικής αισιοδοξίας με αιχμή του δόρατος, και κολοσσιαία εισπρακτική επιτυχία, όπως αποδεικνύεται, τον Spider-Man, ο ρετροφουτουριστικός κόσμος του Φρανκ Χέρμπερτ είναι θεαματικά ευπρόσδεκτος. 

Δείτε εδώ την κριτική

BACURAU

Μετά το αισθησιακό, ρευστό Aquarius, κανείς δεν περίμενε ένα αιματοβαμμένο, ασυνήθιστο θρίλερ από τον Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιο, τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη που ναι μεν ύφανε έναν πολιτικό τόνο στο υπόστρωμα του δράματος με πρωταγωνίστρια τη Σόνια Μπράγκα, αλλά στο Bacurau (ένα είδος μεγάλου πτηνού, αλλά και το μικροσκοπικό χωριό όπου εκτυλίσσεται η δράση) αντιτίθεται εμμέσως πλην σαφώς στον ξεδιάντροπο ρατσισμό του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας του, Ζαΐρ Μπολσονάρο. Η ταινία καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία, ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους. Σίγουρα πολλά παραπάνω από ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν ή διακριτικά μεταμφιεσμένο σχόλιο.

Δείτε εδώ την κριτική

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το κερδισμένο προνόμιο της μητρότητας και η επώδυνη διαδρομή προς τη μεγάλη αλήθεια. Από το προσωπικό στο συλλογικό, και από το στυλιζάρισμα στην ουσία, το σινεμά του Πέδρο Αλμοδόβαρ ωριμάζει όσο περνούν τα χρόνια. Βραβείο μουσικής για τον Αλμπέρτο Ιγλέσιας και ερμηνείας για την Πενέλοπε Κρουθ, από τους κριτικούς του Λος Άντζελες.

Δείτε εδώ την κριτική

ΚΒΟ ΒΑΝΤΙΣ ΑΪΝΤΑ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Χωρίς πρόθεση αναθεώρησης της Ιστορίας, το Κβο Βάντις Άιντα είναι ένα συναρπαστικό ανθρώπινο δράμα εξαιρετικής κινηματογράφησης και δυνατής ερμηνείας από τη Γιάσνα Τζούρισιτς στον ρόλο της διερμηνέα Άιντα, που θα πρέπει να πάρει αποφάσεις ζωής και θανάτου για τον εαυτό της και την οικογένειά της κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Σρεμπρένιτσα το 1995. Νικήτρια των κυριότερων βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας, η Γιασμίλα Σμπάνιτς αφηγείται επιτακτικά και σπαρακτικά, με ασίγαστο σκηνοθετικό ρυθμό και υποδειγματικό σενάριο.

Δείτε εδώ την κριτική

Ο ΠΑΤΕΡΑΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ότι ο συγγραφέας ενός αστικού θεατρικού, άρτιου αν και ακαδημαϊκού, είχε την τόλμη να μετασκευάσει ο ίδιος το έργο του, γράφοντας ένα θρίλερ κλειστοφοβικό και αγωνιώδες, και σκηνοθετώντας τον περιορισμένο χώρο και τον μη γραμμικό χρόνο με εντελώς κινηματογραφικούς όρους, ήταν το αναπάντεχο στοίχημα της χρονιάς, που απέδωσε θριαμβευτικά. Η έκπληξη ήρθε από τον Φλοριάν Ζελέρ (βραβείο Όσκαρ και Ευρωπαϊκής Ακαδημίας) και η ερμηνεία μεγατόνων από τον Άντονι Χόπκινς. 

Δείτε εδώ την κριτική

1971, THE YEAR THE MUSIC CHANGED EVERYTHING

Σε μια χρονιά με σημαντικά μουσικά ντοκιμαντέρ, όπως το Velvet Goldmine του Τοντ Χέϊνς, το Summer of Soul του Questlove (που πάει για Όσκαρ στην κατηγορία του) και το Get Back του Πίτερ Τζάκσον, το απολαυστικό, οκτάτομο έπος του Άσιφ Καπάντια, για λογαριασμό της Apple Tv άφησε τη φάση και τη διάρκεια του οπτικοακουστικού υλικού να εξελιχθεί και με έπεισε ασυνθηκολόγητα πως το 1971 δεν ήταν μόνο το σωτήριο έτος του «What’s Going On», του «Hunky Dory», του «Sticky Fingers» και του «The Revolution will not be Televised» του Τζιλ Σκοτ Χέρον, αλλά η ώριμη και συμπυκνωμένη στιγμή που η μουσική άλλαξε τον κόσμο –και όχι το αντίστροφο– αφήνοντας ανεξίτηλο κοινωνικο-πολιτικό αποτύπωμα. 

SAINT MAUD

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ψυχολογικό θρίλερ που δεν είδαμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες, με πρωταγωνίστρια μια θρησκόπληκτη νοσοκόμα που φροντίζει, με το ψυχικό αζημίωτο, μια πικρόχολη, άθεη πρώην χορεύτρια, είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χρονιάς από τη Ρόουζ Γκλας, η βρετανική απάντηση στην αμερικανική ρουτίνα του είδους, με αφομοιωμένες αναφορές, ιδιαίτερη και σίγουρη γραφή, εκστατικό φινάλε, και τη Μόρβιντ Κλαρκ να τα δίνει όλα – μέχρι τελικής αναλήψεως!

TITANE

Ένα επιθετικό horror αλλάζει ταχύτητες στη μέση της ξέφρενης, αιματηρής διαδρομής μιας αδέσποτης serial δολοφόνου και ψάχνει με υπομονή την ταυτότητά της, μέσα από τη σχέση της με ένα υποκατάστατο πατέρα – καθόλου εύκολη υπόθεση. Η trans κατάθεση της Ζιλιά Ντικουρνό, ένα εκρηκτικό κοκτέiλ μυθολογικής εννοιολογίας και σινεμά ειδών, της στοίχισε πολωτικές αντιδράσεις και της χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών.

Δείτε εδώ την κριτική

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

Οι γυναίκες και οι σχέσεις από έναν μετρ του σεναρίου που προσθέτει σκηνοθετική μαγεία ανάμεσα στις γραμμές του μπανάλ. Ο 42χρονος Ριγιοσούκε Χαμαγκούτσι είναι ο σκηνοθέτης στον οποίο έχουμε στραμμένα τα μάτια μας αυτήν τη στιγμή: το Drive my Car, η ταινία που θα δούμε μέσα στο 2022, ήδη σκλάβωσε τους κριτικούς της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες, αποσπώντας το κορυφαίο βραβείο της καλύτερης ταινίας.

Δείτε εδώ την κριτική

Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΝΟΜΑΔΩΝ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το πορτρέτο μιας γυναίκας, μιας κοινότητας και μιας χώρας, το flip side της μετανάστευσης. Η Κλόι Ζάο δεν καταδέχεται τη φιλάνθρωπη συγκατάβαση και φωτίζει με ουσιαστική αισιοδοξία την περιπέτεια απόδρασης από το αστικό κλισέ. Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας (άρα το Moonlight και τα Παράσιτα δεν ήταν σύμπτωση), καθώς και πρώτου ρόλου για την ψυχή του φιλμ, Φράνσις Μακντόρμαντ. Ταινία-θαύμα, αξέχαστη και ανοιχτή.

Δείτε εδώ την κριτική

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Pulp Fiction / Γιατί το «Adolescence» έχει αναδειχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο;

Είναι η τεχνική αρτιότητα μιας αστυνομικής σειράς με επίκαιρο κοινωνικό θέμα που της χαρίζει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό; Ή μήπως η πραγματική δύναμη πηγάζει από τον φόβο των γονιών για τις εγκληματικές παραλείψεις και, κυρίως, για την άγνοιά τους απέναντι στα κρυφά σημάδια του ψηφιακού κόσμου;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Οθόνες / Η μαμά μου, ο Μπαρτ Ρέινολντς κι ένας θάνατος που παραμένει μυστηριώδης εδώ και μισό αιώνα

Ο γιος της ηθοποιού Σάρα Μάιλς ήταν τεσσάρων ετών όταν βρέθηκε νεκρός ο μάνατζερ και πρώην εραστής της μητέρας του. Οι υποψίες είχαν πέσει τότε πάνω στον συμπρωταγωνιστή της Μπαρτ Ρέινολντς. 51 χρόνια αργότερα, ο Μπολτ προσπαθεί να θυμηθεί τι συνέβη.
LIFO NEWSROOM
Το Παιδί Τραύμα επιλέγει τις 10 αγαπημένες του ταινίες

Μυθολογίες / «Το Festen έχει επηρεάσει τους στίχους μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Παιδιού Τραύματος

Χάνεκε αλλά και Αγγελόπουλος, «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» αλλά και «Aftersun», το Παιδί Τραύμα επιλέγει 10 ταινίες που κυμαίνονται από τον ωμό ρεαλισμό και τη βία μέχρι τον θρίαμβο της ποίησης και της τρυφερότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Netflix

Το Netflix έχει γίνει ο παράδεισος της εύκολης ψυχαγωγίας, αλλά για τους πραγματικούς σινεφίλ κρύβει και έναν άλλο κόσμο. Αυτή είναι μια λίστα με ταινίες που απαιτούν προσοχή και αφοσίωση, που αξίζουν τον κόπο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movies

Οθόνες / Η Χιονάτη και 8 καλύτεροι λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένα υποψήφιο για Όσκαρ animation για ενήλικες, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Αριάν Λαμπέντ και μια τολμηρή ταινία για την προσφυγική εμπειρία, γυρισμένη στην Αθήνα, είναι μερικές από τις προτάσεις της εβδομάδας που θα σας αποζημιώσουν.
THE LIFO TEAM
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Σε μια άγνωστη χώρα»: Μια τολμηρή ταινία, γυρισμένη στην Αθήνα

Οθόνες / «Πιστεύει κανείς ότι οι Παλαιστίνιοι θα ξεχάσουν και θα συμβιβαστούν με την απώλεια;»

Ωμή, διεισδυτική, αφτιασίδωτη, η ταινία «To a land unknown» εστιάζει στο προσφυγικό και ιδιαίτερα στους Παλαιστίνιους πρόσφυγες στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης Μαντί Φλάιφελ μίλησε στη LifO για όλα τα ζητήματα που θίγει η εξαιρετική και με έντονο ελληνικό «χρώμα» ταινία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ