Οι ταινίες που αγαπήσαμε το 2021

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter
0

DUNE

Αν και το Dune εξακολουθεί να μου φαίνεται μια παρατεταμένη εισαγωγή σε ένα πολύτομο έπος που επίκειται, με βαρύ exposition και απότομο φινάλε, ακόμη και με όρους cliffhanger, είναι αναμφισβήτητη και καταφανής η ικανότητα του Ντενί Βιλνέβ να αφηγείται με οπτικοακουστική μεγαλοπρέπεια, να σχεδιάζει σοβαρούς χαρακτήρες με νόημα και background, να τιθασεύσει αχανή πλοκή, να εντάσσει διαφορετικές μυθολογίες σε ενιαίο σύμπαν, και να συνδυάζει την ηγετική αποφασιστικότητα με την ελκυστική ευαισθησία του Τιμοτέ Σαλαμέ – που για πρώτη φορά αξιοποιείται ως σκεπτόμενο pinup και για τα δυο φύλα. Ενωμένο το Dune έχει όλα τα φόντα να γίνει το magnum opus του Βιλνέβ. Επιπλέον, σε μια φάση κούρασης της Marvel (Black Widow), αφλογιστίας της DC, heavy-meta (Matrix Resurrections), αμήχανου μπερδέματος (Eternals) και μιας πολυσυμπαντικής αισιοδοξίας με αιχμή του δόρατος, και κολοσσιαία εισπρακτική επιτυχία, όπως αποδεικνύεται, τον Spider-Man, ο ρετροφουτουριστικός κόσμος του Φρανκ Χέρμπερτ είναι θεαματικά ευπρόσδεκτος. 

Δείτε εδώ την κριτική

BACURAU

Μετά το αισθησιακό, ρευστό Aquarius, κανείς δεν περίμενε ένα αιματοβαμμένο, ασυνήθιστο θρίλερ από τον Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιο, τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη που ναι μεν ύφανε έναν πολιτικό τόνο στο υπόστρωμα του δράματος με πρωταγωνίστρια τη Σόνια Μπράγκα, αλλά στο Bacurau (ένα είδος μεγάλου πτηνού, αλλά και το μικροσκοπικό χωριό όπου εκτυλίσσεται η δράση) αντιτίθεται εμμέσως πλην σαφώς στον ξεδιάντροπο ρατσισμό του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας του, Ζαΐρ Μπολσονάρο. Η ταινία καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία, ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους. Σίγουρα πολλά παραπάνω από ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν ή διακριτικά μεταμφιεσμένο σχόλιο.

Δείτε εδώ την κριτική

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το κερδισμένο προνόμιο της μητρότητας και η επώδυνη διαδρομή προς τη μεγάλη αλήθεια. Από το προσωπικό στο συλλογικό, και από το στυλιζάρισμα στην ουσία, το σινεμά του Πέδρο Αλμοδόβαρ ωριμάζει όσο περνούν τα χρόνια. Βραβείο μουσικής για τον Αλμπέρτο Ιγλέσιας και ερμηνείας για την Πενέλοπε Κρουθ, από τους κριτικούς του Λος Άντζελες.

Δείτε εδώ την κριτική

ΚΒΟ ΒΑΝΤΙΣ ΑΪΝΤΑ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Χωρίς πρόθεση αναθεώρησης της Ιστορίας, το Κβο Βάντις Άιντα είναι ένα συναρπαστικό ανθρώπινο δράμα εξαιρετικής κινηματογράφησης και δυνατής ερμηνείας από τη Γιάσνα Τζούρισιτς στον ρόλο της διερμηνέα Άιντα, που θα πρέπει να πάρει αποφάσεις ζωής και θανάτου για τον εαυτό της και την οικογένειά της κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Σρεμπρένιτσα το 1995. Νικήτρια των κυριότερων βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας, η Γιασμίλα Σμπάνιτς αφηγείται επιτακτικά και σπαρακτικά, με ασίγαστο σκηνοθετικό ρυθμό και υποδειγματικό σενάριο.

Δείτε εδώ την κριτική

Ο ΠΑΤΕΡΑΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ότι ο συγγραφέας ενός αστικού θεατρικού, άρτιου αν και ακαδημαϊκού, είχε την τόλμη να μετασκευάσει ο ίδιος το έργο του, γράφοντας ένα θρίλερ κλειστοφοβικό και αγωνιώδες, και σκηνοθετώντας τον περιορισμένο χώρο και τον μη γραμμικό χρόνο με εντελώς κινηματογραφικούς όρους, ήταν το αναπάντεχο στοίχημα της χρονιάς, που απέδωσε θριαμβευτικά. Η έκπληξη ήρθε από τον Φλοριάν Ζελέρ (βραβείο Όσκαρ και Ευρωπαϊκής Ακαδημίας) και η ερμηνεία μεγατόνων από τον Άντονι Χόπκινς. 

Δείτε εδώ την κριτική

1971, THE YEAR THE MUSIC CHANGED EVERYTHING

Σε μια χρονιά με σημαντικά μουσικά ντοκιμαντέρ, όπως το Velvet Goldmine του Τοντ Χέϊνς, το Summer of Soul του Questlove (που πάει για Όσκαρ στην κατηγορία του) και το Get Back του Πίτερ Τζάκσον, το απολαυστικό, οκτάτομο έπος του Άσιφ Καπάντια, για λογαριασμό της Apple Tv άφησε τη φάση και τη διάρκεια του οπτικοακουστικού υλικού να εξελιχθεί και με έπεισε ασυνθηκολόγητα πως το 1971 δεν ήταν μόνο το σωτήριο έτος του «What’s Going On», του «Hunky Dory», του «Sticky Fingers» και του «The Revolution will not be Televised» του Τζιλ Σκοτ Χέρον, αλλά η ώριμη και συμπυκνωμένη στιγμή που η μουσική άλλαξε τον κόσμο –και όχι το αντίστροφο– αφήνοντας ανεξίτηλο κοινωνικο-πολιτικό αποτύπωμα. 

SAINT MAUD

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ψυχολογικό θρίλερ που δεν είδαμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες, με πρωταγωνίστρια μια θρησκόπληκτη νοσοκόμα που φροντίζει, με το ψυχικό αζημίωτο, μια πικρόχολη, άθεη πρώην χορεύτρια, είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χρονιάς από τη Ρόουζ Γκλας, η βρετανική απάντηση στην αμερικανική ρουτίνα του είδους, με αφομοιωμένες αναφορές, ιδιαίτερη και σίγουρη γραφή, εκστατικό φινάλε, και τη Μόρβιντ Κλαρκ να τα δίνει όλα – μέχρι τελικής αναλήψεως!

TITANE

Ένα επιθετικό horror αλλάζει ταχύτητες στη μέση της ξέφρενης, αιματηρής διαδρομής μιας αδέσποτης serial δολοφόνου και ψάχνει με υπομονή την ταυτότητά της, μέσα από τη σχέση της με ένα υποκατάστατο πατέρα – καθόλου εύκολη υπόθεση. Η trans κατάθεση της Ζιλιά Ντικουρνό, ένα εκρηκτικό κοκτέiλ μυθολογικής εννοιολογίας και σινεμά ειδών, της στοίχισε πολωτικές αντιδράσεις και της χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών.

Δείτε εδώ την κριτική

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

Οι γυναίκες και οι σχέσεις από έναν μετρ του σεναρίου που προσθέτει σκηνοθετική μαγεία ανάμεσα στις γραμμές του μπανάλ. Ο 42χρονος Ριγιοσούκε Χαμαγκούτσι είναι ο σκηνοθέτης στον οποίο έχουμε στραμμένα τα μάτια μας αυτήν τη στιγμή: το Drive my Car, η ταινία που θα δούμε μέσα στο 2022, ήδη σκλάβωσε τους κριτικούς της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες, αποσπώντας το κορυφαίο βραβείο της καλύτερης ταινίας.

Δείτε εδώ την κριτική

Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΝΟΜΑΔΩΝ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το πορτρέτο μιας γυναίκας, μιας κοινότητας και μιας χώρας, το flip side της μετανάστευσης. Η Κλόι Ζάο δεν καταδέχεται τη φιλάνθρωπη συγκατάβαση και φωτίζει με ουσιαστική αισιοδοξία την περιπέτεια απόδρασης από το αστικό κλισέ. Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας (άρα το Moonlight και τα Παράσιτα δεν ήταν σύμπτωση), καθώς και πρώτου ρόλου για την ψυχή του φιλμ, Φράνσις Μακντόρμαντ. Ταινία-θαύμα, αξέχαστη και ανοιχτή.

Δείτε εδώ την κριτική

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ