Το FilmStruck θα ξεκινήσει τη λειτουργία του μέσα στο φθινόπωρο του 2016, ως τέκνο ενός ονειρεμένου -στο μυαλό ενός κινηματογραφόφιλου- γάμου. Ο λόγος για τον γάμο ανάμεσα στο TCM, το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο (που κοιτά πίσω στην ιστορία του κινηματογράφου της χώρας και την προβάλλει αδιάκοπα) με την Criterion, την εταιρία διανομής που μετέτρεψε τα φυσικά μέσα (DVD και Blu-Ray) σε έργα τέχνης, που φιλοξενούν αλησμόνητα έργα τέχνης, ταινίες από όλο τον κόσμο, νέες φωνές και κλασικά αριστουργήματα.
Η ανακοίνωση για τη δημιουργία της καινούριας αυτής ψηφιακής συνδρομητικής πλατφόρμας έγινε πριν από λίγες ημέρες με 2 ξεχωριστά κείμενα από τις συνεργαζόμενες πλευρές, που αναλύουν τους λόγους για τους οποίους προχωρούν σ' αυτό το εγχείρημα. Το μεν TCM εντάσσει αυτή την κίνηση σε μια γενικότερη πολιτική της μητρικής εταιρίας Turner, που στρέφεται στις νέες τεχνολογίες και σε άλλους τομείς όπου δραστηριοποιείται, όπως τον αθλητισμό, ενώ η Criterion για να διαθέσει μαζί με τους ήδη υπάρχοντες τίτλους της, καινούριους, που πιθανά δεν θα έπαιρνε το ρίσκο να κυκλοφορήσει σε φυσικό μέσο, προσθέτοντας έτσι ακόμη πιο μεγάλη ποικιλία στην ταινιοθήκη της. Άλλωστε αυτή είναι μάλλον και η μεγαλύτερη υπόσχεση του προϊόντος, οι εντυπωσιακοί, σε αριθμό και είδη, κατάλογοι των 2 εταίρων, που θα καλύψουν τη γκρίνια που υπάρχει για τις περιορισμένες επιλογές που δίνει το Netflix, το οποίο δείχνει να βολεύεται με το σύγχρονο εμπορικό φιλμ.
Με δεδομένη λοιπόν τη δυναμική και του TCM και της Criterion εκτός ΗΠΑ, κάτι που μετριέται εύκολα από τα social media, μια αντίστοιχη, παγκόσμιας εμβέλειας, πλατφόρμα μπορεί να συμβεί σχετικά σύντομα στο μέλλον.
Χωρίς να έχουν γραφτεί οι λεπτομέρειες της λειτουργίας του FilmStruck σε κάποια από τις 2 ανακοινώσεις, λογικά θα αφορά προς το παρόν την αγορά της Β. Αμερικής. Η εξάπλωσή του όμως δε μπορεί να αποκλειστεί από τη στιγμή που η Criterion πρόσφατα μπήκε για πρώτη φορά στην ευρωπαϊκή αγορά, κυκλοφορώντας Blu-Ray περιοχής Β (ο κωδικός της Ευρώπης) και από το ότι κάτι τέτοιο πλέον αρχίζει να γίνεται εφικτό, όπως απέδειξαν άλλες, ανταγωνιστικές συνδρομητικές πλατφόρμες. Το Netflix άρχισε να λειτουργεί από τις αρχές της χρονιάς στον μισό πλανήτη, με διαφορετικούς καταλόγους για κάθε χώρα ανάλογα με τα εκάστοτε δικαιώματα, αλλά και με βασικό όπλο πως πλέον είναι σε θέση να κάνει δικές του παραγωγές, άρα καθορίζει αυτό τα δικαιώματα τους. Και αν το Netflix έχει τη στάμπα του mainstream, αυτό δε μπορεί να ειπωθεί για το Mubi, που επίσης μπορεί κάποιος να γίνει συνδρομητής στη χώρα μας, το οποίο προσφέρει 30 ταινίες το μήνα (κάθε μέρα φεύγει μία που έχει παραμείνει για 30 μέρες και αντίστοιχα προστίθεται μια καινούρια), όλες σχεδόν ανεξάρτητες, φεστιβαλικές και κλασικές από όλο τον κόσμο – τη στιγμή που γράφεται το άρθρο μπορεί κάποιος να δει την Κόκκινη Ταινία του Κισλόφσκι, τα 400 Χτυπήματα του Τρυφώ, το Άσε το Κακό να Μπει του Άλφρεντσον ή το, σχετικά άγνωστο, Ημερολόγιο του Ατόμ Εγκογιάν. Με δεδομένη λοιπόν τη δυναμική και του TCM και της Criterion εκτός ΗΠΑ, κάτι που μετριέται εύκολα από τα social media, μια αντίστοιχη, παγκόσμιας εμβέλειας, πλατφόρμα μπορεί να συμβεί σχετικά σύντομα στο μέλλον.
Πάντως καμιά από τις 2 εταιρίες δε σκοπεύει να αποσυρθεί από τους τομείς όπου μεγαλούργησαν – την τηλεόραση και το home entertainment αντίστοιχα. Αντιθέτως, μαζί με το FilmStruck θα συνεχίσουν να διανέμουν τις ταινίες των καταλόγων τους και σε φυσικά μέσα (και το TCM βγάζει πολλά και ενδιαφέροντα δισκάκια), επιλέγοντας να μην κλειστούν σε μια αγορά που ποντάρει μόνο στον ελιτισμό των πελατών της αλλά και να μην την εγκαταλείψουν για να παρέχουν αποκλειστικά κάτι άυλο, ακολουθώντας ένα μοντέλο που καθιερώνεται πλέον και στη μουσική. Η εντυπωσιακή αύξηση τα τελευταία χρόνια των πωλήσεων για δίσκους βινυλίου δείχνει πως υπάρχει έδαφος για μια αγορά 2 ταχυτήτων, την προσιτή οικονομικά ψηφιακή διανομή σε συνδυασμό με το ακριβότερο σπορ του φυσικού μέσου (βινύλιο) το οποίο φαίνεται να παραμένει ελκυστικό ακόμη και για τις νεότερες γενιές. Κάτι αντίστοιχο οραματίζονται εταιρίες σαν την Criterion, επενδύοντας δυναμικά στη ψηφιακή διανομή, μια αγορά όπου ο καταναλωτής θα μπορεί με μια μικρή συνδρομή να έχει πρόσβαση σε ένα κινηματογραφικό σχολείο και πλάι σε αυτήν, μια ακριβότερη αγορά εντυπωσιακών εκδόσεων Blu-Ray για όσους έχουν όρεξη και χρήμα, με την ελπίδα πως αυτά τα δισκάκια πιθανά να αποκτήσουν στο μέλλον και μεταπωλητική αξία, κάτι που σπάνια συνέβαινε ως τώρα.
Info:
σχόλια