Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού

Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
0

H Χρύσα Ρωμανού, μία από τις σημαντικότερες Ελληνίδες εικαστικούς της γενιάς της, έφυγε από τη ζωή την 1η Απριλίου του 2006, ακολουθώντας μετά από δύο χρόνια περίπου τον σύντροφό της, επίσης διάσημο καλλιτέχνη και πρύτανη της Σχολής Καλών Τεχνών, Νίκο Κεσσανλή. Υπήρξαν θρυλικό ζευγάρι, που έζησαν ως «εθελοντές πλάνητες» στην Ευρώπη της πρωτοπορίας, στον πυρετό των κινημάτων που άλλαξαν την όψη του 20ού αιώνα.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1931. Κόρη του ζωγράφου Γιόχαν Ρωμανού, όφειλε πολλά στον πατέρα της. « Ήταν αριστερός... Ξεκίνησε πολύ νέος ως βασιλόφρων, όταν έφτασε στο Παρίσι, κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έμπλεξε με τους σοσιαλιστές και κατέληξε κομμουνιστής. Ήταν διανοούμενος από αυτούς που δεν υπάρχουν πια…» έλεγε η ίδια το 2001, σε συνέντευξή της στη Ναταλί Χατζηαντωνίου στην «Ελευθεροτυπία».

Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter

Τη δεκαετία του ’50 η Χρύσα Ρωμανού έκανε ένα μικρό πέρασμα από τη δημοσιογραφία («Πειραϊκός Χρονογράφος», «Εμπρός»), ενώ την ίδια εποχή εισήχθη και στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Υπήρξε μαθήτρια του Γ. Μόραλη και του Α. Γεωργιάδη. Πρώτη φορά έδειξε έργα της το 1958 στο Α’ Καλοκαιρινό Σαλόνι Νέων Καλλιτεχνών, κερδίζοντας μάλιστα ένα από τα τρία βραβεία. Δύο χρόνια μετά παρουσίασε στην γκαλερί Ζυγός την πρώτη της ατομική έκθεση με ανεικονικά έργα.

Το συναρπαστικό ταξίδι της Χρύσας Ρωμανού στην τέχνη θα ξεκινήσει, όμως, το 1961, όταν θα βρεθεί στο Παρίσι με υποτροφία του ελληνικού κράτους. Στα χρόνια που ακολουθούν θ’ αποκαλύψει τους «Μύθους», μια ενότητα έργων που δημιουργεί στο πάτωμα χύνοντας αραιωμένο μπλε χρώμα πάνω σε άσπρο φόντο, ενώ στη συνέχεια θα τη συνεπάρει η τεχνική του κολάζ, η ανατρεπτική συνύπαρξη εικόνων από εφημερίδες και περιοδικά: διαφημίσεις με καταναλωτικά προϊόντα αλλά και στιγμιότυπα της πολιτικής και της κοινωνικής πραγματικότητας. Το βλέμμα της στην κοινωνία της κατανάλωσης και στην κυριαρχία της εικόνας παρέμεινε οξύ, ειρωνικό. Η δουλειά της βρισκόταν στον αντίποδα της τακτικής των Αμερικανών καλλιτεχνών που ενσωμάτωναν με ανάλαφρο τρόπο στα έργα τους λαμπερές εικόνες των αγαθών της καταναλωτικής έκρηξης.

Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter

Το 1968 η Χρύσα Ρωμανού ξεκίνησε μια σειρά τρισδιάστατων κατασκευών, των «Μεκανό», εμπνευσμένη από το παιδικό παιχνίδι, ενώ ιδιαιτέρως σημαντική στην πορεία της είναι η μακροχρόνια ενασχόλησή της με τους Χάρτες και τους Λαβυρίνθους. Το 1980 θα επιστρέψει στα αγαπημένα της θέματα, αξιοποιώντας το ντεκολάζ, τη μέθοδο των nouveaux realistes: έργα που δημιουργούνται από την αποκόλληση και την επικόλληση εικόνων σε απανωτά στρώματα στην πίσω όψη μιας ζελατίνας αρχικά και της διάφανης επιφάνειας του πλεξιγκλάς στη συνέχεια.

Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter

Το ενδιαφέρον της Χρύσας Ρωμανού για τους Χάρτες, τα ταξίδια και τους Λαβυρίνθους μοιάζει προγενέστερο των αναζητήσεων των κινημάτων του ’60 αλλά και των ηθελημένα αποπροσανατολιστικών, «ψυχογεωγραφικών χαρτών» του Παρισιού που παρουσίασαν οι καταστασιακοί.

Η Χρύσα Ρωμανού κατάφερε να συγκροτήσει το δικό της λεξιλόγιο και να παρουσιάσει τη δουλειά της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε μια εποχή που κυριαρχούσαν ακόμα οι άρρενες συνάδελφοί της.

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗΣ

Η έκθεση

Μία έκθεση-homage στη Χρύσα Ρωμανού (1931-2006) παρουσιάζει η γκαλερί The Breeder. Τα κολάζ και τα ντεκολάζ (αποκόλληση) της, που αποτελούν τις δύο ενότητες που παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση, κυριάρχησαν στη δουλειά της και καθόρισαν τον χαρακτήρα της τεχνική της και του κριτικού της βλέμματος. Φωτογραφικό υλικό από μεγάλα έντυπα της εποχής, έγχρωμες και ασπρόμαυρες φωτoγραφίες κολλημένες επάνω σε μουσαμά παρατίθενται η μία δίπλα στην άλλη, ενώ χειρόγραφες και τυπωμένες λέξεις σχολιάζουν σκαμπρόζικα την πολιτική και οικονομική διάσταση του καταναλωτισμού ή της επικαιρότητας. Οι τίτλοι είναι ενδεικτικοί: «Λαβύρινθοι», «Σκοποβολή», «Ωροσκόπια», «Καζίνο», «Ρεπορτάζ, Χάρτες». Θέματα που συχνά παραπέμπουν στον νέο ντανταϊσμό, καταναλωτικά είδωλα, ειδυλλιακοί τόποι, κομφόρ μιας νέας ζωής, όπλα, αναγνωρίσιμα ή μη πορτρέτα ανθρώπων, τοπία και χάρτες, ευθεία συναισθηματική αναφορά στους «ψυχογεωγραφικούς οδηγούς» του Γκι Ντεμπόρ. Το εικαστικό σύμπαν της Χρύσας Ρωμανού αποτελεί επιστροφή σε μια ολόκληρη εποχή, καλλιτεχνικά, πολιτικά αλλά και συγκινησιακά.

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

Γκαλερί The Breeder, Ιάσωνος 45

thebreedersystem.com

Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 17/2

Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
Χρύσα Ρωμανού. Casino International , 1945. Κολάζ σε καμβά, 130x81 cm. Παραχώρηση The Breeder, Αθήνα / Μονακό

Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
Χρύσα Ρωμανού. Luna Parc International , 1945. Κολάζ σε καμβά, 132x165cm. Παραχώρηση The Breeder, Αθήνα / Μονακό
Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
Χρύσα Ρωμανού. Das Spiel, 1945. Κολάζ σε καμβά, 130x81 cm. Παραχώρηση The Breeder, Αθήνα / Μονακό
Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
Χρύσα Ρωμανού. Horoscope, 1965. Κολάζ σε καμβά, 130x162 cm. Παραχώρηση The Breeder, Αθήνα / Μονακό
Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
Χρύσα Ρωμανού. Labyrinth, 1945. Κολάζ σε καμβά, 85x104 cm. Παραχώρηση The Breeder, Αθήνα / Μονακό
Κάτι για τη Χρύσα Ρωμανού Facebook Twitter
Χρύσα Ρωμανού. Zodiaque 13, 1945. Κολάζ σε καμβά, 52x63 cm. Παραχώρηση: The Breeder, Αθήνα /
Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ