Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες

Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
Η Άλις Νιλ στο στούντιό της | courtesy Xavier Hufkens
0

Αναμφίβολα, μία από τις πιο επιτυχημένες και πολυσυζητημένες εκθέσεις της χρονιάς είναι αυτή της Άλις Νιλ στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.

Η Νιλ, ενώ σήμερα θεωρείται μία από τις πιο μεγάλες Αμερικανίδες ζωγράφους του εικοστού αιώνα, γνώρισε μεγάλη επιτυχία κυρίως μετά θάνατον, ειδικά την τελευταία δεκαετία, μέσα από μια σειρά εκθέσεις και μια σύγχρονη επανεξέταση του έργου της, που την εδραίωσε στη διεθνή σκηνή.

Ήταν απίστευτα ταλαντούχα ζωγράφος αλλά και μια έξυπνη και ιδιότυπη χρονικογράφος μερικών από τις πιο ταραχώδεις δεκαετίες στην αμερικανική ιστορία. Ενώ ζωγράφιζε τοπία και νεκρές φύσεις, είναι περισσότερο γνωστή ως ζωγράφος ανθρώπων. Οι πρωταγωνιστές των έργων της είναι καλλιτέχνες, συγγραφείς, διανοούμενοι και μέλη της οικογένειάς της, καθώς και άτομα που ζούσαν στο περιθώριο της κοινωνίας, ιδιαίτερα μετανάστες. Αφoσιωμένη στις έννοιες της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, η Νιλ ενδιαφερόταν για τον αγώνα του ανθρώπου για επιβίωση και την ανθεκτικότητα της ανθρωπότητας απέναντι στις δυσκολίες και τις στερήσεις.

Έχοντας αξιοσημείωτη αίσθηση του χρώματος, η Νιλ πέτυχε να αποτυπώσει το ψυχολογικό βάθος των μοντέλων της. Ο τρόπος που ζωγράφιζε την άφησε έξω από ρεύματα της εποχής της, όπως ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, η ποπ αρτ και ο μινιμαλισμός. Ωστόσο, η ασυμβίβαστη προσέγγισή της δημιούργησε ένα μοναδικό και εξαιρετικά προσωπικό έργο που συνεχίζει να επηρεάζει τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή.

Έχοντας αξιοσημείωτη αίσθηση του χρώματος, η Νιλ πέτυχε να αποτυπώσει το ψυχολογικό βάθος των μοντέλων της. Ο τρόπος που ζωγράφιζε την άφησε έξω από ρεύματα της εποχής της, όπως ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, η ποπ αρτ και ο μινιμαλισμός. Ωστόσο, η ασυμβίβαστη προσέγγισή της δημιούργησε ένα μοναδικό και εξαιρετικά προσωπικό έργο που συνεχίζει να επηρεάζει τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή.

Μέχρι τις 25 Σεπτεμβίου, η γκαλερί Xavier Hufkens παρουσιάζει online μια ομάδα έργων της που σχεδόν έχουν μείνει στο περιθώριο, τα σχέδιά της.

Η έκθεση αυτή των πολύ ιδιαίτερων σχεδίων της δεν φανερώνει μόνο μια σπουδαία καλλιτέχνιδα αλλά μας επιτρέπει και να εμβαθύνουμε στην πιο αυθόρμητη δημιουργική διαδικασία που ακολούθησε. Τα σκίτσα της αποπνέουν οικειότητα και σπανίως αξιοποιήθηκαν στους μεταγενέστερους καμβάδες της. Κατείχαν μια ανεξάρτητη θέση στην πρακτική της και δεν εκτέθηκαν σχεδόν ποτέ, προορισμένα να δοθούν σε ιδιώτες ή να μείνουν στο στούντιό της, ωστόσο αποτελούν ένα σημαντικό κλειδί για την κατανόηση του έργου μίας από τις πιο πολύπλοκες φιγούρες της πρόσφατης ιστορίας της τέχνης.

Το 1938, η Νιλ μετακόμισε στη γειτονιά του ισπανικού Χάρλεμ, όπου θα έμενε για δύο ακόμη δεκαετίες. Συχνά απεικόνιζε τους γείτονές της στο Χάρλεμ και το Άπταουν, τις γυναίκες και τα παιδιά τους ή πρόσωπα των οποίων ο πολιτισμός έχει περιθωριοποιηθεί, όπως η Λατινοαμερικανίδα, που θεωρείται ένα από τα καλύτερα σχέδιά της σε χαρτί. Ένα άλλο αγαπημένο της θέμα ήταν οι γάτες, στοιχείο της οικιακής της ζωής.

Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Siamese Cats» (1950) | courtesy Xavier Hufkens

Οι Siamese Cats (1950) απεικονίζουν τις γάτες της, Τρότσκι και Λενόρ, αγκαλιασμένες έτσι ώστε ο θεατής δεν δυσκολεύεται να φανταστεί έναν διάλογο μεταξύ των αιλουροειδών, προκαλώντας συναισθήματα οικειότητας και άνεσης. Το Untitled (Dog, 1955) είναι ένα παρόμοιο πορτρέτο του Κινγκ, του σκύλου της. Ο σκύλος τεντώνεται παιχνιδιάρικα σε μια στάση χαλαρή, μέσα σε ένα περιβάλλον που του είναι οικείο. Η Νιλ σχεδίασε πολλά φύλλα και δέντρα σε εξορμήσεις που έκανε στην ύπαιθρο και σε δημόσιους κήπους. Σπάνια υπήρξαν το επίκεντρο των συνθέσεών της, συνήθως αποτελούσαν μέρος του περιβάλλοντος που απεικόνιζε. Όταν τα σχεδίαζε, τα αποτύπωνε με λεπτότητα, λεπτομέρεια και περίπλοκες σκιάσεις.  

Η Άλις Νιλ, που γεννήθηκε το 1900 στην Πενσυλβάνια και πέθανε το 1984 στη Νέα Υόρκη, είναι μία από τις πιο μεγάλες «ανακαλύψεις» των τελευταίων δεκαετιών. Το έργο της δεν βρίσκεται μόνο στη συλλογή μεγάλων διεθνών μουσείων αλλά και σε μικρότερα, κυρίως χάρη στον τρόπο με τον οποίο συνέλαβε την ανθρώπινη φύση και την αδυναμία της. Η έκθεσή της, μετά το Μet, θα ταξιδέψει στο Guggenheim στο Μπιλμπάο τον Σεπτέμβριο του 2021 και στο κέντρο Πομπιντού, το 2022.

Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
Untitled (Dog) (1955) | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Lowry», 1969 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Hartley and Lushka», 1970 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Leaves», c. 1966 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Blue House», 1963 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«John», 1962 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«John Reclining», 1967 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Carolyn Robinson», 1974 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Woman», 1940 | courtesy Xavier Hufkens
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Εικαστικά / Τι απέγινε η πρωτοπορία στην τέχνη;

Ο κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει καταντήσει να μοιάζει με τσίρκο. Αλλά ο πραγματικός κακός της ιστορίας δεν είναι οι καλλιτέχνες, αλλά η σύγχρονη αγορά της τέχνης, η αξία της οποίας ξεπερνά πλέον τα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως
THE LIFO TEAM
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ