Φεστιβάλ Αθηνών: Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε

Φεστιβάλ Αθηνών: Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε Facebook Twitter
Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
0

Ο τσεμπαλίστας Μάρκελλος Χρυσικόπουλος δημιούργησε το μεταβλητό σύνολο μπαρόκ μουσικής Latinitas Nostra για να μπορέσει, μαζί με άλλους Έλληνες μουσικούς της νεότερης γενιάς που έχουν ειδικευθεί στην Παλαιά Μουσική, να αναδείξει το χαρακτηριστικό πνεύμα ελευθερίας, υπερβολής και θεατρικότητας που διαπνέει την τέχνη του Μανιερισμού και του Μπαρόκ μέσα από την αναβίωση έργων –πολλές φορές ακόμα ανέκδοτων– και τη χρήση οργάνων εποχής.

Η ονομασία Latinitas Nostra («Καθ' ημάς Εσπερία») παραπέμπει στη γνωστή φράση «καθ' ημάς Ανατολή» και υιοθετήθηκε για να υποδηλώσει δύο αλληλοσυμπληρούμενες εκφάνσεις του ελληνισμού την περίοδο της Αναγέννησης και του Mπαρόκ: από τη μια την εικόνα της Ελλάδας μέσα από τις ακμάζουσες ελληνικές κοινότητες της περιόδου στο Λονδίνο, στο Μόναχο, στη Μασσαλία κ.α., και από την άλλη την ιδεατή ή φανταστική εικόνα που «έπλασε» και χρησιμοποίησε η Ευρώπη του 17ου και 18ου αιώνα για την Ελλάδα της εποχής.

«Το Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε δεν είναι παράσταση αλλά ούτε και συναυλία. Γενικά, οι εμφανίσεις των Latinitas Νostra προσπαθούμε να μην περιορίζονται από τα στεγανά και τα όρια μιας συναυλίας κλασικής μουσικής. Απευθυνόμαστε σε ένα μεγαλύτερο κοινό, δεν θέλουμε να περιοριστούμε στο κοινό των μουσικόφιλων» λέει ο 40χρονος Μάρκελλος Χρυσικόπουλος και εξηγεί ότι την μπαρόκ μουσική οφείλεις να τη δεις σε συνάρτηση με τις άλλες τέχνες, ακριβώς γιατί είναι πολύ περισσότερο συνυφασμένη με τις άλλες τέχνες απ' όσο συμβαίνει σε άλλες περιόδους. «Συμβαίνει, ας πούμε, να αφοσιωθεί κάποιος στη μουσική του μπαρόκ επειδή του αρέσει ο Σαίξπηρ και ο Μάρλοου, επειδή αγάπησε την ποίηση, το θέατρο, την αρχιτεκτονική της εποχής του μπαρόκ, όπως δεν συμβαίνει να καταλήγει κάποιος στον Μπετόβεν, επειδή του αρέσουν οι πίνακες του Κάσπαρ Φρίντριχ».

Η νέα πρόταση των Latinitas Νostra ξεκίνησε ως αναζήτηση καταρχάς κάποιων ηχοχρωμάτων της βιόλας ντα γκάμπα (όργανο αναγεννησιακό και της πρώιμης εποχής του μπαρόκ) με το αντίστοιχο ανατολίτικο όργανο, το γιαϊλί ταμπούρ, και στη συνέχεια ως αναζήτηση δύο μουσικών, της πρώιμης αγγλικής μπαρόκ μουσικής (αρχές 17ου αι.) και της παραδοσιακής ανατολίτικης της ίδιας εποχής. «Και στις δύο περιπτώσεις η αυτοσχεδιαστική διάσταση είναι βασική, ενώ είναι ευδιάκριτη η επιθυμία του ωραίου ήχου – και πολύ έντονο το στοιχείο του στολισμού. Δηλαδή, οι νότες δεν έχουν δομική αξία αλλά χρησιμοποιούνται με διακοσμητικό πνεύμα, όπως συμβαίνει στα αραβουργήματα και στις δαντέλες».

Τις μουσικές αναζητήσεις συμπληρώνουν αποσπάσματα από αφηγήσεις Άγγλων περιηγητών (Τh. Dallam, H. Blount, G. Sandys και Th. Coryat) που βρέθηκαν από το Λονδίνο στην Κωνσταντινούπολη στις αρχές του 17ου αιώνα και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. «Από αυτές, πολύ ενδιαφέρουσα είναι αυτή του 20χρονου Dallam που παίρνει εντολή από τη βασίλισσα Ελισάβετ να μεταφέρει στην Κωνσταντινούπολη ένα εκκλησιαστικό όργανο, δώρο της προς τον σουλτάνο Μωάμεθ Γ'. Πράγματι, το 1599 ο Dallam μάζεψε εσπευσμένα τα απαραίτητα για ένα ταξίδι προς το άγνωστο (μια ντουζίνα μαντηλάκια, εσώρουχα, στρίφωμα για καλτσοδέτες, γλυκό κομπόστα, ένα τσέμπαλο για να έχει να παίζει... ό,τι φαντάστηκε πως μπορούσε να του χρειαστεί, γιατί δεν ήξερε τι θα συναντούσε ούτε πόσο θα χρειαζόταν να μείνει) και μπάρκαρε. Είναι μια συναρπαστική, ιδιαίτερη ιστορία, που λόγω και του εκκλησιαστικού οργάνου είναι κοντά στα ενδιαφέροντα των Latinitas Nostra. Ας μην ξεχνάμε ότι τα όρια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εκείνη την εποχή έφταναν μέχρι τη Βιέννη. Ένας περιηγητής λέει "Θέλω πάρα πολύ να πάω στο Λεβάντε, να γνωρίσω από κοντά και τον στρατό και την κοινωνία των Τούρκων, γιατί οι Τούρκοι είναι ο πιο σύγχρονος και δυνατός λαός στην Ευρώπη". Η εικόνα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας της εποχής είναι μάλλον διαφορετική από αυτήν που έχουμε εμείς για τους γείτονες» προσθέτει ο Μ. Χρυσικόπουλος.

Αλλά, πώς συνδέονται τα κείμενα με τη μουσική; «Θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε τη φωνή του Σπύρου Σακκά ως μέρος των οργάνων. Δεν θέλουμε η μουσική να λειτουργεί ως μουσικό χαλί που συνοδεύει την αφήγηση, ούτε η αφήγηση απλώς να εμπλουτίζεται από τη μουσική. Παρεμπιπτόντως, η μουσική αφορά κυρίως τα "Lacrimae" του Ντόουλαντ και κοινούς αυτοσχεδιασμούς των δυτικών και ανατολίτικων οργάνων, σε μια σύμπτυξη όλων των αντιθέσεων και με διάθεση να αναδειχθεί η μελαγχολία που χαρακτηρίζει και την μπαρόκ και την ανατολίτικη μουσική ως αισθητική αναζήτηση της εποχής».

Την ιδέα του Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε ο Μ. Χρυσικόπουλος μοιράζεται με τον Ανδρέα Λινό που είναι ο βασικός γκαμπίστας του συνόλου (και πολύπτυχο ταλέντο, καθώς ασχολείται ακόμα με τη ζωγραφική, τη σκηνογραφία και τη σκηνοθεσία). «Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η ιδέα του ανθρώπου που ξενιτεύεται, που έρχεται σε επαφή με το άγνωστο και ο οποίος θέλει να είναι ανοιχτός, αλλά πρέπει κατά κάποιον τρόπο να θωρακίσει κι αυτό που εκφράζει ο ίδιος. Όχι μόνο ως Έλληνες μουσικοί που ασχολούνται με μια μουσική που δεν είναι ελληνική, αλλά και ως Έλληνες που έζησαν πολύ στο εξωτερικό (ο Ανδρέας μένει ακόμα στο Παρίσι) και θεωρούν ότι ο κόσμος τους δεν περιορίζεται στα σύνορα της χώρας μας».

Latinitas Nostra - «Ένας Άγγλος ταξιδευτής στο Λεβάντε»

23 Ιουνίου, ώρα έναρξης: 21.00

Πειραιώς 260 - Κτίριο Δ

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ