ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η αξιότιμος οικογένεια του Charlie Haden

Η αξιότιμος οικογένεια του Charlie Haden Facebook Twitter
Δεκαπέντε χρόνια μετά την πρώτη τους εμφάνιση στο Ρόδον, οι Spain έρχονται με αφορμή την κυκλοφορία ενός άλμπουμ στις αρχές του 2014...
0

Στις 7/2 θα μας επισκεφτεί στο Gazarte ο μελαγχολικός εκπρόσωπος του slowcore, ο ποιητής των παράνομων νυχτερινών ραντεβού και των οδυνηρών χωρισμών, ο Josh Haden με την μπάντα του, τους Spain. Δεκαπέντε χρόνια μετά την πρώτη τους εμφάνιση στο Ρόδον, οι Spain έρχονται με αφορμή την κυκλοφορία ενός άλμπουμ στις αρχές του 2014. Ο δίσκος ονομάζεται «Sargent Place» και είναι ο τρίτος δίσκος τους που κυκλοφορεί από τη δισκογραφική εταιρεία Glitterhouse Records.

Για μια πρώτη γνωριμία με τη γλυκιά μελαγχολία των Spain προσφέρεται η συλλογή «Spirituals: The best of Spain», αν και το πιο αντιπροσωπευτικό άλμπουμ τους είναι το «She haunts my dreams»

Ο Josh Haden είναι η επιβεβαίωση του γνωμικού «το μήλο κάτω απ' τη μηλιά...». Αντίθετα, όμως, από τα περισσότερα «μήλα» διάσημων γονέων, τα οποία αποδεικνύονται «τζούφια», άνοστα κι ενίοτε σκουληκιασμένα, ο γιος του μεγάλου μπασίστα Charlie Haden (ο οποίος μας εγκατέλειψε στις 11 Ιουλίου του 2014) έχει διαμορφώσει έναν ιδιόμορφο ήχο, όπου το slowcore ζευγαρώνει με την τζαζ. Οι δίσκοι των Spain διαθέτουν την υγρή, βουρκωμένη ατμόσφαιρα που εγκαινίασαν οι Tindersticks, αλλά παρά την ενίοτε «βρετανική» προφορά του, ο Josh ξεκίνησε από τη σκηνή του Σίλβερ Λέικ, στο Λος Άντζελες. Μετά τις εκ βάθρων αλλαγές στη σύνθεση της μπάντας το 2007, ο Josh συνεχίζει να παίζει μπάσο και να τραγουδάει, να γράφει τις γλυκόπικρες μελωδίες και τους ερωτικούς στίχους των τραγουδιών. Το περίεργο είναι ότι οι Spain κέρδισαν τη γενικότερη αποδοχή κοινού και κριτικών όταν ο Johnny Cash (ή μάλλον ο παραγωγός του, Rick Rubin) επέλεξε να διασκευάσει ένα θρησκευτικό/ερωτικό κομμάτι τους, το «Spiritual». Το τραγούδι υπάρχει στο άλμπουμ «Unchained» (1996) του Johnny Cash. Άλλες δύο γοητευτικές εκτελέσεις: από τους Midnight Choir στο «Unchained Heroine» (2000) και από τους Soulsavers στο «It's not how far you fall, it's the way you land» (2007), με τη φωνή του Mark Lanegan. Όσοι προτιμούν την jazzy διάσταση των Spain, αξίζει να αναζητήσουν στο YouTube την αιθέρια εκτέλεση του «Spiritual» από τον Charlie Haden και τον Pat Methany στο «Beyond the Missouri sky (short stories)» (1997).


Για μια πρώτη γνωριμία με τη γλυκιά μελαγχολία των Spain προσφέρεται η συλλογή «Spirituals: The best of Spain», αν και το πιο αντιπροσωπευτικό άλμπουμ τους είναι το «She haunts my dreams», (1999) – στο οποίο ακούγεται το «Every time I try» που μάθαμε από την ταινία του Βιμ Βέντερς, Το τέλος της βίας.


Για να ολοκληρώσουμε όμως την αναφορά στο γνωμικό περί μηλιάς και μήλων, πρέπει να προσθέσουμε μια πληροφορία ακόμα. Ο καταπληκτικός κύριος Charlie Haden πρόσφερε στον κόσμο της μουσικής άλλα τρία προικισμένα τέκνα, τρεις κόρες –τρίδυμες για την ακρίβεια–, οι οποίες ασχολούνται με σαφώς πιο πειραματική και δύσκολη μουσική από τον μικρό τους αδελφό. Τη βιολονίστρια Petra και την μπασίστρια και βοκαλίστρια Rachel, οι οποίες συμμετείχαν στη rock/punk μπάντα That Dog, και την τσελίστρια Tanya. Οι τρεις αδελφές κυκλοφόρησαν το 2014 το πρώτο τους άλμπουμ ως «Haden Triplets» (με παραγωγό τον Ry Cooder). Η πιο ενδιαφέρουσα από τις απογόνους του Haden είναι αναμφίβολα η Petra, η οποία έχει ηχογραφήσει μια acapella εκδοχή του δίσκου των Who «The Who sell out» κι έχει συνεργαστεί με τον Bill Frisell.


Και μια τελευταία στάση στο Haden Clan, και στον πατέρα Charlie που προλάβαμε να δούμε αρκετές φορές στη χώρα μας την προηγούμενη δεκαετία. Ο Charlie Haden (συνεργάτης, εκτός πολλών άλλων, των Ornette Coleman, Keith Jarrett και Carla Bley) είναι από τους μουσικούς που σε αναγκάζουν να χρησιμοποιήσεις αμέτρητα κοσμητικά επίθετα και υπερθετικούς βαθμούς, και δεν το θέλω αυτό. Θα σας συστήσω ένα άλμπουμ του ενδεικτικά: το «Ballad of the Fallen», το οποίο έγραψε με την Carla Bley και τον Don Cherry το 1983 για την ECM.

Spain

Σάββατο 7 Φεβρουαρίου Gazarte, Βουτάδων 32-34, Γκάζι Ώρα έναρξης: 22.00 Τιμές εισιτηρίων: Προπώληση: A' ζώνη-€26, Β' ζώνη-€22, όρθιοι-€15 Gazarte, Public, Παπασωτηρίου, Seven, Ιανός, www.viva.gr, και τηλεφωνικά στο 11 876 Ταμείο: A' ζώνη-€29, Β' ζώνη-€25, όρθιοι-€18

 

Τι άλλο καλό κυκλοφορεί;

 

 

Murder by Death Big Dark Love

Παρότι το όνομά τους προδιαθέτει για heavy metal, δεν έχουν καμία σχέση με το είδος και τις παραφυάδες αυτού. Ο κιθαρίστας και τραγουδιστής Adam Turla έχει πει ότι διάλεξαν για όνομά τους τον τίτλο της ομώνυμης (ξεκαρδιστικής αστυνομικής) ταινίας του 1976, επειδή εξέφραζε τον δυσοίωνο χαρακτήρα της μουσικής τους. Περίεργος συνειρμός, αλλά και οι MBD είναι μια περίεργη μπάντα στο στερέωμα της αμερικανικής roots/Americana. Προέρχονται από το Μπλούμινγκτον της Ιντιάνα, μια κωμόπολη στη μέση του πουθενά, την οποία δεν εγκατέλειψαν για να εγκατασταθούν στα μεγάλα κέντρα της σόου μπίζνες. Όταν τους έπληξε η κρίση της δισκογραφικής βιομηχανίας, κατέφυγαν στη χρηματοδότηση του προτελευταίου τους άλμπουμ «Bitter Drink, Bitter Moon» (2012) μέσω του Kickstarter – κάτι που επανέλαβαν και στο καινούργιο τους άλμπουμ. Καθώς το ελληνικό μουσικόφιλο και συναυλιακό κοινό έχει συχνά την τάση να ταυτίζεται με καλλιτέχνες που ίσως δεν είναι πολύ γνωστοί στην πατρίδα τους (Puressence, Porcupine Tree, Archive), ένα από τα συναυλιακά highlights της άνοιξης αναμένεται να είναι οι συναυλίες των MBD μέσα Μαΐου, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. 

 

Για να προσδιορίσουμε το μουσικό ιδίωμα του γκρουπ, αναγκαστικά θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε μια πλειάδα μουσικών όρων: οι MBD στριμώχνονται μεταξύ indie-folk και alternative-country, αλλά διαθέτουν ευρεία γκάμα άλλων στοιχείων τα οποία εκτείνονται από το dark-goth ως το southern folk. Στο καινούργιο τους άλμπουμ «Big Dark Love» ο ήχος τους έχει απαλλαγεί από τα υπερβολικά σκοτεινά ηχοχρώματα, κάτι που φαίνεται από το «I shot the arrow», με το οποίο ανοίγει ο δίσκος. Και καθώς όλοι σχεδόν οι δίσκοι των MBD χτίζονται γύρω από ένα concept, ένα συγκεκριμένο θέμα δηλαδή (π.χ. το «Red of tooth and claw» ήταν μια διασκευή της Οδύσσειας κατά κάποιον τρόπο), ο τελευταίος μιλάει για την αγάπη κάθε είδους: τη σκοτεινή κι επικίνδυνη, την αγάπη άνευ όρων, τη ρομαντική αγάπη.

 

Για μια φορά ακόμα ο Adam Turla, με τη φωνή που θυμίζει τον Johnny Cash στα νιάτα του, η τσελίστρια Sarah Balliet, ο μπασίστας Matt Armstrong και ο David Fountain (καινούργιο μέλος από το 2013, που παίζει πνευστά, μπάντζο και μαντολίνο) έχουν χτίσει έναν ήχο χωρίς κενά, πλούσιο και δυναμικό και ευχάριστα σκοτεινό. Στο repeat: «Strange Eyes», «Big dark love», «Send me home».

 

Charlatans  Modern Nature

Δημιουργήθηκαν στο Μπέρμιγχαμ γύρω στο 1990, αλλά θεωρήθηκαν εκπρόσωποι της σκηνής του Madchester, παρότι ο ήχος τους είχε πολλές επιρροές από τη σόουλ και το fusion (και συχνά θύμιζε Isaac Hayes). Κατάφεραν να βγάλουν 12 άλμπουμ σε 15 χρόνια, παρά τις απανωτές απώλειες μελών τους. Και φέτος κυκλοφόρησαν το «Modern Nature», ένα άλμπουμ που νομίζω –χωρίς να είμαι ειδική στην britpop– ότι είναι το καλύτερο της καριέρας τους.

 

Το καλό το άλμπουμ φαίνεται από το πρώτο κομμάτι, ενίοτε: το «Talking in Tones» ξεκινάει με μια υπέροχη rhythm section, η οποία συνοδεύει το hammond που έχουμε συνδυάσει με τον ήχο των Charlatans. Η χαρακτηριστική κιθάρα δεν προσπαθεί να κλέψει την παράσταση, τα φωνητικά του Tim Burgess παραμένουν πιστά στη μεγάλη βρετανική τραγουδιστική παράδοση. Το «Come Home» δείχνει τον τρόπο να αναβιώσει κανείς τη σόουλ των ’70s, χωρίς να την εκχυδαΐσει. Το ίδιο αποτελεσματικό είναι και το «Keep Enough».

 

Ή θα συνεχίσω την παράταξη τίτλων και υπερθετικών ή θα αφήσω τα πολλά λόγια και θα πω απλώς: το «Modern Nature» είναι από τα πιο ολοκληρωμένα ποπ άλμπουμ που έβγαλαν τα βρετανικά νησιά εδώ και χρόνια. Τα 25 χρόνια που κουβαλούν οι Charlatans δεν τους στέρησαν από έμπνευση. Το αντίθετο: οι Burgess & Co ακούγονται φρέσκοι και ώριμοι συγχρόνως. Τι άλλο να προσθέσω;

0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ