Η SZA (προφέρεται «Σίζο») κάνει αυτό που η Björk δεν κατάφερε πέρσι

Η SZA (προφέρεται «Σίζο») κάνει αυτό που η Björk δεν κατάφερε πέρσι Facebook Twitter
O δίσκος CTRL. της SZA μοιάζει να είναι όλος γραμμένος σαν μια σειρά από άλλοτε σκληρά κι άλλοτε ζεστά μηνύματα που ανταλλάσσουν μεταξύ τους φίλοι και εραστές.
0

Μία από τις πιο σημαντικές φιγούρες που ξεπήδησαν το 2017 στο μουσικό προσκήνιο ήταν αδιαμφισβήτητα η SZA. Το όνομά της προφέρεται κάπως σαν «Σίζο» ‒ καλά, και Σίζα να την πεις, δεν νομίζω ότι θα το διορθώσει κανείς. Δεν υπάρχει λίστα του 2017 που να σέβεται τον εαυτό της και να μην έχει το CTRL., το ντεμπούτο άλμπουμ της, στην κορυφή της δεκάδας.


Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι γλίστρησε κάπως ύπουλα στα καλύτερα της χρονιάς, επειδή η μαύρη μουσική κυριαρχεί στη μουσική βιομηχανία γενικότερα, αλλά αυτό είναι μεγάλο λάθος. Είναι πραγματικά ένα πανέμορφο και αισθησιακό άλμπουμ και η SZA μια σύγχρονη soul ντίβα που αξίζει απόλυτα κάθε επευφημία που δέχεται για τη δουλειά της.


Φέτος ήταν μια σημαντική χρονιά για τις γυναίκες, κοινωνικά και δημιουργικά. Το μυαλό μου πάει κατευθείαν στο πρόσφατο γυναικείο διήγημα «Cat Person» την Kristen Roupenian για τον έρωτα στα κυνικά χρόνια του texting που έσπασε κάθε ρεκόρ στο «New Yorker» και συζητήθηκε όσο κανένα άλλο λογοτεχνικό happening σε παγκόσμιο επίπεδο. Έφερε μια καθαρά γυναικεία οπτική στον τρόπο που καταγράφονται οι ρομαντικές και σεξουαλικές σχέσεις και σε κάνει να αισθάνεσαι ότι μιλάει για καθημερινές καταστάσεις με αρκετά ρεαλιστικό στυλ.

Η SZA κάνει ίσως αυτό που η Björk δεν κατάφερε να πετύχει ακριβώς. Στα τραγούδια της μιλάει για το σεξ, την ερωτική απογοήτευση, τη λαχτάρα και την επιθυμία με μια σοκαριστική ευθύτητα.


Στα μουσικά, μια γενική ματιά είναι απογοητευτική. Τα αναμενόμενα σημαντικά άλμπουμ, όπως αυτό της Björk, έμεινε στα λόγια. Το «Utopia», παρά το ότι έχει χαϊδευτικά χαρακτηριστεί το tinder άλμπουμ της, αν και εντυπωσιακό ως concept, ήταν τόσο αφηρημένο που σε αποξένωνε, αντί να μιλήσει για το σήμερα.

Δεν θα 'θελα να ασχοληθώ με τις πρωτοκλασάτες ποπ σταρ που κυκλοφόρησαν άλμπουμ το 2017. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, έδειξαν ότι έχουν μαύρα μεσάνυχτα και ότι από το βάθρο τους εκεί ψηλά μοιάζουν τόσο αποκομμένες από την πραγματικότητα, που δεν αφορούν κανέναν πια ουσιαστικά, σίγουρα όχι έναν πιο ώριμο γυναικείο ψυχισμό.


Η SZA κάνει ίσως αυτό που η Björk δεν κατάφερε να πετύχει ακριβώς. Στα τραγούδια της μιλάει για το σεξ, την ερωτική απογοήτευση, τη λαχτάρα και την επιθυμία με μια σοκαριστική ευθύτητα. Το καταλαβαίνει κανείς από τα πρώτα λεπτά του «Supermodel», εκεί που τραγουδάει «Let me tell you a secret / I been secretly banging your homeboy». Λέγεται ότι το τραγούδι το έγραψε για πρώην φίλο της που τη χώρισε εσκεμμένα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου.

 

SZA - Supermodel


Το CTRL. είναι στην πλειονότητά του ένα αυτοβιογραφικό και βαθιά προσωπικό άλμπουμ. Ακόμη και το εξαιρετικό «Drew Barrymore» ‒που ενθουσίασε τη γνωστή ηθοποιό η οποία απαίτησε, μάλιστα, να συμμετάσχει με το ζόρι στο βίντεο– κρύβει τη λατρεία που έχει η SZA για τις πιο παραγνωρισμένες ταινίες της Barrymore, όπως το «Never been kissed» και το «Poison Ivy».


Όπως παρατηρούν εύστοχα στην «Guardian», ο δίσκος μοιάζει να είναι όλος γραμμένος σαν μια σειρά από άλλοτε σκληρά κι άλλοτε ζεστά μηνύματα που ανταλλάσσουν μεταξύ τους φίλοι και εραστές.

Η επιτυχία του ίσως να οφείλεται, εν τέλει, στο ότι καλύπτει ένα κενό, και εκφράζει μια αμεσότητα που έλειπε από τη μουσική ή, τουλάχιστον, μια αληθινά γυναικεία εξωστρέφεια που δεν εκφραζόταν το τελευταίο διάστημα. Πετυχαίνει να αγγίξει τις πιο ευαίσθητες χορδές ενός σύγχρονου γυναικείου ακροατηρίου, όπως έκανε το «Cat Person» όσον αφορά το αναγνωστικό κοινό.


Πέρα όμως από τη θεματική του, είναι και μουσικά όμορφο. Δίνει το δικό του στίγμα στη neo-soul που υπηρετεί. Η SZA έχει μια παλέτα από μουσικούς διαφορετικών ειδών για να αντλήσει έμπνευση, όπως οι Ella Fitzgerald, Meelah, Björk, Jamiroquai και Lauryn Hill.


Δεν είναι τυχαίο που ο Pharrell που ανέλαβε την παραγωγή του «Supermodel» είπε: «Είναι η πρώτη φορά που δεν χρειάζεται να αλλάξω τίποτα σε ένα τραγούδι για να γίνει καλύτερο». Δεν παρενέβη καθόλου, το κομμάτι ήταν ήδη ολοκληρωμένο, γεγονός που λέει πολλά για το έμφυτο ταλέντο στη μελωδία που έχει η SZA.


Η SZA γεννήθηκε το 1990 στο Σεντ Λούις σε μια θρησκευόμενη οικογένεια με αυστηρές αρχές. Όταν ήταν έφηβη, έπεσε θύμα bullying εξαιτίας της 9/11. Από τότε σταμάτησε να φοράει μαντίλα. Αυτό γράφει το λήμμα γι' αυτήν στη Wikipedia. Είναι κάτι που πραγματικά δεν περίμενες να ακούσεις.

 

SZA - Drew Barrymore

Αναρωτιέσαι λίγο αν ισχύουν στ' αλήθεια όλα αυτά. Έχουν εγκρίνει, άραγε, το άλμπουμ οι γονείς της; Ο πατέρας της είναι σουνίτης μουσουλμάνος και πρώην Μαύρος Πάνθηρας και η μητέρα της πιστεύει στον παναφρικανισμό. Το πραγματικό της όνομα Solána Imani Rowe.


Στις συνεντεύξεις της, πάντως, δηλώνει ότι μπορεί η ανατροφή της να ήταν αυστηρή, αλλά η ίδια ήταν ζωηρό παιδί που τρέλαινε τους γονείς της και παρά τα φαινόμενα, η μητέρα της ήταν αυτή που της έβαζε κανόνες. Ο πατέρας της ήταν ο πιο χαλαρός στην οικογένεια. Όταν η Solána εγκατέλειψε το Ισλάμ, σταμάτησε να του μιλάει για ένα διάστημα.


Μεταξύ σοβαρού και αστείου, λέει ότι η μητέρα της ντρέπεται που κυκλοφόρησε ένα τέτοιο άλμπουμ, αλλά την αγαπάει πάρα πολύ για να το ομολογήσει. Δεν ενέκρινε ούτε το πρόσφατο άλμπουμ της Beyoncé για τον ίδιο λόγο, επειδή το θεώρησε πολύ αποκαλυπτικό.

Η SZA (προφέρεται «Σίζο») κάνει αυτό που η Björk δεν κατάφερε πέρσι Facebook Twitter
Λέει ότι σε κάποιο σημείο αναγκάστηκαν να της πάρουν από τα χέρια τον σκληρό δίσκο που είχε πάνω από 150 τραγούδια επειδή δεν μπορούσε να καταλήξει σε αυτά που θα χρησιμοποιούσε και συνέχεια έκανε αλλαγές.


Η SZA είχε αρκετά σκαμπανεβάσματα πριν βγει. Οι συνεχείς αναβολές της κυκλοφορίας του CTRL. για πάνω από δύο χρόνια τής είχαν σπάσει τόσο τα νεύρα που σκεφτόταν να τα παρατήσει. Ήταν 25 χρονών όταν υπέγραψε στην Top Dawg Entertainment, την εταιρεία του Terrence «Punch» Henderson, που κυκλοφορεί τη μουσική του Kendick Lamar. Μάλιστα, η ίδια γνώρισε τον Henderson σε μια συναυλία του Lamar.


Δεν καθόταν, βέβαια, με σταυρωμένα χέρια όλο αυτό το διάστημα. Βοήθησε στη δημιουργία του «Feeling Myself» των Beyoncé και Nicki Minaj και του «Consideration» της Rihanna. Βέβαια, ο χαρακτήρας της έβαζε επιπλέον εμπόδια, καθώς και η τελειομανία της καθυστερούσε το άλμπουμ. Λέει ότι σε κάποιο σημείο αναγκάστηκαν να της πάρουν από τα χέρια τον σκληρό δίσκο που είχε πάνω από 150 τραγούδια επειδή δεν μπορούσε να καταλήξει σε αυτά που θα χρησιμοποιούσε και συνέχεια έκανε αλλαγές.


Ευτυχώς που επέμεινε, πάντως, επειδή το CTRL. αποδείχτηκε ένας από τους πιο ευρηματικούς και ακραία εξομολογητικούς δίσκους της χρονιάς.

 

SZA - Love Galore (Official Video) ft. Travis Scott

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ