Η SZA (προφέρεται «Σίζο») κάνει αυτό που η Björk δεν κατάφερε πέρσι

Η SZA (προφέρεται «Σίζο») κάνει αυτό που η Björk δεν κατάφερε πέρσι Facebook Twitter
O δίσκος CTRL. της SZA μοιάζει να είναι όλος γραμμένος σαν μια σειρά από άλλοτε σκληρά κι άλλοτε ζεστά μηνύματα που ανταλλάσσουν μεταξύ τους φίλοι και εραστές.
0

Μία από τις πιο σημαντικές φιγούρες που ξεπήδησαν το 2017 στο μουσικό προσκήνιο ήταν αδιαμφισβήτητα η SZA. Το όνομά της προφέρεται κάπως σαν «Σίζο» ‒ καλά, και Σίζα να την πεις, δεν νομίζω ότι θα το διορθώσει κανείς. Δεν υπάρχει λίστα του 2017 που να σέβεται τον εαυτό της και να μην έχει το CTRL., το ντεμπούτο άλμπουμ της, στην κορυφή της δεκάδας.


Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι γλίστρησε κάπως ύπουλα στα καλύτερα της χρονιάς, επειδή η μαύρη μουσική κυριαρχεί στη μουσική βιομηχανία γενικότερα, αλλά αυτό είναι μεγάλο λάθος. Είναι πραγματικά ένα πανέμορφο και αισθησιακό άλμπουμ και η SZA μια σύγχρονη soul ντίβα που αξίζει απόλυτα κάθε επευφημία που δέχεται για τη δουλειά της.


Φέτος ήταν μια σημαντική χρονιά για τις γυναίκες, κοινωνικά και δημιουργικά. Το μυαλό μου πάει κατευθείαν στο πρόσφατο γυναικείο διήγημα «Cat Person» την Kristen Roupenian για τον έρωτα στα κυνικά χρόνια του texting που έσπασε κάθε ρεκόρ στο «New Yorker» και συζητήθηκε όσο κανένα άλλο λογοτεχνικό happening σε παγκόσμιο επίπεδο. Έφερε μια καθαρά γυναικεία οπτική στον τρόπο που καταγράφονται οι ρομαντικές και σεξουαλικές σχέσεις και σε κάνει να αισθάνεσαι ότι μιλάει για καθημερινές καταστάσεις με αρκετά ρεαλιστικό στυλ.

Η SZA κάνει ίσως αυτό που η Björk δεν κατάφερε να πετύχει ακριβώς. Στα τραγούδια της μιλάει για το σεξ, την ερωτική απογοήτευση, τη λαχτάρα και την επιθυμία με μια σοκαριστική ευθύτητα.


Στα μουσικά, μια γενική ματιά είναι απογοητευτική. Τα αναμενόμενα σημαντικά άλμπουμ, όπως αυτό της Björk, έμεινε στα λόγια. Το «Utopia», παρά το ότι έχει χαϊδευτικά χαρακτηριστεί το tinder άλμπουμ της, αν και εντυπωσιακό ως concept, ήταν τόσο αφηρημένο που σε αποξένωνε, αντί να μιλήσει για το σήμερα.

Δεν θα 'θελα να ασχοληθώ με τις πρωτοκλασάτες ποπ σταρ που κυκλοφόρησαν άλμπουμ το 2017. Με ελάχιστες εξαιρέσεις, έδειξαν ότι έχουν μαύρα μεσάνυχτα και ότι από το βάθρο τους εκεί ψηλά μοιάζουν τόσο αποκομμένες από την πραγματικότητα, που δεν αφορούν κανέναν πια ουσιαστικά, σίγουρα όχι έναν πιο ώριμο γυναικείο ψυχισμό.


Η SZA κάνει ίσως αυτό που η Björk δεν κατάφερε να πετύχει ακριβώς. Στα τραγούδια της μιλάει για το σεξ, την ερωτική απογοήτευση, τη λαχτάρα και την επιθυμία με μια σοκαριστική ευθύτητα. Το καταλαβαίνει κανείς από τα πρώτα λεπτά του «Supermodel», εκεί που τραγουδάει «Let me tell you a secret / I been secretly banging your homeboy». Λέγεται ότι το τραγούδι το έγραψε για πρώην φίλο της που τη χώρισε εσκεμμένα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου.

 

SZA - Supermodel


Το CTRL. είναι στην πλειονότητά του ένα αυτοβιογραφικό και βαθιά προσωπικό άλμπουμ. Ακόμη και το εξαιρετικό «Drew Barrymore» ‒που ενθουσίασε τη γνωστή ηθοποιό η οποία απαίτησε, μάλιστα, να συμμετάσχει με το ζόρι στο βίντεο– κρύβει τη λατρεία που έχει η SZA για τις πιο παραγνωρισμένες ταινίες της Barrymore, όπως το «Never been kissed» και το «Poison Ivy».


Όπως παρατηρούν εύστοχα στην «Guardian», ο δίσκος μοιάζει να είναι όλος γραμμένος σαν μια σειρά από άλλοτε σκληρά κι άλλοτε ζεστά μηνύματα που ανταλλάσσουν μεταξύ τους φίλοι και εραστές.

Η επιτυχία του ίσως να οφείλεται, εν τέλει, στο ότι καλύπτει ένα κενό, και εκφράζει μια αμεσότητα που έλειπε από τη μουσική ή, τουλάχιστον, μια αληθινά γυναικεία εξωστρέφεια που δεν εκφραζόταν το τελευταίο διάστημα. Πετυχαίνει να αγγίξει τις πιο ευαίσθητες χορδές ενός σύγχρονου γυναικείου ακροατηρίου, όπως έκανε το «Cat Person» όσον αφορά το αναγνωστικό κοινό.


Πέρα όμως από τη θεματική του, είναι και μουσικά όμορφο. Δίνει το δικό του στίγμα στη neo-soul που υπηρετεί. Η SZA έχει μια παλέτα από μουσικούς διαφορετικών ειδών για να αντλήσει έμπνευση, όπως οι Ella Fitzgerald, Meelah, Björk, Jamiroquai και Lauryn Hill.


Δεν είναι τυχαίο που ο Pharrell που ανέλαβε την παραγωγή του «Supermodel» είπε: «Είναι η πρώτη φορά που δεν χρειάζεται να αλλάξω τίποτα σε ένα τραγούδι για να γίνει καλύτερο». Δεν παρενέβη καθόλου, το κομμάτι ήταν ήδη ολοκληρωμένο, γεγονός που λέει πολλά για το έμφυτο ταλέντο στη μελωδία που έχει η SZA.


Η SZA γεννήθηκε το 1990 στο Σεντ Λούις σε μια θρησκευόμενη οικογένεια με αυστηρές αρχές. Όταν ήταν έφηβη, έπεσε θύμα bullying εξαιτίας της 9/11. Από τότε σταμάτησε να φοράει μαντίλα. Αυτό γράφει το λήμμα γι' αυτήν στη Wikipedia. Είναι κάτι που πραγματικά δεν περίμενες να ακούσεις.

 

SZA - Drew Barrymore

Αναρωτιέσαι λίγο αν ισχύουν στ' αλήθεια όλα αυτά. Έχουν εγκρίνει, άραγε, το άλμπουμ οι γονείς της; Ο πατέρας της είναι σουνίτης μουσουλμάνος και πρώην Μαύρος Πάνθηρας και η μητέρα της πιστεύει στον παναφρικανισμό. Το πραγματικό της όνομα Solána Imani Rowe.


Στις συνεντεύξεις της, πάντως, δηλώνει ότι μπορεί η ανατροφή της να ήταν αυστηρή, αλλά η ίδια ήταν ζωηρό παιδί που τρέλαινε τους γονείς της και παρά τα φαινόμενα, η μητέρα της ήταν αυτή που της έβαζε κανόνες. Ο πατέρας της ήταν ο πιο χαλαρός στην οικογένεια. Όταν η Solána εγκατέλειψε το Ισλάμ, σταμάτησε να του μιλάει για ένα διάστημα.


Μεταξύ σοβαρού και αστείου, λέει ότι η μητέρα της ντρέπεται που κυκλοφόρησε ένα τέτοιο άλμπουμ, αλλά την αγαπάει πάρα πολύ για να το ομολογήσει. Δεν ενέκρινε ούτε το πρόσφατο άλμπουμ της Beyoncé για τον ίδιο λόγο, επειδή το θεώρησε πολύ αποκαλυπτικό.

Η SZA (προφέρεται «Σίζο») κάνει αυτό που η Björk δεν κατάφερε πέρσι Facebook Twitter
Λέει ότι σε κάποιο σημείο αναγκάστηκαν να της πάρουν από τα χέρια τον σκληρό δίσκο που είχε πάνω από 150 τραγούδια επειδή δεν μπορούσε να καταλήξει σε αυτά που θα χρησιμοποιούσε και συνέχεια έκανε αλλαγές.


Η SZA είχε αρκετά σκαμπανεβάσματα πριν βγει. Οι συνεχείς αναβολές της κυκλοφορίας του CTRL. για πάνω από δύο χρόνια τής είχαν σπάσει τόσο τα νεύρα που σκεφτόταν να τα παρατήσει. Ήταν 25 χρονών όταν υπέγραψε στην Top Dawg Entertainment, την εταιρεία του Terrence «Punch» Henderson, που κυκλοφορεί τη μουσική του Kendick Lamar. Μάλιστα, η ίδια γνώρισε τον Henderson σε μια συναυλία του Lamar.


Δεν καθόταν, βέβαια, με σταυρωμένα χέρια όλο αυτό το διάστημα. Βοήθησε στη δημιουργία του «Feeling Myself» των Beyoncé και Nicki Minaj και του «Consideration» της Rihanna. Βέβαια, ο χαρακτήρας της έβαζε επιπλέον εμπόδια, καθώς και η τελειομανία της καθυστερούσε το άλμπουμ. Λέει ότι σε κάποιο σημείο αναγκάστηκαν να της πάρουν από τα χέρια τον σκληρό δίσκο που είχε πάνω από 150 τραγούδια επειδή δεν μπορούσε να καταλήξει σε αυτά που θα χρησιμοποιούσε και συνέχεια έκανε αλλαγές.


Ευτυχώς που επέμεινε, πάντως, επειδή το CTRL. αποδείχτηκε ένας από τους πιο ευρηματικούς και ακραία εξομολογητικούς δίσκους της χρονιάς.

 

SZA - Love Galore (Official Video) ft. Travis Scott

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ