Σε μια χώρα τόσο κοντινή αλλά και τόσο άγνωστη, που αποτελεί πηγή ανησυχητικών ειδήσεων μόνο, και, ενώ βρίσκεται μονίμως στο κατώφλι της Ευρώπης, εσχάτως δείχνει να ονειρεύεται όλο και περισσότερο οθωμανικά μεγαλεία, ένα αγγλόφωνο ελληνικό συγκρότημα που σπάνια εμφανίζεται στην Ελλάδα πραγματοποιεί την τρίτη του τουρκική περιοδεία.
Άγκυρα, Εσκισεχίρ, Κωνσταντινούπολη, τρεις πόλεις, πέντε μέρες, τέσσερις συναυλίες... Νο Clear Mind.
Πραγματικά χρειαζόταν αρκετή άγνοια κινδύνου για να οργανώνει κάποιος μια περιοδεία στην Τουρκία τη στιγμή ακριβώς που κορυφώνεται το κύμα των τρομοκρατικών επιθέσεων. Κι όμως, τα μέλη της μπάντας No Clear Mind το έκαναν από άγνοια κινδύνου, νεανική τρέλα ή μεγάλη αγάπη γι' αυτό με το οποίο καταπιάνονται και έχει τύχει τόσο θερμής αποδοχής στην άλλη πλευρά του Αιγαίου και στα βάθη της Ανατολίας αλλά και σε άλλα «περίεργα» μέρη του ροκ εν ρολ πλανήτη, σαν την Αίγυπτο ή το Μπαγκλαντές.
Τι θα έχανε όποιος δεν ακολουθούσε αυτή την παράτολμη ιδέα; Σίγουρα δεν θα είχε συναντήσει τους συγκινητικούς φοιτητές στο Πανεπιστήμιο ODTÜ της Άγκυρας, όπου για εικοστή δεύτερη φορά διοργάνωσαν ένα πραγματικά DIY ροκ φεστιβάλ, στο οποίο οι Νο Clear Mind ήταν η μοναδική εκτός Τουρκίας μπάντα, μαζί με τη Νalyssa Green που άνοιξε τη συναυλία τους. Δεν θα είχε δει τη χαοτική Άγκυρα να προσπαθεί να καταλάβει ακόμη περισσότερο χώρο στο άνυδρο υψίπεδο της Ανατολίας. Δεν θα είχε αναλογιστεί, στο μεγάλο πουθενά της Αλμυράς Ερήμου και στον Σαγγάριο, τα πάθη μιας άλλης, δύσκολης για τα ελληνικά πράγματα εποχής. Δεν θα είχε φτάσει στο Εσκισεχίρ, όπως οι παππούδες του, πριν από 100 περίπου χρόνια, αλλά για τελείως διαφορετικούς λόγους. Αυτή εδώ η υποδοχή ήταν πολύ θερμή. Το Peyote Club ήταν γεμάτο με ιδιαιτέρως απαιτητικούς θαυμαστές. Απαιτούσαν το «Dream Is Destiny» και δεν ήταν έκπληξη. Η αναπάντεχα μεγάλη απήχηση αυτού του τραγουδιού από τον πρώτο δίσκο των ΝCM αποτέλεσε το διαβατήριο για τα πρώτα ταξίδια στην Ανατολή.
Θα είχε χάσει την Κωνσταντινούπολη και όλη της τη μεγαλοπρέπεια. Τη μεγαλοπρέπεια της μοναδικής της σκηνογραφίας, τις γέφυρες και τα τούνελ, αλλά και τα μεγαλοπρεπή της μποτιλιαρίσματα, τον Βόσπορο και την ανθρωποθάλασσα, τη νεωτερικότητα και τον ισλαμικό συντηρητισμό που πάνε δίπλα-δίπλα, ακόμη και στην ίδια τη συναυλία.
Οι NCM έπαιξαν δύο βράδια στο Salon Iksv, ένα από τα πιο ενεργά και ταυτόχρονα ποιοτικά live clubs της Πόλης, στο Πέρα, στο παλιό κέντρο της λεβαντίνικης και εν πολλοίς ρωμαίικης Κωνσταντινούπολης. Το κοινό μαζεύτηκε από νωρίς και τις δύο βραδιές. Τυπικές ροκ αμφιέσεις αλλά και νεαρά κορίτσια με την ισλαμική μαντίλα. Παρ' όλα αυτά, ήταν εμφανές ότι εκεί ήταν η πρωτεύουσα, η περισσότερο «ανοιχτή» πόλη. Η ίδια ευγένεια με την Ανατολία, αλλά περισσότερη εξωστρέφεια και ενθουσιασμός. Ξέρουν πολύ καλά γιατί έχουν έρθει και τι θέλουν ν' ακούσουν και ίσως να μην περνάει καν από το μυαλό τους ότι αυτή η μπάντα που θαυμάζουν και βρίσκεται στη σκηνή είναι ελληνική – εκτός από κάποιους στο κοινό που έκαναν εξάσκηση στα σπαστά ελληνικά τους. Απανωτά ανκόρ και πολλές ευχαριστίες, από σκηνής αυτήν τη φορά, σε σπαστά τουρκικά.
Έξω η Πόλη θα αργήσει να κοιμηθεί, τα ταξί δεν θα σταματήσουν να κορνάρουν φρακαρισμένα στην κίνηση μέχρι το ξημέρωμα. Είναι φανερό ότι παρά τα προβλήματα, ο κόσμος σ' αυτή την τεράστια πόλη που εξακολουθεί να μεγαλώνει θέλει να διασκεδάσει και οι εικόνες από τον πυρετό του Σαββατόβραδου είναι πολύ οικείες, αν και είναι πίσω μια δεκαετία σχεδόν.
Το πρωί της Κυριακής είναι πιο ήσυχο, αλλά εξίσου βροχερό. Στην ατμόσφαιρα κυριαρχεί το «ναι» στο δημοψήφισμα, όμως στα λόγια των φίλων μας, παλιότερων και νεότερων, κυριαρχεί το «όχι». Δεν πιστεύουν ότι ο Ερντογάν θα κερδίσει. Έξω από το Ολλανδικό Προξενείο η αστυνομία έχει αποκλείσει τον δρόμο. Βρισκόμαστε στην κορύφωση της κρίσης με τους Ευρωπαίους, η οποία είναι φανερό ότι μόνο καλό κάνει στην επιδίωξη του νέου σουλτάνου να κυβερνήσει ως το 2029 αυτήν τη χώρα των αντιθέσεων.
Φωτογραφίες και κείμενο: Γιάννης Μητρούδης
Info:
Οι No Clear Mind θα πραγματοποιήσουν μία από τις σπάνιες εμφανίσεις τους στην Ελλάδα στις 10/4 στο six d.o.g.s.
σχόλια