The Necks: Το κορυφαίο τζαζ σχήμα από την Αυστραλία έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα

The Necks Facebook Twitter
«Όλοι μας παίζαμε μουσική εκτός των Necks και αυτά τα πρότζεκτ συχνά αντανακλώνται στην μπάντα όταν βρισκόμαστε ξανά για να ηχογραφήσουμε ή να παίξουμε μαζί». Φωτ.: Holimage
0

Για τους λάτρεις της τζαζ, οι Necks αποτελούν ένα από τα κορυφαία σχήματα της τελευταίας εικοσαετίας. Προέρχονται από τη μεγάλη τζαζ σκηνή της Αυστραλίας και έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν χάρη σε μια σειρά από εξαιρετικές ηχογραφήσεις και χάρη στις ζωντανές τους εμφανίσεις. Τα μέλη του συγκροτήματος είναι οι Chris Abrahams στο πιάνο, Tony Buck στα ντραμς και Lloyd Swanton στο μπάσο.

Στη σελίδα τους στη Wikipedia γράφει ότι είναι ένα avant-garde τρίο, κάτι που δεν ισχύει απόλυτα. Αν ακούσει κανείς προσεκτικά τα άλμπουμ τους, από το πρώτο, «Sex», μέχρι το τελευταίο, «Travel», διαπιστώνει ότι οι μακρόσυρτες μελωδίες τους δεν είναι ακριβώς avant-garde, ούτε ambient ή μινιμαλισμός, και ορισμένες στιγμές αισθάνεσαι ότι δεν ακούς ούτε τζαζ.

Όταν μιλάμε για μακρόσυρτες μελωδίες εννοούμε ότι το άλμπουμ μπορεί να περιέχει μόνο ένα κομμάτι που διαρκεί πάνω από 60 λεπτά, όπως το «Open» που κυκλοφόρησαν το 2013 ή το πιο παλιό και πολυβραβευμένο «Drive By» του 2003.  Άνετα θα μπορούσε να πει κανείς ότι κάνουν πειραματική μουσική, αλλά είναι τόσο άμεσες και οργανικές οι συνθέσεις τους που θα τις αδικούσε, ενώ απουσιάζουν τα σόλο από το παίξιμό τους, κάτι που τους διαφοροποιεί από ένα κλασικό τζαζ τρίο.

Οι live εμφανίσεις αντιμετωπίζονται σαν μια μοναδική μυστηριακή εμπειρία που ξεπερνά τις μουσικές κατηγοριοποιήσεις και είτε θα ξετρελάνει ορισμένους ή θα τους εκνευρίσει. Στηρίζονται κυρίως στον αυτοσχεδιασμό και το σετ τους μπορεί να διαρκέσει από 40 λεπτά μέχρι πάνω από μια ώρα.

Δεν είναι, επίσης, τυχαίο που οι συναυλίες τους θεωρούνται θρυλικές. Οι live εμφανίσεις αντιμετωπίζονται σαν μια μοναδική μυστηριακή εμπειρία που ξεπερνά τις μουσικές κατηγοριοποιήσεις και είτε θα ξετρελάνει ορισμένους ή θα τους εκνευρίσει. Στηρίζονται κυρίως στον αυτοσχεδιασμό και το σετ τους μπορεί να διαρκέσει από 40 λεπτά μέχρι πάνω από μια ώρα χωρίς διάλειμμα.

The Necks Facebook Twitter
«Η ιδέα για το πώς θα κινηθούμε ως συγκρότημα προέκυψε σχεδόν αμέσως. Φαινόταν φυσικό να παίζουμε κομμάτια που διαρκούσαν 45 λεπτά, που "χτίζονταν" με έναν συγκεκριμένο τρόπο». Φωτ.: Bruce Lindsay

Οι Necks σχηματίστηκαν από το τηλέφωνο το 1986. Ο Abrahams ήταν συμμαθητής με τον Buck και αργότερα, στα τέλη της δεκαετίας του ’70, γνώρισε τον Swanton όταν σπούδαζαν και οι δυο στο Sydney Conservatorium of Music, ένα ιστορικό ωδείο της Αυστραλίας. Για τα επόμενα έξι χρόνια παίζανε μαζί σε διαφορετικά γκρουπ. «Eίναι σημαντικό να καταλάβει ο κόσμος ότι δεν ήμασταν άγνωστοι μεταξύ μας στη σκηνή του Σίδνεϊ πριν φτιάξουμε το σχήμα» τονίζει ο Chris Abrahams.

«Όταν αρχίσαμε να παίζουμε ως Necks, τα πράγμα άρχισε να λειτουργεί πολύ γρήγορα. Καταφέραμε να βρούμε έναν ελεύθερο χώρο για πρόβες και για έξι μήνες παίζαμε αρκετές φορές την εβδομάδα. Η ιδέα για το πώς θα κινηθούμε ως συγκρότημα προέκυψε σχεδόν αμέσως. Φαινόταν φυσικό να παίζουμε κομμάτια που διαρκούσαν 45 λεπτά, που "χτίζονταν" με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Κανείς δεν έλεγε στον άλλον τι να παίξει και απλά όλοι καταλήξαμε ότι αυτό πρέπει να κάνουμε. Ήμασταν προετοιμασμένοι γι' αυτό».

Σύμφωνα με τον Tony Buck, η μουσική που άκουγαν εκείνη την εποχή ήταν καθοριστική για τον τρόπο με τον οποίο αποφάσισαν να προσεγγίσουν το παίξιμό τους. «Ήμασταν όλοι αρκετά αναμεμειγμένοι με τη σκηνή της τζαζ του Σίδνεϊ εκείνη την εποχή», αναφέρει. «Αν και αυτή η μουσική αποτελούσε και αποτελεί μεγάλο μέρος του μουσικού μας λεξιλογίου, μοιραζόμασταν μια κοινή αγάπη για μουσικές από την Αφρική, την Ινδονησία και την Ινδία και τότε ακούγαμε πολύ soul, reggae, afrobeat αλλά και "νέα" κλασική μουσική. Νομίζω ότι καλλιτέχνες όπως ο Steve Reich ή ο Morten Feldman μας επηρέασαν αρκετά, όπως και η ηλεκτρονική σκηνή των '80s.

Θυμάμαι ότι εκείνη την εποχή ήμουν πολύ ενθουσιασμένος με μερικούς από τους δίσκους των Cabaret Voltaire, για παράδειγμα, και με τους dub δίσκους του Adrian Sherwood και του OnU sound. Νομίζω ότι το ενδιαφέρον μας για νέους καλλιτέχνες και προσεγγίσεις δεν κόπασε ποτέ. Και βέβαια ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός και ο τρόπος που εξελίχθηκε μας έχει επηρεάσει αρκετά. Επιπλέον, όλοι μας παίζαμε μουσική εκτός των Necks και αυτά τα πρότζεκτ συχνά αντανακλώνται στην μπάντα όταν βρισκόμαστε ξανά για να ηχογραφήσουμε ή να παίξουμε μαζί».

The Necks | In Session at Sydney Opera House

Και όντως από τότε μέχρι σήμερα οι Necks είναι ένα από τα αμέτρητα πρότζεκτ που έχει ο καθένας τους. Για παράδειγμα, ο Abrahams είναι πολύ ενεργός μουσικός στην Αυστραλία. Σε κάποιο σημείο μου αναφέρει την καταπληκτική εμπειρία που είχε ζήσει όταν είχε έρθει για πρώτη φορά στην Αθήνα. Τότε έπαιζε με τους Triffids όταν είχαν επανασυνδεθεί το 2010 και είχαν εμφανιστεί στο Gagarin205 στο πλαίσιο της περιοδείας τους. Επιπλέον, είναι φαν των Xylouris White που τους θεωρεί απίθανους, όπως προσθέτει.

Αναρωτιέμαι πώς βλέπουν τη σημερινή σκηνή της τζαζ. Όχι μόνο στην Αυστραλία αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο. Μου απαντάει ο Swanton, κάπως απαισιόδοξα. «Ίσως δεν είμαι το καλύτερο άτομο για να απαντήσω, επειδή ζω πολύ μακριά από κάθε είδους πολιτιστικό κέντρο, στα βουνά έξω από το Σίδνεϊ. Λόγω των οικογενειακών μου υποχρεώσεων, δεν έχω πραγματικά χρόνο να τσεκάρω πολλά νέα πράγματα. Διακρίνω, όμως, μια πολύ σαφή αλλαγή στην ποικιλομορφία – όχι μόνο όσον αφορά το καυτό ζήτημα της εκπροσώπησης, αλλά και στο ύφος της μουσικής που δημιουργείται.

Ως κάποιος που υπερασπίζεται εδώ και καιρό μια πιο εκλεκτική προσέγγιση στη μουσική, είμαι πολύ ενθουσιασμένος όταν βλέπω ότι η τζαζ έχει ξεφύγει σε μεγάλο βαθμό από τους αυστηρούς περιορισμούς του παρελθόντος και πλέον αγκαλιάζει και πάλι και ενσωματώνει διαφορετικά στυλ, παραδόσεις και όργανα.

Έτσι ξεκίνησε άλλωστε η τζαζ. Νομίζω ότι από την άποψη της δημιουργικότητας και των τρόπων έκφρασης, η σκηνή δεν ήταν ποτέ πιο υγιής. Από την άλλη, όσον αφορά τη σκηνή ως ένα βιώσιμο οικονομικό οικοσύστημα, η κατάσταση είναι πραγματικά απελπιστική. Ως ενεργοί μουσικοί τόσα χρόνια, πάντα στηριζόμασταν οικονομικά από τη συναυλιακή αγορά, πολύ πριν αυτό γίνει ο κανόνας και για τους υπόλοιπους. Και αυτή η υποβάθμιση για τόσους πολλούς καλλιτέχνες έχει κάνει την κατάσταση ακόμα πιο αβέβαιη, κατά την άποψή μου. Ίσως με τόσους πολλούς από εμάς τώρα στην ίδια βάρκα να αλλάξουν τα πράγματα.

Παλιότερα υπήρχε η άποψη ότι το να αφιερώσει κανείς τη ζωή του σε κάτι τόσο εξειδικευμένο όπως η τζαζ και ο αυτοσχεδιασμός ήταν μια επιλογή που έτσι και αλλιώς δεν θα του απέφερε πολλά. Τώρα, όμως, όταν βλέπεις ανθρώπους που ξεκίνησαν τη ζωή τους πιστεύοντας ότι θα έχουν μια καλή, σταθερή δουλειά για πάντα, σε έναν τομέα που τους ενδιαφέρει, να δουλεύουν delivery για την Uber Eats, είναι αδύνατο να αγνοήσεις το πρόβλημα».

CHECK The Necks Facebook Twitter
«Όταν φτιάξαμε το συγκρότημα, το κάναμε πραγματικά για τη μουσική. Απλά για να εξερευνήσουμε μαζί αυτό το είδος χωρίς την πίεση του κοινού και χωρίς να πρέπει να είμαστε διασκεδαστικοί ή ιδιαίτερα εντυπωσιακοί». Φωτ.: Arunas

Να πούμε σε αυτό το σημείο ότι τα τρία μέλη του γκρουπ βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη και αυτό κάνει τη χημεία μεταξύ τους επί σκηνής τόσο εντυπωσιακή. Επίσης σημαντικό είναι το γεγονός ότι δεν έχουν διαλυθεί, παρά την απόσταση. 

Ο Buck, λίγο μετά τη δημιουργία του γκρουπ, μετακόμισε στην Ιαπωνία για λίγα χρόνια, για να μεταφερθεί μετά στο Άμστερνταμ. Σήμερα ζει στο Βερολίνο, ενώ οι άλλοι δυο σε απομακρυσμένα σημεία της αυστραλιανής ηπείρου. Πώς ακριβώς έμειναν μαζί όλα αυτά τα χρόνια;

«Όταν φτιάξαμε το συγκρότημα, το κάναμε πραγματικά για τη μουσική. Απλά για να εξερευνήσουμε μαζί αυτό το είδος χωρίς την πίεση του κοινού και χωρίς να πρέπει να είμαστε διασκεδαστικοί ή ιδιαίτερα εντυπωσιακοί», λέει ο Tony.  Όταν τελικά παρουσιάσαμε το γκρουπ στο κοινό, ήμασταν αρκετά ξεκάθαροι για το τι κάναμε και παίζαμε ακριβώς όπως παίζαμε στις πρόβες. Φάνηκε να αρέσει στον κόσμο και δεν αισθανθήκαμε την ανάγκη να προσαρμόσουμε το στυλ μας για να το κάνουμε να λειτουργήσει στη συναυλία.

Αυτό έβγαλε από πάνω μας την αίσθηση της πίεσης. Όπως και η ίδια η μουσική, αισθάνομαι ότι πάντα είχαμε τη τάση να μην πιέζουμε τίποτα. Δεν πιέζαμε τη μουσική και ομοίως δεν πιέζαμε την καριέρα του συγκροτήματος. Όταν μετακόμισα στο εξωτερικό, οι ευκαιρίες να παίξουμε στην Αυστραλία ήταν αρκετά περιορισμένες. Αυτό σήμαινε ότι όταν βρισκόμασταν ξανά στην ίδια χώρα, προσπαθούσαμε να αξιοποιούμε τον χρόνο μας σωστά, οργανώνοντας συναυλίες και ηχογραφήσεις. Έτσι, χωρίς το βάρος να παίζουμε εδώ και εκεί, γίναμε πολύ παραγωγικοί.

Αυτό σήμαινε επίσης ότι το κοινό μας δεν θεωρούσε δεδομένο ότι μπορούσε να μας βλέπει να παίζουμε συχνά, οπότε όταν παίζαμε, το αισθανόταν σαν μια ειδική περίσταση. Επιπλέον δεν "ζούσαμε ο ένας στην τσέπη του άλλου", για να το πω απλά, και έτσι η φιλία μεταξύ μας παρέμεινε ισχυρή, αποφεύγοντας εντάσεις και ασήμαντα ζητήματα που συχνά μπορεί να είναι μέρος του να παίζεις σε μια μπάντα και να είσαι συνεχώς μαζί».

The Necks Facebook Twitter
«Όλα αυτά συνέβαλαν στη μακροζωία του γκρουπ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, και νομίζω ότι όλοι μας εξακολουθούμε να αισθανόμαστε την ίδια δέσμευση και τον ίδιο ενθουσιασμό που νιώθαμε όταν ξεκινήσαμε το γκρουπ το 1986, τόσο ως φίλοι όσο και ως συνάδελφοι». Φωτ.: Holimage

– Υπήρχε κάτι αρνητικό σε όλη αυτήν τη συνθήκη;
Μας πήρε λίγο χρόνο να βγούμε εκτός Αυστραλίας (περίπου 10 χρόνια), και, με ισχυρές επαφές στην Ευρώπη, καταφέραμε να εξασφαλίσουμε μερικές ωραίες ευκαιρίες για να παίξουμε σε μέρη όπου ίσως να μη μας ανακάλυπταν αλλιώς. Όλα αυτά συνέβαλαν στη μακροζωία του γκρουπ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, και νομίζω ότι όλοι μας εξακολουθούμε να αισθανόμαστε την ίδια δέσμευση και τον ίδιο ενθουσιασμό που νιώθαμε όταν ξεκινήσαμε το γκρουπ το 1986, τόσο ως φίλοι όσο και ως συνάδελφοι.

– Τι κάνει, όμως, τις συναυλίες σας τόσο ξεχωριστές;
Είμαι πεπεισμένος περισσότερο από ποτέ ότι στη μουσική, όπως και σε όλα τα πράγματα, το σύνθετο μπορεί να είναι στην πραγματικότητα πολύ απλό, αλλά το απλό μπορεί να αποδειχθεί φοβερά πολύπλοκο και ο κόσμος απολαμβάνει να αναγνωρίζει αυτό το στοιχείο σε εμάς όταν παίζουμε.

Ζώντας σε μια οικονομία που βασίζεται στην ατελείωτη «ζάχαρη» που προσφέρει το διαδίκτυο, η ιδέα του να κάθεσαι ήσυχα για μια ώρα περίπου σε ένα δωμάτιο, ενώ τρεις μουσικοί δημιουργούν σιγά σιγά έναν μουσικό κόσμο τριγύρω σου, είναι κάτι που βρίσκουν αρκετά αναζωογονητικό.

The Necks - Sex

Οι Necks θα εμφανιστούν το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου στο Ωδείο Αθηνών. Είσοδος: 25-33 ευρώ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ