Νότης Μαυρουδής: Το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66»

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Ο ξαφνικός και αναπάντεχος χαμός του Νότη Μαυρουδή, στα 77 χρόνια του, που μαθεύτηκε το βράδυ της Τρίτης 3 Ιανουαρίου, μας οδηγεί να θυμηθούμε μία από τις πολύ πρώτες, και οπωσδήποτε ξεχασμένες δουλειές του.
0

Ο ξαφνικός και αναπάντεχος χαμός του Νότη Μαυρουδή, στα 77 χρόνια του, που μαθεύτηκε το βράδυ της Τρίτης 3 Ιανουαρίου, μας οδηγεί να θυμηθούμε μία από τις πολύ πρώτες, και οπωσδήποτε ξεχασμένες δουλειές του – ένα σάουντρακ για μιαν μάλλον άγνωστη ταινία του ελληνικού κινηματογράφου.

Ο Νότης Μαυρουδής ξεκινά από πολύ μικρός στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ’60 να δουλεύει στις μπουάτ της Πλάκας, ενώ πολύ γρήγορα, κάτω από τα 20 χρόνια του, μπαίνει και στη δισκογραφία, δίνοντας τα πρώτα τραγούδια του (σε στίχους Γιάννη Κακουλίδη), τα οποία θα απέδιδε ο Γιώργος Ζωγράφος. Τα τραγούδια είχαν τίτλους «Άκρη δεν έχει ο ουρανός / Τα γιορτινά σου φόρεσε» και θα κυκλοφορούσαν σ’ ένα δίσκο 45 στροφών, στις 3 Οκτωβρίου 1964, από την Lyra.

Μέσα στο άρτι δημιουργηθέν Νέο Κύμα ο Νότης Μαυρουδής έχει, από το ξεκίνημά του, βασική θέση – καθότι και ως κιθαρίστας ταιριάζει «γάντι» με το κλίμα των μπουάτ, που δεν απαιτούν την εξαλλοσύνη, αλλά την ηρεμία, την ολιγάρκεια και την απλότητα.

Φαίνεται πως κάτι υπήρχε και ξεχώριζε τελικά σ’ εκείνη την ταινία, και αυτό δεν θα ήταν άλλο από τη μουσική της, που ήταν συντεθειμένη από τον Νότη Μαυρουδή. Και κάπως έτσι το σάουντρακ θα κυκλοφορούσε σ’ ένα 7ιντσο six-tracks EP, που γύριζε στις 45 στροφές, το φθινόπωρο του ’66, όταν ο συνθέτης είχε κάνει πλέον «όνομα» μέσα στο Νέο Κύμα.

Και αν οι μπουάτ με την δισκογραφία αποτελούσαν το ένα μέρος της επαγγελματικής καθημερινότητας των μουσικών, ο κινηματογράφος ήταν ένα άλλο (μέρος). Στα μέσα του ’60 υπήρχε, εννοούμε, μία παράλληλη ανάπτυξη και του κινηματογραφικού κυκλώματος, στη χώρα, με τις δεκάδες ταινίες που γυρίζονταν να προσφέρουν επιπλέον ευκαιρίες απασχόλησης σε συνθέτες, μουσικούς και τραγουδιστές.

Το 1966, στα 21 χρόνια του, δηλαδή πολύ νέος ακόμη, ο Νότης Μαυρουδής ανακατεύεται με το σινεμά, καθώς συμμετέχει ως συνθέτης σε μερικές ταινίες – μία εκ των οποίων είναι και η «Δάφνις και Χλόη 66» της Μίκας Ζαχαροπούλου.

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
«Δάφνις και Χλόη 66», από διαφημιστική καταχώρηση σε εφημερίδα της εποχής

Η Ζαχαροπούλου ξεκινά με μία μικρού μήκους ταινία στην Έκτη Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (20-26 Σεπτεμβρίου 1965), την «Συνάντηση», η οποία βραβεύεται κιόλας με «τρίτη τιμητική διάκριση» και 10.000 δραχμές, ενώ το 1966 περνά στις μεγάλου μήκους ταινίες με την «Δάφνις και Χλόη 66», που προβάλλεται στο «7ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου» –όπως είχαν μετονομαστεί πλέον οι Εβδομάδες–, το οποίο πραγματοποιείται στο διάστημα 22-28 Σεπτεμβρίου 1966.

Έχουμε να δούμε πολλά χρόνια την «Δάφνις και Χλόη 66» κι έτσι δεν θέλουμε να πούμε κάτι ιδιαίτερο γι’ αυτήν – παρότι μια γενική εντύπωση έχει διατηρηθεί στη μνήμη μας. Θα ανατρέξουμε, όμως, σε μερικές πηγές, προκειμένου να δώσουμε μιαν εικόνα. Στο πρώτο τεύχος του περιοδικού «Ελληνικός Κινηματογράφος», από τον Οκτώβριο του ’66, ο Φώτης Αλεξίου (Αλέξης Γρίβας) γράφει:

«Η περίπτωση της Μίκας Ζαχαροπούλου και του “Δάφνις και Χλόη 66” είναι απλή. Αν από τη μια μεριά μπορούμε να της καταλογίσουμε μια ευγενή πρόθεση, για κάτι που ξεπερνάει τα πλαίσια του καθιερωμένου, από την άλλη έχουμε το ατελές σενάριο, την απειρία στο δούλεμα των ηθοποιών και τέλος το ότι η σκηνοθέτιδα καταπιάστηκε με μεγάλου μήκους ταινία –περνώντας λίγο καιρό στη μικρού μήκους–, πριν αποκτήσει τα απαραίτητα εφόδια, για να αντιμετωπίσει τις συγκεκριμένες απαιτήσεις. Αποτέλεσμα καταστροφικό από κάθε άποψη, τόσο εμπορική, μια και το φιλμ πολύ δύσκολα θα μπορέσει να βρει εκμεταλλευτή (σ.σ. διανομέα) και κυρίως κοινό, όσο και καλλιτεχνική. Κάτι ιδιαίτερα θλιβερό, αν αναλογιστούμε πως παρ’ όλη την βιογραφική έμπνευση του σεναρίου, δεν υπάρχει, σε όσα συμβαίνουν μπροστά μας, πάνω στο πανί, ούτε το ελάχιστο ίχνος πειστικότητας».

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
To 6-tracks EP «Δάφνις και Χλόη 66» [Lyra, 1966] με το σάουντρακ του Νότη Μαυρουδή, για την ταινία της Μίκας Ζαχαροπούλου

Και ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος στην εφημερίδα «Ελευθερία» (11 Οκτ. 1966):

«Η ταινία “Δάφνις και Χλόη 66” αποκάλυπτε μόνον την γνώση μιας κάπως κομψής γραφής από την σκηνοθέτιδα Μίκα Ζαχαροπούλου και ορισμένες στιγμές της είχαν μια γεύση αυτοβιογραφικής γνησιότητας. Όμως η ταινία ήταν ισχνότατη θεματικά, οι διάλογοι κενοί ή φιλολογούντες και η διεύθυνση των ηθοποιών ατελέστατη».

Με τι καταπιανόταν η ταινία «Δάφνις και Χλόη 66» της Μίκας Ζαχαροπούλου; Με μια μεταφορά του κλασικού μύθου του Λόγγου (3ος αι. μ.Χ.) στη σύγχρονη εποχή. Όπως διαβάζουμε στο ellinikoskinimatografos.gr:

«Η δωδεκάχρονη Χλόη ζει με τη μητέρα της σ’ ένα ψαροχώρι, έχοντας ως σύντροφο στα παιχνίδια της τον Γιώργο, γιο ενός ψαρά. Η μητέρα προσπαθεί να παντρέψει την Χλόη με τον δεκαεξάχρονο Γιάννη, αλλά εκείνη αδιαφορεί παντελώς γι’ αυτόν. Η άφιξη του Μίλτονα, πρώην εραστή τής μητέρας και παλιού ηθοποιού, ο οποίος συμπαθεί τον Γιώργο, αναστατώνει την Χλόη, η οποία διαπληκτίζεται έντονα με τον Γιάννη. Κάποτε μαθαίνει από την παραμάνα της το μύθο του Δάφνιδος και της Χλόης και συνειδητοποιεί ότι ο δικός της Δάφνις είναι ο μικρός ψαράς Γιώργος. Δέκα χρόνια αργότερα, ο Δάφνις-Γιώργος, με τη βοήθεια του Μίλτονα, γίνεται ηθοποιός και βρίσκεται στο Παρίσι. Η Χλόη φτάνει στη γαλλική πρωτεύουσα με την ελπίδα να ξαναβρεί τον Δάφνι της. Η συνάντησή τους φέρνει ανάγλυφες τις παιδικές εικόνες τής χαμένης αθωότητας, που τώρα μπλέκονται με τον σαρκικό έρωτα και τα ηδονικά παιχνίδια. Οι ειδυλλιακές εικόνες που δέσποζαν στο νου τής Χλόης διαλύονται, όταν έρχονται αντιμέτωπες με την πραγματικότητα. Η ώρα που σμίγουν οι δύο εραστές είναι και η στιγμή του χωρισμού τους, μόνο που τώρα δεν υπάρχει πια ελπίδα ούτε υπόσχεση για να ξαναβρεθούν κάποτε, στο μέλλον».

Η ταινία, στην οποίαν πρωταγωνιστούσαν οι Τέλης Ζώτος (Γιώργος-Δάφνις), Έλλη Ρωμανού (Χλόη-παιδί), Elizabeth Wiener (Χλόη-μεγάλη) (γνωστή γαλλίδα ηθοποιός και μουσικός), Αλεξάνδρα Λαδικού (μητέρα Χλόης), Θάνος Παππάς (Γιάννης), Charles Jarrel (Μίλτον) κ.ά. βγαίνει στις αίθουσες τη χειμερινή σεζόν 1966-67, αλλά πατώνει σε εισπράξεις, καθώς κόβει μόλις 26.170 εισιτήρια στις αίθουσες πρώτης προβολής Αθηνών, Πειραιώς και Προαστίων (107η από τις 117 ταινίες της σεζόν).

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Η Elizabeth Wiener και ο Τέλης Ζώτος στην ταινία «Δάφνις και Χλόη 66» της Μίκας Ζαχαροπούλου

Και όμως... φαίνεται πως κάτι υπήρχε και ξεχώριζε τελικά σ’ εκείνη την ταινία, και αυτό δεν θα ήταν άλλο από τη μουσική της, που ήταν συντεθειμένη από τον Νότη Μαυρουδή. Και κάπως έτσι το σάουντρακ θα κυκλοφορούσε σ’ ένα 7ιντσο six-tracks EP, που γύριζε στις 45 στροφές, το φθινόπωρο του ’66, όταν ο συνθέτης είχε κάνει πλέον «όνομα» μέσα στο Νέο Κύμα.

Στο EP εκείνο υπήρχαν: ένα τραγούδι, σε στίχους Γιάννη Κακουλίδη, το «Δάφνις και Χλόη 66», που απέδιδε ο Αλέξης Γεωργίου και πέντε ορχηστρικά, του Νότη Μαυρουδή, που είχαν τίτλους «Ο μύθος», «Ο ερχομός», «Νυχτερινό», «Χορός» και «Καλπασμός».

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Η ετικέτα της πρώτης πλευράς του 7ιντσου EP «Δάφνις και Χλόη 66» [Lyra, 1966]

Το τραγούδι με τον Αλέξη Γεωργίου, που ήταν μπαλάντα φυσικά, ακούστηκε περισσότερο, αφού μπήκε και στο LP-συλλογή «Νέο Κύμα 3» [Lyra, 1966], όπως και σε ουκ ολίγες μεταγενέστερες συλλογές, ενώ τούτο διακρινόταν για την προσεγμένη ενορχήστρωσή του (ακούς άρπα, σαντούρι, κιθάρες, κρουστά, έγχορδα κ.λπ., με τρόπο ταιριασμένα), δημιουργώντας μια κάπως παραμυθένια ατμόσφαιρα (ίσως θα ήταν ακόμη πιο ωραίο, το τραγούδι, αν το έλεγε μια γυναικεία φωνή της εποχής –η Καίτη Χωματά ή η Σούλα Μπιρμπίλη ας πούμε– αλλά, ok, και ο Αλέξης Γεωργίου έχει το δικό του ύφος).

Αλέξης Γεωργίου - Δάφνις και Χλόη 66, Μαυρούδης Κακουλίδης 

Όμως και τα υπόλοιπα ορχηστρικά θέματα του Νότη Μαυρουδή, από το «Δάφνις και Χλόη 66», ήταν ωραία, με ενορχηστρώσεις πλουμιστές (και με φλάουτα, κρουστά κ.λπ. πλην των οργάνων που προαναφέραμε), πάντα κοντά ή εντός της νεο-κυματικής αισθητικής.

Να πούμε, με την ευκαιρία, πως και στις άλλες ταινίες εκείνης της εποχής, με τις οποίες ασχολήθηκε, ο Νότης Μαυρουδής είχε γράψει πολύ ωραία θέματα – ή και ακόμη καλύτερα από αυτά του «Δάφνις και Χλόη 66».

Νότης Μαυρουδής: το σάουντρακ της ταινίας «Δάφνις και Χλόη 66» Facebook Twitter
Νότης Μαυρουδής

Λέμε για την ταινία «Κλεμένη Αγάπη» (1966) του Κώστα Λυχναρά (έτσι ήταν γραμμένη η λέξη «κλεμμένη», στους τίτλους, με ένα «μ»), στην οποία ακούγονται επιπλέον τραγούδια από τους Πέτρο Πανδή («Φέρτε γλυκό κρασί») και Γιώργο Ζωγράφο (το φοβερό «θεοδωρακικό» «Ποιος είδε την αγάπη μου»), αμφότερα σε στίχους Γιάννη Κακουλίδη και ακόμη για την ταινία «Αγωνία για τον Έρωτα» (1969) του Γιάννη Κοκκόλη, στην οποίαν είχαμε αναφερθεί παλαιότερα εδώ στο LiFO.gr.  

Ωραίο θα ήταν να βλέπαμε κάποια στιγμή και μια έκδοση με τα κινηματογραφικά-τηλεοπτικά θέματα του Νότη Μαυρουδή, που επεκτείνονται βεβαίως και στις επόμενες δεκαετίες.

Γιώργος Ζωγράφος - Ποιος είδε την αγάπη μου

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Radio Lifo / Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Δημιουργεί πρότυπα η τραπ μουσική; Έχει κάνει -έστω παραδόξως- κάτι καλό στην ελληνική κοινωνία; Πόσο επικίνδυνο είναι να ακούμε σήμερα έναν πολιτικό να ζητά την ποινικοποίηση ενός μουσικού είδους; Ο Τάσος Μπρεκουλάκης και η Βάνα Κράβαρη συζητούν για το αν και κατά πόσο η τραπ ευθύνεται για την αύξηση της βίας των ανηλίκων.
THE LIFO TEAM
CHECK Βέρντι

Σαν Σήμερα / Βίβα Βέρντι: Ο μεγάλος συνθέτης που κάποιοι του είπαν ότι θα γινόταν μια μετριότητα

Στις 10  Οκτωβρίου 1813 γεννήθηκε ο Τζουζέπε Φορτουνίνο Φραντσέσκο Βέρντι, ένας από τους πιο διάσημους και αγαπητούς συνθέτες όπερας στην Ιταλία και στον κόσμο.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Μουσική / «Πώς έφτασα να γεράσω τόσο; Από τύχη υποθέτω»: Η Ντέμπι Χάρι στο κατώφλι των 80

Από την υπόγεια Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70 μέχρι την τωρινή καμπάνια της Gucci και την τσάντα με το όνομά της, η τραγουδίστρια των Blondie παραμένει αντισυμβατική και ακαταμάχητη.
THE LIFO TEAM
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπελαφόν: «Έχω όρεξη να ξαναγίνει lyrical το παιχνίδι» ή Μπελαφόν: «Το "Multiverse" είναι οι διάφορες πτυχές του εαυτού μου» ή Ο Μπελαφόν μάς ανοίγει τις πύλες για το Multiverse 

Μουσική / Μπελαφόν: «Οι μισοί ράπερ στην Ελλάδα δεν ξέρουν ακριβώς τι πολίτευμα έχουμε»

Με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του δίσκου με τίτλο «Multiverse», ο Μπελαφόν ξεδιπλώνει αποκλειστικά κάθε πτυχή του πολυσύμπαντος γύρω από τον ίδιο, το ραπ αλλά και τα κόμικς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ