Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter
0

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter

 

Μεγάλη απώλεια για το ελληνικό λαϊκό τραγούδι. Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος έφυγε από τη ζωή στα 89 του, πλήρης ημερών, έπειτα από βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Ευτύχησε να συνεργαστεί με όλα τα Ιερά Τέρατα της εγχώριας λαϊκής μουσικής και, πραγματικά, είναι αδύνατο να καταγραφεί τώρα με απόλυτη ακρίβεια ο όγκος του έργου που αφήνει πίσω του. Ωστόσο, κάτι που έχει σημασία να αναφέρουμε είναι πως ο Βίρβος δεν έφυγε παραπονεμένος ή ξεχασμένος. Και τηλεοπτικά αφιερώματα τού είχαν γίνει, και στο Badminton μπόρεσε να παραστεί ο ίδιος το 2012 σε ένα συγκινητικό αφιέρωμα που επιμελήθηκε ο συνθέτης Μιχάλης Κουμπιός. Ο άνθρωπος αυτός όρισε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι μέσα από τους στίχους του. Αντί παράθεσης βιογραφικού, πάμε να θυμηθούμε μερικά εμβληματικά τραγούδια που έφεραν την υπογραφή του:

 

 

Ένα από τα πρώτα τραγούδια του Βίρβου, αν όχι το πρώτο, είναι το παλιό ρεμπέτικο ''Θα το βρεις από άλλη''. Η ηχογράφηση χρονολογείται από το 1949 και η μουσική ανήκει στον Απόστολο Καλδάρα. Η φωνή είναι της Σούλας Καλφοπούλου με τη συνοδεία του Μάρκου Βαμβακάρη και του συνθέτη. Ρεμπέτικο γλυκό, απ' αυτά που πετύχαινες καμιά φορά στα βραχέα και θυμόσουν με μικρή συγκίνηση τις γερές βάσεις της λαϊκής μουσικής του τόπου σου.

 

 

Το 1954 ο Βίρβος συνεργάζεται με τον Τσιτσάνη και η Μαρίκα Νίνου ερμηνεύει ''Να γίνει η κατάρα μου φωτιά και να σε κάψει''. Η γη τρέμει! Στον έρωτα χωράει η εκδίκηση με τα όλα της! Πόσο μεγάλη τομή υπήρξε το ''Γεννήθηκα για να πονώ''! Λίγα χρόνια πριν η μικροαστική Αθήνα τραγουδούσε ''Να το πάρεις το κορίτσι'' ώσπου ήρθε το κουαρτέτο των Βασίλη Τσιτσάνη - Κώστα Βίρβου - Μαρίκας Νίνου - Τάκη Μπίνη (ο τελευταίος ως δεύτερη φωνή) κι έδωσε μια γερή κλωτσιά στον καθωσπρεπισμό, όπως και στην ερωτική αναξιοπρέπεια.

 

 

Στενή η φιλία του Βίρβου με τον λαϊκό συνθέτη και ερμηνευτή Γρηγόρη Μπιθικώτση. Η συνεργασία τους διήρκησε πολλά χρόνια και άφησαν πάρα πολλά τραγούδια που έγιναν επιτυχίες (''Μια βαθιά υπόκλιση'', ''Ο κυρ-Θάνος πέθανε'', ''Στου Μπελαμή το ουζερί'', ''Ρίξε μια ζαριά καλή'' κ.α.) Το ''Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα'' είναι τραγούδι - σήμα κατατεθέν του Μπιθικώτση και έρχεται από τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Εδώ οι δύο όψεις της ζωής ενός απόκληρου, ενδεχομένως μελλοθάνατου, παρομοιάζονται με δύο αντίστοιχα άλογα, ένα άσπρο ''όπως τα όνειρα που έκανα παιδί'' και ένα μαύρο ''σαν την πικρή μου την κατάμαυρη ζωή''. Υπέροχος!

 

 

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ο Κώστας Βίρβος συμμετέχει με στίχους του στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη ''Το τραγούδι του νεκρού αδερφού'' με βασικό ερμηνευτή τον Μπιθικώτση. Η Γιώτα Λύδια ερμηνεύει το ''Νανούρισμα (Κοιμήσου αγγελούδι μου)'' και το πανέμορφο συγκεκριμένο τραγούδι διαγράφει τη δική του αυτόνομη πορεία μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Το ηχογράφησε μέχρι και η Σαβίνα Γιαννάτου στα ''Νανουρίσματα'' (1985) με την ενορχηστρωτική επιμέλεια του Νίκου Κυπουργού.

 

 

Μεγάλη η φιλία και συνεργασία του Βίρβου και με τον άλλο μεγάλο, τον Στέλιο Καζαντζίδη. Ήδη από τις αρχές του 1950 τα πρώτα τραγούδια του Καζαντζίδη είχαν δικούς του στίχους για να ακολουθήσουν τα all time classic κοινά τους τραγούδια ''Νυχτερίδες κι αράχνες'' (μουσική Χρήστου Νικολόπουλου), ''Στις φάμπρικες της Γερμανίας'' (μουσική Στέλιου Καζαντζίδη), ''Πάρε τα χνάρια μου'' (μουσική Θόδωρου Δερβενιώτη) κλπ. Επιστέγασμα της κοινής τους πορείας θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας ολόκληρος κύκλος τραγουδιών σε μουσική του νέου τότε συνθέτη Χρήστου Λεοντή. Επρόκειτο για την ''Καταχνιά'' του 1964, που, κατά υποκειμενική εκτίμηση, δημιουργήθηκε έπειτα από τη σαρωτική απήχηση του ''Άξιον Εστί'' των Οδυσσέα Ελύτη - Μίκη Θεοδωράκη. Παρ' ότι δηλαδή η ''Καταχνιά'' δεν ήταν λαϊκό ορατόριο, υπήρχαν ο ηθοποιός Δημήτρης Μυράτ, τα χορωδιακά μέρη, το σούπερ ντουέτο της εποχής Στέλιος Καζαντζίδης - Μαρινέλλα και οι ποιητικοί στίχοι που ακόμη μετρούσαν τις πληγές του Εμφυλίου. Δίσκος ιστορικής σημασίας στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι με την υπογραφή του γλυκού μελωδού Χρήστου Λεοντή και, φυσικά, του Κώστα Βίρβου.

 

 

Ιδιαίτερη και σημαντική η συνεργασία επίσης του Βίρβου με τον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο. Ο ''Θεσσαλικός Κύκλος'' σε δικούς του στίχους κυκλοφόρησε το 1974 με μια πλειάδα μεγάλων ερμηνευτών, από τη Βίκυ Μοσχολιού και τον Λάκη Χαλκιά μέχρι τον Χαράλαμπο Γαργανουράκη, τη Λιζέττα Νικολάου και τον Παύλο Σιδηρόπουλο. Ο ''Αρκουδιάρης'' με τη συμμετοχή του Αριστείδη Μόσχου στο σαντούρι και την αξεπέραστη ερμηνεία της Μοσχολιού ανήκει σίγουρα στις μεγάλες στιγμές τόσο του συνθέτη Μαρκόπουλου, όσο και του στιχουργού Βίρβου.

 

 

Άλλος ένας δίσκος - προϊόν της συνεργασίας του Κώστα Βίρβου με τον συνθέτη Μίμη Πλέσσα ήταν η ''Θάλασσα - Πικροθάλασσα'' το 1973. Τραγουδούσαν ο Γιάννης Πουλόπουλος, η Ρένα Κουμιώτη και η Καίτη Αμπάβη και, κατά τη γνώμη μου, επρόκειτο για έναν κύκλο τραγουδιών σημαντικότερο κι από τον θρυλικό ''Δρόμο'' του 1970, τον πλέον εμπορικό δίσκο στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Το δε ''Άγια Κυριακή'' είναι το πιο αγαπημένο μου ever τραγούδι από Πλέσσα με τη φωνή - αλφάδι της Κουμιώτη και τους εξαιρετικούς στίχους του Βίρβου.

 

 

Ακόμα μία μεγάλη επιτυχία του Βίρβου σε μουσική του λαϊκού βάρδου Πάνου Γαβαλά ήταν το ''Φύγε κι άσε με''. Εδώ το ακούμε live, ντουέτο του Γιώργου Νταλάρα με την Κατερίνα Στανίση, από το δίσκο ''Γιώργος Νταλάρας - Τα τραγούδια μου - Ζωντανή ηχογράφηση από τον Ορφέα'' των αρχών του 1980. Θυμάμαι και τη Στανίση που σε συνέντευξη της είχε δυσανασχετήσει επειδή όλοι μνημονεύουν τους Θεοδωράκη - Χατζιδάκι και κανένας τον Βίρβο και άλλους σεμνούς, ταπεινούς και σπουδαίους λαϊκούς δημιουργούς.

 

 

Μακράν το πιο εμβληματικό τραγούδι με στίχους του Βίρβου είναι το ''Της Γερακίνας γιος'' του 1975 - 76, το sequel, θα έλεγε κανείς, του παλιότερου ''Κάποια μάνα αναστενάζει'' των Β. Τσιτσάνη - Μπάμπη Μπακάλη. Ένα λυτρωτικό, στα όρια του δοξαστικού, ζεϊμπέκικο που ηχογραφήθηκε σε πρώτη εκτέλεση με τις φωνές του συνθέτη του, Βασίλη Τσιτσάνη, και της Λιζέττας Νικολάου. Ο στίχος του Βίρβου ''Μα εγώ δε ζω γονατιστός, είμαι της Γερακίνας Γιος'' μέχρι σήμερα δύναται να εκφράσει τις πιο ασυμβίβαστες και ευαίσθητες ψυχές.

 

 

Για το τέλος, όχι ένα τραγούδι με στίχους του Βίρβου, αλλά ένα τραγούδι που τον βιογραφεί όμορφα σε μουσική του Μιχάλη Κουμπιού και στίχους της Λίνας Δημοπούλου. Το ερμηνεύει η Φωτεινή Βελεσιώτου και είναι σημαντικό που πρόλαβε ο ίδιος ο Βίρβος να το ακούσει live στο Badminton και να το χειροκροτήσει! Ολόκληρος ο βίος του σημαντικού στιχουργού και οι μεγαλύτερες επιτυχίες του συγκεντρωμένες στο ρεφραίν του τσιτσανικού ''Της Γερακίνας γιος'', σε τρία λεπτά και τριάντα δευτερόλεπτα!

 

Ο στιχουργός Κώστας Βίρβος, που απεβίωσε στα 89 του χρόνια, μέσα από τα τραγούδια του Facebook Twitter

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM