Τo «In Orbit» έρχεται στον Θόλο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος την Παρασκευή 4 και το Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για ένα διήμερο εναλλακτικό φεστιβάλ που θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του Music Escapades. Είναι η τέταρτη χρονιά που διοργανώνεται και η πιο ιδιαίτερη, αν αναλογιστεί κανείς τα μέτρα για τον Covid-19, που καθορίζουν τον τρόπο που θα γίνει. Είναι οι πρώτες συναυλίες που εγκαινιάζουν το φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ και αποτελούν ένα στοίχημα για το πώς θα γίνονται οι συναυλίες στο μέλλον.
«To In Orbit εντάσσεται στη σειρά των Music Escapades, μιας θεματικής συναυλιών που ξεκίνησε το 2016 και έκτοτε επιδιώκει μια διαρκή αποτύπωση του χάρτη της ελληνικής εναλλακτικής μουσικής σκηνής» λέει η διευθύντρια Προγραμματισμού και Παραγωγής του ΚΠΙΣΝ Γαβριέλλα Τριανταφύλλη.
«Ο προγραμματισμός του ΚΠΙΣΝ δίνει πολύ μεγάλη σημασία στην ανάδειξη νέων μουσικών. Έτσι, ήταν αυτονόητο για εμάς στις τωρινές, δύσκολες συνθήκες να φτιάξουμε ένα διήμερο φεστιβάλ που θα στήριζε την τόσο σημαντική δημιουργία της σκηνής αυτής, ενώ, ταυτόχρονα, θα αποτελούσε και την αρχή της νέας σεζόν, που θα έχει πολλές ιδιαιτερότητες. Τα Music Escapades έχουν μόνιμη παρουσία στο πρόγραμμα του Κέντρου Πολιτισμού και ο Σεπτέμβριος είναι παραδοσιακά μια περίοδος μεγάλων εκδηλώσεων για εμάς».
Πριν από το καλοκαίρι και κατά τη διάρκεια της καραντίνας είδαμε μια σειρά συναυλιών από σημαντικούς καλλιτέχνες σε απευθείας μετάδοση από το Διαδίκτυο και χωρίς θεατές. Σε αυτή την περίπτωση τι γίνεται; «Τι διαφορά έχει από τις προηγούμενες μουσικές δράσεις του KΠΙΣΝ;» τη ρωτώ.
Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, χάρη στη δωρεά που λαμβάνει από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μπορεί να συνεχίσει να δραστηριοποιείται αυτήν τη δύσκολη περίοδο. Είμαστε ευγνώμονες γι' αυτήν τη δυνατότητα και πολύ χαρούμενοι για το πρόγραμμα που παρουσιάζουμε.
«Τεράστια, και την ίδια στιγμή καμία – τουλάχιστον σε σχέση με τις συναυλίες του Ιουλίου. Με την άρση των μέτρων για τη διεξαγωγή εκδηλώσεων το καλοκαίρι προτείναμε τη διπλή δυνατότητα θέασης: για λίγο κόσμο στον χώρο της εκδήλωσης, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα, και σε ταυτόχρονο streaming. Αυτός ο τύπος εκδήλωσης, όμως, έχει τεράστια απόσταση από το vibe των χιλιάδων του κοινού μας στο Ξέφωτο τους καλοκαιρινούς μήνες.
Πλέον, όλοι όσοι εργάζονται στον πολιτισμό προσπαθούν και προτείνουν διαρκώς νέους τρόπους διεξαγωγής εκδηλώσεων. Το ΚΠΙΣΝ τον Ιούλιο ξεκίνησε το Park Your Cinema, το πρόγραμμα προβολών μας, σχεδιάζοντας κύκλους στο Ξέφωτο και πραγματοποιώντας συναυλίες καθήμενων με συγκεκριμένο μοντέλο. Αντίστοιχα, υπάρχουν πολλοί χώροι στην Αθήνα που συνέχισαν τις δράσεις τους με παρεμφερείς τρόπους. Όλοι είδαμε τις φωτογραφίες από το Gosforth Park στο Newcastle, όπου το κοινό βρισκόταν σε παρέες σε μικρά stages οριοθετημένα με μπαριέρες.
Είναι σημαντικό να συνεχίζονται οι εκδηλώσεις ακόμα και όταν οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές, τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για το κοινό. Αυτή είναι ευθύνη μας και κινούμαστε προς αυτόν το στόχο. Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, χάρη στη δωρεά που λαμβάνει από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μπορεί να συνεχίσει να δραστηριοποιείται αυτήν τη δύσκολη περίοδο. Είμαστε ευγνώμονες γι' αυτήν τη δυνατότητα και πολύ χαρούμενοι για το πρόγραμμα που παρουσιάζουμε».
Για να το δει κανείς από κοντά «θα πρέπει να έρθει με τη μάσκα του», αναφέρει, «στο χρονικό πλαίσιο που ορίζεται κατά την αγορά του εισιτηρίου του, και να παραμείνει στη θέση του καθ' όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης, δηλαδή ό,τι ορίζουν τα τρέχοντα μέτρα για τη δημόσια υγεία. Και, φυσικά, με τη διάθεση να δει ένα φανταστικό line-up!»
Και το line-up είναι αρκετά πλούσιο. Στις δύο μέρες που διαρκεί εναλλάσσεται ένα γουστόζικο μείγμα από γκρουπ που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ηλεκτρονικής και ροκ μουσικής. Θα εμφανιστούν οκτώ μπάντες από τη heavy psych rock ενέργεια των Noise Figures, τον neo-psychedelic ήχο των Whereswilder, τους ψυχεδελικούς πειραματισμούς των Dury Dava και την ευφορική electropop των Daphne and the Fuzz (4/9) ως τον ηλεκτρονικό ήχο του Cayetano, των Lip Forensics, των S.W.I.M. και της Danai Nielsen (5/9). Πώς όμως αντιμετωπίζουν οι μουσικοί την κατάσταση αυτή;
Οι Whereswilder αισθάνονται μια αβεβαιότητα. «Δεν έχεις δυνατότητα να κάνεις σχέδια για το μέλλον, γιατί δεν γνωρίζεις ακόμη πότε και με ποιον τρόπο θα μπορέσουν να μπουν σε εφαρμογή. Αυτό ισχύει για όλους κλάδους του πολιτισμού που σχετίζονται άμεσα με το performing» αναφέρουν. «Ενημερωνόμαστε σφαιρικά για τις εξελίξεις και πορευόμαστε ανάλογα, έχοντας πάντα ως προτεραιότητα την υγεία και την ασφάλεια των ανθρώπων μας. Κάπως έτσι ζούμε την κατάσταση. Θεωρούμε την τήρηση των κανονισμών απαραίτητη: μάσκες, αποστάσεις, καθίσματα.
Στην ερώτηση αν αυτό θα μοιάζει με τη συναυλιακή εμπειρία που έχουμε αγαπήσει όλοι η απάντηση είναι όχι. Πρέπει, όμως, όλα αυτά να τηρηθούν αν θέλουμε να επιστρέψουμε σε αυτό που αγαπάμε. Η μεγαλύτερη μερίδα των ανθρώπων που εργάζονται στα μουσικά δρώμενα συντηρούνταν, ήδη κάτω από δύσκολες συνθήκες, από τις συναυλίες. Ο κλάδος χρειάζεται στήριξη περισσότερο από ποτέ. Ακόμα και πριν από την πανδημία τέτοιες κινήσεις ήταν πάντα πολύ ενθαρρυντικές, πόσο μάλλον τώρα, που δίνεται η ευκαιρία σε ένα πολύ δυνατό σύνολο καλλιτεχνών της ανεξάρτητης σκηνής να κάνει αυτό που αγαπάει μέσα σε τόσο περιοριστικές συνθήκες».
Και ο Cayetano, όμως, ακούγεται αβέβαιος σε σχέση με το μέλλον. Νομίζω ότι αυτή η αίσθηση κυριαρχεί σε όλους όσοι ασχολούνται με καλλιτεχνικά επαγγέλματα, όπως και η ματαιότητα. «Τι κάναμε όλα αυτά τα χρόνια; Γιατί η επίσημη πολιτεία δεν αναγνωρίζει το έργο μας, τη στιγμή μάλιστα που η δυστοπική κατάσταση που βιώνουμε τους τελευταίους μήνες θα ήταν αφόρητη χωρίς την τέχνη; Γιατί να νιώθουμε "ένοχοι", ότι μας εμποδίζουν να δουλέψουμε; Αυτά και πολλά άλλα είναι συνέχεια στο μυαλό οποιουδήποτε ασχολείται με τις τέχνες, πόσο μάλλον του Έλληνα μουσικού, που το καλοκαίρι είναι η περίοδος κατά την οποία δουλεύει περισσότερο.
Προσωπικά, φέτος μου ακύρωσαν 12 συναυλίες και άλλες τόσες ακύρωσα εγώ, είτε από φόβο, καθώς δεν ήθελα να μπω σε αεροπλάνα και πλοία, είτε από την εμμονή του κράτους να κρατάει τον κόσμο μακριά από αυτά, τη στιγμή που δίνει πράσινο φως για γεμάτα ΜΜΜ, ομαδικές φιέστες και πολλά άλλα προκλητικά. Οπότε θα έλεγα ότι στα πολιτιστικά υπάρχει μια μεγάλη παύση με αβέβαιη διάρκεια. Θεωρώ τα μέτρα υπερβολικά και άδικα, ειδικά για τις εκδηλώσεις σε εξωτερικούς χώρους. Δεν γίνεται τα καράβια να είναι γεμάτα και να προσπαθείς να μας πείσεις ότι σου φταίει μια συναυλία. Και θα έλεγα ότι επίτηδες στοχεύουν εκεί, στις τέχνες δηλαδή.
Μέχρι και πριν από λίγους μήνες θα σου έλεγα ότι μπορεί να μην είναι εύκολο να επιβιώσεις κάνοντας μουσική υπό αυτές τις συνθήκες, αλλά είναι σίγουρα εφικτό. Σήμερα, και αν τα πράγματα δεν αλλάξουν σύντομα, οι πιθανότητες είναι εξαιρετικά μικρές, ειδικά για τους νέους. Αν στην απώλεια ζωντανών εκδηλώσεων προσθέσουμε και το μπάχαλο των τελευταίων ετών στα δικαιώματα με την ΑΕΠΙ, που έγινε ΕΥΕΔ, που έγινε ΕΔΕΜ κ.λπ., τότε ο μουσικός στην Ελλάδα θα πρέπει να θεωρείται ήρωας. Όλοι τρώνε εκτός από αυτόν».
σχόλια