Περιμένοντας τους dEUS στο Fuzz: όχι ακόμα μία συναυλία για τη νοσταλγία

Περιμένοντας τους dEUS στο Fuzz: όχι ακόμα μία συναυλία για τη νοσταλγία Facebook Twitter
Tο «Ideal Crash» αποτελεί όχι μόνο την πιο σπουδαία δισκογραφική στιγμή των dEUS, αλλά και έναν από τους πλέον σημαντικούς δίσκους που ηχογραφήθηκαν στην Ευρώπη.
1

Το πυκνό συναυλιακό καλοκαίρι της Ελλάδας βρίσκεται προ των πυλών. Οι dEUS είναι ένα από τα πρώτα μεγάλα σχήματα που ανοίγουν τον κύκλο των συναυλιών, κλείνοντας σιγά-σιγά έναν δικό τους. Η συναυλία τους στο Fuzz Club, στις 31 Μαΐου, είναι μία από τις τελευταίες της πανευρωπαϊκής περιοδείας για τη συμπλήρωση είκοσι ετών από την κυκλοφορία του Ideal Crash, του τρίτου δίσκου του συγκροτήματος από την Αμβέρσα.


Το χρονικό διάστημα που μας χωρίζει από την πρώτη εμφάνιση του Ideal Crash στις προθήκες των δισκοπωλείων, όταν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις ήταν στα σπάργανα, αν όχι εντελώς άγνωστες, είναι ασφαλές για κρίσεις. Η απόσταση που απέχουμε από τον δίσκο άλλωστε είναι τόση όση αυτή που χώριζε το Ideal Crash από το Unknown Pleasures των Joy Division, το London Calling των Clash και το Fear of Music των Talking Heads. Δύο δεκαετίες μετά λοιπόν, μπορεί να διατυπωθεί πως το Ideal Crash αποτελεί όχι μόνο την πιο σπουδαία δισκογραφική στιγμή των dEUS, αλλά και έναν από τους πλέον σημαντικούς δίσκους που ηχογραφήθηκαν στην Ευρώπη.

Με μια παράδοξη ακροβασία φαίνεται πως στα τέλη της δεκαετίας του '90, στο λιμάνι της Αμβέρσας, τα ρεύματα έφεραν πολλούς από τους ήχους της εποχής. Και οι dEUS κέρδισαν το στοίχημα καταφέρνοντας να τους δέσουν με τη δική τους προσωπική σφραγίδα στο «Ideal Crash».


Παρότι θα ήταν υπερβολή να ισχυριστεί κάποιος πως το Ideal Crash ακούγεται «σα να ηχογραφήθηκε χθες», θα ήταν άδικο να μην αναγνωρίσει πως στον δίσκο συμπυκνώνονται δημιουργικά αρκετά από τα ρεύματα που σημάδεψαν τη γόνιμη δεκαετίας του '90. Στο Ideal Crash δεν αποτυπώνεται μόνο μια σκηνή που προσπαθεί να βρει τα πατήματά της στον απόηχο του grunge. Στον δίσκο καταγράφεται η συνομιλία με το trip hop, τα απόκοσμα πλήκτρα στο One Advice, Space φέρνουν στο μυαλό τους Portishead, ενώ εμφανείς είναι και οι επιρροές από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Περιμένοντας τους dEUS στο Fuzz: όχι ακόμα μία συναυλία για τη νοσταλγία Facebook Twitter
Οι dEUS το 2019. Φωτο: Dirk Annemans/Wikipedia

Η φολκ, όπως αυτή ανανεώθηκε από Αμερικανούς μουσικούς από το '80 και μετά, είναι παρούσα σε κομμάτια όπως το Instant Street ενώ σε δημιουργίες όπως το Everybody's Weird δεν μπορεί κάποιος παρά να θαυμάσει το πόσο αριστοτεχνικά έχουν δοθεί η οργή και η μελωδία μέσα στα πέντε λεπτά που διαρκεί. Με μια παράδοξη ακροβασία φαίνεται πως στα τέλη της δεκαετίας του '90, στο λιμάνι της Αμβέρσας, τα ρεύματα έφεραν πολλούς από τους ήχους της εποχής. Και οι dEUS κέρδισαν το στοίχημα καταφέρνοντας να τους δέσουν με τη δική τους προσωπική σφραγίδα στο Ideal Crash.


Είναι απόλυτα κατανοητό πως οι επετειακές συναυλίες μπορούν να προκαλέσουν μούδιασμα. Από την πλευρά του ο Tom Barman, ηγέτης του σχήματος, υποστήριξε πως δεν πρόκειται για μια συναυλία για τη νοσταλγία. Ίσως έχει δίκιο. Η χρονική συγκυρία άλλωστε είναι αρκετά ενδιαφέρουσα για να στοχαστούμε πάνω στη δεκαετία του '90, ακριβώς επειδή η νοσταλγία δεν της έχει δώσει κάποια ιδανική υπόσταση.

Καθώς λοιπόν η συσχέτιση με αυτό το κομμάτι του παρελθόντος γίνεται χωρίς τη διαμεσολάβηση της νοσταλγίας, οι ευκαιρίες για μία νέα ακρόαση της εποχής φαντάζουν ιδανικές. Από τον Richard Ashcroft, πέρυσι, ως τους dEUS και τους Tindesticks φέτος, οι καλλιτέχνες που καθόρισαν ένα σημαντικό μέρος του ήχου της εποχής μάς καλούν να τους ακούσουμε ξανά. Χωρίς πάθος και χωρίς εξιδανίκευση. Καλύτερα από ποτέ δηλαδή.

 

Το «Sister Dew», από τα πλέον αναγνωρίσιμα κομμάτια του Ideal Crash

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Καλυτερος δισκος τους το Ideal Crash? Με τιποτα,αγαπητέ.Πιο εμπορικός ήχος; Φυσικά. Δεν νομίζω να ήσουν φαν τότε,γιατί σίγουρα θα θεωρούσες τους δυο δίσκους πριν απο αυτόν,πιο ρηξικέλευθους κ συνθετικά,πολύ ανώτερους