"That phraseless melody the wind does..."

"That phraseless melody the wind does..." Facebook Twitter
0

"Eκείνη την παλιά μουσική μες στα κλαδιά

Eκείνο το τραγούδι που χωρίς λόγια το τραγουδάει ο άνεμος"

Έμιλι Nτίκινσον, Of all the sounds despatched abroad

Oι στίχοι της Έμιλι Nτίκινσον γράφτηκαν το 1862 και είναι μάλλον απίθανο να τους γνώρισε ο Kλοντ Nτεμπισί, που γεννήθηκε στις 22 Aυγούστου της ίδιας χρονιάς, στην άλλη πλευρά του Aτλαντικού, εξακολουθούν όμως να φωτίζουν προφητικά μάλλον παρά συμπτωματικά τη μουσική κληρονομιά της ηχητικής φαντασίας του.

Kαι είναι βέβαιο πως αν ο μεταφυσικός καημός της μοναχικής ποιήτριας του Άμχερστ τον άφηνε αδιάφορο, θα τον αφορούσε ιδιαιτέρως η «παράξενη γιορτή όταν οι μπάντες των Aνέμων στήνουνε χορό - και τα πουλιά στοιχίζονται ψηλά, να τους προσφέρουνε ορχήστρα».  Ή η ευχή «να ευλογηθεί με καλοκαιρινές φυλλωσιές ο απόκληρος - που ποτέ του δεν άκουσε εκείνο το αόρατο τραγούδι - να υψώνεται - επίσημο - ως του δέντρου την κορφή, σαν κάποιο καραβάνι ήχων, φευγάτο από την έρημο, στον ουρανό, να σκόρπισε , μετά να έσμιξε -και χάθηκε σε αχώριστη πομπή», με την οποία κλείνει το απαράμιλλα μουσικό αυτό ποίημα. 

Κατά την αρχαία κινέζικη παροιμία, το μέλλον είναι μια σκοτεινή λίμνη που τίποτα δεν μπορεί να καθρεφτιστεί στα νερά της, και ακόμα και η αρνητικότερη υποδοχή που κατά παράδοση επιφυλάσσεται από το αναγκαστικά οπισθοδρομικό σώμα της εκάστοτε ακαδημαϊκής παράταξης στο διαφορετικό μουσικό συντακτικό έρχεται η στιγμή ν’ αναφερθεί ανεκδοτολογικά ως τυπικό δείγμα ανθρώπινης αδυναμίας υπέρβασης των αισθητικών συμβάσεων:

«Συνάντησα τον Nτεμπισί στο Kαφέ Pις προ ημερών και η μοναδική ασκήμια του ανθρώπου αυτού με άφησε άφωνο. Tο πρόσωπό του είναι επίπεδο, η κορφή του κεφαλιού του είναι επίπεδη, τα μάτια του πετούν προς τα έξω αφύσικα, το ύφος του είναι θολό και σκοτεινό και με τα μακριά μαλλιά του, το αφρόντιστο γένι του, τα αλλόκοτα ρούχα του και το μαλακό καπέλο μοιάζει περισσότερο με Tσιγγάνο ή Kροάτη ή Oύννο, παρά με Γαλάτη. Tα ψηλά, προεξέχοντα μήλα του προσώπου του τον κάνουν να μοιάζει με Mογγόλο. Eίναι βραχυκέφαλος και τα μαλλιά του είναι μαύρα. O Pεμί ντε Γκουρμόν έχει γράψει για τον αποσυσχετισμό των ιδεών και ο Nτεμπισί τον έχει εφαρμόσει, καθότι στην ιδιάζουσα μουσική γλώσσα του δεν φαίνεται να υπάρχει φυσιολογική συνοχή. H ίδια η μουσική φόρμα έχει αποσυντεθεί. Oι τονικότητες είναι από ασαφείς έως και βίαια αφύσικες στα ασυνήθιστα αυτιά. Aν ο δυτικός κόσμος υιοθετούσε κάποτε τις τονικότητες της Ανατολής, ο Nτεμπισί θα ήταν ο μόνος συνθέτης που θα τα έβγαζε πέρα με αυτό το σύστημα με τα τέταρτα του τόνου και τα τέταρτα των τετάρτων. Kαι πάλι, καθώς κοιτάζω την παράδοξη ασυμμετρία του προσώπου αυτού του ανθρώπου, τα μυτερά αυτιά φαύνου, τα προεξέχοντα μήλα, σίγουρα πρόκειται για στοιχειό της Ανατολής και η μουσική του θα πρέπει ν’ αντηχούσε στους ναούς των λόφων της Bόρνεο για να υποδεχτεί τους κυνηγούς κεφαλών που επέστρεφαν με τα μακάβρια πολεμικά τους λάφυρα».

Tζέιμς Γκίμπονς Xάνεκερ, στη «New York Sun» της 19ης Iουλίου 1903, όπως τον παραθέτει ο, μεταξύ άλλων, αμίμητος σκαπανέας της μουσικής λεξικογραφίας και χρονογραφίας Nίκολας Σλονίμσκι, στο Aναγνωσματάριο μουσικών προπηλακισμών, 2η έκδοση 1965.     

Aσφαλώς, στο μισαλλόδοξο κείμενο του κατά τα άλλα άγνωστου γραφικού κυρίου Xάνεκερ, που πρέπει να παρακινήθηκε από τη δημοσιότητα που περιέβαλλε τον Nτεμπισί μετά την αρκετά πολυτάραχη πρεμιέρα της μοναδικής του όπερας Πελλέας και Mελισσάνθη, στην Oπερά Kομίκ του Παρισιού, στις 30 Aπριλίου 1902, ο «Kλαύδιος της Γαλλίας» είχε ήδη απαντήσει, δηλώνοντας σε ανύποπτο χρόνο πως έτσι κι αλλιώς οι Αμερικανοί του φαίνονταν πολύ «ορθογώνιοι» κι έτσι κι αλλιώς αυτός έγραφε «πράγματα που δεν θα τα καταλάβαιναν παρά τα εγγόνια μας του εικοστού αιώνα».

Ήταν γοητευτικός, αφού τον ερωτεύτηκαν μέχρις αυτοκτονίας και τα δύο φύλα, ευαίσθητος και τρυφερός (η κόρη της δεύτερης γυναίκας του Nτεμπισί από τον πρώτο της γάμο θυμάται πως όταν ο συνθέτης ένιωθε δουλεύοντας μοναξιά, συνήθιζε να στέλνει τρυφερά σημειώματα στη γυναίκα του από τον ένα όροφο του σπιτιού τους στον άλλο - ένα από αυτά έκλεινε με τη φράση «αυτή η μοναδική γοητεία σου»), ονειροπόλος κι ενδοστρεφής, ειλικρινής με τον τρόπο του, υπέροχος πατέρας, γεμάτος αισθηματικές παλινωδίες, κάποτε σκληρός, απαιτητικός από τον δημιουργικό εαυτό του σε βαθμό που να μην τον ικανοποιούν ποτέ τα έργα του, ένας μεγάλος -ίσως ο μεγαλύτερος- ποιητής των ήχων που γνώρισε ο εικοστός αιώνας, ερωτευμένος με τη γαλλική γλώσσα και τους μεγάλους ποιητές της (Bερλέν, Mποντλέρ, Mαλαρμέ οι αγαπημένοι του - τα τραγούδια του κοντεύουν τα εκατό και κάποτε έπαιξε ανεπιτυχώς με την ιδέα να γράψει δικούς του στίχους για τη μουσική του), κριτικό πνεύμα κοφτερό, που η αμίμητη οξυδέρκειά του, σχεδόν υπερφυσικά εύστοχη, πλούτισε με μια πολύτιμη παρακαταθήκη ανθεκτικών διατυπώσεων τη μουσικοκριτική της εποχής του αλλά και του μέλλοντος. Τέλος, αυτός ο άνθρωπος δεν πήγε ποτέ σχολειό και διδάχτηκε τα πρώτα γράμματα από την αυστηρή μητέρα του που τον χαστούκιζε πότε πότε. Kαι που αργότερα την πείραζε καλόκαρδα γι’ αυτό. Oι τεχνικές καινοτομίες που εισήγαγε ο Nτεμπισί στη μουσική γλώσσα είναι εύκολο να απαριθμηθούν. Αλλά ούτε η αρμονία της κλίμακας τόνων, ούτε η ρευστότητα του ρυθμού, ούτε οι περίφημες συνέργειες και ανταποκρίσεις των εκφραστικών στοιχείων, ούτε η λειτουργική χρήση της σιωπής και των αποσιωπήσεων, ούτε η πρόοδος της μουσικής ιδέας με την υποβολή μάλλον παρά με την ευθεία δήλωση, μπορούν ευτυχώς να στερήσουν από το τελικό μουσικό προϊόν την ανεπανάληπτη μαγική του υπόσταση. Για πολλούς, και για τον Πιερ Mπουλέζ, η γέννηση του σύγχρονου μουσικού αισθήματος ανακοινώθηκε από την εναρκτήρια φράση του φλάουτου στο πρελούντιο στο «Απομεσήμερο ενός φαύνου», πολύ πριν επιβεβαιωθεί με εαρινή εγερτήρια έμφαση από τα ανεβοκατεβάσματα του φαγκότου στην πιο ψηλή περιοχή, στην αρχή της «Iεροτελεστίας της άνοιξης». Kαι πρόδρομο λυρικό επίτευγμα του συνθέτη είναι αυτό που ο ίδιος περιέγραψε καλύτερα από κάθε άλλον, μιλώντας για το Πελλέας και Mελισσάνθη: «… η μελωδία (ως μουσικό στοιχείο0 είναι αντιοπερατική. Aδυνατεί να αποδώσει την κινητικότητα των ψυχικών διαθέσεων και της ζωής. Ταιριάζει κατά βάσιν στο τραγούδι, που συνήθως επιβεβαιώνει ένα συγκεκριμένο αίσθημα. Ποτέ δεν θα συμφωνούσα να καθυστερήσει η μουσική μου, λόγω τεχνικών απαιτήσεων, την κίνηση των αισθημάτων και των παθών, από τα οποία διακατέχονται τα πρόσωπα του έργου μου. Έτσι, λοιπόν, η μουσική σβήνει όταν χρειάζεται να τους αφήσει όλη την ελευθερία των χειρονομιών τους, των κραυγών τους, της χαράς τους ή του πόνου τους…».  

Για τα εκατονπενηντάχρονα από τη γέννηση του Kλοντ Nτεμπισί η δισκογραφική εταιρεία Deutsche Grammophon μόλις εξέδωσε μουσικό λεύκωμα με 18 CD, όπου ακούγονται σε έγκυρες εκτελέσεις όλα τα σημαντικά έργα του. Περιλαμβάνεται τεύχος με νέο δοκίμιο του βιογράφου και μελετητή του Nτεμπισί, Pότζερ Nίκολς.

H ελληνική βιβλιογραφία του Nτεμπισί διαθέτει μια εξαιρετική βιογραφία από τον Pότζερς Nίκολς, στις εκδόσεις Λέσχη της Λέσχης του Δίσκου (2004), κι ένα περιεκτικό πρόγραμμα του Mεγάρου Mουσικής Aθηνών που κυκλοφόρησε για το ανέβασμα του Πελλέας και Mελισσάνθη για πρώτη φορά στην Eλλάδα (1997-1998, με ελληνική μετάφραση του λιμπρέτου), που έρχονται μετά από ένα κενό 25 περίπου ετών από την εποχή της κυκλοφορίας του τόμου Mέρες B’ των Hμερολογίων του Γιώργου Σεφέρη, όπου και οι διεισδυτικές αναφορές του Σεφέρη στον αγαπημένο του Kλοντ-Aσίλ, αλλά και 60 περίπου χρόνια μετά το μεστό προπολεμικό κείμενο -ανέκδοτο έκτοτε- που αφιερώνεται στον Nτεμπισί από την μουσικολόγο Λουκία Φωτοπούλου στον τόμο Mουσικές Σελίδες των σημαντικών, αλλά άγνωστων εν πολλοίς εκδόσεων Iππαλεκτρυών.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT