Πώς οι Fontaines D.C. κατάφεραν να ανανεώσουν το σύγχρονο ροκ

Γιατί αρέσουν σε όλους οι Fontaines D.C.; Facebook Twitter
Σήμερα οι Fontaines D.C. θεωρούνται κάτι σαν σωτήρες της ροκ. Μακάρι να έχει συνέχεια αυτό που κάνουν…  
0

Τι έχουν πάθει ξαφνικά όλοι με τους Fontaines D.C.; Από τα ροκ έντυπα που αντέχουν και επιμένουν, όπως το «Mojo», και τις βρετανικές και αμερικανικές εφημερίδες μέχρι τον νεαρόκοσμο σε παγκόσμιο επίπεδο, ένα κοινό που δεν έχει το ροκ σημαία του, όπως τις προηγούμενες δεκαετίες, και δεν παθιάζεται με τον indie ήχο.

Η καθολική αποδοχή του συγκροτήματος από την Ιρλανδία μπορεί να μη σημαίνει ακριβώς τη μαζική επιστροφή του ροκ ήχου αλλά είναι μια μικρή λάμψη φωτός στην παντοκρατορία της r’n’b, της ποπ και του ραπ και μια ελπίδα ότι το ροκ σύντομα θα επιστρέψει εκεί που ήταν πριν από το 2000. Ή, έστω, θα ξαναγίνει ελκυστικό για το μικρής ηλικίας κοινό που προς το παρόν αρκείται στον ρυθμό και δεν ενδιαφέρεται για κιθάρες.   

Το «ξαφνικά» μπορεί να μην ισχύει ακριβώς για ένα συγκρότημα που έβγαλε τον τρίτο δίσκο του και από το 2019, που κυκλοφόρησε το ντεμπούτο του «Dogrel», μέχρι σήμερα έχει βιώσει όλα όσα ονειρεύονταν τα μέλη του: εμφανίσεις στο CNN και στην εκπομπή του Jimmy Fallon, συναυλίες σε αρένες ως headliners, υποψηφιότητα για Grammy και Mercury για τον καλύτερο ροκ δίσκο της χρονιάς. Όλα όμως τα έκανε γρήγορα και (σχεδόν) εύκολα και βέβαια αυτό δεν είναι μόνο θέμα τύχης.  

Το «Skinty Fia» είναι ένα ανέλπιστα καλό άλμπουμ, ειδικά για το «δύσκολο» τρίτο άλμπουμ ενός νεαρού συγκροτήματος που αναβιώνει, εσκεμμένα ή ασυναίσθητα, τον ήχο του Μάντσεστερ του τέλους των ’80s και των αρχών των ’90s. Για τη βρετανική μουσική αυτή ήταν μια εξαιρετική περίοδος, με την «brit pop» στην καλύτερη φάση της και όλα τα κομμάτια του άλμπουμ να «φωνάζουν» ήχο του αγγλικού Βορρά. Για τους ανθρώπους που έχουν ζήσει την άνθηση εκείνων των συγκροτημάτων του flower power που αναβίωναν τον ήχο των ’60s, παντρεύοντάς τον με τη rave κουλτούρα, το «Skinty Fia» είναι μια κάψουλα αναμνήσεων, γιατί και στα δέκα κομμάτια του υπάρχει από μία αναφορά, και μάλιστα ξεκάθαρη.

Στον ήχο κάποιου συγκροτήματος της εποχής, στην ατμόσφαιρα, ακόμα και στον τρόπο που ο Grian Chatten τραβάει το «αααα», θυμίζοντας τον Tom Hingley των Inspiral Carpets ή τον Ian Brown. Πρέπει να τους αγαπούν πολύ τους Stone Roses οι Fontaines D.C., τους Joy Division, ακόμη και τους Happy Mondays, παρότι στο άλμπουμ δεν γίνονται ούτε μια στιγμή «happy».

Για όποιον αυτά τα ονόματα δεν σημαίνουν τίποτα το 2022, το «Skinty Fia» είναι ένα σημερινό ροκ άλμπουμ που «πατάει» στους Iceage και στους Horrors, άντε να το τοποθετήσεις και δίπλα στις δουλειές των IDLES, αλλά στην ουσία έχει μεγαλύτερη συγγένεια με τις δουλειές των Charlatans, των High ή των Northside. Οι ίδιοι, πάντως, λένε ότι άκουγαν πολύ το XTRMTNR των Primal Scream όταν το έφτιαχναν.    

Το «Skinty Fia» είναι τόσο ρετρό, που είναι καταδικασμένο να αρέσει σε όλους, αυτούς που έζησαν αυτόν τον ήχο στη δόξα του και αυτούς που τον ανακαλύπτουν τώρα, ως αναβίωση της αναβίωσης, αλλά δεν δίνουν μία για το τι σημαίνει αυτό.

Από την άλλη, όταν όλα εδώ μέσα είναι χιλιοακουσμένα και κάπου παραπέμπουν, υπάρχει ζήτημα. Θα μου πεις, αυτό είναι δικό σου θέμα, όχι του συγκροτήματος των εικοσάχρονων που ανακαλύπτουν την ιστορία της ροκ. Γιατί ιστορία είναι πλέον ο ήχος του Μάντσεστερ και οι Stone Roses και οι Inspiral Carpets και πολύ περισσότερο οι Joy Division. Από το 1989 έχουν περάσει τριάντα τρία χρόνια και από το 1980 σαράντα δύο! 

«In ár gCroíthe go deo»

Αυτό δεν σημαίνει, φυσικά, ότι το «Skinty Fia» δεν είναι ένα πολύ καλό άλμπουμ. Τόσο καλό που να δικαιολογεί και την υποδοχή που του επιφυλάσσουν τα μέσα και το hype (χάρισε στο γκρουπ το πρώτο Νο 1 στα charts των άλμπουμ της Βρετανίας). Το «In ár gCroíthe go deo», που ανοίγει τον δίσκο, είναι ένα τραγούδι που ξεκινάει με το μπάσο των Joy Division, αλλά θα μπορούσε να έχει ξεμείνει από δίσκο των Stone Roses, με έναν τίτλο που σημαίνει στα ιρλανδικά «στις καρδιές μας για πάντα» και στίχους που αναφέρονται στην περιπέτεια που είχε μια γυναίκα με το συμβούλιο της πόλης της, το οποίο δεν της επέτρεπε να σκαλίσει αυτήν τη φράση πάνω στην πλάκα του τάφου της, γιατί «παραήταν πολιτική».   

«Υπήρχε μια είδηση στις εφημερίδες πριν από δύο χρόνια», λέει ο Grian Chatten, «για μια ηλικιωμένη Ιρλανδή στο Κόβεντρι της Αγγλίας, τη Μάργκαρετ Κιν. Όταν πέθανε, η οικογένειά της ήθελε να γραφτεί μια φράση πάνω στον τάφο της, στη γλώσσα της, για να δείχνει την καταγωγή της.

Ωστόσο, η Εκκλησία που έχει τεράστια επιρροή στην Αγγλία, αντέδρασε γιατί θεώρησε ότι υπήρχε κίνδυνος να εκλάβουν τη φράση ως πολιτικό μήνυμα και δεν επέτρεψε να τη σκαλίσουν στα ιρλανδικά στην ταφόπλακά της. Το χειρότερο απ' όλα είναι ότι αυτό συνέβη το 2020 και όχι το 1970. Συνέβη στην αρχή της πανδημίας».

Οι Fontaines D.C. ζουν πλέον στο Λονδίνο, αλλά έχουν την αίσθηση ότι «ακόμα και σήμερα η Αγγλία δεν υποδέχεται με χαρά τους Ιρλανδούς, επειδή θεωρούν ότι έχουν κάτι απειλητικό, που δεν σου επιτρέπει να τους εμπιστευτείς». Στους στίχους του άλμπουμ είναι διάσπαρτη η εμπειρία τους από τη ζωή στο Λονδίνο. Και από την αρχή μέχρι το τέλος είναι ένα άλμπουμ πέντε Ιρλανδών της διασποράς που δηλώνουν ότι «δεν ανήκουν σε κανέναν και πουθενά».   

Γιατί αρέσουν σε όλους οι Fontaines D.C.; Facebook Twitter
Οι Fontaines D.C. ζουν πλέον στο Λονδίνο, αλλά έχουν την αίσθηση ότι «ακόμη και σήμερα η Αγγλία δεν υποδέχεται με χαρά τους Ιρλανδούς, επειδή θεωρούν ότι έχουν κάτι απειλητικό, που δεν σου επιτρέπει να τους εμπιστευτείς».

Το «Big Shot» που ακολουθεί είναι ένα επικό κομμάτι που ξεκινάει με τις κιθάρες των Nirvana, αλλά με έντονη τη «βρετανίλα», από τον τρόπο που προφέρει ο Grian τις λέξεις μέχρι τον τρόπο που τραγουδάει δραματικά, τονίζοντας τα φωνήεντα, «everybody gets a big shot, baby». Το «How cold is» είναι από τα κομμάτια που θα λάτρευε ο John Peel αν ζούσε σήμερα και θα το είχε στο μόνιμο airplay της εκπομπής του.

Μέσα στη μαυρίλα του ακούγεται σαν session των Inspiral Carpets και διαπιστώνεις με ανατριχίλα ότι καταφέρνουν να αναβιώσουν ακριβώς εκείνη την αίσθηση που είχαν οι βραδινές εκπομπές του που σε καθήλωναν στο ραδιόφωνο. Το ίδιο και το «Jackie down the line», που είναι κάτι σαν το «Made of Stone» για μια γενιά που δεν το έχει ούτε ακουστά. 

«Jackie down the line»

Κάπου διάβασα ότι οι Fontaines D.C. συνεχίζουν την κληρονομιά των Dublineers και των Chieftains, αλλά, πέρα από το «The couples across the way», που κάνει μια αναφορά στον παραδοσιακό ιρλανδικό ήχο, δεν το καταλαβαίνεις αυτό στο «Skinty Fia», το οποίο, παρεμπιπτόντως, είναι ένα ανάθεμα στα γαελικά, που αναφέρεται σε ένα γιγαντιαίο ελάφι, ένα είδος που κάποτε το έβρισκες από την Ιρλανδία μέχρι τη Σιβηρία και σήμερα έχει εξαφανιστεί.  

Το τραγούδι που ακούστηκε περισσότερο από το άλμπουμ είναι το «I love you», η πιο shoegaze στιγμή τους, όπου πάνω στο νωχελικό ρυθμό των ντραμς και τις «αμερικανικές» κιθάρες ο Grian τραγουδάει με μια φωνή που θα ήθελε να είναι του Mark E. Smith, αλλά δεν πλησιάζει καν. «Αν έχω κάποιο μέλλον, θέλω να είναι μαζί σου», καταλήγει σε ένα κρεσέντο σχεδόν επιθετικό με έντονη προφορά που χρειάζεται προσπάθεια για να καταλάβεις τι είναι αυτό το «εντ δε μπάσταντ γουόκς μπουόι» που λέει σχεδόν με μανία στο τέλος (and the bastard walks by).  

«I love you»

Τα δύο λιγότερο δημοφιλή κομμάτια του άλμπουμ στο Spotify, το «Bloomsday» και το «Nabokov», είναι σαν b sides των Happy Mondays, κατευθείαν από την εποχή του «Bummed», πριν ο Paul Oakenfold τους κάνει μπροστάρηδες της rave κουλτούρας. Ή σαν πρώιμοι Stone Roses, πριν σαρώσουν και τις πίστες με το «Fools Gold».   

Το «Skinty Fia» είναι τόσο ρετρό, που είναι «καταδικασμένο» να αρέσει σε όλους, αυτούς που έζησαν αυτόν τον ήχο στη δόξα του και αυτούς που τον ανακαλύπτουν τώρα, ως αναβίωση της αναβίωσης, αλλά δεν δίνουν μία για το τι σημαίνει αυτό. Οι Oasis το έκαναν σίγουρα πιο πετυχημένα, με λιγότερες παραφωνίες, αλλά και καλύτερες συνθέσεις.

Κάποτε έβγαιναν τέτοια (καλά) άλμπουμ με τον σωρό, σήμερα οι Fontaines D.C. θεωρούνται κάτι σαν σωτήρες της ροκ. Μια χαρά είναι, και μόνο που κατάφεραν να με κάνουν να ακούσω αυτόν τον δίσκο απανωτά ένα σωρό φορές χωρίς να βαρεθώ είναι κατόρθωμα. Μακάρι να έχει συνέχεια ο δρόμος που (ίσως) ανοίγουν…  

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιούεν Μπρέμερ

Daily / Από τους My Bloody Valentine ως τους Oasis: Μια ταινία για τη δισκογραφική που σημάδεψε τα ‘90s

Κάτι ανάμεσα σε «24 Hour Party People» και «Trainspotting», η ταινία «Creation Stories» αφηγείται την ιστορία της δισκογραφικής εταιρείας Creation και του ιδρυτή της Άλαν ΜακΓκί, που μας σύστησε συγκροτήματα όπως οι Primal Scream, οι Teenage Fan Club και οι My Bloody Valentine μέχρι που έπιασε την καλή με τους Oasis.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM