Σε ένα μικρό εργαστήριο στην εξοχή της Αττικής, ο Ανδρέας Σίκκης κατασκευάζει ένα νέο μουσικό όργανο

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια το handpan κερδίζει όλο και περισσότερους θαυμαστές στην Ελλάδα. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
0

Ο Ανδρέας Σίκκης, τραγουδιστής και κρουστός, σε ένα μικρό εργαστήριο κάπου στις εξοχές της Αττικής κατασκευάζει τα «Aggion Pantam», τα δικά του μοναδικά handpan, φέρνοντας σε επαφή το ελληνικό κοινό με αυτό το σπάνιο μουσικό όργανο. 

— Τι είναι το handpan;
To handpan δεν είναι μόνο κρουστό, δεν είναι μόνο μελωδικό όργανο, είναι ο συνδυασμός τους. Είναι ένα πολύ καινούργιο μουσικό όργανο που τα τελευταία χρόνια με τον ιδιαίτερο, ονειρικό του ήχο κερδίζει τις καρδιές πολλών, μουσικών και μη. Αποτελείται από 2 λεπτά κυρτά μεταλλικά φύλλα κολλημένα μεταξύ τους, σφυρηλατημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να παράγουν τουλάχιστον 8 μουσικές νότες. 

— Πότε δημιουργήθηκε;
Οι εφευρέτες του, οι ελβετικής καταγωγής Felix Rohner και Sabina Schärer, επηρεασμένοι από τα προγενέστερα «steelpans» (που ήδη γνώριζαν μεγάλη επιτυχία στα νησιά της Καραϊβικής αλλά και στην Ευρώπη), κατασκεύασαν το 2000 το πρώτο «hang». Από το 2007 και μετά εμφανίστηκαν νέοι κατασκευαστές και το όνομα που καθιερώθηκε γι' αυτά τα καινούργια όργανα είναι «handpan».

«Η διάρκεια κατασκευής ενός handpan ποικίλλει ανάλογα με τον δημιουργό του. Μπορεί κάποιος κάλλιστα, επιλέγοντας μια πιο αυτοματοποιημένη μέθοδο, να ολοκληρώσει ένα όργανο σε 3 μέρες, όταν οι παλαιότεροι, ακολουθώντας την εξ ολοκλήρου χειροποίητη οδό, χρειάζονταν έναν με ενάμιση μήνα». 

— Πώς ξεκίνησες να κατασκευάζεις handpans;
Αρχικά, η ιδέα της κατασκευής δεν ήταν δική μου. Το 2013 είχα ήδη αγοράσει το πρώτο μου handpan και λίγο αργότερα ένας φίλος με παρότρυνε να ξεκινήσουμε τα πειράματα κατασκευής. Κάπως έτσι αυτή η ιδέα μετατράπηκε σε εμμονή. Οι πληροφορίες στο διαδίκτυο ελάχιστες τότε, οι αποτυχίες πολλές, μέχρι το καλοκαίρι του 2017, όταν συνειδητοποίησα ότι το όργανο που μόλις είχα κατασκευάσει μου άρεσε πραγματικά!

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Η κατασκευή του δεν είναι εύκολη. Απαιτείται αρκετή εργασία και για τη σχηματοποίηση του οργάνου αλλά και για το κούρδισμά του. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

— Η κατασκευή και οι δυσκολίες της;
Η κατασκευή του δεν είναι εύκολη. Απαιτείται αρκετή εργασία και για τη σχηματοποίηση του οργάνου αλλά και για το κούρδισμά του. Γι' αυτό και τα τελευταία χρόνια έχουν καθιερωθεί διάφοροι τρόποι ώστε να διευκολύνουν αρκετά τους κατασκευαστές και να επιταχύνουν τον χρόνο κατασκευής του.

— Πόσος χρόνος απαιτείται για την ολοκλήρωση ενός handpan;
Η διάρκεια κατασκευής ενός handpan ποικίλλει ανάλογα με τον δημιουργό του. Μπορεί κάποιος κάλλιστα, επιλέγοντας μια πιο αυτοματοποιημένη μέθοδο, να ολοκληρώσει ένα όργανο σε 3 μέρες, όταν οι παλαιότεροι, ακολουθώντας την εξ ολοκλήρου χειροποίητη οδό, χρειάζονταν έναν με ενάμιση μήνα. Αυτός είναι ο δρόμος που νιώθω ότι μου ταιριάζει και ακολουθώ από την αρχή, παρόλο που είναι πιο επίπονος, με σημαντική ανταμοιβή το ηχητικό αποτέλεσμα στο τέλος αλλά και τη σταθερότητα του κουρδίσματος του οργάνου σε βάθος χρόνου. 

— Υπάρχουν διάφορες ποιότητες, διαστάσεις και υλικά;
Εδώ και πολλά χρόνια, όπως και άλλοι κατασκευαστές, χρησιμοποιώ δύο διαφορετικά είδη μετάλλου. Μέταλλο ψυχρής έλασης –το οποίο επιδέχεται αντισκωριακή θερμική κατεργασία– ή, εναλλακτικά, ανοξείδωτο μέταλλο. Το καθένα με τα δικά του χαρακτηριστικά στο ηχητικό αποτέλεσμα. Τον τελευταίο καιρό πειραματίστηκα και με ένα αρκετά σκληρότερο μέταλλο, με το οποίο δηλώνω αρκετά ενθουσιασμένος. Έχει τον δικό του –νέο– ήχο. Το standard μέγεθος ενός handpan είναι 55 εκ. (διάμετρος του οργάνου). Έχω ξεκινήσει όμως να κατασκευάζω και μια μικρότερη εκδοχή που είναι πιο κατάλληλη για μουσικούς που θέλουν να ταξιδεύουν με ένα πιο ελαφρύ όργανο.

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

— Υπάρχουν διάφορες κλίμακες;
Ναι, υπάρχουν πολλές διαφορετικές κλίμακες στα handpans. Μια standard επιλογή είναι η D minor. Να πω σε αυτό το σημείο πως τα χειροποίητα όργανα, όπως τα δικά μου, φτιάχνονται συνήθως κατά παραγγελία. Έτσι, και η κλίμακα επιλέγεται σύμφωνα με την προτίμηση του υποψήφιου αγοραστή και οι νότες που μπορούν να προστεθούν στις 9 βασικές νότες του οργάνου. Ασφαλώς το μέγεθός του δεν επιτρέπει υπερβολές, όμως υπάρχει η δυνατότητα, για όποιον το επιθυμεί, να προστεθούν μέχρι και 10 επιπλέον νότες, κάτι που αυξάνει κατά πολύ το εύρος κάθε κλίμακας, διευρύνοντας έτσι σημαντικά τη σύνθεση μελωδιών. Αυξάνει φυσικά και την πολυπλοκότητα της κατασκευής.

— Υπάρχει ενδιαφέρον στην Ελλάδα;
Παρατηρώ πως τα τελευταία χρόνια το handpan κερδίζει όλο και περισσότερους θαυμαστές στην Ελλάδα, ενώ παλαιότερα η συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερόμενων ήταν από την υπόλοιπη Ευρώπη, την Αμερική, ακόμα και την Ιαπωνία. Αυτό που έχει βοηθήσει στη διάδοσή του είναι ασφαλώς το διαδίκτυο αλλά και οι πλανόδιοι μουσικοί (buskers).

— Ποιος είναι ο χαρακτήρας των δικών σου οργάνων;
Από τα πρώτα βήματά μου, στόχος μου ήταν η δημιουργία ενός οργάνου με ζεστή χροιά, χωρίς ο ήχος του να θυμίζει μεταλλικό κρουστό, αλλά με πιο πήλινη, κεραμική αίσθηση. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το Αggion Pantam. Υπάρχει η επίσημη σελίδα στο διαδίκτυο, www.aggionpantam.com, όπως και η σελίδα στο Facebook, Aggion Pantam.

Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου
Ένας σύγχρονος οργανοποιός Ήφαιστος Facebook Twitter
Τον τελευταίο καιρό πειραματίστηκα και με ένα αρκετά σκληρότερο μέταλλο, με το οποίο δηλώνω αρκετά ενθουσιασμένος. Έχει τον δικό του –νέο– ήχο. Φωτ.: Χρήστος Τόλης & Ελένη Παπαδέλου

www.aggionpantam.com

Facebook: Aggion Pantam

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ