Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη

Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων για το "Abbey Road", η Γιόκο Όνο έλεγε χαριτολογώντας ότι η ηρωίνη ήταν η «γυμναστική» του ζεύγους.
2

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, οι Beatles βάδιζαν ήδη στην τελευταία τους χρονιά ως ενεργή ροκ μπάντα. Στις δεκαετίες που θα ακολουθούσαν, οι λόγοι της διάλυσής τους θα γίνονταν αντικείμενο ατέρμονων συζητήσεων.

Ήταν η διαρκής παρουσία της Γιόκο Όνο στο στούντιο; Η όλο και πιο συγκεντρωτική φύση του Πολ Μακ Κάρτνεϊ; Η τάση του Τζον Λένον να αποδεσμευτεί από το δημιουργικό ντουέτο που είχαν στήσει με τον Μακ Κάρτνεϊ από τη στιγμή σχεδόν που γνωρίστηκαν στο Λίβερπουλ το 1957; Η απόλυτη πλέον απάθεια του Ρίνγκο Σταρ; Ή η ανάγκη του Τζορτζ Χάρισον να ανοίξει τα φτερά του και να αναγνωριστεί επιτέλους και ο ίδιος ως σημαντικός δημιουργός;

Ο εθισμός του Λένον στην ηρωίνη όμως ήταν σε άλλο επίπεδο και είχε ανησυχήσει τους συντρόφους του στο γκρουπ. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων για το "Abbey Road", η Όνο έλεγε χαριτολογώντας ότι η ηρωίνη ήταν η «γυμναστική» του ζεύγους.

Όλα αυτά σαφώς και υπήρξαν λιγότερο ή περισσότερο καθοριστικοί παράγοντες, στην αυγή του μοιραίου 1969 όμως, το συγκρότημα είχε να αντιμετωπίσει μια πολύ πιο σκοτεινή δύναμη: την ηρωίνη. Και το πρόσωπο της ηρωίνης στα μάτια των Μακ Κάρτνεϊ, Σταρ και Χάρισον, είχε τα χαρακτηριστικά του Λένον και της Όνο.

Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη Facebook Twitter
Η συναυλία στην ταράτσα των γραφειών της εταιρείας τους Apple, στον αριθμό 3 της Savile Row στο Λονδίνο, 30 Ιανουαρίου 1969

Η χρονιά είχε ξεκινήσει μάλλον ελπιδοφόρα πάντως με το κονσέρτο τους στην ταράτσα της εταιρείας τους, της Apple, στις 30 Ιανουαρίου, ενώ παράλληλα ετοίμαζαν και το άλμπουμ που θα γινόταν τελικά το κύκνειο άσμα τους, το "Abbey Road". Ο Τζον Λένον και η Γιόκο Όνο όμως είχαν μπει για τα καλά στην παραλυτική ρουτίνα της χρήσης ηρωίνης.

Όχι ότι υπόλοιπα μέλη της θρυλικής μπάντας ήταν παρθένα όσον αφορά στον πειραματισμό με τα ναρκωτικά. Κατά την θητεία τους στα κλαμπ του Αμβούργου, πριν γίνουν γνωστοί, κατάπιναν αμφεταμινούχα χάπια με το τσουβάλι για να ανταπεξέλθουν στο βαρύ πρόγραμμα των αδιάκοπων καθημερινών εμφανίσεων.

Αργότερα, η μαριχουάνα εισέβαλε πανηγυρικά στη ζωή τους κατόπιν της σχετικής εισήγησης του Μπομπ Ντίλαν τον Αύγουστο του 1964. Στα επόμενα χρόνια, θα χρησιμοποιούσαν (δημιουργικά και ψυχαγωγικά) LSD, και το καλοκαίρι του 1968, καθώς έμπαιναν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το "White Album", ο Μακ Κάρτνεϊ είχε ήδη αναπτύξει μια έντονη σχέση με την κόκα.

Ο εθισμός του Λένον στην ηρωίνη όμως ήταν σε άλλο επίπεδο και είχε ανησυχήσει τους συντρόφους του στο γκρουπ. Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων για το "Abbey Road", η Όνο έλεγε χαριτολογώντας ότι η ηρωίνη ήταν η «γυμναστική» του ζεύγους. Όπως θα έλεγε αργότερα ο Μακ Κάρτνεϊ, «οι δύο τους ήταν κολλημένοι με την ηρωίνη κι αυτό ήταν μεγάλο σοκ για μας τους υπόλοιπους γιατί εντάξει θέλαμε να πιστεύουμε ότι ήμασταν προχωρημένα παιδιά, αλλά υπήρχε υποτίθεται μια κοινή αντίληψη ότι δεν θα προχωρούσαμε και μέχρι εκεί».

Χρόνια μετά, ο Λένον θα δήλωνε ότι ο εθισμός του ζεύγους προκλήθηκε για να αμβλυνθεί ο πόνος από την αποβολή της Γιόκο Όνο το Νοέμβριο του 1968 (γεγονός που ο ίδιος χρέωνε στο σοκ από την βίαιη εισβολή της δίωξης ναρκωτικών στο διαμέρισμά του στο Λονδίνο) αλλά και από την άρνηση των υπόλοιπων Beatles να την αποδεχτούν ως ισότιμή τους και την συμπεριφορά τους εναντίον της.

Τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια, ο πέμπτος Beatle ήταν η ηρωίνη Facebook Twitter
Η τελευταία φωτογράφηση των Beatles, τέλος καλοκαιριού 1969

Μόλις οι Beatles κατάφεραν επιτέλους να συγκεντρωθούν στην ηχογράφηση του "Abbey Road", η συμμετοχή του Λένον αναβλήθηκε εκ νέου ύστερα από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα στη Σκωτία που οδήγησε κι αυτόν και την Όνο στο νοσοκομείο. Όταν τελικά επέστρεψε στο στούντιο στα μέσα Ιουλίου, αγόρασε ένα κρεβάτι από το Harrods και το εγκατέστησε στο στούντιο για να μπορεί να αναρρώσει κοντά του κι εκείνη.

Όπως έχει γράψει ο μουσικοκριτικός – ιστορικός Barry Miles, «οι υπόλοιποι Beatles έπρεπε να περπατάνε με τις μύτες για να αποφύγουν κάποια από τις οργισμένες εκρήξεις του».

Θα χρειαζόντουσαν πολλές προσπάθειες στα επόμενα χρόνια μέχρι να νικήσει την ηρωίνη ο Λένον. Το 1980 – τη χρονιά της δολοφονίας του – θυμόταν με θλίψη σε συνέντευξή του το γεγονός ότι το BBC είχε απαγορεύσει από το ραδιόφωνο το "Cold Turkey", το τραγούδι που είχε ηχογραφήσει το 1969 ως λυρική καταγραφή της βασανιστικής εξάρτησής του από την ηρωίνη - παρότι, όπως είπε, το κομμάτι «ήταν εντελώς εναντίον της χρήσης».

«Είναι πραγματικά ηλίθιος ο τρόπος αντιμετώπισης των ναρκωτικών» είχε πει τότε. «Δεν κάνουν καν τον κόπο να εξετάσουν την αιτία του προβλήματος: Γιατί παίρνουν οι άνθρωποι ναρκωτικά; Για να ξεφύγουν από τι; Είναι η ζωή τόσο φριχτή; Ζούμε σε τέτοια κατάσταση που δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε χωρίς το καύσιμο του αλκοόλ, της νικοτίνης, των χαπιών, των υπνωτικών; Άσε την κόκα και την ηρωίνη που αποτελούν τις προεκτάσεις του Librium και του speed που καταπίναμε κάποτε για να σταθούμε όρθιοι...»

Με στοιχεία από το Salon

Μουσική
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Μουσική / Autow Nite Superstore: Ελληνική dance electronica διεθνών προδιαγραφών

Το άλμπουμ του ανερχόμενου παραγωγού από τη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον, φέρνει έναν νέο, πιο προσωπικό ήχο στη σκηνή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που δεν προορίζεται απαραίτητα για τα clubs.
M. HULOT
SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT