ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Underground Youth Orchestra: Η νεανική συμφωνική ορχήστρα που ξεκίνησε από ένα υπόγειο γκαράζ

Underground Youth Orchestra: Από ένα υπόγειο γκαράζ στο Μέγαρο, η ιστορία μιας σημαντικής νεανικής συμφωνικής ορχήστρας Facebook Twitter
Η επόμενη συναυλία της UYO θα γίνει με τη σοπράνο Marisol Montalvo, στις 5 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής. Φωτ.: Pikon Photography
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ, η Έλλη Πασπαλά μου είχε δώσει ένα ραντεβού για να δω τα γυρίσματα του βίντεο κλιπ του τραγουδιού «Ι love Athens» και μου είχε μιλήσει με ενθουσιασμό για μια ορχήστρα με «πιτσιρίκια», σε μια διεύθυνση στην Κηφισιά. Όταν έφτασα, σε ένα υπόγειο γκαράζ, συνάντησα καμιά δεκαπενταριά πιτσιρίκια και λίγο μεγαλύτερα παιδιά να κάνουν πρόβα, ήταν οι μουσικοί που τη συνόδευαν. Έτσι γνώρισα την Underground Youth Orchestra, που αυτήν τη χρονιά κάνει ακόμα ένα βήμα ενηλικίωσης και επανέρχεται δυναμικά μετά από δυο χρόνια πανδημίας.

Τα 12 χρόνια δράσης που έχει στο ενεργητικό της περιλαμβάνουν 80 συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, 5 ηχογραφήσεις, 250 νέους σπουδαστές μουσικής που έχουν συμμετάσχει στην ορχήστρα, με 14 μέλη της να σπουδάζουν στο εξωτερικό και 4 διεθνή βραβεία που απέσπασαν μέλη της ορχήστρας.

Για τη νέα καλλιτεχνική περίοδο παρουσιάζει ένα πλούσιο πρόγραμμα, με μετακλήσεις καλλιτεχνών από το εξωτερικό, συμπράξεις με σημαντικούς εκπροσώπους της παγκόσμιας κλασικής μουσικής σκηνής, όπως οι αρχιμουσικοί Garrett Keast, Justus Frantz, Αναστάσιος Συμεωνίδης και Μιχάλης Οικονόμου, ο βιολονίστας Wolfgang Schröder, η σοπράνο Marisol Montalvo, ο τσελίστας Johannes Przygodda, το τρίο Clara Haskil.

Το 2019, η UYO συμμετείχε στο Διεθνές Φεστιβάλ Νεανικών Ορχηστρών Young Euro Classic, μετά από πρόσκληση που δόθηκε για πρώτη φορά σε ελληνική νεανική συμφωνική ορχήστρα. Το επόμενο βήμα για το οποίο όλοι ανυπομονούν είναι ένα τριετές πρόγραμμα συνεργασιών με σημαντικούς μουσικούς από το εξωτερικό καθώς και συνεργασίες με πανεπιστήμια και νεανικές ορχήστρες απ’ όλο τον κόσμο.

Η ορχήστρα από την αρχή της δημιουργίας της είχε μια μείξη επιπέδου σπουδών και ηλικιών. Ο βασικός λόγος ήταν ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα κλίμα άμιλλας και όχι ανταγωνισμού. Τα μεγαλύτερα και πιο προχωρημένα παιδιά βοηθούσαν τα μικρότερα και πάντα υπήρχε η αίσθηση μιας μεγάλης οικογένειας.

Όλα ξεκίνησαν το 2010, όταν τα μικρά παιδιά του μουσικού Κώστα Ηλιάδη, σημερινού μαέστρου της ορχήστρας, και της επίσης μουσικού συζύγου του και σταθερής συνοδοιπόρου σε αυτό το εγχείρημα Ευσταθίας Παπαγεωργοπούλου ήθελαν να παίζουν μουσική με τους φίλους τους. Έτσι άρχισαν να οργανώνουν μικρές συναυλίες στο υπόγειο του σπιτιού τους, με τη συμμετοχή του φίλου τους, βιολιστή Φρανς Σεστάνι.

Με τον καιρό άρχισαν να δημιουργούν μικρά σχήματα στα οποία συμμετείχαν όλο και περισσότερα παιδιά. Κάποια στιγμή έφτασαν σε ένα σημείο όπου ο αριθμός των παιδιών που συμμετείχαν έφτιαχνε μια μικρή ορχήστρα.

«Αυτό γέννησε την ιδέα της ορχήστρας και επειδή ξεκινήσαμε από ένα υπόγειο και τα παιδιά την ονόμαζαν “ορχήστρα υπογείου”, αποφασίσαμε να λέγεται Underground Youth Orchestra. Ετοιμαζόμουν να δώσω ένα ρεσιτάλ στο Φεστιβάλ Ανδραβίδας-Κυλλήνης και χωρίς να το πολυσκεφτώ τους είπα ότι θα έχω και μια νεανική ορχήστρα μαζί μου. Έτσι, το καλοκαίρι του 2012 ξεκινήσαμε εντατικές πρόβες, που για τα παιδιά ήταν ένα είδος διακοπών με πολλή μουσική. Εκείνη την εποχή η ορχήστρα είχε 15 παιδιά και το μεγαλύτερο ήταν 13 χρονών» λέει ο Κώστας Ηλιάδης.

Underground Youth Orchestra: Από ένα υπόγειο γκαράζ στο Μέγαρο, η ιστορία μιας σημαντικής νεανικής συμφωνικής ορχήστρας Facebook Twitter
«Όλα αυτά τα παιδιά βρήκαν τρόπο μέσα από τα διαφορετικά είδη μουσικής και από το βήμα που τους δώσαμε για να εκφραστούν να βρουν το πραγματικό τους ταλέντο και να ακολουθήσουν τον δρόμο τους» λέει ο Κώστας Ηλιάδης. Φωτ.: Άννα Κυπραίου

Οι πρώτες συναυλίες τους ήταν αφιερωμένες στη λατινοαμερικάνικη μουσική. Με τη βοήθεια της σοπράνο Ελπινίκης Ζερβού φτιάχτηκε ένα πρόγραμμα με χαρακτηριστικές μελωδίες από όλες τις χώρες της Λατινικής Αμερικής και η νεανική ορχήστρα πραγματοποίησε αρκετές συναυλίες.

Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν ενθουσιώδης και ήταν πραγματικά συγκινητικός ο τρόπος που τα νέα παιδιά ξεπερνούσαν τις τεχνικές δυσκολίες, παρασυρμένα από την ίδια τη μουσική. Όπως ήταν φυσικό, ακολούθησαν πολλά διαφορετικά προγράμματα με διαφορετικά είδη μουσικής.

«Η ορχήστρα από την αρχή της δημιουργίας της είχε μια μείξη επιπέδου σπουδών και ηλικιών. Ο βασικός λόγος ήταν ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα κλίμα άμιλλας και όχι ανταγωνισμού. Τα μεγαλύτερα και πιο προχωρημένα παιδιά βοηθούσαν τα μικρότερα και πάντα υπήρχε η αίσθηση μιας μεγάλης οικογένειας. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργείται μια δυναμική που ανάγκαζε όλους να γίνονται καλύτεροι και να δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό προκειμένου να πετύχουμε ένα υψηλό ερμηνευτικό αποτέλεσμα.

Για εμάς το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό. Αυτό που από την πρώτη στιγμή επιδιώξαμε είναι να δημιουργήσουμε τον κατάλληλο χώρο ώστε τα παιδιά να αναπτύξουν την αυτοπεποίθησή τους και το ταλέντο τους. Υπήρξαν παιδιά που ενώ έπαιζαν κάποιο όργανο ασχολήθηκαν τελικά με τη σύνθεση ή με άλλο όργανο ή με άλλο είδος μουσικής. Όλα αυτά τα παιδιά βρήκαν τρόπο μέσα από τα διαφορετικά είδη μουσικής και από το βήμα που τους δώσαμε για να εκφραστούν να βρουν το πραγματικό τους ταλέντο και να ακολουθήσουν τον δρόμο τους» λέει ο Κώστας Ηλιάδης.

Underground Youth Orchestra: Από ένα υπόγειο γκαράζ στο Μέγαρο, η ιστορία μιας σημαντικής νεανικής συμφωνικής ορχήστρας Facebook Twitter
Οι νεαροί μουσικοί παίρνουν μέρος σε masterclass με σημαντικούς και επιλεγμένους καθηγητές από την Ευρώπη.

Σήμερα, πολλά παιδιά είναι πλέον επαγγελματίες μουσικοί σε ορχήστρες και πολλά συνεχίζουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό με διακρίσεις. Το όλο εγχείρημα υποστηρίχθηκε με ενθουσιώδη εθελοντισμό από όλους τους συμμετέχοντες και στηρίζεται διαρκώς από το κοινό, που κάνει τις συναυλίες διαρκώς sold out αλλά έχει όλα τα χρόνια και τη διαρκή στήριξη της Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.

Φέτος, η ορχήστρα, που αριθμεί πλέον 60 μέλη, είναι υπό την αιγίδα και την επιχορήγηση του υπουργείου Πολιτισμού και την αιγίδα του ΕΟΤ και κάνει πρόβες σε έναν χώρο που της έχει παραχωρήσει το Μέγαρο Μουσικής. 

Είναι αξιοσημείωτο ότι εξασφαλίζει τη δωρεάν συμμετοχή των μελών της στα καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά προγράμματά της, ενώ έχει αναλάβει την οργάνωση και παρουσίαση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Οι νεαροί μουσικοί παίρνουν μέρος σε masterclass με σημαντικούς και επιλεγμένους καθηγητές από την Ευρώπη. Η επόμενη συναυλία της UYO θα γίνει με τη σοπράνο Marisol Montalvo, στις 5 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής. 

«Η δουλειά με νέους είναι μια διαρκής συλλογή εμπειριών. Γίνεται κανείς σοφότερος και δημιουργικότερος, αρκεί να μη θεωρεί κανείς τον εαυτό του μόνο δάσκαλο αλλά και μαθητή. Κάτι πολύ σημαντικό, που δεν αφορά μόνο τη μουσική. Όταν εμπιστευτείς και δώσεις βήμα στους νέους, τότε μπορούν να γίνουν θαύματα» λέει ο Κώστας Ηλιάδης.

«Το όραμα δεν σταματά εδώ, γι’ αυτό και σχεδιάζω την επόμενη δεκαετία, όπου στόχος είναι η ορχήστρα να προσφέρει στα μέλη της ευρωπαϊκού επιπέδου εκπαίδευση και συναυλίες. Παράλληλα, θα επεκτείνουμε και θα βελτιώσουμε το πρόγραμμα UYO Network που αφορά τη δημιουργία νέων νεανικών ορχηστρών και τη διάδοση της ορχηστρικής παιδείας».


 

Μουσική
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ