Yπάρχει αληθινή avant-garde σκηνή στην Ελλάδα;

Yπάρχει αληθινή avant-garde σκηνή στην Ελλάδα; Facebook Twitter
0
Yπάρχει αληθινή avant-garde σκηνή στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Ο Ανδρέας Μονόπωλης δραστηριοποιείται στον χώρο της μουσικής τεχνολογίας, της οργάνωσης εκδηλώσεων και άλλων συναφών δραστηριοτήτων, με μεγάλο αριθμό πολυμορφικών καλλιτεχνικών δρώμενων. Εκτός από την μουσική, ασχολείται με την εικόνα και την ύλη, ενώ δημιουργεί πρωτότυπες DIY ηλεκτρονικές κατασκευές.

Για τρίτη φορά το κέντρο της Αθήνας θα γεμίσει πειραματικούς ήχους, θορύβους και καλλιτεχνικούς αυτοσχεδιασμούς για 27 συνεχόμενες ώρες. Το φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής Electric Nights συγκεντρώνει και φέτος ξεχωριστούς καλεσμένους που θα παρουσιάσουν στο αθηναϊκό κοινό τη δουλειά τους, σε έναν μαραθώνιο που ξεκινά το βράδυ της Παρασκευής στο Booze της Κολοκοτρώνη και θα ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα της Κυριακής. 27 performers από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα αναλάβουν ανά μία ώρα να ξεδιπλώσουν τις καλλιτεχνικές τους ιδιαιτερότητες και τις avant-garde περσόνες τους σε ισάριθμα live ηλεκτρονικής μουσικής. 

Κάποιοι καλλιτέχνες δοκιμάζουν να σπρώξουν καταστάσεις προς μία κατεύθυνση, όποια κι αν είναι αυτή, δίνοντας προσανατολισμό στα υπάρχοντα ρεύματα.

Το φιλόδοξο εγχείρημα διοργανώνεται από τη Medea Electronique, μια κολλεκτίβα που απαρτίζεται από δημιουργούς που μοιράζονται τη διάθεση για πρωτοπορία, κινούμενοι στον ευρύτερο χώρο της σύγχρονης τέχνης. Ενεργά σε τομείς όπως η μουσική, η κινούμενη εικόνα, η ζωγραφική, τα πολυμέσα, η ρομποτική, οι διαδραστικές τεχνολογίες και η παραγωγή πολυμεσικών εκδηλώσεων, τα μέλη της ομάδας συγχωνεύουν ξεχωριστά πεδία έρευνας και πρακτικής σε μια προσπάθεια ανάπτυξης ενός ιδιαίτερου ύφους. 

Ζητήσαμε από ένα μέλος της κολλεκτίβας που θα συμμετάσχει στη φετινή διοργάνωση, τον Aλέξανδρο Δρυμωνίτη, να μας εισάγει στο ενθουσιώδες κλίμα του δρώμενου. Μουσικός και ο ίδιος, που δραστηριοποιείται στο πεδίο της πειραματικής ηλεκτρονικής μουσικής και του θορύβου, έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία τέχνης, καθώς και με διεπιστημονικά και μουσικά σύνολα.

 

Yπάρχει αληθινή avant-garde σκηνή στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος Δρυμωνίτης χρησιμοποιεί τον θόρυβο ως κύριο μέσο δημιουργίας και έκφρασης. Ασχολείται με τον προγραμματισμό ηλεκτρονικής μουσικής και δίνει ιδιαίτερη βάση στη φόρμα. Με το έργο του εξερευνά διάφορες τεχνικές διαμόρφωσης του ήχου, καθώς και τα όρια του ελέγχου, αφού δίνει μεγάλη ελευθερία (όχι όμως απόλυτη) στον ήχο ως ηλεκτρικό σήμα, παρατηρώντας τη συμπεριφορά του.

Τι ορίζουμε ως πειραματική μουσική σήμερα στην ελληνική σκηνή; Υπάρχει αληθινή avant-garde καλλιτεχνία στην Ελλάδα;

Πίσω από αυτό τον όρο κρύβεται ένα μεγάλο κομμάτι ακαδημαϊσμού. Ο ορισμός δίνεται από τον καθένα με διαφορετικά κριτήρια. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ως πειραματική σκηνή ορίζουμε τη σκηνή που αποποιείται της νόρμας σε διάφορα στοιχεία της μουσικής, όπως η φόρμα, η μελωδία, ο ρυθμός κ.λπ. Δεν είναι απαραίτητο να αποβάλει ένας μουσικός όλα αυτά τα στοιχεία μαζί, αλλά σε γενικές γραμμές είναι μια μουσική καινούργια, η οποία συνεχώς εξερευνά νέα πεδία.

Πιστεύω ότι στην Ελλάδα υπάρχει avant-garde εδώ και πολύ καιρό. Και αυτό είναι κάτι σχετικό, αλλά συναντάμε μια αρκετά μεγάλη σκηνή που είναι δραστήρια σ' αυτούς τους χώρους - και δεν αναφέρομαι μόνο στη μουσική. Κάποιοι καλλιτέχνες δοκιμάζουν να σπρώξουν καταστάσεις προς μία κατεύθυνση, όποια κι αν είναι αυτή, δίνοντας προσανατολισμό στα υπάρχοντα ρεύματα.

Μπορείς να περιγράψεις τη λεπτή γραμμή που χωρίζει (ή ενώνει) τον experimental ή industrial ήχο από τον θόρυβο;

Η noise art είναι μια τέχνη που χρησιμοποιεί τον θόρυβο ως κύριο (ίσως και μόνο) στοιχείο της, είτε αυτός είναι από φυσικά μέσα (μουσικά όργανα ή άλλα αντικείμενα) είτε προέρχεται από τεχνητά μέσα (ηλεκτρονικά όργανα και υπολογιστές). Ο όρος experimental δεν περιλαμβάνει μόνο τη noise art, καθώς η noise δεν είναι η μόνη πειραματική μορφή τέχνης που χρησιμοποιεί ήχο. Στον τομέα της experimental μπορούμε να συμπεριλάβουμε επίσης τη sound art που χρησιμοποιεί τον ήχο ως κύριο μέσο, χωρίς να πρόκειται απαραίτητα για θόρυβο, καθώς και ενόργανη μουσική που συγκαταλέγεται σε αυτό τον τομέα.

Ο industrial ήχος ίσως είναι πιο κοντά στη noise καθώς χρησιμοποιεί πιο βιομηχανικούς ήχους (όπως δηλώνει και το όνομά του), αλλά νομίζω πως υπάρχουν διαφορές στην προσέγγιση, όπως για παράδειγμα η φόρμα του industrial σε σχέση με τη φόρμα της noise. Στη noise σκηνή θα βρει κάποιος καλλιτέχνες που την έχουν προσεγγίσει από διαφορετικές πλευρές. Κάποιοι την προσεγγίζουν μέσω της avant-garde σκηνής της Ευρώπης του '60, ενώ άλλοι την προσεγγίζουν μέσω του metal ή του punk. Στο industrial έχω την εντύπωση πως είναι λίγο πιο συγκεκριμένα τα πράγματα.

Πώς έγινε η επιλογή των καλλιτεχνών που θα συμμετάσχουν στη φετινή διοργάνωση; Υπήρξε κάποιο κριτήριο ώστε να βγει κάποιο "ενιαίο" αποτέλεσμα ή η πιθανή διαφοροποίηση της δουλειάς τους ήταν το ζητούμενο;

Δημοσιεύουμε ένα ανοιχτό κάλεσμα κάπου μέσα στον Δεκέμβρη συνήθως, το οποίο κλείνει γύρω στις αρχές Φλεβάρη. Έπειτα κοιτάμε προσεκτικά όλες τις αιτήσεις και επιλέγουμε με κριτήριο το πόσο ταιριάζει το έργο του κάθε καλλιτέχνη στο ύφος του φεστιβάλ. Ένας βασικός παράγοντας και περιορισμός είναι τα 27 acts, επομένως, ανάμεσα στα έργα που αρμόζουν καλύτερα στο ύφος, διαλέγουμε αυτά που μας αρέσουν περισσότερο. Είναι κάπως προσωπική επιλογή, αλλά αυτό είναι αναπόφευκτο.
Προσπαθούμε να καλύψουμε τις τάσεις πειραματισμού στην ηλεκτρονική μουσική, καθώς και στις ιδιοκατασκευές (DIY). Παράλληλα προσπαθούμε να δώσουμε και σε νέους καλλιτέχνες, χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία, την ευκαιρία να παρουσιάσουν το έργο τους στο αθηναϊκό κοινό.

Ποιες είναι οι δυσκολίες στο στήσιμο μιας πολύωρης διοργάνωσης όπως το Electric Nights και ποιες οι προϋποθέσεις ώστε το αποτέλεσμα να είναι ενδιαφέρον και επιτυχημένο;

Μία δυσκολία είναι ο αριθμός των καλλιτεχνών που συμμετέχουν. Είναι αρκετά μεγάλος για ένα ανεξάρτητο φεστιβάλ. Άλλη δυσκολία είναι η επιλογή αυτών, καθώς θα πρέπει να υπάρχει συνοχή, αλλά ταυτόχρονα και ποικιλία, στοιχεία που αποτελούν επίσης και απαραίτητη προϋπόθεση για ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Αφού επιλέξουμε τους συμμετέχοντες (σκεπτόμενοι περισσότερο την ποικιλία σ' αυτή τη φάση), προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα που να δίνει μία συνοχή σ' αυτό το σύνολο. Η επιλογή ώρας για το κάθε act έχει ιδιαίτερη σημασία και δίνουμε μεγάλη βάση σ' αυτό.

Εξαιρετικά δύσκολο είναι και το κομμάτι της εύρεσης χορηγίας, η οποία είναι σχεδόν ανύπαρκτη (τουλάχιστον όσον αφορά την κάλυψη εξόδων του φεστιβάλ). Προϋπόθεση για την επιτυχία είναι όλοι οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες αλλά και το κοινό, να απολαύσουν αυτή τη γιορτή ηλεκτρονικής μουσικής, και να την αναμένουν για την επόμενη χρονιά.

Τι προσφέρει το Booze ως χώρος για την ιδιαιτερότητα ενός event όπως το Electric Nights;

Το Booze είναι χορηγός φιλοξενίας, οπότε μας δίνει τον χώρο και τον χρόνο που χρειάζεται για να στηθεί το φεστιβάλ. Επίσης φροντίζει να μην έχουμε προβλήματα κατά τις νυχτερινές και πολύ πρωινές ώρες και αναλαμβάνει ένα μέρος της προβολής του φεστιβάλ, αλλά η μεγαλύτερη ευθύνη γύρω από όλο αυτό το εγχείρημα βαραίνει τους επιμελητές της Medea Electronique.

Yπάρχει αληθινή avant-garde σκηνή στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Ο Mini Kawouin αυτοπροσδιορίζεται ως "ένα παράξενο χρωματιστό θηρίο που τραγουδά θορυβώδη νανουρίσματα". Κινείται από τον αυτοσχεδιασμό και τα "popy" τραγούδια σε πιο πολύπλοκα θορυβώδη τοπία, με τη βοήθεια 'πειραγμένων" παιχνιδιών και DIY electronics, με φώτα και κοστούμια. Στα έργα του Γάλλου καλλιτέχνη ήχος και εικόνα μπλέκονται με τη χρήση lofi, DIY τροποποιημένων απλών συσκευών.
Yπάρχει αληθινή avant-garde σκηνή στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Η Ida Hirsenfelder είναι sound art performer με έδρα τη Λιουμπλιάνα. Εργάζεται ως θεωρητικός και κριτικός των μέσων επικοινωνίας και πειραματίζεται με μικρές ηλεκτρονικές συσκευές θορύβου και μικρές μηχανές. Φωτο: Tilen Sepic
Yπάρχει αληθινή avant-garde σκηνή στην Ελλάδα; Facebook Twitter
Γερμανικό ανδρικό ντουέτο που συνηθίζει να κινείται μέσα και έξω από το κοινό χρησιμοποιώντας αντικείμενα και να παράγει ήχους με μικρόφωνα. Μαζεύοντας μπουκάλια, βάζα, δοχεία, σωλήνες, οι Feedback Aerophonium δημιουργούν μια ηχητική "χορογραφία". Οι ίδιοι κατασκεύασαν και το ομώνυμο χειροποίητο ηλεκτρονικό όργανο, στο οποίο η παραγωγή του ήχου βασίζεται σε ηλεκτροακουστικές ανατροφοδοτήσεις. Φωτο: Christian Ahlborn

Info

Electric Nights

3/4, 21:00 (για 27 ώρες)

Booze (Terminal Stage & Upstairs), Κολοκοτρώνη 57, Αθήνα, 211 4053733

Τιμή εισιτηρίου: 8 € (για όλο το 27ωρο)

www.boozecooperativa.com

www.medeaelectronique.com

Line Up

21.00 | Mats Lindström (SE)

22.00 | Psychiceyeclix (UK)

23.00 | Feedback Aerophonium (DE)

24.00 | Trio Hermetico (GR)

01.00 | Night Shift (GR)

02.00 | Νίκος Κυριαζόπουλος (GR)

03.00 | Beatless Society (NI/DE)

04.00 | Παναγιώτης Σιμσίρογλου (GR)

05.00 | Γιάννης Ζάννος (ήχος) - Βίκυ Μπισμπίκη (γραφικά) (GR)

06.00 | Μανώλης Μανουσάκης (GR)

07.00 | Ιωάννης Καλαντζής (GR)

08.00 | Αλέξανδρος Δρυμωνίτης (GR)

09.00 | Αγγελική Καράμπελα (GR)

10.00 | Δημήτρης Καμαρωτός (GR) & Ilan Manouach (BE)

11.00 | Αναστάσης Γρίβας (GR)

12.00 | Αντρέας Μονόπωλης (GR)

13.00 | Γιώργος Γεωργίου (GR)

14.00 | Instant Synthesis Ensemble (I.S.E.) / Medea Electronique (GR)

15.00 | Θοδωρής Λαζόπουλος (GR)

16.00 | Manoli Moriaty/Frances Kay (UK)

17.00 | Μαρίνος Κουτσομιχάλης (GR)

18.00 | Dushume (UK)

19.00 | Πάνος Αμελίδης (UK)

20.00 | Self-Absorption (IT/GR)

21.00 | Ida Hirsenfelder aka beepblip (SLV)

22.00 | Mini Kawouin (FR)

23.00 | Studio 19 (GR)

 

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά την δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ