ΚΥΡΙΑΚΗ Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Boo» on a horse, Seacoal Camp, Lynemouth, Northumbria, 1984 Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation

Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης

0

Ο φωτογράφος Chris Killip ευθύνεται για μερικές από τις πιο εντυπωσιακές καταγραφές των οικονομικών αλλαγών του Ηνωμένου Βασιλείου κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1970 και του 1980.

Έχοντας περάσει 15 χρόνια στις κοινότητες της βορειοανατολικής Αγγλίας, ο Killip δεν είναι ο κλασικός φωτορεπόρτερ. Η αναδρομική έκθεση που παρουσιάστηκε τον περασμένο μήνα στη Photographers' Gallery του Λονδίνου ανέδειξε την εις βάθος παρατήρησή του στα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα που σημάδεψαν την Βρετανία.

Γεννημένος το 1946 στη Νήσο Μαν, ο Killip εγκατέλειψε το σχολείο στα 16 του και, βαθιά εντυπωσιασμένος από το έργου του Henri Cartier-Bresson, ξεκίνησε μια καριέρα στην εμπορική φωτογραφία. Αφού έζησε στο Λονδίνο και στη συνέχεια στη Νέα Υόρκη, επέστρεψε στη γενέτειρά του με σκοπό να φωτογραφίσει τους ντόπιους και τις παρακμάζουσες βιομηχανίες τους.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Killip συνέχισε να φωτογραφίζει το μεταβαλλόμενο πρόσωπο της εργατικής τάξης. Απαθανάτισε εντυπωσιακά στιγμιότυπα, πλούσια σε υφή, που εστιάζουν στην αξιοπρέπεια και στους αγώνες της εργατικής τάξης του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ο Chris Killip απαθανάτισε εντυπωσιακά στιγμιότυπα που εστιάζουν στην αξιοπρέπεια και στους αγώνες της εργατικής τάξης του Ηνωμένου Βασιλείου.

Το έργο του παραμένει εξαιρετικά διαχρονικό και καθόλου επιδερμικό, αν αναλογιστεί κανείς την παραμέληση που βιώνουν ακόμη και σήμερα οι κοινότητες αυτές, εξαιτίας της βάναυσης λιτότητας και της κατάρρευσης που επικρατούν στη Βρετανία.

Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Unidentified man and Brian Laidler, Seacoal Beach, Lynemouth, Januar (1984) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
TT Races Supporter, Isle of Man (1971) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
The Station, Gateshead (1985) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Helen and her Hula-hoop, Seacoal Camp, Lynemouth, Northumbria (1984) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Bever, Skinningrove, N. Yorkshire (1983) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Family on a Sunday walk, Skinningrove (1982) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Gordon in the water, Seacoal Beach, Lynemouth (1983) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Girls Playing in the street, Wallsend, Tyneside (1976) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
«Boo» on a horse, Seacoal Camp, Lynemouth, Northumbria, 1984 Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Cookie in the snow, Seacoal Camp, Lynemouth, Northumbria (1984) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Youth on wall, Jarrow, Tyneside (1975) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation
Ανάμεσα στην καρδιά και το δέρμα της εργατικής τάξης Facebook Twitter
Father and son watching a parade, West-end of Newcastle, Tyneside (1980) Φωτ.: Chris Killip/ © Chris Killip Photography Trust. Martin Parr Foundation

Η αναδρομική έκθεση «Chris Killip» παρουσιάστηκε στη Photographers' Gallery του Λονδίνου.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Seacoal. Το έξοχο φωτορεπορτάζ του Chris Killip που συνήργησε στην αναγέννηση του είδους στα χρόνια της επέλασης του θατσερισμού

Αρχείο / Seacoal. Το έξοχο φωτορεπορτάζ του Chris Killip που συνήργησε στην αναγέννηση του είδους στα χρόνια της επέλασης του θατσερισμού

Πρωτοείδα το βιβλίο του Chris Killip για τους "seacoalers" του Lynemouth στο σπίτι του φίλου μου (φωτογράφου) 'Εκτωρα Διμησιάνου. 'Οπως και με το "The Park" του Ιάπωνα Kohei Yoshiyuki, που το ανακάλυψα την ίδια εποχή, ένοιωσα τότε...τη γη να τρέμει. Παρ' ότι ο Chris Killip έλαβε το βραβείο Henri-Cartier Bresson για το σχετικό με το ρεπορτάζ αυτό βιβλίο του "In Flagrante", δεν υπάρχει ευτυχώς στις εικόνες του ίχνος από τη "μαγκνουμική" μαγειρική. 'Οπως δεν υπάρχει και γενικότερα στο έργο της προικισμένης αυτής γενιάς των 'Αγγλων φωτογράφων που αναγέννησαν το κοινωνικό ρεπορτάζ στα χρόνια της επέλασης του θατσερισμού. Κανένας συναισθηματικός εξαναγκασμός δεν εκβιάζεται μέσα από την τεχνητή πολυπλοκότητα της φωτογραφικής σκηνής, στην οποία αρέσκονται (αρέσκονταν ;) τόσο πολύ οι φωτογράφοι του πρακτορείου Magnum. Ακόμη και στις πιο "τακτοποιημένες" εικόνες του, ο Chris Killip αφήνει να περνάει αφιλτράριστη όλη την άγρια ομορφιά του τοπίου και των ανθρώπων που η μοίρα τους συμπιέζεται και συνθλίβεται κάτω από το βαρύ και χαμηλό ουρανό. Χρειάστηκε ωστόσο πολλή προσπάθεια για να γίνει αποδεκτός από την κοινότητα των "seacoalers". Το 1983, επί τέλους, τον αφήνουν να εγκατασταθεί δίπλα τους σε ένα τροχόσπιτο. Για πάνω από ένα χρόνο, ο Chris Killip θα μοιραστεί τη σκληρή ζωή αυτών τών "ανθρακωρύχων της θάλασσας", που συλλέγουν όλο το χρόνο ένα είδος κάρβουνου εξαιρετικής ποιότητας, το οποίο λειαίνεται και ξεβράζεται από τη Βόρεια Θάλασσα. Αν κάποιος απορεί ακόμη με τα γεγονότα του Αυγούστου στο Λονδίνο, ας ανατρέξει λίγο στην αγγλική φωτογραφία της δεκαετίας του '80.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ