Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν

0

O Ben Brady κατατάχτηκε στον αμερικανικό στρατό το 2002, σε ηλικία 22 ετών, όχι επειδή υποστήριζε την επικείμενη εισβολή στο Ιράκ – ακόμα και τότε ήταν «βαθιά σκεπτικιστής» όπως λέει – αλλά επειδή ήθελε να την φωτογραφήσει. Ως φωτογράφος μάχης, η εντολή που είχε ήταν «να φωτογραφίσει τον πόλεμο με τρόπο που θα δικαιολογούσε την στρατιωτική εμπλοκή και θα αναδείκνυε τα επιτεύγματά της». Ο Brady πέρασε είκοσι επτά μήνες στο Ιράκ και συμμετείχε σε κάποιες από τις πιο χαοτικές και βίαιες φάσεις του πολέμου.

«Μαθαίνεις γρήγορα ποιες φωτογραφίες σου θα δημοσιεύσει η Υπηρεσία Δημόσιων Σχέσεων του στρατού και ποιες όχι», εξηγεί σήμερα ο φωτογράφος. «Ναι στους φαντάρους που εμφανίζονται ήρεμοι και στωικοί. Όχι στους φαντάρους που εμφανίζονται θυμωμένοι ή φοβισμένοι ή σε σύγχυση ή χαμένοι με μάτια σαν τον βάθη του ωκεανού».

Μέχρι να αποστρατευτεί το 2008, ο σκεπτικισμός του είχε εξελιχθεί σε απέχθεια. Ολοκληρώνοντας την θητεία του, είχε φροντίσει να φυλάξει στον σκληρό του δίσκο γύρω στις 25.000 εικόνες από αυτά που βίωσε στο Ιράκ, πολλές από τις οποίες δεν θα μπορούσαν να εμφανιστούν ποτέ ούτε σε επίσημο μέσο προβολής του στρατού αλλά ούτε και στα αρχεία του, τα οποία θεωρούνται πεδίο «δημόσιας πρόσβασης».

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Δέκα χρόνια παρέμενε ο σκληρός δίσκος στην ντουλάπα του, μέχρι που ως τελειόφοιτος φωτογραφίας πλέον στο Hartford Art School, αποφάσισε να τον ανοίξει και να επιχειρήσει μια επιλογή που θα αποτελούσε το συγκλονιστικό περιεχόμενο του φωτογραφικού του βιβλίου με τίτλο "Attention Servicemember" (Προσοχή οπλίτη) που κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες.

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Οι περισσότερες φωτογραφίες δεν συνοδεύονται από λεζάντες, ονόματα, ημερομηνίες. Η εμπειρία μοιάζει αρχικά αποπροσανατολιστική, αυτό όμως είναι ένα από τα κυρίαρχα θέματα του βιβλίου. Οι φωτογραφίες έχουν μια καλειδοσκοπική ένταση που μοιάζει συνειδητή, αντανακλώντας την φρενίτιδα της μάχης αλλά και την ασυνάφεια και το φιάσκο της κατοχής του Ιράκ από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το "Attention Servicemember" δεν έχει αφήγηση, επειδή, υπό το πρίσμα ενός Αμερικανού οπλίτη στη Βαγδάτη, ούτε ο πόλεμος στο Ιράκ είχε. Ή μάλλον, ο πόλεμος είχε κάποιο επίσημο αφήγημα, η ανατροπή του οποίου αποτελεί έναν από τους στόχους του βιβλίου.

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Αφότου εγκατέλειψε τον στρατό, ο Brody έγινε φωτορεπόρτερ και πολεμικός ανταποκριτής και επέστρεψε στο πεδίο της σύγκρουσης, αυτή τη φορά ως πολίτης, καλύπτοντας την περιπέτεια των δυνάμεων του αμερικανικού στρατού στο Αφγανιστάν. Κάποιες από τις εικόνες που τράβηξε εκεί, περιλαμβάνονται στο βιβλίο, επίσης χωρίς λεζάντες, ονόματα και ημερομηνίες. Ακόμα κι ως δημοσιογράφος, ο Brody ενδιαφέρεται κυρίως για την αισθητική εντύπωση παρά για την ακρίβεια των γεγονότων. Με άλλα λόγια, εστιάζει περισσότερο στην δική του σχέση με τον πόλεμο παρά στις ακριβείς περιστάσεις του ίδιου του πολέμου.

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Με στοιχεία από το New Yorker

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ