ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα»

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Ανέκαθεν ήμουν λίγο εξωγήινος και αισθανόμουν κάπως outsider... ©Δημήτρης Μέλλος
0

«O σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα» λέει ο Δημήτρης Μέλλος στην συνέντευξη που παραχώρησε στο LIFO.gr και ίσως σε αυτή την φράση να χωρά όλη η φιλοσοφία του για την φωτογραφία και τους ανθρώπους.

Περισσότερo από μια δεκαετία στην Νέα Υόρκη, με πολλές διακρίσεις και βραβεία τα τελευταία χρόνια, ο Δημήτρης Μέλλος συνεχίζει ακούραστα να ανακαλύπτει την μεγαλούπολη και τους ανθρώπους της. Ας ακούσουμε τι έχει να μας πει μα πάνω από όλα ας δούμε τις φωτογραφίες ενός  ανθρώπου, που πιστεύει ότι η ομορφιά είναι παντού και μπορούμε να την δούμε όλοι. Το μόνο που χρειάζεται, όπως λέει,  είναι να ανοίξουμε τα μάτια μας

— Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που έμαθες για την ζωή στη Νέα Υόρκη όταν εγκαταστάθηκες το 2005 και  τι θα έλεγες ότι έχεις μάθει για την ζωή στην μεγαλούπολη μετά απο μια δεκαετία;

Δεν είμαι σίγουρος αν μπορώ να απομονώσω ένα μόνο πράγμα που πρωτοέμαθα ή διαπίστωσα.

Αλλά κάτι που Δημήτρης Μέλλος έχω αποκομίσει είναι ότι το μεγάλο ενδιαφέρον αυτής της πόλης, από φωτογραφική άποψη αλλά και γενικότερα, έχει να κάνει με το πόσο ουσιαστικά πολυπολιτισμική είναι, αλλά με μια έννοια πραγματικά οργανική και όχι επίπλαστη ή άτακτα επιβεβλημένη. Δε νομίζω ότι υπάρχει άλλη πόλη που ουσιαστικά συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα. Πιστεύω θα δυσκολευόμουν πλέον να ζήσω σε μια πολύ ομοιογενή κοινωνία, η υπερβολική ομοιογένεια είναι πολύ βαρετή (παρότι ενίοτε βολική). 

— Έχεις σπουδάσει ψυχολογία και φιλοσοφία. Με ποιο τρόπο οι δυο επιστήμες επηρέασαν την φωτογραφική σου ματιά;

Σίγουρα όχι με άμεσο ή συνειδητό τρόπο. Δεν κάνω conceptual φωτογραφία, δεν με ενδιαφέρει καθόλου να εκφράσω συγκεκριμένες ιδέες ή θεωρίες μέσω της δουλειάς μου. Αλλά ασφαλώς οι σπουδές και τα διαβάσματά μου (όπως άλλωστε και το σύνολο των εμπειριών μου) έχουν επηρεάσει το ποιός είμαι, και επομένως έμμεσα και το πώς και το τι φωτογραφίζω. Για παράδειγμα, με ενδιαφέρει και με συγκινεί πολύ στη φωτογραφία δρόμου όταν καταφέρνω να συλλάβω κάτι από τις φευγαλέες εξωτερικές εκφράσεις του εσωτερικού κόσμου των ανθρώπων, π.χ. μέσω ενός βλέμματος ή μιας χειρονομίας. Αλλά και πάλι δεν είμαι σίγουρος τι προηγείται, η κότα ή το αυγό. Εννοώ ότι πιθανότατα τόσο η ενασχόληση μου με την ψυχολογία όσο και με τη φωτογραφία απλά έχουν μια κοινή ρίζα και αφετηρία, που δεν είναι άλλη από μια αστείρευτη περιέργεια και ενδιαφέρον για τις ζωές των άλλων.

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Mε ενδιαφέρει και με συγκινεί πολύ στη φωτογραφία δρόμου όταν καταφέρνω να συλλάβω κάτι από τις φευγαλέες εξωτερικές εκφράσεις του εσωτερικού κόσμου των ανθρώπων...©Δημήτρης Μέλλος

— Πότε πιστεύεις ότι ένας φωτογράφος δρόμου γίνεται αδιάκριτος με τους ανθρώπους;  Έχει συμβεί να πατήσεις αυτή την διαχωριστική γραμμή;

Διαφορετικοί φωτογράφοι έχουν διαφορετικά κριτήρια. Και επίσης και το κοινό της φωτογραφίας δρόμου φαίνεται ότι συχνά εντυπωσιάζεται από μια πολύ επιθετική και αδιάκριτη προσέγγιση, και δεν την θεωρεί αδιακρισία αλλά «μαγκιά» (βλέπε τους διάφορους μιμητές του Bruce Gilden, που φλασάρουν τα θύματά τους αιφνιδιαστικά και από πολύ κοντινή απόσταση). Όσον αφορά εμένα, το πρόβλημά μου με την υπερβολική αδιακρισία δεν είναι απλά ηθικό αλλά και αισθητικό – δε νομίζω ότι ο εύκολος εντυπωσιασμός είναι η καλύτερη βάση για πραγματικά δυνατές φωτογραφίες. Ακόμη και η δουλειά του ίδιου του Gilden, που μου αρέσει, κατά τη γνώμη μου χάνει από το γεγονός ότι στερείται συναισθηματικής γκάμας – το βασικό συναίσθημα που βγαίνει είναι το σοκ των φωτογραφιζόμενων. Φυσικά υπό μία έννοια ο φωτογράφος δρόμου είναι εξ ορισμού αδιάκριτος, αλλά εγώ τουλάχιστον προσπαθώ να είμαι, ας το πούμε, διακριτικά αδιάκριτος.

Η υπέρβαση της διαχωριστικής γραμμής έχει να κάνει τόσο με το πώς ακριβώς φωτογραφίζει κανείς (πώς πλησιάζει π.χ. τους φωτογραφιζόμενους, αν του είναι αδιάφορο αν θα γίνει αντιληπτός ή όχι), αλλά και με το τι φωτογραφίζει. Εγώ για παράδειγμα θα απέφευγα να φωτογραφίσω κάποιον που κοιμάται σε δημόσιο χώρο, και επομένως είναι εντελώς ευάλωτος στη ματιά των άλλων. Επίσης είμαι πάρα πολύ επιφυλακτικός όσον αφορά τη φωτογράφιση γενικά ανθρώπων σε μειονεκτική ή ευάλωτη θέση, π.χ. άστεγων και ζητιάνων. Τέτοιες φωτογραφίες, όταν γίνονται με σεβασμό και όχι πορνογραφικά, μπορούν να έχουν την αξία τους ως κοινωνιολογικά ντοκουμέντα αλλά και ως πολιτική τοποθέτηση πιθανόν. Αλλά για μένα είναι βασικό ο φωτογραφιζόμενος τουλάχιστον να μην αντιληφθεί ότι έγινε αντικείμενο φωτογράφισης, ώστε να μην αισθανθεί εκτεθειμένος και πιθανόν προσβεβλημένος. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα.  

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

— Υπάρχουν δυο φωτογραφίες σου που είναι από τις αγαπημένες μου γιατί ενώ είναι τυχαία φωτογραφικά στιγμιότυπα μοιάζουν σαν να στήθηκαν με σκοπό να περάσουν κάποιο μήνυμα. Η πρώτη είναι αυτή με την γυναίκα με το μαντίλι και τα ερωτηματικά πάνω από το κεφάλι της και η άλλη είναι με το κοριτσάκι και την λέξη “trauma” πίσω της. Θα ήθελα να μου πεις περισσότερα για τις δυο φωτογραφίες(τις περιοχές που βγήκαν, εάν κάτι θυμάσαι από την ημέρα που της τράβηξες , τι δυσκολίες είχαν κ.τ.λ)

Και οι δυο αυτές φωτογραφίες μου είναι αγαπητές, ιδιαίτερα εκείνη με το κοριτσάκι. Αλλά ο λόγος δεν είναι ότι δείχνουν σαν να είναι κάπως συμβολικές ή να προσπαθούν να περάσουν κάποιο μήνυμα – αντιθέτως, αυτό για μένα αποτελεί αισθητικό μειονέκτημα. Δεν φωτογραφίζω πρωτίστως για να περάσω οποιοδήποτε μήνυμα, αλλά για να αποτυπώσω την πραγματικότητα – η φωτογραφία για μένα είναι μια κατάφαση στον εξωτερικό κόσμο όπως αυτός υφίσταται. Φυσικά μια καλή φωτογραφία, όπως κάθε καλό έργο τέχνης, εμπεριέχει πολλαπλά επίπεδα νοήματος. Αλλά τα οποιαδήποτε φιλοσοφικά ή πολιτικά μηνύματα θα μπορούσαν να αντληθούν από αυτή είναι καλύτερο να μην είναι χοντροκομμένα, μονοδιάστατα, ή κραυγαλέα. Η φωτογραφία με το κοριτσάκι για παράδειγμα θεωρώ ότι είναι μια από τις καλύτερές μου και αρκετά υποδειγματική φωτογραφία δρόμου λόγω της αλλόκοτης σχεδόν επανάληψης της έκφρασης του κοριτσιού στη σχεδόν πανομοιότυπη έκφραση της γυναίκας στα δεξιά του κάδρου. Και βεβαίως το πρόσωπο της γυναίκας στην αφίσα δημιουργεί ένα ωραίο τρίγωνο με τα άλλα δύο πρόσωπα. Αλλά η λέξη “trauma” ήταν το τελευταίο που με ενδιέφερε όταν τράβηξα τη φωτογραφία, και μάλιστα θα προτιμούσα να μην ήταν εκεί ακριβώς επειδή δείχνει σα να κατευθύνει, άθελά μου, την ανάγνωση της συγκεκριμένης φωτογραφίας προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Θεωρώ ότι είναι καλύτερο η φωτογραφία να αφήνει την ερμηνεία της όσο το δυνατόν πιο ανοιχτή στον θεατή και όχι να τον χειραγωγεί.

Τώρα όσον αφορά το πώς τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες, αυτή με το κοριτσάκι τραβήχτηκε μια μέρα που φωτογράφιζα στο νότιο άκρο του Μανχάτταν, κοντά στη Wall Street (μου αρέσουν οι περιοχές με πολλή κίνηση και πολυκοσμία αλλά και ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική). Περίμενα να περάσω το φανάρι, και όπως συχνά κάνω γύρισα να κοιτάξω πίσω μου, και ακριβώς εκείνη τη στιγμή είδα αυτή την στιγμιαία ταύτιση μεταξύ της έκφρασης του κοριτσιού και της γυναίκας, και ευτυχώς είχα την εγρήγορση να τραβήσω άμεσα τη φωτογραφία (αυτές οι στιγμές διαρκούν κυριολεκτικά κλάσματα του δευτερολέπτου). Η άλλη φωτογραφία τραβήχτηκε ένα καλοκαίρι, νομίζω Αύγουστο, με φοβερό καύσωνα. Με ενδιέφερε αυτός ο τοίχος με τα ερωτηματικά, κυρίως επειδή, εν αντιθέσει με τη λέξη trauma, το ερωτηματικό σαν σύμβολο υποδηλώνει ακριβώς την αβεβαιότητα ως προς την ερμηνεία – αλλά και καθαρά εικαστικά, από γραφιστική άποψη ας το πούμε, τα ερωτηματικά μου φάνηκαν ωραία ως φόντο. Τράβηξα λοιπόν λίγα καρέ με διάφορους περαστικούς (συνήθως δεν κάθομαι στο ίδιο σημείο πολλή ώρα), και πάνω που ετοιμαζόμουν να φύγω είδα με την άκρη του ματιού μου αυτή τη γιαγιά με το μαντήλι να πλησιάζει. Μου τράβηξε αμέσως το ενδιαφέρον όχι μόνο γιατί αυτού του είδους η αμφίεση με το παλιομοδίτικο μαντήλι είναι ασυνήθιστη για το Μανχάτταν, αλλά και γιατί φορούσε παλτό μέσα στο κατακαλόκαιρο! Ευτυχώς είχα την καλή ιδέα να την φωτογραφίσω από γωνία που δεν φαινόταν το πρόσωπό της, εντείνοντας έτσι την αίσθηση του αγνώστου που υποβάλλουν και τα ερωτηματικά.

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Φυσικά μια καλή φωτογραφία, όπως κάθε καλό έργο τέχνης, εμπεριέχει πολλαπλά επίπεδα νοήματος. Αλλά τα οποιαδήποτε φιλοσοφικά ή πολιτικά μηνύματα θα μπορούσαν να αντληθούν από αυτή είναι καλύτερο να μην είναι χοντροκομμένα, μονοδιάστατα, ή κραυγαλέα...©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

— Ένα top5 με τους αγαπημένους σου φωτογράφους και ένα σύντομο σχόλιο για τον καθένα;

Είναι πάρα πολύ δύσκολο να επιλέξω μόνο πέντε… Θα έλεγα τους εξής:

1.

Garry Winogrand

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Garry Winogrand

O λόγος που αποφάσισα να έρθω στη Νέα Υόρκη και να προσπαθήσω να γίνω φωτογράφος δρόμου. Λατρεύω τις φωτογραφίες του γιατί δεν προσπαθούν να είναι τίποτε άλλο παρά καταγραφή της ζωής. Ο λιγότερο «δήθεν» φωτογράφος που μπορώ να φανταστώ. Θαυμάζω το οξύ και ενίοτε πολύ μαύρο χιούμορ του για την εξυπνάδα και τη διακριτικότητά του, εν αντιθέσει με πολλούς σημερινούς υποτιθέμενους φωτογράφους δρόμου, που θεωρούν ότι φωτογραφία δρόμου σημαίνει χοντροκομμένα οπτικά αστειάκια γυμνασιακού επιπέδου, ένα είδος φωτογραφίας που πραγματικά απεχθάνομαι. Επίσης, χωρίς τυπική παιδεία, ο Winogrand ήταν ένας από τους οξυδερκέστερους θεωρητικούς του φωτογραφικού μέσου, ένας άνθρωπος που είχε σκεφτεί πολύ αλλά και που ενστικτωδώς αντιλαμβανόταν σχεδόν καλύτερα από τον οποιονδήποτε επαγγελματία κριτικό τι σημαίνει φωτογραφία.

2.

Saul Leiter

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Saul Leiter

Eίχε οικειοθελώς πέσει στην αφάνεια επί δεκαετίες, εργαζόμενος ως ζωγράφος αφού παρήγε ένα εκπλητικό φωτογραφικό έργο μέσα σε λίγα μόλις χρόνια τη δεκαετία του ’50 και του ’60. Τραβούσε σχεδόν αποκλειστικά κάθετα κάδρα, κάτι που εγώ δεν τραβάω ποτέ. Και όμως, είναι ο φωτογράφος που μου προκαλεί περισσότερο δέος από οποιονδήποτε. Οι συνθέσεις του είναι εκπληκτικές, η χρήση του χρώματος εξίσου. Ένας φωτογράφος που ασθάνομαι ότι με υπερβαίνει εντελώς.

3.

William Klein

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©William Klein

Επίσης ένας «παλιός», με εκπληκτικό έργο σε ασπρόμαυρο τη δεκαετία του ’50 και το ’60, αλλά σε αντίθεση με τον Leiter παρέμεινε διάσημος όλα αυτά τα χρόνια. Και πάλι εντελώς sui generis όσον αφορά τα κάδρα του, με ενίοτε πολύ περίπλοκες συνθέσεις, και ο μόνος φωτογράφος που μπορώ να σκεφτώ που χρησιμοποιεί καλά τον υπερευρυγώνιο φακό (συνήθως η αισθητική του υπερευρυγώνιου είναι απλή μανιέρα και εύκολος εντυπωσιασμός). Μια ολόκληρη στρατιά από επιγόνους ουσιαστικά μιμούνται, ή στην καλύτερη περίπτωση αντλούν έμπνευση, από την αισθητική του Klein και στο τύπωμα, με πολύ έντονο κοντράστ κτλ. (υποψιάζομαι ότι ακόμη και ο περίφημος Daido Moriyama ανήκει σε αυτή την κατηγορία). Αλλά κανείς τους δεν πλησιάζει καν τη δύναμη των εικόνων του Klein.

4.

Alex Webb

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Alex Webb

Και ένας σύγχρονός μας. Πάρα πολύ ωραία χρήση του χρώματος, και εξαιρετικά πολύπλοκα κάδρα. Αλλά δεν μένει στον κενό φορμαλισμό, όσο εντυπωσιακός και αν είναι αυτός: οι φωτογραφίες του έχουν και φοβερό συναίσθημα, αλλά με πολύ διακριτικό τρόπο. Και ένας πολύ σεμνός και χαμηλών τόνων άνθρωπος σε προσωπικό επίπεδο, παρότι έχει απόλυτη επίγνωση της αξίας του έργου του.

5.

Jens Olof Lasthein

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Jens Olof Lasthein

Ακόμη ένας σύγχρονος φωτογράφος, τον οποίο ανακάλυψα πολύ πρόσφατα, μόλις πριν λίγους μήνες. Χρησιμοποιεί μια ευρυγώνια μηχανή, και είναι η πρώτη φορά που κάποιος με έκανε να αισθανθώ ενδιαφέρον γι αυτό το φορμά. Και πάλι, με εντυπωσιάζει ότι καταφέρνει να φτιάξει πολύ ωραία κάδρα με ουσιαστικό και όχι απλά φορμαλιστικό ενδιαφέρον, χωρίς να πέσει στην παγίδα του εύκολου εντυπωσιασμού ή του κενού φορμαλισμού – κάτι καθόλου εύκολο όταν έχει κανείς να αναμετρηθεί με ένα τόσο ακραίο φορμά.

— «Ο Δημήτρης Μέλλος πιστεύει ότι οι άνθρωποι βάζουν την πραγματικότητα σε κουτάκια». Αυτή είναι η φράση με την οποία ανοίγει το άρθρο των New York Times σχετικά με την φωτογραφική σου δουλειά στην Ελληνική επαρχία. Θα ήθελα να σε ρωτήσω πως κατάφερες να χτίσεις μια οπτική του κόσμου έξω από το κουτί και εάν χρειάστηκε να αφαιρέσεις στερεότυπα και κανόνες που υπήρχαν μέσα σου όταν εγκαταστάθηκες στην Νέα Υόρκη για να ανακαλύψεις αυτή την οπτική.  

Πολύ καλή ερώτηση, αλλά δεν ξέρω αν έχει απάντηση! Δεν είναι μια συνειδητή διαδικασία, του τύπου βάζω ασκήσεις στον εαυτό μου προκειμένου να πετάξω τα στερεότυπα που κουβαλάω. Με μία έννοια, ίσως εν μέρει έχει να κάνει με το ότι, για τον άλφα ή βήτα λόγο, ανέκαθεν ήμουν λίγο εξωγήινος και αισθανόμουν κάπως outsider ακόμη και πριν φύγω από την Ελλάδα. Επίσης, πάντα από παιδί ήμουν πολύ αρνητικός προς οποιαδήποτε άποψη ή οπτική απλά παρουσιάζεται ως δεδομένη και απαιτεί την γενική αποδοχή χωρίς εξέταση. Αλλά μου είναι άγνωστο το πώς αυτό το πνεύμα αντιλογίας, ας το πούμε, μετουσιώθηκε σε φωτογραφική οπτική. Απλά θυμάμαι ότι λίγο πριν φύγω για την Αμερική έκανα πολλές εκδρομές με το αυτοκίνητο με την τότε φίλη μου, και ενώ μέχρι τότε το ανθρώπινο τοπίο της Ελληνικής επαρχίας (εννοώ τα ίχνη της ανθρώπινης παρουσίας στο ύπαιθρο) μου φαινόταν απόλυτα δεδομένο και δεν μου έκανε καμία εντύπωση, σε κάποια στιγμή – πραγματικά ήταν σαν έκλαμψη – συνειδητοποίησα το πόσο απίθανα σουρεαλιστικά είναι για παράδειγμα τα εικονοστάσια που είναι διάσπαρτα παντού. Απλά δεν το συνειδητοποιούμε γιατί τα έχουμε συνηθίσει! Και αυτή ήταν η σπίθα της δουλειάς μου με τα ελληνικά τοπία. Είναι πολύ ενδιαφέρον που, αν το σκεφτούμε, η βαθύτερη εξοικείωση με κάτι ίσως συχνά προϋποθέτει την απο-οικειοποίηση.

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

 

— Μίλησε μου λίγο για την σειρά « Fashion Perpetrators» . Έχω την εντύπωση ότι υπάρχουν σε αυτή αρκετές δόσεις χιούμορ αλλά και μια λεπτή ειρωνεία για τα Fashion victims της μεγαλούπολης.

Ναι, φυσικά, σε μεγάλο βαθμό αυτός ήταν ο στόχος μου, εξ ου και το λογοπαίγνιο του τίτλου της σειράς – δεν πρόκειται απλά για θύματα της μόδας, αλλά για θύτες, εφόσον πολλοί από αυτούς είναι εκείνοι που δημιουργούν και κατευθύνουν τη μόδα. Η σειρά προέκυψε φωτογραφίζοντας 2-3 χρονιές τα παραλειπόμενα του New York Fashion Week – εφόσον δεν είχα διαπιστευτήρια για πρόσβαση στους εσωτερικούς χώρους όπου γίνονται οι επιδείξεις μόδας, αποφάσισα να προσεγγίσω το θέμα από τη σκοπιά της φωτογραφίας δρόμου, στους εξωτερικούς χώρους που είναι ανοιχτοί σε όλους. Είναι μια τρομερά ενδιαφέρουσα άτυπη πασαρέλα, όχι μόνο λόγω των διάσημων σχεδιαστών, μοντέλων, και άλλων celebrities που μπαινοβγαίνουν, αλλά κυρίως λόγω του πλήθους επίδοξων μοντέλων και άλλων ενδιαφερόμενων για τη μόδα που απλά περνάνε ώρες εκεί κάνοντας δημόσιες σχέσεις ή people-watching. H πρόκληση για μένα ήταν να βγάλω αυθόρμητες και αυθεντικές φωτογραφίες σε ένα πλαίσιο όπου εξ ορισμού όλοι στήνονται και ποζάρουν για να φωτογραφηθούν εντελώς ψεύτικα. 

— Αισθάνθηκες κάποια στιγμή στις φωτογραφίες για την σειρά «imagined communities» ότι κινδυνεύεις ;

Καθόλου. Γιατί να κινδυνεύσω; Όλες αυτές οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν στα πλαίσια παρελάσεων και άλλων εορταστικών εκδηλώσεων των διαφόρων εθνοτικών κοινοτήτων της Νέας Υόρκης. Είναι εκδηλώσεις χαράς, και κατά κανόνα όλοι είναι σε καλή διάθεση και πολύ ανοιχτοί στο να φωτογραφηθούν. Όπως και με την προηγούμενη δουλειά με τη μόδα, και εδώ η πρόκληση ήταν να βγάλω μη-στημένες φωτογραφίες σε ένα πλαίσιο που εξ ορισμού προορίζεται για να προβάλλει προς τα έξω μια ιδιαίτερα προσεγμένη και περιποιημένη εικόνα της κάθε κουλτούρας και κοινότητας.

 

— Θα μπορούσες να μας μιλήσεις για τα συναισθήματα σου μετά  την νίκη του Τραμπ και εάν το γεγονός έχει επηρεάσει την ψυχολογία γνωστών και φίλων σου;

Τι να πω; Επί δύο μέρες ο ίδιος ήμουν σαν ζόμπι από το σοκ, και το ίδιο και οι περισσότεροι γνωστοί και φίλοι (κυριολεκτώ – δεν ήταν απλά ψυχολογικό το σοκ… όλοι περπατούσαμε σαν υπνοβάτες, άλλαξαν οι ρυθμοί του σώματος όπως μετά από οποιοδήποτε μεγάλο σοκ, όπως μετά το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου). Ήταν πολύ απτό αυτό στην πόλη, σαν να είχε πέσει ένα πέπλο μαυρίλας πάνω σε όλους και όλα. Μην ξεχνάτε ότι η Νέα Υόρκη είναι ένας ιδιαίτερος τόπος, δεν έχει πολιτισμικά καμία σχέση με την ενδοχώρα της επαρχιακής Αμερικής. Στην πόλη το ποσοστό που ψήφισε Τραμπ ήταν λιγότερο του 10%. Οπότε μπορείτε να καταλάβετε τι συναισθήματα προκάλεσε η νίκη του, και μάλιστα εφόσον ο ίδιος μένει εδώ στην πόλη οπότε η αίσθηση πλήγματος και προσβολής ήταν ακόμη οξύτερη…

—Που βρίσκεται για εσένα η ομορφιά;

 Παντού. Ας ανοίξουμε όλοι τα μάτια μας. Είναι εκεί.

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Για μένα είναι βασικό ο φωτογραφιζόμενος τουλάχιστον να μην αντιληφθεί ότι έγινε αντικείμενο φωτογράφισης, ώστε να μην αισθανθεί εκτεθειμένος και πιθανόν προσβεβλημένος. Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα...©Δημήτρης Μέλλος

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Δεν κάνω conceptual φωτογραφία, δεν με ενδιαφέρει καθόλου να εκφράσω συγκεκριμένες ιδέες ή θεωρίες μέσω της δουλειάς μου...©Δημήτρης Μέλλος

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Τόσο η ενασχόληση μου με την ψυχολογία όσο και με τη φωτογραφία απλά έχουν μια κοινή ρίζα και αφετηρία, που δεν είναι άλλη από μια αστείρευτη περιέργεια και ενδιαφέρον για τις ζωές των άλλων...©Δημήτρης Μέλλος

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Η ομαρφιά είναι παντού. Ας ανοίξουμε όλοι τα μάτια μας. Είναι εκεί...©Δημήτρης Μέλλος

An illustrated Guide to Greece

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Συνειδητοποίησα το πόσο απίθανα σουρεαλιστικά είναι για παράδειγμα τα εικονοστάσια που είναι διάσπαρτα παντού. Απλά δεν το συνειδητοποιούμε γιατί τα έχουμε συνηθίσει! Και αυτή ήταν η σπίθα της δουλειάς μου με τα ελληνικά τοπία....©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Από παιδί ήμουν πολύ αρνητικός προς οποιαδήποτε άποψη ή οπτική απλά παρουσιάζεται ως δεδομένη και απαιτεί την γενική αποδοχή χωρίς εξέταση...©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

Imagined communities

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Η βαθύτερη εξοικείωση με κάτι ίσως συχνά προϋποθέτει την απο-οικειοποίηση...©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
Πιστεύω θα δυσκολευόμουν πλέον να ζήσω σε μια πολύ ομοιογενή κοινωνία, η υπερβολική ομοιογένεια είναι πολύ βαρετή... ©Δημήτρης Μέλλος

Fashion Perpetrators

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος
Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
©Δημήτρης Μέλλος

 

Δημήτρης Μέλλος : «Δεν υπάρχει άλλη πόλη που να συμπυκνώνει ολόκληρο τον πλανήτη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα» Facebook Twitter
H πρόκληση για μένα ήταν να βγάλω αυθόρμητες και αυθεντικές φωτογραφίες σε ένα πλαίσιο όπου εξ ορισμού όλοι στήνονται και ποζάρουν για να φωτογραφηθούν εντελώς ψεύτικα...©Δημήτρης Μέλλος

Όλες οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν για αποκλειστική χρήση στο LIFO.gr απο τον Δημήτρη Μέλλο.

Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση τους χωρίς την άδεια του.

 

Info

Περισσότερα για τον Δημήτρη Μέλλο στο site του και στο instagram


0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ