Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter

Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW)

1

Μια δημοσίευση στο Pornceptual, ένα από τα πιο ξεχωριστά και καλαίσθητα websites queer πορνογραφικής τέχνης διεθνώς δεν είναι μικρή υπόθεση - ειδικά αν δεν αυτοπαρουσιάζεσαι ως επαγγελματίας φωτογράφος, αλλά χομπίστας, όπως ο Άγγελος Πανοσκάλτσης. Η αλήθεια είναι ότι μετά από αυτή τη δημοσίευση για τη δουλειά του 29χρονου φωτογράφου μπήκα στη διαδικασία να προσέξω περισσότερο τις εικόνες του - κλασική ξενομανία, κάτι καλό μπορεί να βρίσκεται κάτω από τη μύτη σου και να μην το έχεις πάρει χαμπάρι. 

Ο Άγγελος δουλεύει εδώ και μια δεκαετία σχεδόν σε καταστήματα λιανικής πώλησης ρούχων. Έχει τελειώσει πολιτικές επιστήμες στη Νομική αλλά δεν ασχολήθηκε ποτέ επαγγελματικά με το αντικείμενο. Παράλληλα, του αρέσει να ερεθίζει το μάτι μας με τις εικόνες του. Μας έστειλε μερικές και μου είπε πέντε πράγματα γι' αυτές.

— Πότε τράβηξες τις πρώτες σου φωτογραφίες;

Το 2008, όταν έκανα τα πρώτα σεμινάρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθαρά ως ερασιτέχνης.

— Πότε το οργάνωσες περισσότερο;

Το 2012 άρχισα να τραβάω φωτογραφίες που ήταν στην ουσία εικόνες που ήθελα να δημιουργήσω. Πριν έβγαζα τοπία που τώρα τα βλέπω και αναρωτιέμαι γιατί το έκανα. Χαμένος χρόνος εντελώς. Με την παρότρυνση ενός φίλου έκανα την πρώτη μου έκθεση, το 2013, στη Μαυροκορδάτου στα Εξάρχεια. Ανοίξαμε τα κλειστά μαγαζιά του δρόμου και κάναμε διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα. Οι πρώτες εικόνες μου που έδειξα στο κοινό ήταν γυμνά, βέβαια χωρίς καμία ερωτική διάθεση — περιλάμβαναν από μωρά μέχρι ανθρώπους 90 χρονών. Είχαν να κάνουν με σκέψεις και συναισθήματα. Γενικότερα η ανθρώπινη ψυχοσύνθεση με απασχολεί στη φωτογραφία.

Εγώ θέλω να αποδώσω τι έχεις μέσα σου, έτσι όπως το έχω αντιληφθεί. Ε, νομίζω ότι κανένας άνθρωπος δεν είναι τόσο απλός. Πάντα υπάρχουν πτυχές του εαυτού μας που δεν εξωτερικεύονται στο περιβάλλον της δουλειάς, στους φίλους. Αυτό που είμαστε μέσα μας, όταν είμαστε μόνοι μας, αυτό θέλω να βγάζω.

 

— Γιατί ξεκίνησες με γυμνά;

Ήταν γυμνά αλλά δεν έδειχναν πρόσωπα, ώστε να μην υπάρχει ταυτότητα ούτε συγκεκριμένο στιλ. Υπήρχε και μία ιστορία κάτω από το καθένα, σαν μια εσωτερική αφήγηση κάποιων γεγονότων, ώστε ο θεατής να μπορεί να ταυτιστεί και να μη συνδέεται με συγκεκριμένο πρόσωπο. Ακολούθησαν οι πρώτες δουλειές μόδας, και πάλι όμως όχι για βιοποριστικούς λόγους. Ποτέ δεν μου άρεσε να κάνω κάτι που απλά θα ωραιοποιεί μια γυναίκα, έναν άντρα, ένα ρούχο, ένα κόσμημα. Προσπαθώ να δημιουργώ πιο σουρεάλ εικόνες.

— Βγαίνει όμως αυτό όταν έχεις από πίσω την ανάθεση ενός πελάτη;

Σίγουρα όχι όλες τις φορές. Κάποιος που θέλει να δείξει τη δουλειά του θα σε περιορίσει.

— Συνεχίζεις τη φωτογραφία μόδας;

Ναι. Όχι με τόσο έντονους ρυθμούς όμως.

Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis

— Τι έχει μεσολαβήσει από το 2012 μέχρι σήμερα στην αισθητική σου και στον τρόπο που βλέπεις τα πράγματα;

Η αισθητική εξελίχθηκε σίγουρα προς πιο γκροτέσκ μονοπάτια. Πιο πληθωρικές εικόνες με έντονο το στοιχείο της υπερβολής. Αλλά έχει αλλάξει και η τεχνική. Έχω καλύτερο εξοπλισμό και χειρίζομαι καλύτερα τα προγράμματα επεξεργασίας.

— Παίζεις πολύ με το post production;

Ναι, αρκετά, πλέον. Σε βοηθά σε αυτό που θες να κάνεις, κακά τα ψέματα.

— Ποια δική σου ανάγκη ικανοποιείται με το να φτάνεις τις εικόνες σου στα άκρα;

Εγώ θέλω να αποδώσω τι έχεις μέσα σου, έτσι όπως το έχω αντιληφθεί. Ε, νομίζω ότι κανένας άνθρωπος δεν είναι τόσο απλός. Πάντα υπάρχουν πτυχές του εαυτού μας που δεν εξωτερικεύονται στο περιβάλλον της δουλειάς, στους φίλους. Αυτό που είμαστε μέσα μας, όταν είμαστε μόνοι μας, αυτό θέλω να βγάζω.

— Πώς επιλέγεις τους ανθρώπους που φωτογραφίζεις;

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία, θέλω να έχουν κάτι ιδιαίτερο. Δεν με ενδιαφέρει η εμφάνισή τους, την προσωπικότητά τους θέλω να αποτυπώσω.

— Άρα αυτό προϋποθέτει να τους γνωρίζεις σε κάποιο βαθμό.

Είναι από το κοντινό περιβάλλον μου οι περισσότεροι.

— Φαντάζομαι ότι πρέπει να υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη για να συμμετέχουν.

Αυτό είναι σίγουρο. Όλοι φοβούνται ότι θα εκτεθούν σε άσχημο βαθμό ή ότι θα βγουν πράγματα προς τα έξω για τα οποία δεν είναι περήφανοι. Μπαίνεις στη διαδικασία να εξηγήσεις τι ακριβώς θες να κάνεις, με ποιο τρόπο θα γίνει, πού θα δημοσιευτούν οι φωτογραφίες.

Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis

— Βάλε με στο κλίμα μιας ημέρας που έχετε φωτογράφιση με έναν φίλο σου για ένα κόσνεπτ που έχεις στο μυαλό σου.

Συχνά νιώθω ότι βαραίνω τον άλλο στο πρόγραμμά του με το να με βοηθήσει να κάνω αυτό που θέλω, οπότε έχω σκεφτεί από πριν ακόμα και το κάδρο. Τις περισσότερες φορές οι λήψεις δεν έχουν κρατήσει πάνω από ένα δεκάλεπτο. Προσπαθώ να τα έχω όλα έτοιμα.

— Γυμνό σε εξωτερικούς χώρους έχεις κάνει;

Δεν το έχω τολμήσει ακόμα. Έχει πολλούς περιορισμούς. Θυμάμαι εκείνη τη φωτογράφιση του Πάνου Μιχαήλ για το Naked City που είχε γίνει στα σκαλιά μπροστά στο Ζάππειο. Μόνο και μόνο που το κατάφερε αυτό του βγάζω το καπέλο. Πάντα θα ήθελα να τον ρωτήσω πώς το έκανε και ποιες ήταν οι αντιδράσεις τριγύρω. 

— Η δημοσίευση στο Pornceptual πώς προέκυψε;

Τους έστειλα υλικό χωρίς να πιστεύω ότι θα το δημοσιεύσουν. Είναι εκείνες οι μέρες που βαριέσαι στο σπίτι και λες «ας στείλω κι εκεί». Στην ουσία ήταν πολλές ασύνδετες φωτογραφίες, αλλά είχαν ένα κοινό: το στοιχείο της ανθρώπινης ωραιοπάθειας, κατά τη διάρκεια του σεξ ή όταν είμαστε μόνοι μας. Θαυμάζουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη ή θέλουμε να τον αποτυπώσουμε σε εικόνα. Νομίζω ότι τελικά έδεσαν καλά μαζί.

— Κάνεις και αυτοπορτρέτα το τελευταίο διάστημα. Γιατί;

Είναι το μόνο πρόσωπο που μπορώ να χρησιμοποιήσω ελεύθερα, χωρίς να παίρνω άδεις, χωρίς να ρωτάω.

— Τι είναι όμορφο για σένα;

To τι θεωρώ όμορφο σίγουρα δεν έχει να κάνει με τα δυτικοευρωπαϊκά κριτήρια, το γυμνασμένο σώμα, το πρόσωπο με τις ωραίες αναλογίες, όλα αυτά τα πλαστικά. Ωραία για μένα είναι μια γοητευτική έκφραση, ένα έντονο βλέμμα, ένα γήινο σώμα, η απλότητα στο στήσιμο. Δεν νομίζω ότι έχω εμβαθύνει περισσότερο, πρέπει να δω κάτι συγκεκριμένο για να καταλάβω αν μου αρέσει.

— Τις αντιασφυξιογόνες μάσκες τις χρησιμοποιείς ως σεξουαλικό φετίχ ή ως πολιτικό statement;

Για τίποτα από τα δύο. Μου αρέσει η industrial αισθητική και η αποπροσωποποίηση. Δεν θα δεις κοντινά σε πρόσωπα, μόνο το δικό μου μπορώ να χρησιμοποιήσω ελεύθερα.

— Κάνεις γκρο όμως σε μέλη του σώματος, πολύ κοντινά κάδρα που κάποιες φορές μπορεί να είναι και άβολα.

Μου αρέσουν αυτά τα κοντινά, αλλά όχι για να είναι άβολα για τον θεατή. Μου αρέσουν για εμένα.

Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis

— Θεωρείς ότι κάποιες από τις φωτογραφίες σου, ειδικά οι πιο πρόσφατες, είναι προκλητικές ή ερεθιστικές για το κοινό;

Προκλητικές είναι, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός μου. Σίγουρα κάποιοι θα τις δουν καθαρά με τη ματιά του πορνό.

— Εσένα τι σε ερεθίζει;

Αν αναλογιστείς πόσα βλέπουμε κάθε μέρα, έχει γίνει και λίγο συνήθεια το τι σε φτιάχνει. Για μένα είναι πιο ερεθιστικό κάτι που δεν είναι πορνό. Ένα ολόγυμνο σώμα που να είναι τόσο απλά στημένο, σε έναν συγκεκριμένο χώρο μπορεί να ερεθίζει πολύ περισσότερο από ό,τι οι σκηνές σεξ.

— Έχεις λάβει κριτική από γονείς ή από τον κύκλο σου για τις εικόνες σου;

Κάποια από τα γυμνά τα έχουν δει οι γονείς μου. Το Google είναι πολύ μεγάλος ρουφιάνος! Κοντινοί μου άνθρωποι μπορεί να θεωρούν ότι κάποια πράγματα ξεπερνούν τα όρια. Ακούς τη γνώμη τους, αλλά από κάποια ηλικία και μετά δεν ζεις με αυτό. Τα ερωτικά εξάλλου είναι ένα μέρος από αυτά που κάνω. Νοερά χωρίζω σε τρεις κατηγορίες τις δουλειές μου: τα γκροτέσκ και σουεραλιστικά που θεωρώ ότι τραβάνε πιο πολύ το μάτι, τα ομοερωτικά που απλά προκύπτουν κάποιες φορές και τέλος οι δουλειές που έχουν κανόνες από αυτούς που σου τις αναθέτουν.

— Η σχέση σου πώς αντιμετωπίζει τα γυμνά;

Ρωτάω σίγουρα τη γνώμη του, ίσως αγγίζω και τα όρια του «παίρνω άδεια». Η σχέση μου είναι πάνω από όλα αυτά. Το ένα είναι καθημερινότητα, το άλλο χόμπι. Φωτογραφίες μαζί του δεν έχω δημοσιοποιήσει ακόμα. Κάποιες εικόνες από προηγούμενες σχέσεις μου λειτουργούν και ως ενθύμια, όχι για να θυμάμαι πώς ήταν ο άλλος, αλλά τις στιγμές που τραβήχτηκαν.

Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
© Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογράφιση μόδας για την Ennie Danou. © Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογράφιση μόδας για το Hallelujah. © Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογράφιση μόδας για το Hallelujah. © Aggelos Panoskaltsis
Ένας παράξενος, αποχρωματισμένος κόσμος δίχως πρόσωπο (NSFW) Facebook Twitter
Φωτογράφιση μόδας για τον Paul Sarz. © Aggelos Panoskaltsis
|article_no_max_width| |article_no_max_width|
Φωτογραφία
1

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι διευθυντής σύνταξης της LiFO και curator του Upfront Initiative για τη συμπερίληψη, την ισότητα, την ορατότητα και την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ