Όταν ήταν γύρω στα είκοσι, η Chloe Sherman έπεσε πάνω σε ένα φωτογραφικό λεύκωμα και συνειδητοποίησε τι έψαχνε. Ήταν 1991 και η φωτογράφος Del LaGrace Volcano είχε μόλις κυκλοφορήσει το Love Bites, μια έκδοση που θεωρείται ευρέως ως η πρώτη φωτογραφική μονογραφία της λεσβιακής σεξουαλικότητας, αποτυπωμένη εκ των έσω, η οποία προκάλεσε διαμάχη και λογοκρισία τόσο στα κυρίαρχα όσο και στα ομοφυλοφιλικά μέσα ενημέρωσης λόγω της θετικής απεικόνισης των λεσβιακών κοινοτήτων στο Σαν Φρανσίσκο, στο Λονδίνο και αλλού.
«Το ξεφύλλιζα και ήθελα να γνωρίσω αυτούς τους ανθρώπους», λέει η Sherman στο AnOther. «Έγινε η προσωρινή μου βίβλος. Δεν είχα βρει μια κοινότητα με την οποία να ταυτίζομαι πραγματικά και αναρωτιόμουν πού να πάω. Κατευθύνθηκα προς το Σαν Φρανσίσκο αναζητώντας ένα σκηνικό εξίσου ενδιαφέρον με αυτό που έβλεπα στις φωτογραφίες του λευκώματος».
Η γεννημένη στη Νέα Υόρκη φωτογράφος, που τότε ζούσε στο Όρεγκον, επισκέφθηκε το Σαν Φρανσίσκο και το επόμενο Σαββατοκύριακο μετακόμισε στη ζωντανή Latin Mission District της πόλης.
«Πάντα ήξερα ότι ήταν μοναδική η εποχή που ήθελα να αποτυπώσω και να απαθανατίσω. Ήταν σκόπιμο, αλλά δεν μπορούσα να φανταστώ πόσο γρήγορα αυτή η εποχή θα γινόταν ιστορική».
Εκεί, στην παλλόμενη καρδιά της queer υποκουλτούρας της πόλης, βρήκε τους ανθρώπους της. Τη δεκαετία που ακολούθησε φωτογράφισε τον δικό της κόσμο από femmes, butches, punks και studs, τραβώντας αρκετές φωτογραφίες ώστε να γεμίσει ένα ολόκληρο ντουλάπι με αρνητικά 35mm.
Πρόσφατα δημοσίευσε το βιβλίο Renegades. San Francisco: The 1990s και ετοιμάζει μια έκθεση που θα ταξιδέψει για πρώτη φορά εκτός ΗΠΑ, συγκεκριμένα στο Βερολίνο. «Πάντα ήξερα ότι ήταν μοναδική η εποχή που ήθελα να αποτυπώσω και να απαθανατίσω. Ήταν σκόπιμο, αλλά δεν μπορούσα να φανταστώ πόσο γρήγορα αυτή η εποχή θα γινόταν ιστορική».
Κινούμενη σαν «κατάσκοπος σε κοινή θέα», όπως την περιέγραψαν οι φίλοι της, η Sherman γλιστρούσε μέσα και έξω από το οπτικό τους πεδίο, τραβώντας το ένα φιλμ μετά το άλλο σε καφετέριες, μπαρ, κρεβατοκάμαρες, τατουατζίδικα, παραλίες και δρόμους. Απαθανάτισε τις φίλες της σε κάθε στιγμή της καθημερινότητάς τους, θέλοντας να διατηρήσει τη «ζωντάνια, τη χαρά, την τρυφερότητα και την ανεκτικότητα» που έβλεπε γύρω της.
Όπως αναγνωρίζει η Sherman, το Σαν Φρανσίσκο πάντα καλωσόριζε τους παράξενους, τους καλλιτέχνες, τους απροσάρμοστους, τους χίπηδες και τους «αποστάτες» που κατευθύνονταν προς τη Δύση. Αλλά η δεκαετία του '90 ήταν μια πρωτοποριακή περίοδος στην ιστορία της πόλης για τους queer. «Ήταν ακατέργαστη, πειραματική και ζωντανή», εξηγεί. «Γινόταν διερεύνηση του φύλου. Η κοινότητα υιοθετούσε δυνατά και περήφανα την ποικιλομορφία του φύλου δημοσίως, προτού καν αρχίσουμε να μιλάμε γι' αυτό».
Η Sherman δεν έφυγε ποτέ από το Σαν Φρανσίσκο. Αλλά η πόλη που ερωτεύτηκε, και ιδιαίτερα η εργατική συνοικία Mission District, έχει γίνει σχεδόν αγνώριστη μετά την τεχνολογική έκρηξη στις αρχές της δεκαετίας του 2000. «Το Σαν Φρανσίσκο ήταν παραδοσιακά πολύ προσιτό, και όσο κι αν η αλλαγή είναι αναπόφευκτη, είναι λυπηρό να βλέπεις αυτούς που θεωρείς ως τους πιο ενδιαφέροντες ανθρώπους να εκτοπίζονται. Η απουσία τους αφήνει κενό».
Το Renegades. San Francisco: The 1990s της Chloe Sherman κυκλοφορεί από τον οίκο Hatje Cantz. Η συνοδευτική έκθεση παρουσιάζεται στο f3 - freiraum für fotografie στο Βερολίνο από τις 30 Ιουνίου έως τις 3 Σεπτεμβρίου 2023.